دکتر برنا فرازمند

علائم سرطان پروستات و نشانه های آن

علائم سرطان پروستات

شایع‌ترین علائم سرطان پروستات چیست؟

برخی از علائم و نشانه‌­های سرطان پروستات، شامل موارد زیر است:

• تکرر ادرار: برای بیشتر افراد تعداد ادرار کردن در یک روز بین ۶ تا ۷ بار است و تعداد ۴ تا ۱۰ بار ادرار کردن در روز هم می‌تواند طبیعی باشد و در یک انسان نرمال اتفاق بی‌افتد. اما رفتن به دستشویی بیش از ۱۰ بار در روز، تکرر ادرار محسوب می‌شود.
  • فشار کم یا منقطع جریان ادرار یا نیاز به فشار آوردن برای تخلیه مثانه: فشار کم یا منقطع جریان ادرار می‌تواند علامت بیماری‌های متفاوتی باشد اما عموما در مرد‌های مسن نشان‌دهنده پروستات بزرگ شده است. البته تقریبا همه‌ی مردان مسن با جریان ادرار و شروع ادرار کردنشان مشکل دارند. این علامت می‌تواند نشانه عفونت پروستات یا مجرای ادراری نیز باشد.
  • تکرر ادرار در شب: تکرر ادرار در شب یا ناکچوری (Nocturia)، شرایطی است که در آن شما شب هنگام با احساس نیاز به ادرار کردن بیدار می‌شوید و یکی از علامت‌های سرطان پروستات است.
  • وجود خون در ادرار: وجود خون در ادرار یا هماچوری (hematuria) دو نوع دارد . در نوع اول که هماچوری گروس(gross hematuria) نامیده می‌شود، فرد می‌تواند وجود خون در ادرارش را مشاهده کند و در نوع دوم یا هماچوری میکروسکوپیک، یک متخصص باید وجود خون در ادرار را زیر میکروسکوپ مشاهده کند.
  • اختلال نعوظ (که جدیدا ایجاد شده باشد): اختلال در نعوظ یکی از علائم سرطان پروستات است اما می‌تواند در اثر شرایط دیگری همچون استرس و اضطراب، مصرف داروی خاص یا سایر بیماری‌های مزمن اتفاق بی‌افتد. پس اختلال نعوظی که جدیدا در فرد ایجاد شده و علت دیگری ندارد می‌تواند نشانه سرطان پروستات باشد.
  • ناراحتی یا درد هنگام نشستن: این علامت سرطان پروستات، به علت بزرگ شدن پروستات به وجود می‌آید.

بیماری­‌های غیرسرطانی پروستات­ (مانند BPH یا بزرگی پروستات)­ نیز می­‌توانند علائم مشابهی ایجاد کنند. همچنین ممکن است علت هر یک از این علائم، بیماری‌های دیگری نیز باشد. بطور مثال علائم ادراری می‌­تواند در اثر عفونت مثانه یا سایر بیماری‌­ها نیز ایجاد شود.

شایع ترین علائم سرطان پروستات

علائم کمتر شایع سرطان پروستات

به غیر از علائم سرطان پروستات که در بالا ذکر شد، بعضی علائم ناشایع‌تر عبارتند از:

• نشت ادرار زمانی که می‌خندید یا سرفه می‌کنید
  • عدم توانایی ادرار کردن در حالت ایستاده
  • درد یا سوزش هنگام ادرار
  • درد یا سوزش هنگام انزال
  • درد یا فشار در ناحیه رکتوم (راست روده)

علائم سرطان منتشر

اگر سرطان به خارج از غده پروستات منتشر شود، ممکن است علائم زیر را ایجاد کند:

• درد در پشت، لگن، ران­‌ها­، شانه‌­ها یا استخوان‌­های دیگر
  • تورم یا تجمع مایع در پاها
  • کاهش وزنِ بدون دلیل
  • تغییر اجابت مزاج، بطور مثال تغییر غیر طبیعی در تعداد دفعات، قوام و رنگ مدفوع

مراجعه به پزشک بعد از مشاهده علائم سرطان پروستات

اگر که نگران هر تغییری در بدنتان هستید­، به پزشک مراجعه کنید. پزشک از شما سوال می‌­کند که از چه مدت پیش و هر چند وقت یک بار این علائم را مشاهده می‌­کنید. این سوالات کمک می‌کند پزشک حدس بزند علائم ناشی از سرطان پروستات است یا خیر.

بعد از مشاهده علائم سرطان پروستات به کدام پزشک متخصص مراجعه کنیم؟

بهترین پزشک برای بررسی علائم کانسر پروستات و انجام آزمایش‌های تشخیصی بیشتر، متخصصین اورولوژی (متخصص جراحی کلیه و مجاری ادراری) است. این متخصصین علاوه بر آشنایی با نکات مربوط به تشخیص سرطان پروستات، توانایی نمونه برداری و بیوپسی از آن را نیز دارند.

یک نکته مهم

همانطور که گفته شد علائم سرطان پروستات می‌تواند ناشی از بیماری‌های خوش‌خیم نیز باشد. در واقع هیچ علامت اختصاصی برای تشخیص سرطان پروستات وجود ندارد. به همین دلیل بهتر است به غربالگری سرطان پروستات فکر کنید.

علائم سرطان پروستات در بزرگسالان چیست؟

علائم سرطان پروستات در بزرگسالان عبارتند از تکرر ادرار، فشار کم یا منقطع ادرار، شب ادراری، وجود خون در ادرار و اختلال نعوظ و درد هنگام نشستن. همچنین به صورت کمتر شایعی یکی از علائم می‌تواند درد یا سوزش هنگام ادرار باشد.

آیا کمردرد می‌تواند از علائم پروستات باشد؟

ممکن است بین کمر درد و سرطان پروستات ارتباط باشد؛ اما علامت کمردرد به تنهایی لزوما یکی از نشانه‌های سرطان پروستات نیست. در سرطان پروستات پیشرفته، سلول‌های سرطانی به خارج از پروستات به سایر نواحی بدن پخش می‌شوند و این سلول‌ها معمولا اول به استخوان می‌روند و به آن متاستاز استخوانی می‌گوییم و علت کمردرد در سرطان پروستات هم همین است.