بهترین متخصص تارگت تراپی در تهران، درمان هدفمند سرطان
خدمات دکتر

متخصص تارگت تراپی

تاریخ انتشار : ۲ مرداد ۱۴۰۱ آخرین بروز رسانی مقاله: 2 مرداد 1401 429 بازدید 0 نظر

دکتر متخصص تارگت تراپی (درمان هدفمند) کیست؟

تارگت تراپی یکی از درمان‌های اصلی سرطان است. رشته تخصصی جداگانه‌ای برای «تخصص تارگت تراپی» وجود ندارد، و این درمان توسط متخصصینی که درمان دارویی سرطان را انجام می‌دهند صورت می‌پذیرد. بنابراین متخصص شیمی درمانی می‌تواند متخصص رادیوتراپی-انکولوژی، متخصص هماتولوژی-انکولوژی بالغین یا متخصص هماتولوژی-انکولوژی اطفال باشد.

بشتر بخوانید: تارگت تراپی چیست

متخصص تارگت تراپی چه اقداماتی انجام می‌دهد؟

متخصص تارگت تراپی معمولا مسئول کلیه درمان‌های دارویی ضد سرطان بیمار است. این پزشکان باید تشخیص دهند بیمار نیاز به کدام دسته از درمان‌های دارویی دارد؟ (شیمی درمانی، هورمون تراپی، تارگت تراپی یا ایمونوتراپی؟). در مواقع زیادی، پزشک ممکن است از چندین دسته دارویی استفاده کند.

پزشک متخصص تارگت تراپی، وظایف زیر را بر عهده دارد:

  • تعیین نیاز به تارگت تراپی (به تنهایی یا علاوه بر درمان‌های دیگر)
  • تعیین داروی تارگت تراپی، دوز و فواصل تجویز آن
  • تعیین طول مدت درمان تارگت تراپی
  • تعیین نیاز به توقف، قطع و یا تغییر داروها
  • مدیریت و کنترل عوارض درمان هدفمند
  • تعیین نیاز به درمان‌های دیگر

متخصص تارگت تراپی تهران، متخصص تارگت تراپی کیست، بهترین دکتر تارگت تراپی

متخصصین درمان هدفمند مسئولیت اقدامات تشخیصی و تعیین مرحله را قبل، حین و بعد از درمان بر عهده دارند.

ویژگی‌های بهترین متخصص تارگت تراپی

بهترین متخصص تارگت تراپی باید ویژگی‌های زیر را داشته باشد:

۱. آشنایی با مقالات و گایدلاین‌های روز درمان سرطان در دنیا

تارگت تراپی جزو درمان‌های به نسبت جدیدتر ضد سرطان محسوب می‌شود. این درمان همچنان در حال تغییر و به روز رسانی است و هر روزه داروی جدیدی از این دسته معرفی می‌شود و یا داروهای قبلی کاربردهای جدید و گسترده‌تر پیدا می‌کنند. بنابراین یک پزشک خوب در زمینه تارگت تراپی باید نسبت به این تغییرات آگاهی داشته باشد تا بتواند بهترین گزینه را برای بیمار خود انتخاب کند.

۲. تعیین نیاز به درمان تارگت

به طور کلی عوارض تارگت تراپی نسبت به شیمی درمانی کم‌تر و تحمل آن راحت‌تر است؛ با این وجود این درمان نیز دارای عوارض جسمی، روحی و مالی است. همچنین استفاده نابجا از یک درمان تارگت می‌تواند بیمار را از درمان‌های اصلی سرطان خود محروم کند. بنابراین متخصص درمان تارگت باید بتواند بیمارانی که نیاز واقعی به این درمان دارند را شناسایی کرده و فقط آن بیماران را تحت درمان قرار دهد.

۳. توضیح مزایا و معایب انواع درمان به بیمار

در موارد متعددی، چندین گزینه درمانی برای یک بیمار وجود دارد که از لحاظ میزان اثر و میزان عوارض با یگدیگر متفاوت هستند. یک پزشک انکولوژیست خوب باید مزایا و معایب انواع گزینه‌های درمانی را به بیمار توضیح دهد و در صورت تمایل بیمار، وی را در تصمیم گیری درمانی شریک کند. به این اقدام، shared decision making می‌گوییم.

بهترین متخصص تارگت تراپی زنجان، هزینه تارگت تراپی

تارگت تراپیست خوب باید هزینه دارو، پوشش بیمه و وضعیت مالی بیمار را نیز در نظر بگیرد و بر اساس آن دارو تجویز کند.

۴. آشنایی با نحوه کنترل عوارض داروهای هدفمند

عوارض جانبی داروهای تارگت تراپی نسبت به داروهای شیمی درمانی متفاوت است و نحوه مدیریت و کنترل آن نیز متفاوت خواهد بود. بنابراین پزشک متخصص درمان دارویی ضد سرطان با طیف بیشتری از عوارض آشنایی داشته باشد و نحوه کنترل آن‌ها را بشناسد. این عوارض در اکثر موارد خفیف هستند، اما در بعضی موارد می‌توانند شدید و یا حتی تهدید کننده حیات باشند.

۵. سایر ویژگی‌ها

جدا از این ویژگی‌های اختصاصی متخصص شیمی درمانی، این پزشک باید مشخصه‌های مورد نیاز برای همه درمانگران سرطان را نیز داشته باشد. به عنوان مثال، پزشک باید اصول اخلاق پزشکی را رعایت کند، صبور باشد و روی باز و انرژی بالا برخورد کند، سایر گزینه‌های درمانی را در نظر بگیرد و در صورت نیاز توضیح بدهد و منابع آموزشی مناسب در اختیار بیمار قرار دهد.

چگونه یک متخصص تارگت تراپی خوب پیدا کنیم؟

یافتن بهترین متخصص تارگت تراپی در تهران و سایر شهرهای بزرگ، کار دشواری است. مراکز درمانی متعدد و متخصصین درمان دارویی بسیار زیادی وجود دارند که بررسی همه آن‌ها امکان‌پذیر نیست. برای این کار می‌توانید از بیماران دیگری که تحت درمان هدفمند قرار گرفته‌اند سوال کنید، در اینترنت جست‌وجو کنید، یا از پزشکان معتمد (مثلا جراح خود) بپرسید. حتما به فاکتورهایی که در بالا درباره پزشک مناسب تارگت تراپی ذکر شد دقت کنید. توجه کنید که یک پزشک ممکن است در زمینه یک بیماری خاص تجربه بیشتری نسبت به سایر بیماری‌ها داشته باشد.

یافتن بهترین دکتر تارگت تراپی، بهترین متخصص درمان هدفمند

برای یافتن بهترین متخصص تارگت تراپی زنجان یا سایر شهرهای متوسط و کوچک، کار راحت‌تر است. در این شهرها به راحتی و با جست‌وجوی ساده می‌توانید پزشک و مرکز درمانی مورد نظر خود را پیدا کنید.

توصیه های پزشکی در زمان تارگت تراپی سرطان

حتما از متخصص تارگت تراپی تان در مورد نوع ورزشی که می‌توانید انجام دهید سوال کنید. همچنین از او بپرسید که شدت ورزشی که انجام می‌دهید چقدر باشد، چون ممکن است مجبور باشید ورزش‌های سبک انجام دهید.

ممکن است عوارض جانبی حاصل از تارگت تراپی چند روز بعد از شروع درمانتان نمایان شوند، اما اغلب هفته‌ها یا ماه‌ها بعد از درمان بروز می‌کنند.

بیشتر عوارض جانبی تارگت تراپی موقت هستند و برای چند هفته تا چند ماه ماندگاری دارند و بعد از گذر زمان بهتر می‌شوند. اما ممکن است برخی عوارض جانبی ماندگار باشند. راه‌های مختلفی برای کنترل کردن عوارض جانبی تارگت تراپی وجود دارد که تیم درمانی شما  و متخصص تارگت تراپی‌تان می‌توانند در یافتن این راه‌ها به شما کمک کنند. برای مثال مشکلات پوستی ناشی از تارگت تراپی ممکن است از مشکلات پوستی ناشی از شیمی درمانی هم بیشتر باشند و شما برای کنترل کردن خارش و خشکی پوستتان، می‌توانید با تجویز پزشکتان از داروهای استروئیدی یا آنتی هیستامین‌ها کمک بگیرید.

گاهی ممکن است متخصص تارگت تراپی‌تان دوز داروها را کم کند تا عوارض جانبی کمتر شوند.

خدمات مشاوره آنلاین دکتر فرازمند متخصص تارگت تراپی (درمان هدفمند)

شما برای دریافت مشاوره آنلاین تارگت تراپی توسط دکتر فرازمند می‌توانید از لینک قرار داده شده در سایت استفاده کنید. دکتر برنا فرازمند، متخصص رادیوتراپی و انکولوژی، ضمن آشنایی با آخرین و بهترین درمان‌های سرطان در جهان و ایران، با در نظر گرفتن شرایط بیمار، مناسب‌ترین گزینه‌های درمانی را برای وی انتخاب و تجویز می‌کند.

توجه فرمایید در صورتی که قبلا تحت درمان سرطان توسط پزشک دیگری قرار گرفته‌اید، شروع درمان تحت نظر دکتر فرازمند فقط با رضایت پزشک قبل و ارائه مدارک تشخیصی و درمانی (به طور کامل) امکان‌پذیر خواهد بود.

منابع:

clevelandclinic.org

cancercouncil.com.au

breastcancer.org

profile
نویسنده :

دکتر بــرنا فــرازمـند

متخصص رادیوتراپی و انکولوژی

«تصمیم‌گیری آگاهانه» حق اساسی هر فرد است. ما در سایت drfarazmand.com با ارائه دقیق‌ترین و به‌روز‌ترین اطلاعات در مورد انواع سرطان و پاسخ به سوالات شما، کمک می‌کنیم بهترین انتخاب‌ها را داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *