نشانه های سرطان پوست
سرطان پوست

علائم و نشانه های سرطان پوست که باید به آن توجه کنید

تاریخ انتشار : ۲۴ دی ۱۴۰۱ 312 بازدید 0 نظر

اغلب مردم فکر می کنند سرطان پوست به راحتی قابل تشخیص است، اما واقعیت این است که نشانه های اولیه می توانند بسیار عادی باشند به طوری که از چشم پنهان بمانند.

بهترین راه برای جلوگیری از عوارض جدی سرطان پوست، تشخیص به موقع آن است. دانستن نشانه‌های هشداردهنده می‌تواند به تشخیص زودهنگام آن کمک کند. تغییر در پوست شایع‌ترین علائم سرطان پوست است. در ادامه به بررسی شایع ترین نشانه های سرطان پوست خواهیم پرداخت.

پزشک باید به هر لکه جدید یا در حال تغییر روی پوست شما که به مدت دو هفته یا بیشتر بر روی پوست شما باقی بماند، توجه کند. سرطان پوست اغلب در مراحل اولیه خود هیچ علامتی ندارد، اگرچه علائم ممکن است در هر زمانی پدیدار شوند.

علائم سرطان پوست ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • لکه جدید روی پوست
  • تغییر در اندازه، شکل یا رنگ یک خال. این تغییرات می‌توانند بسیار متفاوت باشند، بنابراین هیچ راهی برای توصیف ظاهر سرطان پوست وجود ندارد.
  • نقطه‌ای از پوست که خارش دارد یا دردناک است.
  • زخم غیر التیام‌پذیری که خونریزی می‌کند یا پوسته ایجاد می کند.
  • برجستگی براق قرمز رنگ و یا به رنگ پوست، روی سطح پوست.
  • یک نقطه قرمز زبر یا پوسته پوسته که می‌توانید آن را احساس کنید.
  • رشد زائده‌ای با حاشیه برجسته و پوسته میانی یا خونریزی
  • رشدی توده‌ای شبیه زگیل
  • رشدی زائده‌ای شبیه اسکار (جای زخم) بدون مرز مشخص

نشانه سرطان پوست بسته به نوع سرطان پوست و محل آن روی پوست می‌تواند متفاوت باشد. در ادامه توضیحات کلی از علائم مختلف مرتبط با انواع خاص سرطان پوست ارائه شده است.

سرطان پوست در حالت کلی به دو نوع مختلف سرطان پوستی ملانوم و کارسینوم یا سرطان پوستی غیر ملانوم تقسیم می‌شوند که می‌توانند علائم متفاوت یا مشابهی داشته‌باشند.

نشانه های سرطان پوست ملانوم

نشانه‌های سرطان پوستی ملانوم

اولین علامت سرطان پوستی ملانوم اغلب یک خال جدید یا تغییر در ظاهر خال قبلی است. خال‌های معمولی به طور کلی گرد یا بیضی شکل، با لبه‌های صاف هستند. این خال ها معمولاً ببیشتر از ۶ میلی‌متر قطر ندارند. اما اندازه، به تنهایی نشانه مطمئنی از ملانوم نیست. قطر یک خال سالم می‌تواند بزرگتر از ۶ میلی‌متر باشد و یک خال سرطانی می‌تواند کوچکتر از این  عدد باشد. علائمی که باید در ظاهر یک خال به آن‌ها توجه کرد عبارتند از:

  • بزرگتر شدن
  • تغییر شکل
  • تغییر رنگ
  • خونریزی یا پوسته شدن
  • خارش یا درد

نشانه های سرطان پوست غیر ملانوم

زائده غیرعادی پوست یا زخمی که از بین نمی‌رود ممکن است اولین نشانه سرطان پوست غیر ملانوم باشد. سرطان پوست ممکن است در ابتدا به صورت ندول یا برآمدگی، کهیر یا لکه‌های نامنظم روی سطح پوست ظاهر شود. این لکه‌ها ممکن است برجسته شده و به راحتی ترشح یا خونریزی کنند. با رشد سرطان، اندازه یا شکل توده قابل مشاهده، ممکن است تغییر کند و همچنین سرطان به لایه‌های عمیق‌تر پوست نفوذ کند.

ممکن است تشخیص یک نوع سرطان پوست از نوع دیگر دشوار باشد، بنابراین در صورت مشاهده علائم مشکوک یا در حال ایجاد روی پوست با یک متخصص پوست مشورت کنید.

در ادامه علائم هر کدام از سرطان‌های پوستی غیر ملانوم را یک به یک با هم مرور می‌کنیم.

نشانه‌های سرطان پوست سلول بازال (BCC)

کارسینوم سلول بازال، که معمولا به آن BCC گفته می‌شود، معمولاً در صورت، گردن، بازوها، پاها، گوش‌ها و دست‌ها و در واقع مناطقی که بیشتر در معرض آفتاب قرار دارند، ظاهر می‌شود. البته  می تواند در مناطق دیگر نیز مشاهده شود. علائم سرطان پوستی BCC عبارتند از:

  • برآمدگی مرواریدی شکل یا مومی شکل روی پوست
  • لکه صاف، زبر یا اسکار مانند روی پوست
  • زخمی که خونریزی می کند، به طور کامل بهبود نمی یابد یا دوباره عود می کند

نشانه های سرطان پوست سلول سنگفرشی (SCC)

کارسینوم سلول سنگفرشی، که معمولا به آن SCC گفته می‌شود، نیز ممکن است به صورت توده‌ای روی پوست ایجاد شود. این توده‌های سفت بر خلاف کارسینوم سلول بازال (BCC) که ظاهری صاف و مرواریدی دارند، معمولاً ظاهری زبر و ناهموار دارند. اگر برآمدگی ایجاد نشود، سرطان ممکن است بیشتر شبیه یک لکه قرمز و پوسته پوسته ایجاد شود.

برخلاف کهیر پوستی که با گذشت زمان از بین می‌رود، این لکه‌های زبر و ضایعه مانند، به کندی رشد می‌کنند. این نوع سرطان معمولاً در سر، گردن، دست‌ها یا بازو‌ها دیده می‌شود، اما ممکن است در نواحی دیگر مانند ناحیه تناسلی یا در ناحیه زخم ها و جراحت های پوستی نیز ایجاد شود.

علائم سرطان پوست سلول مرکل (MCC)

کارسینوم‌های سلول مرکل ممکن است به صورت خال‌های قرمز یا گوشتی رنگ ظاهر شوند که به سرعت رشد می‌کنند. این تومور‌های کوچک معمولاً در مناطقی از پوست که در معرض آفتاب قرار دارند، مانند صورت، گردن یا پوست سر ظاهر می‌شوند.

علائم سرطان پوست

بررسی علامت های سرطان پوست

معاینه منظم پوست برای هر گونه زائده جدید یا غیرعادی، یا تغییر در اندازه، شکل یا رنگ لکه‌های موجود، کلید یافتن و درمان به موقع سرطان پوست است. اگر مورد مشکوکی مشاهده کردید، بهتر است به پزشک متخصص پوست مراجعه نمایید.

بسیاری از سرطان‌های پوست در مناطقی که در معرض نور خورشید هستند ایجاد می‌شوند، اما ممکن است در مناطقی که معمولاً از نور خورشید پنهان هستند نیز ایجاد شوند. به همین جهت علاوه بر معاینه پا‌ها، بازو‌ها، صورت و گردن، بررسی علائم سرطان پوست در نواحی بین انگشتان پا، زیر ناخن‌ها، کف دست‌ها و کف پا‌ها، اندام تناسلی و حتی چشم‌ها مهم است.

اگر متوجه نشانه‌های احتمالی سرطان پوست شدیم چه کنیم؟

اگر لکه‌های مشکوکی روی پوست خود دارید که احتمال می‌دهید سرطان پوست باشد، در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنید. تشخیص زودهنگام سرطان پوست توانایی درمان موفقیت‌آمیز آن را تا حد زیادی بهبود می‌بخشد.

طبق گفته بنیاد سرطان پوست، اگر ملانوم زود تشخیص داده شود، بقای ۵ ساله بیمار ۹۹ درصد است. اگر ملانوم به غدد لنفاوی گسترش یابد، میزان بقای ۵5 ساله به ۶۶ درصد کاهش می یابد. اگر سرطان به اندام های دوردست برسد، میزان بقای ۵ ساله حدود ۲۷ درصد است.

منبع:

cancercenter.com

mdanderson.org

profile
نویسنده :

دکتر بــرنا فــرازمـند

متخصص رادیوتراپی و انکولوژی

«تصمیم‌گیری آگاهانه» حق اساسی هر فرد است. ما در سایت drfarazmand.com با ارائه دقیق‌ترین و به‌روز‌ترین اطلاعات در مورد انواع سرطان و پاسخ به سوالات شما، کمک می‌کنیم بهترین انتخاب‌ها را داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *