علائم سرطان پروستات
سرطان پروستات

علائم سرطان پروستات و نشانه های آن

تاریخ انتشار : ۶ شهریور ۱۴۰۱ آخرین بروز رسانی مقاله: 16 اردیبهشت 1402 439 بازدید 0 نظر

علائم سرطان پروستات هم‌پوشانی زیادی با بزرگی خوش‌خیم پروستات دارد. آشنایی با علائم و نشانه های سرطان پروستات بسیار مهم است، چرا که بیماری در صورت کشف زودرس قابل علاج کامل است. در صورتی که هر کدام از علائم زیر را داشتید به پزشک مراجعه کنید.

نشانه ها و علائم سرطان پروستات چیست؟

مهمترین علامت سرطان پروستات، افزایش دفعات ادرار و کاهش فشار جریان ادرار است. مجرای ادراری از داخل پروستات عبور می‌کند، و بنابراین تغییرات پروستات روی جریان ادرار تاثیر می‌گذارد. بعضی علائم با شیوع بیشتری در بین مبتلایان دیده می‌شود.

علائم سرطان پروستات، شایع‌ترین علائم سرطان پروستات، علامت سرطان پروستات، نشانه کانسر پروستات

شایع‌ترین علائم سرطان پروستات چیست؟

برخی از علائم و نشانه‌­های اولیه سرطان پروستات، شامل موارد زیر است:

• تکرر ادرار: برای بیشتر افراد تعداد ادرار کردن در یک روز بین ۶ تا ۷ بار است و تعداد ۴ تا ۱۰ بار ادرار کردن در روز هم می‌تواند طبیعی باشد و در یک انسان نرمال اتفاق بیفتد. اما رفتن به دستشویی بیش از ۱۰ بار در روز، تکرر ادرار محسوب می‌شود.
  • فشار کم یا منقطع جریان ادرار یا نیاز به فشار آوردن برای تخلیه مثانه: فشار کم یا منقطع جریان ادرار می‌تواند علامت بیماری‌های متفاوتی باشد، اما عموما در مرد‌های مسن نشان‌دهنده پروستات بزرگ شده است. البته تقریبا همه‌ی مردان مسن با جریان ادرار و شروع ادرار کردنشان مشکل دارند. این علامت می‌تواند نشانه عفونت پروستات یا مجرای ادراری نیز باشد.
  • تکرر ادرار در شب: تکرر ادرار در شب، شرایطی است که در آن شما شب هنگام با احساس نیاز به ادرار کردن بیدار می‌شوید و یکی از علامت‌های سرطان پروستات است.
  • وجود خون در ادرار: وجود خون در ادرار دو نوع دارد. در نوع اول خونریزی واضح است و فرد می‌تواند وجود خون در ادرارش را مشاهده کند. در نوع دوم خونریزی با چشم غیرمسلح دیده نمی‌شود، و یک متخصص باید وجود خون در ادرار را زیر میکروسکوپ مشاهده کند.
  • اختلال نعوظ (که جدیدا ایجاد شده باشد): اختلال در نعوظ یکی از علائم سرطان پروستات است اما می‌تواند در اثر شرایط دیگری همچون استرس و اضطراب، مصرف داروی خاص یا سایر بیماری‌های مزمن اتفاق بیفتد. پس اختلال نعوظی که جدیدا در فرد ایجاد شده و علت دیگری ندارد می‌تواند نشانه سرطان پروستات باشد.
  • ناراحتی یا درد هنگام نشستن: این علامت سرطان پروستات، به علت بزرگ شدن پروستات به وجود می‌آید.

بیماری­‌های غیرسرطانی پروستات­ (مانند BPH یا بزرگی پروستات)­ نیز می­‌توانند علائم مشابهی ایجاد کنند. همچنین ممکن است علت هر یک از این علائم، بیماری‌های دیگری نیز باشد. بطور مثال علائم ادراری می‌­تواند در اثر عفونت مثانه یا سایر بیماری‌­ها نیز ایجاد شود.

شایع ترین علائم سرطان پروستات، مهمترین علائم سرطان پروستات، نشانه سرطان پروستات

علائم کمتر شایع سرطان پروستات

به غیر از علائم سرطان پروستات که در بالا ذکر شد، بعضی علائم ناشایع‌تر عبارتند از:

• نشت ادرار زمانی که می‌خندید یا سرفه می‌کنید
  • عدم توانایی ادرار کردن در حالت ایستاده
  • درد یا سوزش هنگام ادرار
  • درد یا سوزش هنگام انزال
  • درد یا فشار در ناحیه رکتوم (راست روده)

علائم سرطان پیشرفته

اگر سرطان به خارج از غده پروستات منتشر شود، ممکن است علائم زیر را ایجاد کند:

• درد در پشت، لگن، ران­‌ها­، شانه‌­ها یا استخوان‌­های دیگر
  • تورم یا تجمع مایع در پاها
  • کاهش وزنِ بدون دلیل
  • تغییر اجابت مزاج، بطور مثال تغییر غیر طبیعی در تعداد دفعات، قوام و رنگ مدفوع

غربالگری را جدی بگیرید

همانطور که گفته شد علائم سرطان پروستات می‌تواند ناشی از بیماری‌های خوش‌خیم نیز باشد. در واقع هیچ علامت اختصاصی برای تشخیص سرطان پروستات وجود ندارد. به همین دلیل بهتر است به غربالگری سرطان پروستات فکر کنید. با این کار، تشخیص سرطان پروستات حتی قبل از بروز علائم داده می‌شود که منجر به افزایش طول عمر می‌شود.

بیشتر بخوانید: طول عمر مبتلایان به سرطان پروستات

با بروز علائم سرطان پروستات به کدام پزشک مراجعه کنیم؟

بهترین پزشک برای بررسی علائم کانسر پروستات و انجام آزمایش‌های تشخیصی بیشتر، متخصصین اورولوژی (متخصص جراحی کلیه و مجاری ادراری) است. این متخصصین علاوه بر آشنایی با نکات مربوط به تشخیص سرطان پروستات، توانایی نمونه برداری و بیوپسی از آن را نیز دارند.

بیشتر بخوانید: بیوپسی پروستات به چه معناست؟

البته در صورتی که جراح اورولوژی به شما پیشنهاد جراحی می‌دهد، حتما قبل از انجام آن با یک متخصص رادیوتراپی-انکولوژی مشورت کنید و مزایا و معایب جراحی و پرتودرمانی را با یکدیگر مقایسه کنید.

جمع‌بندی: چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

در صورت بروز هر گونه علامت ادراری یا درد استخوانی و سایر علائم سرطان پروستات به پزشک مراجعه کنید. پزشک از شما سوال می‌­کند که از چه مدت پیش و هر چند وقت یک بار این علائم را مشاهده می‌­کنید. این سوالات کمک می‌کند پزشک حدس بزند علائم ناشی از سرطان پروستات است یا خیر.

منابع:

mayoclinic.org

cancer.net

سوالات رایج:

علائم سرطان پروستات در بزرگسالان چیست؟

علائم سرطان پروستات در بزرگسالان عبارتند از تکرر ادرار، فشار کم یا منقطع ادرار، شب ادراری، وجود خون در ادرار و اختلال نعوظ و درد هنگام نشستن. همچنین به صورت کمتر شایعی یکی از علائم می‌تواند درد یا سوزش هنگام ادرار باشد.

آیا کمردرد می‌تواند از علائم پروستات باشد؟

ممکن است بین کمر درد و سرطان پروستات ارتباط باشد؛ اما علامت کمردرد به تنهایی لزوما یکی از نشانه‌های سرطان پروستات نیست. در سرطان پروستات پیشرفته، سلول‌های سرطانی به خارج از پروستات به سایر نواحی بدن پخش می‌شوند و این سلول‌ها معمولا اول به استخوان می‌روند و به آن متاستاز استخوانی می‌گوییم و علت کمردرد در سرطان پروستات هم همین است.

آیا سرطان پروستات دردناک است؟

سرطان پروستات در مراحل اولیه معمولا دردناک نیست. علامت اولیه سرطان پروستات معمولا اختلال جریان ادرار است. درد استخوانی معمولا در مراحل پیشرفته ایجاد می‌شود.