برنامه ریزی درمان، تعیین نیاز به درمان در سرطان
خدمات دکتر

برنامه ریزی درمان

تاریخ انتشار : ۲۸ خرداد ۱۴۰۱ آخرین بروز رسانی مقاله: 23 اسفند 1401 343 بازدید 0 نظر

برنامه ریزی تشخیصی و درمانی چیست؟

چه مشکوک به داشتن سرطان باشید، چه بیماری شما تازه تشخیص داده شده باشد و چه وسط درمان خود باشید، پزشک شما باید قدم‌های بعدی تشخیصی-درمانی شما را مشخص کند. یعنی تعیین کند کدام قدم در ابتدا انجام شود و بعد از آن چه اقدام‌های دیگری صورت بگیرد. در زیر مثالی از برنامه‌ریزی تشخیصی-درمانی را برای سرطان پستان ملاحظه می‌کنید.

ماموگرافی –> نمونه‌برداری (بیوپسی) –> بررسی پاتولوژیک و IHC –> شیمی‌درمانی و تارگت‌تراپی –> جراحی –> پرتو‌درمانی + ادامه تارگت‌تراپی –> پیگیری

چرا تعیین برنامه تشخیص و درمان مهمترین کار انکولوژیست است؟

برنامه تشخیص و درمان، «تعیین مقصد» و «نحوه رسیدن به آن مقصد» است. در صورتی که هدف درستی تعیین نشود و یا مسیر نادرستی برای رسیدن به آن تعیین شود، به سرمنزل مقصود نمی‌رسیم. پزشک متبحری که برنامه درمانی درستی تعیین نکند، مانند راننده زبردستی است که کلا مسیر رالی را اشتباه می‌رود.

برای تعیین برنامه مناسب چه نکاتی مهم است؟

برای این موضوع، پزشک انکولوژیست باید:

  •  دید درستی از مرحله و مشخصات بیماری پیدا کند و بدون کسب اطلاعات کافی شروع به درمان نکند
  •  بفهمد کدام تومور نیازمند درمان است و کدام یک نیازمند پیگیری
  •  بداند کدام درمان یا درمان‌ها تاثیر بهتری دارند
  •  ترتیب تجویز درمان‌ها، شدت و مدت زمان هر یک را مشخص کند
  •  دید درستی از تمایلات و شرایط بیمار پیدا کند و بر اساس آن اقدام کند. پزشک باید بداند هیچ دو بیماری شبیه هم نیستند.
  •  شرایط و گزینه‌های درمانی را برای بیمار توضیح دهد تا در صورت تمایل در تصمیم‌گیری مشارکت کند.
  •  تاثیر احتمالی درمان روی بیمار را حدس بزند. آیا بیمار تحمل آن درمان را دارد؟
  • تشخیص بدهد آیا نیاز به مشاوره با متخصصین دیگر مانند متخصصین فیزیوتراپی، تغذیه، حفظ باروری، جراحی و … وجود دارد؟

تعیین برنامه درمان

مثلا فرض کنید فردی با توده‌ای در پروستات و بیوپسی مبتنی بر سرطان گرید پایین مراجعه کرده است. پزشک باید تشخیص بدهد آیا بیوپسی و گزارش پاتولوژی قابل اعتماد است و نیاز به بررسی مجدد نیست؟ آیا این سرطان خطرناک است یا ممکن است تا سال‌ها پیشرفت نکند؟ آیا نیاز به آزمایش یا تصویربرداری بیشتری هست؟ در صورت نیاز، کدام درمان برای آن بیمار خاص بهتر است؟ آیا قبل از شروع درمان نیاز به مشاوره دیگری هست؟ و سوال‌های متعدد دیگر!

آیا وسط درمان می‌توان برنامه درمان را عوض کرد؟

معمولا در صورتی که عارضه یا نکته خاصی در وسط درمان پیش نیاید، پزشکان برنامه درمانی را تغییر نمی‌دهند. همچنین تغییر انکولوژیست در میانه درمان یا بعد از آن کار سختی است. بنابراین مهم است که از همان ابتدا برنامه درستی تعیین شود و در ادامه از همان برنامه تبعیت شود. در نتیجه، بهتر است مشاوره با پزشکان مختلف قبل از شروع درمان انجام شود، و نه در میانه یا پس از آن.

آیا گرفتن مشاوره از پزشک دیگر توصیه می‌شود؟

اعتماد متقابل بین بیمار و تیم درمانی بسیار مهم است. بیماری که به پزشک خود اعتماد ندارد از توصیه‌های وی تبعیت نخواهد کرد. به همین دلیل در کشورهای پیشرفته توصیه می‌شود قبل از شروع درمان، نظر یک پزشک دیگر نیز اخذ شود و به آن Second opinion می‌گویند.

البته دقت نمایید ممکن است نظرات پزشکان مختلف با یکدیگر اندکی تفاوت داشته باشد. شاید شرایط کمی وجود داشته باشد که انکولوژیست‌ها در مورد روش تشخیص و درمان متفق‌القول باشند. مهم است که پزشک گزینه‌های مختلف تشخیصی درمانی مختص آن بیمار خاص را در ذهن خود مرور کند و بهترین گزینه را پیشنهاد کند؛ همچنین اگر چند گزینه وجود دارد که همه به یک اندازه صحیح هستند آن‌ها را برای شما توضیح دهد.

دکتر برنا فرازمند، متخصص رادیوتراپی و انکولوژی، با سابقه مواجهه، بحث و بررسی و درمان کیس‌های متعدد و پیچیده سرطان در بالین و تومور بوردهای مختلف و مطالعه مقالات متعدد و به روز، برنامه ریزی تشخیص و درمان بیمار شما را با بالاترین کیفیت انجام می‌دهد و بهترین گزینه درمانی روز دنیا را برای بیمار شما تعیین می‌کند.

profile
نویسنده :

دکتر بــرنا فــرازمـند

متخصص رادیوتراپی و انکولوژی

«تصمیم‌گیری آگاهانه» حق اساسی هر فرد است. ما در سایت drfarazmand.com با ارائه دقیق‌ترین و به‌روز‌ترین اطلاعات در مورد انواع سرطان و پاسخ به سوالات شما، کمک می‌کنیم بهترین انتخاب‌ها را داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *