درمان سرطان تخمدان
سرطان تخمدان

درمان سرطان تخمدان : تحولات جدید در درمان !

تاریخ انتشار : ۲۴ تیر ۱۴۰۲ 122 بازدید 0 نظر

سرطان تخمدان، زمانی شروع می‌شود که سلول‌های غیرطبیعی در تخمدان شروع به رشد و تقسیم به روشی کنترل نشده می‌کنند. این سلول ها در نهایت تومور را تشکیل می‌دهند. اگر درمان سرطان تخمدان در زمان مناسب آغاز نشود ، سلول‌های سرطانی به تدریج در بافت‌های اطراف رشد می‌کنند و ممکن است به نواحی دیگر بدن سرایت کنند. انواع مختلفی از سرطان تخمدان وجود دارد. نوع آن بستگی به نوع سلولی دارد که سرطان در آن شروع شده است.

همچنین علائم سرطان تخمدان را بشناسید !

از هر 70 زن، یک زن در طول زندگی خود به سرطان تخمدان مبتلا می‌شود. از آنجایی که هیچ آزمایش غربالگری برای درمان سرطان تخمدان وجود ندارد و علائم آن محدود است، اکثر موارد سرطان تخمدان در مراحل پیشرفته‌ تشخیص داده می‌شوند. به دلیل پیچیدگی‌های زیرشاخه‌های سرطان تخمدان، ضروری است که درمان شما در یک مرکز سرطان با یک تیم مجرب انجام شود.

در ادامه به بررسی روش های درمان سرطان تخمدان خواهیم پرداخت.

درمان سرطان تخمدان

درمان سرطان تخمدان

درمان سرطان تخمدان معمولاً شامل ترکیبی از جراحی و شیمی درمانی است. اگر پزشک شما  تشخیص دهد که شما سرطان‌ تخمدان، لوله فالوپ یا سرطان اولیه صفاق دارید، شما را به یک انکولوژیست زنان و زایمان ارجاع می‌دهد. انکولوژیست‌های زنان می‌توانند بر روی زنان مبتلا به سرطان تخمدان جراحی و گاهی شیمی درمانی انجام دهند.

درمان‌های اصلی سرطان تخمدان

درمان‌های اصلی سرطان تخمدان جراحی و شیمی درمانی است. در برخی از زنان مبتلا به سرطان تخمدان پیشرفته از روش های درمان زیر نیز استفاده می شود:

تقریباً همه زنان مبتلا به سرطان تخمدان نیاز به جراحی دارند. میزان و نوع جراحی بستگی به مرحله و نوع سرطان دارد.

درمان سرطان تخمدان بر اساس مرحله

اگر بیماری در مرحله اول تشخیص داده شود، ممکن است برای درمان سرطان تخمدان برداشتن تومور سرطانی و اندام‌های بیمار کافی باشد. در طول جراحی، پزشک شما ممکن است بیوپسی (نمونه برداری) انجام دهد تا گسترش سرطان به غدد لنفاوی شما یا بافت‌های اطراف را بررسی کند. ممکن است شیمی درمانی برای بیماران پرخطر در مرحله I سرطان و همچنین در تقریبا کلیه بیماران مرحله II پیشنهاد شود.

بیشتر بدانید : مرحله بندی سرطان تخمدان

اگر سرطان تخمدان مرحله II، III یا مرحله IV برای شما تشخیص داده شود، ممکن است قبل از شیمی درمانی، جراحی انجام شود تا تومور، هر دو تخمدان، اندام‌ها و غدد لنفاوی آسیب دیده از بدن برداشته شود. پس از جراحی، اکثر بیماران یک برنامه شیمی درمانی مختص به خود، شامل یک یا چند داروی شیمی درمانی را شروع می‌کنند. گاهی اوقات، هنگامی که تشخیص سرطان تخمدان با بیوپسی انجام می‌شود، ابتدا چند سیکل شیمی درمانی انجام می‌شود تا شانس موفقیت جراحی بیشتر شود. در این حالت، شیمی درمانی پس از جراحی تکمیل می‌شود.

جراحی سرطان تخمدان

جراحی سرطان تخمدان

جراحی، درمان اصلی سرطان تخمدان است و عمدتا زمانی توصیه می‌شود که بتوان بیشتر سرطان یا بافت آسیب دیده را با موفقیت برداشت. در جراحی سرطان تخمدان، معمولا اقدامات زیر انجام می‌شود:

  • برداشتن رحم و دهانه رحم (هیسترکتومی)
  • برداشتن تخمدان‌ها یا لوله‌های فالوپ (سالپنگو-اووفورکتومی یک طرفه یا دو طرفه)
  • برداشتن نمونه کوچکی از امنتوم (چادرینه)، غدد لنفاوی لگن یا شکم و یا نمونه‌برداری‌های بیشتر برای بررسی سلول‌های سرطانی زیر میکروسکوپ و برداشتن بافت سرطانی
  • شست‌وشوی شکم و کشیدن مایع حاصله برای بررسی از نظر سلول‌های سرطانی

گاهی بعضی از مبتلایان به سرطان تخمدان در مراحل بسیار ابتدایی، می‌توانند جراحی حفظ باروری شوند، بدین معنا که فقط یک تخمدان و لوله فالوپ برداشته می‌شود و تخمدان و لوله فالوپ دیگر دست‌نخورده می‌ماند. همچنین در این جراحی، رحم برداشته نمی‌شود.

برای درمان سرطان تخمدان ، عمل جراحی را می‌توان به دو روش انجام داد:

  • جراحی باز که با برشی نسبتا بزرگ در شکم انجام می‌شود
  • روش‌های جراحی «کم-تهاجمی» مانند لاپاروسکوپی، که با ایجاد برش‌های کوچکی در شکم صورت می‌گیرد

درمان بیشتر بعد از جراحی

تمام بافت‌ها و مایعات برداشته شده در حین جراحی از نظر وجود سلول‌های سرطانی توسط پاتولوژیست بررسی می‌شود. نتایج به تأیید نوع سرطان تخمدان، گسترش (متاستاز) و مرحله آن و همچنین تعیین اینکه آیا به درمان بیشتری نیاز است یا خیر کمک می‌کند. اگر سرطان پیشرفته باشد، احتمال بازگشت آن بیشتر است، بنابراین جراحی معمولاً با شیمی درمانی و گاهی اوقات با درمان هدفمند دنبال می‌شود. پرتودرمانی فقط در موارد خاص توصیه می‌شود.

پرتو درمانی

پرتودرمانی گاهی اوقات برای درمان سرطان تخمدان که به لگن یا سایر قسمت‌های بدن گسترش یافته است، استفاده می‌شود. ممکن است بعد از شیمی درمانی یا جراحی برای کمک به کاهش علائم سرطان پیشرفته یا به تنهایی به عنوان یک درمان تسکینی استفاده شود.

تعداد جلسات پرتودرمانی شما به نوع و اندازه سرطان و محل قرارگیری آن بستگی دارد. ممکن است یک هفته یا چندین هفته درمان نیاز داشته باشید.

عوارض جانبی پرتودرمانی متفاوت است. بیشتر آنها موقتی هستند و چند هفته یا چند ماه پس از درمان برطرف می‌شوند. پرتودرمانی برای سرطان تخمدان معمولاً در ناحیه شکم انجام می‌شود که می‌تواند روده و مثانه را تحریک کند.

بیشتر بخوانید : پرتودرمانی سرطان تخمدان

درمان تسکینی

درمان تسکینی با مدیریت علائم سرطان بدون تلاش برای علاج بیماری به بهبود کیفیت زندگی افراد کمک می‌کند. بسیاری از مردم فکر می‌کنند که درمان تسکینی فقط برای افرادی است که در ماه‌های آخر عمر خود هستند، اما این نوع درمان می‌تواند به افراد در هر مرحله سرطان تخمدان پیشرفته کمک کند، حتی اگر هنوز درمان فعالی برای سرطان داشته باشند. علاوه بر کاهش سرعت گسترش سرطان، درمان تسکینی می‌تواند درد را تسکین دهد و به مدیریت سایر علائم کمک کند.

درمان تسکینی سرطان تخمدان

هورمون درمانی

هورمون درمانی از داروهایی برای جلوگیری از اثرات هورمون استروژن بر سلول‌های سرطان تخمدان استفاده می‌کند. برخی از سلول‌های سرطانی تخمدان از استروژن برای کمک به رشد خود استفاده می‌کنند، بنابراین مسدود کردن استروژن ممکن است به کنترل سرطان کمک کند. هورمون درمانی ممکن است یک گزینه درمانی برای برخی از انواع سرطان تخمدان با رشد کند باشد.

خلاصه درمان سرطان تخمدان

همانطور که در متن بالا خواندید انواع روش های مختلفی از درمان برای سرطان استخوان وجود دارد که با توجه به نوع و مرحله و شرایط بیمار، متخصص تصمیم می گیرد که کدام روش نتیجه قابل قبولی را برای بیمار به دنبال دارد. برای انتخاب روش درمان سرطان تخمدان باید به آنکولوژیست مراجعه نمایید.

profile
نویسنده :

دکتر بــرنا فــرازمـند

متخصص رادیوتراپی و انکولوژی

«تصمیم‌گیری آگاهانه» حق اساسی هر فرد است. ما در سایت drfarazmand.com با ارائه دقیق‌ترین و به‌روز‌ترین اطلاعات در مورد انواع سرطان و پاسخ به سوالات شما، کمک می‌کنیم بهترین انتخاب‌ها را داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *