طول عمر بیماران سرطان پروستات چقدر است؟، مبتلایان به سرطان پروستات چقدر زنده می‌مانند
سرطان پروستات

طول عمر بیماران سرطان پروستات

تاریخ انتشار : ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۲ آخرین بروز رسانی مقاله: 30 اردیبهشت 1402 470 بازدید 2 نظر

طول عمر بیماران سرطان پروستات به عوامل مختلفی بستگی دارد، مثلا سن، مرحله بیماری و سلامت کلی بیمار.

نرخ بقا و بقای پنج ساله در سرطان پروستات چیست؟

نرخ بقا نشان می‌دهد که چند درصد از بیماران بعد از مدت خاصی زنده می‌مانند. نرخ بقای پنج ساله به این معناست که چند درصد از بیماران بعد از پنج سال زنده هستند.

مثلا اگر نرخ بقای پنج ساله بیماران خاصی ۹۰٪ باشد، به این معناست که ۹۰٪ بیماران پس از پنج سال زنده هستند.

نرخ بقای نسبی چیست؟

نرخ بقای نسبی، درصد زنده ماندن را نسبت به افراد فاقد بیماری که از سایر جهات مشابه هستند بیان می‌کند.

مثلا اگر نرخ بقای یک ساله بیماران خاصی ۱۰۰٪ باشد، به این معناست که طی یک سال اول درصد مرگ‌ومیر این بیماران با افراد عادی تفاوتی ندارد؛ هر چند ممکن است در هر دو گروه تعدادی افراد فوت کرده باشند.

بیشتر بخوانید: مفاهیم آماری در سرطان

طول عمر بیماران سرطان پروستات چقدر است؟

سرطان پروستات یکی از بهترین طول‌عمرها را دارد. علت این موضوع این است که سرطان پروستات در اکثر موارد سرعت رشد کمی دارد و سال‌ها طول می‌کشد تا برای بیمار مشکلی ایجاد کند.

نرخ بقا در سرطان های مختلف، مقایسه طول عمر سرطان های مختلف با یکدیگر، کدام سرطان بیشتر طول عمر را دارد، طول عمر سرطان پروستات، طول عمر بیماران سرطان پروستات

نرخ بقای ۵ ساله سرطان پروستات

عوامل مختلفی بر روی نرخ بقا و طول عمر بیماران سرطان پروستات تاثیر می‌گذارند، ولی به طور کلی بقای پنج ساله نسبی به صورت زیر است:

  • بیماری موضعی (محدود به پروستات): نزدیک به ۱۰۰٪
  • بیماری ناحیه‌ای (درگیری غدد لنفاوی لگن): نزدیک به ۱۰۰٪
  • بیماری دوردست (مثلا استخوان و کبد): حدود ۳۲٪
  • مجموع بیماران: حدود ۹۷٪

نرخ بقای ۱۰ و ۱۵ ساله سرطان پروستات

از آنجایی که سیر پیشرفت سرطان پروستات آهسته است، بهتر است نرخ بقای بلندمدت‌تر آن نیز بیان شود (برای مجموع بیماران):

  • بقای ۱۰ ساله: ۸۵٪
  • بقای ۱۵ ساله: ۸۰٪

بیشتر بخوانید: زندگی پس از سرطان پروستات

عوامل موثر بر طول عمر مبتلایان به سرطان پروستات

مهمترین عاملی که بر طول عمر مبتلایان به سرطان پروستات تاثیر می‌گذارند، «مرحله» بیماری است. مرحله بیماری خود شامل چند جزء است که همگی بر نرخ بقای سرطان پروستات موثر هستند:

  • طبقه T و N و M
  • سطح PSA
  • درجه سرطان پروستات (امتیاز گلیسون)

بیشتر بخوانید: درجه و مرحله سرطان پروستات چیست؟

علاوه بر این موارد، سن، وضعیت مارژین جراحی، نوع بافت‌شناسی تومور و وضعیت سلامتی کلی بیمار نیز می‌توانند در پیش‌آگهی موثر باشند.

طول عمر در سرطان پروستات بر اساس فاکتورهای مختلف

همانطور که گفتیم، چندین عامل هستند که می‌توانند در سیر بیماری و طول عمر مبتلایان سرطان پروستات تاثیر بگذارند. در ادامه تاثیر هر کدام از این عوامل را بر طول عمر توضیح می‌دهیم.

طول عمر بیماران سرطان پروستات در مراحل مختلف

مرحله بیماری تاثیر به سزایی در سیر سرطان پروستات دارد. به طور کل تا زمانی که بیماری پخش نشده باشد طول عمر بیماران عالی است و بسیاری می‌توانند طول عمر طبیعی داشته باشند. اما با پخش شدن تومور به ارگان‌های دوردست بقا به یک‌باره افت می‌کند. در شکل زیر، میزان بقای نسبی در مرحله ۱و۲ با مرحله ۳ و مرحله ۴ مقایسه شده است:

طول عمر بیماران سرطان پروستات، بقای نسبی بیماران سرطان پروستات بر اساس مرحله بیماری، ارتباط مرحله سرطان پروستات و طول عمر بیماران، بقا در مرحله ۱، طول عمر بیماران سرطان پروستات در مرحله ۲، بقا در مرحله ۳، طول عمر بیماران سرطان پروستات در مرحله ۴

طول عمر مبتلایان به سرطان پروستات بر اساس درجه بیماری

درجه یا گرید یکی از اجزای مرحله بندی سرطان پروستات است، اما خود این فاکتور به تنهایی تاثیر بسیار زیادی روی بقا دارد. با افزایش گرید بیماری سیر بیماری تهاجمی‌تر می‌شود. جالب اینجاست که در امتیاز گلیسون ۷، میزان بقای بیماران با امتیاز ۳+۴ و ۴+۳ نیز با یکدیگر متفاوت است. در شکل زیر ارتباط گرید بیماری و عدم عود را مشاهده می‌کنید.

طول عمر بیماران سرطان پروستات بر اساس درجه و گرید، بقای سرطان پروستات ۳+۳، بقای سرطان پروستات ۳+۴، طول عمر سرطان پروستات ۴+۳، طول عمر کانسر پروستات گلیسون ۸، امید به زندگی سرطان پروستات گلیسون ۹، طول عمر در گرید پروستات ۱۰

طول عمر بیماران سرطان پروستات بر اساس سن

به جز مرحله و درجه بیماری، یک عامل مهم دیگر در تعیین طول عمر بیماران سرطان پروستات، سن بیماران است. بدیهی است هر چه سن فردی بالاتر باشد امید به زندگی وی کمتر خواهد بود. در نمودار زیر ارتباط سن زمان تشخیص و بقای بیماران را مشاهده می‌کنید.

طول عمر مبتلایان به سرطان پروستات، امید به زندگی سرطان پروستات بر اساس سن زمان تشخیص

علت مرگ در سرطان پروستات

از آنجایی که سرطان پروستات سیر کندی دارد، علت فوت بسیاری از مبتلایان به این بیماری، خود سرطان نیست. در واقع اگر مردان بالای ۵۰ سالی که به علل طبیعی فوت کرده‌اند را بررسی می‌کنیم، متوجه می‌شویم بسیاری از آن‌ها سرطان پروستات ناشناخته‌ای داشته‌اند که در طول زندگی مشکلی برایشان ایجاد نکرده است.

چند نکته درباره این آمارها

چند نکته درباره این آمار مهم است که باید به آن‌ها توجه کرد:

  • این آمار مربوط به مواردی است که تازه تشخیص داده شده‌اند. موارد عود بیماری ممکن است بقای کمتری داشته باشند.
  • همانطور که توضیح داده شد این آمار همه عوامل را در نظر نمی‌گیرد و مثلا وضعیت سلامتی بیمار در این نمودارها نشان داده نشده است.
  • این آمار نمی‌تواند بگوید یک فرد خاص دقیقا چقدر زنده می‌ماند.
  • اصطلاح بقای ۵ ساله و ۱۰ ساله به این معنا نیست که بیمار فقط ۵ یا ۱۰ سال زنده خواهد بود. همانطور که دیدیم اکثر مبتلایان به سرطان پروستات بیشتر از این مقدار زندگی خواهند کرد.
  • این آمار مربوط به بیمارانی است که درمان استاندارد دریافت کرده‌اند. در صورت عدم دریافت درمان، طول عمر بیماران سرطان پروستات بدتر خواهد بود.
  • امیدوار باشید! آماری که خواندیم مربوط به بیمارانی است که سال‌ها قبل درمان شده‌اند. با پیشرفت علم درمان سرطان، ممکن است این آمار بهبود یافته باشد.

بیشتر بخوانید: درمان سرطان پروستات چگونه است؟

جمع‌بندی: طول عمر بیماران سرطان پروستات

طول عمر بیماران سرطان پروستات به عوامل مختلفی بستگی دارد، از جمله مرحله و درجه بیماری، سن بیمار و وضعیت سلامتی کلی وی. با این وجود به طور کلی طول عمر بیماران سرطان پروستات بسیار خوب است و بسیاری از آن‌ها طول عمر طبیعی خواهند داشت. البته طول عمر مبتلایان به سرطان پروستات پیشرفته واضحا کمتر است. اگرچه هیچ کس نمی‌تواند بگوید یک بیمار خاص دقیقا چقدر عمر خواهد کرد، اما می‌توانیم بر اساس بیماران قبلی تخمینی نسبی از آینده بیماری به دست بیاوریم.

منابع:

Cancer.org

Hopkinsmedicine.org

cancerresearchuk.org

سوالات رایج

آیا سرطان پروستات کشنده است؟

سرطان پروستات در بیشتر موارد سیر کندی دارد و سال‌ها طول می‌کشد علامت‌دار شود. با این وجود در صورت تعلل و عدم درمان به موقع یا در صورت عدم پاسخ به درمان، بیماری پیشرفت کرده و منجر به فوت می‌شود. سالانه بیش از ۴ هزار نفر در ایران بر اثر سرطان پروستات فوت می‌کنند.

طول عمر بیماران سرطان پروستات چقدر است؟

طول عمر بیماران سرطان پروستات به عوامل مختلفی بستگی دارد، از جمله مرحله و درجه بیماری، سن بیمار و سلامت کلی وی. اما در مجموع بقا در سرطان پروستات بسیار خوب است و بسیاری از بیماران می‌توانند طول عمر طبیعی خود را تجربه کنند.

کدام نوع سرطان پروستات بدتر است؟

هرچه درجه و مرحله سرطان پروستات بیشتر باشد، سیر بیماری بدتر است. علی‌الخصوص امتیاز گلیسون ۹ و ۱۰ و مرحله ۴ بیماری نشان‌دهنده پیش‌آگهی بدتری هستند.

profile
نویسنده :

دکتر بــرنا فــرازمـند

متخصص رادیوتراپی و انکولوژی

«تصمیم‌گیری آگاهانه» حق اساسی هر فرد است. ما در سایت drfarazmand.com با ارائه دقیق‌ترین و به‌روز‌ترین اطلاعات در مورد انواع سرطان و پاسخ به سوالات شما، کمک می‌کنیم بهترین انتخاب‌ها را داشته باشید

رضا

سلام من 54سال دارم و امروز برای اولین بار منی من کمی خونی بود. ولی هیچ مشکل دیگری ندارم. آیا دویاره اگر منی من خونی بود دکتربروم؟ آیا خطرناک است. عامل دیگری باعث این مسئله میشود؟

    دکتر فرازمند

    سلام و احترام . علل متعدی می توانند موجب خون در منی شوند بررسی توسط پزشک توصیه می شود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *