علائم سرطان تخمدان
سرطان تخمدان

علائم و نشانه‌های سرطان تخمدان را بشناسید !

تاریخ انتشار : ۱۴ تیر ۱۴۰۲ آخرین بروز رسانی مقاله: 17 تیر 1402 180 بازدید 0 نظر

سرطان تخمدان به علت رشد بی‌رویه و خارج از کنترل تعدادی از سلول‌های تخمدان ایجاد می‌شود. این سلول‌ها به سرعت تقسیم می‌شوند و می‌توانند سلول‌های سالم بدن را مورد تهاجم قرار دهند و تخریب کنند. در نتیجه این عوامل باعث می شود تا علائم سرطان تخمدان در بدن بیمار پدیدار شود .  سیستم تولید مثلی زنان شامل دو تخمدان، دو لوله فالوپ و رحم است. تخمدان‌ها در دو طرف رحم قرار گرفته‌اند، هر کدام تقریبا اندازه یک بادام هستند و تخمک‌ها را تولید می‌کنند و هورمون‌های استروژن و پروژسترون را ترشح می‌کنند.

تشخیص سرطان تخمدان با تست‌های آزمایشگاهی و نمونه برداری از بافت انجام می‌شود و درمان سرطان تخمدان معمولا شامل جراحی و شیمی درمانی است.

برای مطالعه بیشتر پیشنهاد می کنیم : شیمی درمانی سرطان تخمدان را مطالعه کنید !

انواع سرطان تخمدان عبارتند از سرطان‌های اِپی‌تِلیال ( 90 درصد موارد سرطان تخمدان) که معمولا در زنان یائسه رخ می‌دهد، تومورهای ژرم سل (5 درصد) که معمولا در زنان جوان و اوایل دهه بیست زندگی رخ می‌دهد و تومورهای طناب جنسی (5 درصد) که معمولا در زنان حدوداً 50 ساله رخ می‌دهد.

زمانی که سرطان تخمدان در حال شروع و رشد است، ممکن است علائم قابل توجهی ایجاد نکند، اما با پیشرفته‌تر شدن آن ممکن است علائم نیز بروز کنند.

علائم سرطان تخمدان

علائم و نشانه‌های سرطان تخمدان

• نفخ یا ورم کردن شکم
  • احساس سیری زودرس موقع غذا خوردن
  • از دست دادن وزن
  • احساس ناراحتی در ناحیه لگن
  • کمردرد
  • تغییر در عادات روده‌ای، از جمله یبوست
  • احساس نیاز به ادرار مکرر و یا سایر علائم ادراری
  • خونریزی‌های غیرطبیعی واژینال
  • تنگی نفس

هرچند علائمی که نام برده شد، از علائم رایج سرطان تخمدان هستند، اما این نشانه‌ها اختصاصی نیستند و ممکن است در شرایط و بیماری‌های دیگری نیز رخ دهند.

سرطان تخمدان

شایعترین علائم سرطان تخمدان

شایع‌ترین علائم سرطان تخمدان به ترتیب عبارتند از: بزرگی شکم، درد شکم، دیس‌پپسی، تکرر ادرار و تغییر وزن.

وجود هر کدام از این علائم معمولا نشان دهنده بیماری پیشرفته است.

کیست تخمدان چیست و چه تفاوتی با سرطان تخمدان دارد؟ را نیز مطالعه کنید !

علائم ناشایع سرطان تخمدان چه علائمی هستند؟

سایر علائم ناشایع‌تر سرطان تخمدان عبارت است از:

• نفخ شکم
  • علائم و نشانه‌های انسداد نسبی
  • کاهش وزن ناخواسته و بدون توجیه
  • تنگی نفس
  • ترشحات غیر خونی از واژن
  • تهوع

اولین علامت سرطان تخمدان

سرطان تخمدان در مراحل اولیه معمولا بی‌علامت است یا علائم غیراختصاصی دارد. در مراحل پیشرفته معمولا اولین علامت سرطان تخمدان، علائم شکمی و گوارشی است.

بررسی بیشتر علائم سرطان تخمدان

• درد شکم یا درد لگن: درد معمولا به صورت تدریجی شروع می‌شود و حدودا چند ماه پایدار می‌ماند. در مطالعه‌ای، 72 درصد زنان گزارش کردند که قبل از تشخیص داده شدن سرطان تخمدانشان، علائم را 3 ماه یا طولانی تر داشته‌اند و 35 درصد از زنان گزارش کردند که 6 ماه یا بیشتر بوده که علامت داشته‌اند.

برخی از افراد ممکن است زمان داشتن رابطه جنسی احساس عدم راحتی و درد را تجربه کنند. اجازه ندهید که این علائم بیشتر از چند هفته ادامه داشته باشند و سریعا به پزشکتان مراجعه کنید.

• بلوغ زودرس یا خونریزی‌های غیرطبیعی از واژن: افرادی که مبتلا به سرطان تخمدان از نوع طناب جنسی (Sex cord-stromal) هستند ممکن است بلوغ زودرس یا خونریزی‌های غیرطبیعی را تجربه کنند. این علائم به این خاطر اتفاق می‌افتند که تومورهای طناب جنسی می‌توانند هورمون‌های جنسی از جمله استروژن و پروژسترون را آزاد کنند. همچنین بعضی از این تومورها تستوسترون ترشح می‌کنند که هورمون جنسی مردانه محسوب می‌شود.

این عدم تعادل هورمونی ممکن است باعث به هم ریختن چرخه قاعدگی شود و منجر شود که شما برای مثال یک یا چند ماه پریود نشوید، البته اول اطمینان حاصل کنید که باردار نیستید و عدم تعادل هورمونی‌تان دلیل دیگری ندارد و سپس نگران سرطان تخمدان باشید.

اگر شما قبلا یائسه شده‌اید و الان خونریزی دارید، خیلی زود به پزشک زنانتان مراجعه کنید تا علت این اتفاق را تشخیص دهد، این اتفاق می‌تواند دلایل متفاوتی داشته باشد و یکی از آن‌ها سرطان تخمدان است.

• خستگی: بیمار این علامت را با شکایت بی حالی مداوم بیان می‌کند. سرطان می‌تواند باعث خارج شدن هورمون‌ها و پروتئین‌ها از محدوده طبیعی‌شان می‌شود و این اتفاق ممکن است باعث بروز التهاب در بدن شود و التهاب یکی از علل خستگی و بی حالی است. اگر شما این حس را دارید سعی کنید که برنامه منظمی برای سالم غذا خوردن بچینید و محرک‌های احتمالی خستگی‌تان را از بین ببرید.
  • کمردرد: این علامت زمانی پدیدار می‌شود که سرطان به ستون فقرات پخش شود. مشابه درد شکم و لگن، کمردرد هم تدریجی شروع می‌شود و مزمن است.
  • تهوع، استفراغ یا یبوست: این علائم به این دلیل اتفاق می‌افتند که ممکن است سرطان لوله گوارش را مسدود کند.
  • سیری زودرس: زمانی که تومور سرطان در لگن در حال رشد است، ممکن است باعث جمع شدن مایع در فضای اطراف معده بشود که به این اتفاق آسیت می‌گوییم. وقتی این اتفاق رخ می‌دهد ممکن است شما احساس گرسنگی نکنید، زیرا مایع موجود در شکمتان به معده فشار می‌آورد و شما احساس می‌کنید که معده‌تان پر است. اگر احساس می‌کنید که اشتهایتان از بین رفته و سریع سیر می‌شوید، مخصوصا اگر همراه با علائم دیگر است، با پزشک خود صحبت کنید.
  • نفخ کردن: همچون سیری زودرس، آسیت یکی از دلایل احساس نفخ نیز می‌باشد. علل مختلفی وجود دارد که به شما احساس نفخ می‌دهد از جمله غذایی که اخیرا خورده‌اید یا چرخه قاعدگی‌تان. هرچند اگر شما احساس نفخ پایدار یا ناراحت کننده دارید که همراه با دفع گاز و سوزش سر دل است، بهتر است که به پزشک خود اطلاع دهید.
علل سرطان تخمدان
  • کاهش حجم ادرار، پری مثانه یا چکه کردن ادرار: علائم ادراری ممکن است به این دلیل اتفاق بیفتند که سرطان لوله ادراری را مسدود کرده باشد.
  • فوریت یا تکرر در دفع ادرار: زمانی که تومور در لگن شما رشد می‌کند، ممکن است به مثانه‌تان که در همان منطقه است، فشار بیاورد. برخی از زنان در این مواقع احساس فوریت در دفع ادرار و رفتن به سرویس بهداشتی می‌کنند. در این مواقع اگر متوجه شدید که با وجود فوریت فراوان، ادرار زیادی نداشتید، ممکن است به این خاطر باشد که چیزی به مثانه‌تان فشار می‌آورد و نیاز به پیگیری وجود دارد.
  • تنگی نفس: این علامت زمانی پدیدار می‌شود که مایع موجود در شکم، به دیافراگم فشار وارد می‌کند (ماهیچه مسئول نفس کشیدن).

تصاویر سرطان تخمدان

در ادامه تصاویری از گسترش سرطان تخمدان در بدن مشاهده می کنید :

عکس سرطان تخمدان

آیا سرطان تخمدان درد دارد؟

بله گاهی، اما نه همیشه. یکی از علائم سرطان تخمدان احساس درد در ناحیه شکم، لگن یا کمر است؛ همچنین ممکن است که شما موقع رابطه جنسی احساس درد داشته باشد. همچنین ممکن است در سرطان تخمدان ناراحتی و درد معده را نیز داشته باشید.

زمان مراجعه به پزشک

اگر علائم یا نشانه‌هایی که در بالا ذکر شد را تجربه می‌کنید که شما را نگران رده‌اند، به پزشک خود مراجعه کنید

جمع بندی

در این مطلب درباره علائم و نشانه‌هایی که سرطان تخمدان با آن‌ها بروز پیدا می‌کند صحبت کردیم. این علائم عبارتند از درد شکم یا لگن، احساس سیری زودرس، تکرر ادرار و … . این علائم اختصاصی سرطان تخمدان نیستند و ممکن است که در شرایط دیگری نیز بروز کنند، اما بهتر است در صورتی که این علائم را تجربه می‌کنید، سریعا با پزشک خود در تماس باشید.

منابع

mayoclinic.org

nhs.uk

buoyhealth.com

oregoncancer.com

آیا سرطان تخمدان قابل پیشگیری است ؟

بله ! سرطان تخمدان هم مانند سرطان های دیگر با رعایت تغذیه ، انجام ورزش های روزانه و .. قابل پیشگیری خواهد بود .

سرطان تخمدان در چه سنینی رایج است ؟

بیماری سرطان تخمدان اغلب در زنان 40 سال به بالا پدیدار می شود که با رعایت و پیشگیری می توان از ابتلا جلوگیری کرد .