طول عمر سرطان تخمدان
سرطان تخمدان

طول عمر بیماران سرطان تخمدان: عوامل مؤثر و نرخ بقای سرطان

تاریخ انتشار : ۱۸ تیر ۱۴۰۲ 139 بازدید 0 نظر

یکی از موضوعات مهمی که بیماران مبتلا به سرطان تخمدان درگیر آن هستند، طول عمر و احتمال موفقیت درمانشان است.

نرخ بقا ، می‌تواند به ما ذهنیتی از درصد افرادی که با این نوع و مرحله سرطان تا زمان مشخصی زنده مانده‌اند ، بدهد. این آمار نمی‌تواند بگوید یک بیمار خاص دقیقا چقدر زنده خواهد ماند، اما کمک می‌کنند که درک بهتری از احتمال موفقیت درمان داشته باشیم.

درباره سرطان تخمدان بیشتر بدانید !

به یاد داشته باشید که این آمار، تقریبی هستند و اغلب بر اساس نتایج قبلی از بیمارانی که سرطان خاصی داشته‌اند، گرفته می‌شود. بنابراین اما این آمار نمی‌توانند پیشبینی کنند که در موارد خاص هر بیماری، چه اتفاقی قرار است بیفتد. این آمار ممکن است گیج کننده باشند و باعث شوند که شما سوالاتی در مورد طول عمر بیماران سرطان تخمدان داشته باشید، سوالاتتان را می‌توانید در بخش دیدگاه‌ها در انتهای متن بپرسید.

نرخ بقای سرطان

نرخ بقای 5 ساله چیست؟

در نرخ بقای نسبی، افرادی که نوع و مرحله مشابهی از سرطان را دارند، با جمعیت مردم عادی و سالم مقایسه می‌شوند. برای مثال اینکه نرخ بقای 5 ساله مرحله خاصی از سرطان 80 درصد است، به این معنی است که افراد مبتلا به این سرطان، 80% افراد عادی جامعه، احتمال دارد که به مدت حداقل 5 سال زنده بمانند . انجمن سرطان آمریکا، این اطلاعات را از طریق بانک آماری بیمارانی که تشخیص داده شده و درمان شده‌اند به دست می‌آورد، مثلا بانک اطلاعاتی SEER.

نرخ بقای 5 ساله سرطان تخمدان

در پایگاه اطلاعات SEER، نرخ بقای 5 ساله سرطان تخمدان، بر اساس اینکه چقدر پخش شده، تقسیم بندی می‌شود. ولی در این تقسیم بندی مراحل سرطان به مرحله 1 و 2 و 3 و … تقسیم نشده، بلکه سرطان تخمدان را به سه گروه موضعی، ناحیه‌ای و متاستاتیک، تقسیم کرده است.

  • سرطان تخمدان موضعی: هیچ نشانی از پخش شدن سرطان به خارج از تخمدان‌ها نیست.
  • سرطان تخمدان ناحیه‌ای: سرطان تخمدان به خارج از تخمدان‌ها و ساختار‌های نزدیک یا گره‌های لنفاوی پخش شده است.
  • سرطان تخمدان متاستاتیک: سرطان به نقاط دوری از بدن، مثل ریه و کبد پخش شده است (متاستاز داده است).
نرخ بقای 5 ساله سرطان تخمدان

این اعداد بر اساس بیمارانی است که در سال‌های ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۸ تشخیص داده شده‌اند. این ارقام بر اساس نوع و مرحله سرطان تخمدان با هم متفاوت هستند.

نرخ بقای 5 ساله در طول عمر بیماران سرطان تخمدان اپی‌تلیال مهاجم

مرحله SEER

نرخ بقای نسبی ۵-ساله

موضعی

۹۳٪

ناحیه‌ای

۷۵٪

دوردست (متاستاتیک)

۳۱٪

مجموع تمام مراحل

۵۰٪

 

نرخ بقای 5 ساله در بیماران مبتلا به تومورهای استرومایی تخمدان

مرحله SEER

نرخ بقای نسبی ۵-ساله

موضعی

۹۷٪

ناحیه‌ای

۸۶٪

دوردست (متاستاتیک)

۷۰٪

مجموع تمام مراحل

۸۹٪

 

 نرخ بقای 5 ساله در بیماران مبتلا به تومورهای ژرم سل تخمدان

مرحله SEER

نرخ بقای نسبی ۵-ساله

موضعی

۹۷٪

ناحیه‌ای

۹۴٪

دوردست (متاستاتیک)

۷۱٪

مجموع تمام مراحل

۹۲٪

 

نرخ بقای 5 ساله در بیماران مبتلا به سرطان لوله فالوپ

مرحله SEER

نرخ بقای نسبی ۵-ساله

موضعی

۹۴٪

ناحیه‌ای

۵۳٪

دوردست (متاستاتیک)

۴۴٪

مجموع تمام مراحل

۵۵٪

 

درباره این آمار

  • این آمار مربوط به زمانی است که سرطان اولین بار در آن تشخیص داده شده است. در بیمارانی که تومورشان بعد از درمان اولیه عود کرده است این آمار اعتبار ندارد.
  • در این آمار همه فاکتورهای مربوطه در نظر گرفته نشده‌اند و فقط بر اساس گسترش بیماری است، اما عواملی از جمله سن شما و سلامت کلی‌تان و اینکه سرطانتان چقدر به درمان پاسخ داده نیز در پیش‌آگهی شما اهمیت دارند.
  • افرادی که امروزه تحت درمان سرطان تخمدان قرار می‌گیرند، احتمالا پیش‌آگهی بهتری از افرادی دارند که در سال‌های گذشته درمان شده‌اند و این آمار نیز مربوط به آن‌ها است.
طول عمر بیماران سرطان تخمدان

مبتلایان به سرطان تخمدان چقدر زنده می‌مانند؟

اگر از طول عمر بیماران سرطان تخمدان میانگین بگیریم، چیزی حدود 78 درصد از زنان مبتلا به سرطان تخمدان، بیشتر از 1 سال بعد از تشخیصشان زنده می‌مانند، و حدود 60 درصد بیشتر از 3 سال و حدود 45 درصد از آن‌ها، بیشتر از 5 سال و حدود 35 درصد از بیماران سرطان تخمدان، بیشتر از 10 سال زنده خواهند ماند.

علائم و نشانه‌های سرطان تخمدان را بشناسید !

عوامل موثر بر طول عمر بیماران سرطان تخمدان

عوامل مختلفی بر نرخ بقا و طول عمر بیمار سرطان تخمدان تاثیر می‌گذارند که عبارتند از موارد زیر:

  • مرحله سرطان تخمدان در زمان تشخیص
  • نوع و درجه سرطان تخمدان
  • سلامت کلی بیمار
  • سن بیمار

جمع بندی

نرخ بقای نسبی 5 ساله در همه انواع سرطان تخمدان به صورت کلی حدود ۵۰ درصد در نظر گرفته می‌شود. پیش‌آگهی بیمار می‌تواند با توجه به نوع و مرحله سرطان تخمدان و سلامت کلی‌اش، فرق داشته باشد.

هرچه سرطان زودتر تشخیص داده شود، پیش‌آگهی بهتری خواهد داشت. هرچند که ما برای سرطان تخمدان غربالگری انجام نمی‌دهیم، اما بهتر است که علائم سرطان تخمدان را بشناسیم و به محض اینکه متوجه‌شان شدیم، به پزشکمان اطلاع دهیم.

منابع :

cancer.org

ocrahope.org

medicalnewstoday.com

nwhn.org

آیا سرطان تخمدان کشنده است؟

سرطان تخمدان در صورت عدم درمان مناسب و به موقع کشنده است. یکی از دلایل کشنده بودن سرطان تخمدان این است که در مراحل اولیه موجب ایجاد علائم نمی‌شود. متاسفانه این موضوع باعث می‌شود سرطان تخمدان دیرتر تشخیص داده شود و در این زمان ممکن است به لگن و شکم پخش شده باشد.

طول عمر در سرطان تخمدان پیشرفته چقدر است؟

در مرحله 4 سرطان تخمدان، سرطان از تخمدان‌ها به ارگان‌های دوردست بدن، از جمله استخوان‌ها، کبد یا ریه‌ها پخش شده. 30.3 درصد از افراد مبتلا به این مرحله از سرطان تخمدان، بیشتر از 5 سال بعد از تشخیصشان زنده خواهند ماند.

کدام نوع از سرطان تخمدان بدخیم تر است؟

سرطان تخمدان سروزی با درجه بالا، یک سرطان تخمدان بسیار تهاجمی است. این سرطان در ابتدا به آرامی در لوله‌های فالوپ بیمار رشد می‌کند اما سپس زمانی که به تخمدان‌ها برسد به سرعت شروع به پخش شدن می‌کند. متاسفانه بیشتر افراد مبتلا به سرطان تخمدان از نوع سروز گرید بالا، در زمان تشخیص در مراحل پیشرفته (متاستاتیک) بیماری قرار دارند. سرطان تخمدان از نوع clear cell نیز سیر بدی دارد.

profile
نویسنده :

دکتر بــرنا فــرازمـند

متخصص رادیوتراپی و انکولوژی

«تصمیم‌گیری آگاهانه» حق اساسی هر فرد است. ما در سایت drfarazmand.com با ارائه دقیق‌ترین و به‌روز‌ترین اطلاعات در مورد انواع سرطان و پاسخ به سوالات شما، کمک می‌کنیم بهترین انتخاب‌ها را داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *