انتخاب بهترین آنکولوژیست
خدمات دکتر

نکاتی برای انتخاب بهترین آنکولوژیست در تهران

تاریخ انتشار : ۲۷ فروردین ۱۴۰۲ آخرین بروز رسانی مقاله: 15 اردیبهشت 1402 340 بازدید 0 نظر

تحقیق درباره مراکز درمانی و پزشکان متخصص سرطان (انکولوژیست) یکی از مهم‌ترین قدم‌های اولیه پس از تشخیص سرطان است. یکی از نگرانی‌های بزرگ بیماران مبتلا به سرطان این است که زمان کافی برای این تحقیقات نداشته باشند. با این وجود، به جز زمانی که علائم اورژانسی مانند حالت تهوع، استفراغ و درد ایجاد شده است، معمولاً زمان کافی برای انجام تحقیقات جهت انتخاب بهترین آنکولوژیست وجود دارد. در ادامه نکاتی را برای یافتن بهترین آنکولوژیست بیان می‌کنیم.

برای انتخاب بهترین آنکولوژیست به چه نکاتی توجه کنیم ؟

در ادامه نکاتی را برررسی خواهیم کرد تا با توجه به آن ها بتوانید بهترین آنکولوژیست در تهران را انتخاب و مراجعه کنید .

از پزشک خود بخواهید شما را به متخصص ارجاع دهد

پزشک شما ممکن است با یک متخصص متبحر آشنا باشد و در این زمینه به شما کمک کند.

ویژگی مراکز باکیفیت را بشناسید

به دنبال مراکز درمانی یا متخصصینی باشید که برای تصمیم گیری جهت انتخاب روش درمان، «کمیسیون پزشکی» تشکیل می دهند. در ایران به این کمیسیون‌های پزشکی، «تومور بورد» (tumor board) می‌گوییم. تشکیل کمیسیون پزشکی به معنای این است که هر بیمار از نظر چندین متخصص سرطان مورد بررسی قرار می‌گیرد. متخصصان از جمله جراحان، پزشکان شیمی‌درمانی، پزشکان پرتو درمانی، رادیولوژیست‌ها و پاتولوژیست‌ها در این جلسات شرکت می‌کنند. بنابراین، همه این متخصصان می‌توانند برای تعیین بهترین برنامه درمانی شما  مشارکت کنند.

پزشکانی که به طور منظم در این توموربوردها شرکت می‌‌کنند معمولا اطلاعات به‌روز تر و آپدیت‌تری دارند و همچنین امکان تصمیم‌گیری تیمی در مورد بیماری شما را نیز دارند.

به پزشکان بیشتری مراجعه نمایید

مقایسه نظرات پزشکان مختلف درباره روش درمان به شما کمک می کند ببینید آیا پیشنهادات یک پزشک توسط دیگران هم تایید می‌شود یا نه.

در کشورهای پیشرفته، پزشکان از مشاوره شما با پزشکان دیگر استقبال می‌کنند و حتی پزشکان معتبری را به شما پیشنهاد می‌دهند. دقت کنید پزشکی که از نظر و عملکرد خود اطمینان دارد، نگرانی و ترسی از مشورت شما با سایر پزشکان علمی و اخلاق‌مدار ندارد. البته توجه داشته باشید که ممکن است برای درمان یک بیمار چند گزینه درمانی درست وجود داشته باشد، بنابراین احتمال اختلاف نظر بین پزشکان وجود دارد.

از پزشکان بخواهید علت نظرات خود را بیان کنند

 در صورتی که نظرات پزشکان مختلف با یکدیگر متفاوت است از ایشان بخواهید علت نظر خود را بیان کنند. مثلا مزایا و معایب گزینه درمانی پیشنهادی خود را بیان کنند. در این حالت بهتر و راحت‌تر می‌توانید نظرات پزشکان مختلف را با یکدیگر مقایسه کنید.

مراقب ادعاهای دروغین یا گمراه‌کننده باشید

متاسفانه بعضی از پزشکان و مراکز درمانی با هدف فریب بیماران و خانواده آن‌ها ادعاهایی دروغین یا گمراه‌کننده را مطرح می‌کنند. کسب اطلاعات هر چه بیشتر و مشورت با پزشکان مختلف، فریبنده بودن چنین ادعاهایی را برای شما روشن خواهد کرد. در ادامه به بعضی از این موارد اشاره شده و توضیحی درباره علت نادرست بودن آن‌ها ارائه شده است:

  • هیچ پزشک/مرکز دیگری قادر به درمان این بیمار نیست!: در حال حاضر برای هر نوع سرطانی حداقل چندین مرکز معتبر برای درمان وجود دارد. متاسفانه سیستم جامعی برای رده‌بندی مراکز درمان سرطان در کشور وجود ندارد و این ادعاها معمولا پایه و اساس درستی ندارند.
  • دستگاه رادیوتراپی ما جدیدترین دستگاه کشور است!: مهمتر از دستگاه پرتودرمانی، توانمندی پزشک معالج است. بسیاری از سرطان‌ها اصولا نیازی به دستگاه پیشرفته ندارند و در شرایطی حتی امکان دارد منجر به نتیجه درمانی بدتر شود.
  • باید همین امروز درمان شوید!: اگرچه تاخیر درمان سرطان به هیچ وجه قابل توصیه نیست، اما همانطور که بالاتر گفته شد به جز شرایط خاص، معمولا فرصت کافی برای تحقیقات و بررسی پزشک/مرکز مناسب وجود دارد.
  • ۹۹٪ بیماران این مرکز/پزشک به طور کامل خوب می‌شوند!: در هیچ کدام از مراکز معتبر دنیا نیز ۹۹٪ بیماران مبتلا به سرطان به طور کامل علاج نمی‌یابند.

انتخاب بهترین آنکولوژیست

تحقیقتان را با کمک پزشکتان انجام دهید

عملکرد فعالانه و یادگیری درباره روش های مختلف درمانی با مراجعه به اینترنت یا منابع دیگر مفید است. البته اگرچه ممکن است برخی درمان‌ها در اینترنت خیلی خوب به نظر برسند، اما آزمایش های کافی برای اثبات این موارد انجام نشده است، بنابراین اجازه دهید پزشکتان دیدگاه کلی خود را ارائه دهد. برخلاف اینترنت، پزشکان اطلاعات و شواهد را متناسب و اختصاصی بیمار شما ارائه می دهند. به عنوان مثال، مزایا و معایب محتمل درمان، بار فیزیکی، عواقب روانی و مالی را به شما توضیح می دهند.

اگر در یک مرحله مهم از درمان بیماری خود قرار دارید یا در حال تغییر مسیر درمان هستید، بهتر است دنبال سایر نظرات باشید

پزشک شما باید برای در نظر گرفتن گزینه ها هم به صورت محلی و هم در سایر مراکز سرطان آماده باشد. در نهایت تصمیم برای تغییر تیم درمان یا مراکز، به عهده خودتان است و بستگی به این دارد که احساس راحتی و اعتماد به پزشک خودتان دارید یا خیر.

یک کارآزمایی بالینی را در نظر بگیرید

از روز اول که درمان مشخص می شود، در مورد مطالعات بالینی سوال کنید. مطالعات بالینی مطالعات تحقیقاتی هستند که روش های جدیدی برای درمان سرطان را تست می کنند که شما می توانید در آن ها شرکت کنید. با شرکت در این مطالعات، می توانید به بهبود درمان ها و نتایج برای بیماران آینده نیز کمک کنید.

انواع آنکولوژیست را بشناسید

باید بدانید که چندین تخصص انکولوژی در ایران وجود دارد و بهتر است با متخصصین مختلف مرتبط با بیماری خود صحبت کنید.

به عنوان مثال، سرطان پروستات معمولا توسط متخصصین اورولوژی (اورو-انکولوژی) و رادیوانکولوژی (رادیوتراپی-انکولوژی) درمان می‌شود. برای یک بیمار خاص ممکن است جراح اورولوژیست تمایل به جراحی و متخصص رادیوتراپی تمایل به رادیوتراپی داشته باشند. بنابراین مهم است که شما با متخصصین هر دو رشته صحبت کنید تا دید جامع‌تری نسبت به گزینه‌های درمانی خود داشته باشید.

بیشتر بخوانید: آنکولوژی چیست؟

پزشکی را انتخاب کنید که بیشتر به وی اطمینان دارید

دقت کنید که معمولا امکان تغییر پزشک انکولوژیست در اواسط درمان وجود ندارد یا انجام آن بسیار دشوار است. بنابراین پزشکی را انتخاب کنید که به وی اطمینان دارید، علم به روزی دارد و به درخواست‌های شما به درستی پاسخ می‌دهد.

انواع گزینه‌های درمانی را بشناسید

یکی از مهم ترین ویژگی های یک آنکولوژیست خوب استفاده از بهترین روش درمانی برای بیمار و آگاهی از به روز ترین روش های درمانی است. برخی از مهم ترین و پرکاربردترین روش های درمان سرطان ها شامل موارد زیر است:

نکات پایانی برای انتخاب آنکولوژیست

در صورتی که پزشک عمومی مشکوک به سرطان شود بیمار را به یک آنکولوژیست ارجاع خواهد داد. متخصص آنکولوژی با بررسی و معاینه بیمار بهترین روش درمان را برای بیمار انتخاب خواهد کرد. در مواردی نیاز است برای انتخاب روند درمانی بهتر، برای بیمار کمیسیون پزشکی متشکل از پزشکان با تخصص های مختلف تشکیل شود. انتخاب بهترین آنکولوژیست قطعا به روند درمانی شما کمک خواهد کرد بنابراین باید با دقت و با توجه به چند معیار انجام شود. در ادامه چند نکته برای انتخاب بهترین آنکولوژیست آمده است:

1- تجربه و تخصص: بهتر است یک پزشک با تخصص و تجربه در درمان سرطان را انتخاب کنید. می‌توانید از سوابق آموزشی و کاری پزشک برای ارزیابی تخصص و تجربه آن استفاده کنید.

2- بررسی نظرات بیماران: نظرات و تجربیات دیگران که با پزشک درمان شده‌اند، می‌تواند به شما در انتخاب کمک کند. شما می‌توانید این نظرات را در وب‌سایت‌ها یا مراکز درمانی مختلف بیابید.

3- مکان و دسترسی: بهتر است یک پزشک در محل زندگی شما یا در نزدیکی آن انتخاب شود، تا دسترسی به درمان راحت‌تر باشد.

4- رفتار و روحیه پزشک: یک پزشک با رفتار صبور و مهربان و روحیه مثبت، می‌تواند به شما در فرایند درمان کمک کند. بنابراین، انتخاب یک پزشک با روحیه انگیزشی مثبت و اخلاقیات حرفه‌ای می‌تواند مفید باشد.

5- استفاده از مشاوره: در صورتی که با انتخاب پزشک مشکل دارید، می‌توانید به مراکز و سازمان‌های بهداشتی معتبر مراجعه کرده و با مشاوره از پزشک‌ها و متخصصان در زمینه سرطان، بهترین پزشک را برای درمان انتخاب کنید.

بیشتر بخوانید: ۱۱ نکته برای مواجهه با سرطان

منابع : 

rogelcancercenter.org

cancer.net

 

profile
نویسنده :

دکتر بــرنا فــرازمـند

متخصص رادیوتراپی و انکولوژی

«تصمیم‌گیری آگاهانه» حق اساسی هر فرد است. ما در سایت drfarazmand.com با ارائه دقیق‌ترین و به‌روز‌ترین اطلاعات در مورد انواع سرطان و پاسخ به سوالات شما، کمک می‌کنیم بهترین انتخاب‌ها را داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *