ایمونوتراپی در سرطان پروستات
سرطان پروستات

ایمونوتراپی سرطان پروستات

تاریخ انتشار : ۲۲ شهریور ۱۴۰۰ آخرین بروز رسانی مقاله: 16 اردیبهشت 1402 424 بازدید 0 نظر

ایمونوتراپی سرطان پروستات به معنای تقویت سیستم ایمنی بدن برای مقابله با سرطان پروستات است. ایمونوتراپی به معنای ایمنی-درمانی است و به آن درمان بیولوژیک (زیستی) نیز گفته می‌شود. مهمترین انواع درمان ایمونوتراپی در سرطان پروستات، سیپولوسل-T و پمبرولیزوماب هستند.

در ادامه در مورد این دو روش درمانی توضیح می‌دهیم. اگر جایی را درست متوجه نشدید، در بخش دیدگاه‌ها در انتهای صفحه بپرسید.

سیپولوسل T

سیپولوسل T چیست؟

  • سیپولوسل T یک ایمونوتراپی است که برای سرطان پروستات متاستاتیک استفاده می‌شود.
  • سیپولوسل T از سلول‌های ایمنی خود بیمار ساخته می‌شود! این سلول‌ها را ابتدا از بدن خارج می‌کنند. سپس در آزمایشگاه به آن‌ها یاد می‌دهند که سلول‌های سرطانی پروستات را به عنوان یک هدف شناسایی کنند. سپس آن‌ها را به بدن برمی‌گردانند تا سلو‌های پروستات را شناسایی و تخریب کنند.
  • با توجه به اینکه این درمان، پاسخ ایمنی بدن را تحریک می‌کند، آن را یک واکسن محسوب می‌کنیم.

فرایند ساخت و استفاده

سیپولوسل-T‌ برای هر بیمار به طور اختصاصی تغییر داده می‌شود. قبل از درمان، خون در طی فرایندی به نام لوکافرز از بیمار خارج می شود. سلول‌های ایمنی خاصی را از خون بیمار جدا می‌کنند و سپس در آزمایشگاه اصلاح کرده و به بدن بیمار بازمی‌گردانند. در این زمان، ممکن است سیستم ایمنی بیمار سلول‌های سرطان پروستات را شناسایی و تخریب کند.

نحوه ساخت و استفاده از سیپولوسل T- ایمونوتراپی در سرطان پروستات

کاربرد سیپولوسل تی در ایمونوتراپی سرطان پروستات

این واکسن در مبتلایان به سرطان پروستات با شرایط زیر کاربرد دارد:

  • سرطان پروستات متاستاتیک مقاوم به عقیمی
  • بدون علامت یا با علائم کم
  • نبود متاستاز کبد
  • وضعیت بدنی خوب
  • امید به زندگی بیشتر از ۶ ماه

تاثیر سیپولوسل T و نحوه سنجش آن

هنگام استفاده از این ایمونوتراپی در سرطان پروستات، تشخیص عملکرد آن بر درمان سرطان دشوار است، چرا که این درمان سبب کاهش سطح PSA، کوچک شدن تومور یا جلوگیری از بدتر شدن تومور نمی‌شود. با این حال نتایج کارآزمایی‌های بالینی نشان داده‌اند که درمان با سیپولوسل-T‌ می‌تواند سبب افزایش ۴ ماهه طول عمر مبتلایان به سرطان پروستات متاستاتیک مقاوم به عقیمی و بدون علائم (یا علائم کم) شود.

عوارض سیپولوسل T

به طور کلی این درمان به خوبی تحمل می‌شود و عوارض کمی دارد. شایعترین عوارض آن، لرز، تب و سردرد است.

هزینه ایمونوتراپی سرطان پروستات با سیپولوسل تی

هزینه دوره کامل ایمونوتراپی در سرطان پروستات با sipuleucel-t طبق توضیحات شرکت تولید کننده ۹۳ هزار دلار است. این یعنی، به ازای هر ماه افزایش طول عمر، باید تقریبا ۲۳ هزار دلار بپردازید.

مهم: سیپولوسل تی در ایران در دسترس نیست.

پمبرولیزوماب

پمبرولیزوماب یا کیترودا (keytruda) یک داروی ایمونوتراپی است که در سرطان پروستات هم کاربرد دارد. البته این دارو در انواع مختلفی از سرطان کاربرد دارد. این دارو سیستم ایمنی را تحریک می‌کند تا علیه سرطان بجنگد. این دارو در تومورهایی استفاده می‌شود که جهشی در ژن‌های خاصی (MMR) را داشته باشند.

در سرطان پروستات، این دارو در موارد متاستاتیک مقاوم به عقیمی که حداقل روی یک درمانی دیگر پیشرفت کرده است، کاربرد دارد. شایع‌ترین عوارض کیترودا عبارتند از: احساس خستگی، درد (ماهیچه، استخوان، مفصل، شکم)، کاهش اشتها، خارش، اسهال، تهوع، ضایعات پوستی، تب، سرفه، تنگی نفس و یبوست. پمبرولیزوماب در لیست دارویی ایران وجود ندارد.

پمبرولیزوماب (کیترودا)

جمع‌بندی: ایمونوتراپی سرطان پروستات

دو داروی ایمنی‌درمانی برای سرطان پروستات مقاوم به عقیمی تایید شده‌اند. هر کدام از این درمان‌ها در شرایط و بیماران خاصی قابل استفاده هستند. سیپولوسل تی در ایران در دسترس نیست و تهیه پمبرولیزوماب با شرایط خاص و دشواری امکان‌پذیر است. بنابراین برای درمان سرطان پروستات پیشرفته، باید از سایر روش‌ها استفاده کرد.

منابع:

cancer.org

cancerresearch.org

ایمونوتراپی سرطان پروستات چیست؟

ایمونوتراپی سرطان پروستات به معنای تقویت سیستم ایمنی بدن برای مقابله با سرطان پروستات است. ایمونوتراپی به معنای ایمنی-درمانی است و به آن درمان بیولوژیک (زیستی) نیز گفته می‌شود.

سیپولوسل T چیست؟

سیپولوسل T یک ایمونوتراپی است که برای سرطان پروستات متاستاتیک استفاده می‌شود. در این مقاله به تشریح آن پرداخته شده است.

profile
نویسنده :

دکتر بــرنا فــرازمـند

متخصص رادیوتراپی و انکولوژی

«تصمیم‌گیری آگاهانه» حق اساسی هر فرد است. ما در سایت drfarazmand.com با ارائه دقیق‌ترین و به‌روز‌ترین اطلاعات در مورد انواع سرطان و پاسخ به سوالات شما، کمک می‌کنیم بهترین انتخاب‌ها را داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *