پیشگیری سرطان پوست
سرطان پوست

برای پیشگیری از سرطان پوست چه باید کرد؟

تاریخ انتشار : ۶ آذر ۱۴۰۲ آخرین بروز رسانی مقاله: 6 آذر 1402 58 بازدید 0 نظر

هرچه پوست بیشتر در معرض نور خورشید قرار بگیرد، احتمال ایجاد آسیب‌های پوستی از جمله سرطان پوست، بیشتر می‌شود. خوشبختانه، بیشتر سرطان‌های پوست قابل پیشگیری هستند. اما برای پیشگیری از سرطان پوست چه اقداماتی باید انجام داد؟

در ادامه این مقاله، همراه ما باشید تا با روش‌های پیشگیری از سرطان پوست آشنا شویم.

سرطان پوست چگونه ایجاد می شود؟

سرطان پوست به علت رشد غیرطبیعی سلول‌های پوست ایجاد می‌شود. این بیماری معمولاً به علت قرار گرفتن بیش از حد در معرض نور خورشید و اشعه‌های مضر فرابنفش (UV) رخ می‌دهد.

اگرچه بخش‌هایی از پوست که بدون پوشش هستند بیشتر دچار سرطان پوست می‌شوند، اما نواحی پوشیده‌شده بدن نیز می‌توانند تحت‌تأثیر این بیماری قرار بگیرند. سرطان پوست ممکن است برای هر فردی با هر رنگ پوستی اتفاق بیفتد.

پیشگیری از سرطان پوست

چه روش هایی برای پیشگیری از سرطان پوست وجود دارد؟

اصلی‌ترین جزء پیشگیری از سرطان پوست، محافظت از پوست در برابر نور خورشید و اشعه‌های مضر فرابنفش (UV) است. پزشکان ، پنج نکته زیر را برای پیشگیری از سرطان پوست توصیه می‌کنند:

  • از ساعت 10 صبح تا 4 بعدازظهر که اوج تابش نور خورشید است، حتی در زمستان و در روزهای ابری، از قرار گرفتن در معرض آفتاب خودداری کنید.
  • در تمام طول سال از کرم ضد آفتاب با فاکتور محافظتی (SPF) حداقل 30 استفاده کنید. اگر شنا می‌کنید یا تعریق بالایی دارید، کرم ضد آفتاب را نهایتاً هر دو ساعت یک بار تمدید کنید.
  • استفاده از کلاه لبه پهن و لباس‌های پوشیده، برای محافظت از پوست در برابر آسیب‌های اشعه UV مفید است. زیرا کرم ضد آفتاب تمام اشعه‌های فرابنفش را که باعث سرطان پوست می‌شوند، مسدود نمی‌کند.
  • اگر به دلیل شغل خود، ساعات زیادی را در معرض نور خورشید قرار دارید، باید از لباس‌های محافظ با فاکتور محافظت در برابر اشعه ماوراء بنفش (SPF) حداقل 50 استفاده کنید. این لباس‌ها 98 درصد از اشعه‌های مضر خورشید را مسدود می‌کنند.
  • از سولاریوم دوری کنید. سولاریوم با نور UV پوست را برنزه می‌کند. در نتیجه، به پوست آسیب رسانده و احتمال ایجاد سرطان را بالا می‌برد.
  • تغییرات پوستی خود را جدی بگیرید. هر تغییری که در پوست خود مشاهده کردید، به پزشک اطلاع دهید.

مقاله آفتاب و سرطان پوست را نیز مطالعه کنید !

چه کسانی بیشتر در معرض ابتلا به سرطان پوست قرار دارند؟

هرکسی ممکن است به سرطان پوست دچار شود. اما افرادی که ویژگی‌های زیر را دارند، بیشتر در معرض ابتلا به سرطان پوست هستند:

  • بیشتر قرار گرفتن در معرض اشعه ماوراء بنفش
  • روشن‌تر بودن رنگ پوست
  • سابقه خانوادگی ابتلا به سرطان پوست
  • داشتن خال‌های متعدد
  • تجربه چندین آفتاب سوختگی شدید در گذشته
  • ضعف سیستم ایمنی
  • زندگی در مناطق آفتابی یا مرتفع

کلام آخر

مهم‌ترین اقدامی که می‌توان برای پیشگیری از سرطان پوست انجام داد، محافظت از پوست در برابر نور خورشید و اشعه‌های مضر فرابنفش (UV) است. هرگونه تغییر در رنگ طبیعی پوست مانند برنزه شدن، سوختگی یا کک و مک خطرناک بوده و احتمال ابتلا به سرطان پوست را افزایش می‌دهد. به همین دلیل، باید تغییرات یا ناهنجاری‌های پوستی را به پزشک اطلاع داد. سرطان پوست زمانی قابل درمان است که در مراحل اولیه تشخیص داده شود.

همچنین با علائم سرطان پوست نیز آشنا شوید !

منبع :

mayoclinichealthsystem.org

profile
نویسنده :

دکتر بــرنا فــرازمـند

متخصص رادیوتراپی و انکولوژی

«تصمیم‌گیری آگاهانه» حق اساسی هر فرد است. ما در سایت drfarazmand.com با ارائه دقیق‌ترین و به‌روز‌ترین اطلاعات در مورد انواع سرطان و پاسخ به سوالات شما، کمک می‌کنیم بهترین انتخاب‌ها را داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *