زندگی پس از سرطان پروستات
سرطان پروستات

زندگی پس از سرطان پروستات

تاریخ انتشار : ۲۷ اسفند ۱۳۹۹ آخرین بروز رسانی مقاله: 15 اردیبهشت 1402 330 بازدید 0 نظر

منظور از زندگی پس از سرطان پروستات ، گاهی صرفا زندگی پس از بهبود از سرطان و گاهی زندگی پس از ابتلای به سرطان است. زندگی پس از سرطان، یکی از پیچیده­‌ترین قسمت­های سرطان است، چرا که این مسئله برای هر کس متفاوت است. گاهی نیاز است بیماران برای مدت طولانی درمان دریافت کنند.

بهبودیافتگان ممکن است ترکیبی از احساسات قوی، از جمله شادی­، نگرانی­، رهایی، احساس گناه و ترس را تجربه کنند. برخی از افراد مبتلا می­‌گویند بعد از تشخیص سرطان بیشتر از قبل قدر زندگی را می‌دانند و به باور و پذیرش بیشتری از خود می‌­رسند. سایرین نسبت به سلامتی خود مضطرب می‌­شوند و کنار آمدن با زندگی روزمره برایشان راحت نیست.

بهبودیافتگان ممکن است پس از پایان ویزیت‌های متعدد پزشکی در پایان درمان، مقداری استرس داشته باشند­. اغلب اوقات، روابط ایجاد شده با تیم درمانی احساس امنیتی را در طول درمان فراهم می­‌کند. و بعد از آن افراد این پشتیبانی را از دست می­‌دهند. این مسئله به ویژه هنگامی صدق می­‌کند که نگرانی­‌ها و چالش­های جدیدی با گذشت زمان ظاهر شود­.؛ مانند هرگونه عارضه دیررس، چالش­های عاطفی از جمله ترس از عود، نگرانی­‌های مربوط به سلامت جنسی و باروری و مسائل مالی و محیط کار و غیره.

زندگی پس از سرطان پروستات چگونه است؟

هر شخص بهبود یافته، نگرانی‌ها و چالش­های مختص به خودش را دارد. اولین قدم برای مقابله با هر چالشی­، این است که بتوانید ترس­های خود را بشناسید و درباره آن­ها صحبت کنید. مقابله موثر با این چالش­ها به موارد زیر نیاز دارد:

  • درک چالشی که با آن روبرو هستید.
  • بررسی راه­ حل­‌های مقابله با آن.
  • درخواست کمک از دیگران و اجازه دادن به حمایت کردن آن­ها.
  • احساس راحتی با مسیر انتخابی.

بسیاری از بهبودیافتگان، عضویت در یک گروه پشتیبانی حضوری یا آنلاین را مفید می­‌دانند. این امر به شما امکان می­‌دهد با افرادی که تجربیات مشابهی با شما داشته‌­اند، صحبت کنید. گفت‌وگو با یک دوست یا یکی از اعضای تیم درمانی، مشاوره فردی یا درخواست کمک از مرکزی که در آن درمان شده‌­اید­، از دیگر گزینه‌­های یافتن پشتیبان است.

زندگی پس از سرطان پروستات، زندگی پس از درمان سرطان پروستات، prostate cancer survivorship

تغییر نقش مراقبانِ بیمار

اعضای خانواده و دوستان نیز ممکن است دوره­‌های گذار و تغییر سبک زندگی را تجربه کنند. یک مراقب نقش بسیار مهمی را در حمایت از فرد مبتلا به سرطان­ و ارائه مراقبت­های جسمی­، عاطفی و عملی ایفا می­‌کند (چه به صورت روزمره و چه در زمان‌های نیاز). بسیاری از مراقبان، برنامه خود را بر روی این حمایت‌­ها متمرکز می­‌کنند، مخصوصا اگر دوره درمان برای چندین ماه یا بیشتر طول بکشد.

با این حال­، با تکمیل درمان­، نقش این مراقبان اغلب تغییر می­‌کند. سرانجام، نیاز به مراقبت­های مربوط به تشخیص سرطان بسیار کمتر می­‌شود یا به پایان می­‌رسد.

بینش جدید نسبت به سلامتی

برای بسیاری از افراد­، زنده ماندن از بیماری انگیزه‌­ای قوی برای تغییر در سبک زندگی است. به افرادی که از سرطان پروستات بهبود می­‌یابند، توصیه می­‌شود که برای تغییر سبک زندگی و سلامتی، از دستورالعمل­‌هایی پیروی کنند: مانند ترک سیگار­، کم کردن مصرف الکل­، تغذیه مناسب، حفظ وزن متناسب و کنترل استرس­.

فعالیت بدنی منظم می­‌تواند به بازیابی قدرت و سطح انرژی شما کمک کند. تیم درمانی شما می­‌تواند به شما کمک کند تا یک برنامه ورزشی مناسب بر اساس نیازها­، توانایی‌­های جسمی و سطح آمادگی جسمانی خود داشته باشید. برای مراقبت از سلامتتان، معاینات و آزمایشات پزشکی توصیه شده را انجام دهید. (پیگیری پس از درمان سرطان پروستات را بخوانید). برای تهیه‌­ی بهترین برنامه­‌ی زندگی پس از سرطان که متناسب با نیازهای شما باشد، با تیم درمانی مشورت کنید.

منظور از زندگی پس از سرطان پروستات چیست ؟

منظور از زندگی پس از سرطان پروستات ، گاهی صرفا زندگی پس از بهبود از سرطان و گاهی زندگی پس از ابتلای به سرطان است. زندگی پس از سرطان، یکی از پیچیده­‌ترین قسمت­های سرطان است، چرا که این مسئله برای هر کس متفاوت است. گاهی نیاز است بیماران برای مدت طولانی درمان دریافت کنند.

زندگی پس از سرطان پروستات چگونه است؟

هر شخص بهبود یافته، نگرانی‌ها و چالش­های مختص به خودش را دارد. اولین قدم برای مقابله با هر چالشی­، این است که بتوانید ترس­های خود را بشناسید و درباره آن­ها صحبت کنید.

profile
نویسنده :

دکتر بــرنا فــرازمـند

متخصص رادیوتراپی و انکولوژی

«تصمیم‌گیری آگاهانه» حق اساسی هر فرد است. ما در سایت drfarazmand.com با ارائه دقیق‌ترین و به‌روز‌ترین اطلاعات در مورد انواع سرطان و پاسخ به سوالات شما، کمک می‌کنیم بهترین انتخاب‌ها را داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *