درمان سرطان دهانه رحم
سرطان دهانه رحم

درمان سرطان دهانه رحم : 5 روش درمان موثر !

تاریخ انتشار : ۲۹ مرداد ۱۴۰۲ آخرین بروز رسانی مقاله: 17 آبان 1402 121 بازدید 0 نظر

درمان سرطان دهانه رحم شامل جراحی، پرتو درمانی و درمان دارویی است. با این حال، برنامه درمان این سرطان در هر فرد متفاوت است؛ چرا که درمان سرطان به عوامل مختلفی (از جمله نوع تومور، مرحله، درجه، سن، سلامت کلی و ترجیحات شخصی) بستگی دارد.

در ادامه این مقاله، با ما همراه باشید تا با روش‌های درمان سرطان دهانه رحم آشنا شویم.

 روش‌های درمان سرطان دهانه رحم

انواع مختلفی از روش‌های درمانی برای سرطان دهانه رحم وجود دارد. برنامه درمان توسط بیمار و پزشک، بر اساس عواملی مانند مرحله سرطان، سلامت کلی بیمار و ترجیحات وی طراحی می‌شود. طرح درمان شامل اطلاعاتی در مورد سرطان، اهداف درمان، گزینه‌های درمانی، عوارض جانبی احتمالی و مدت زمان درمان خواهد بود.

جراحی سرطان دهانه رحم

گاهی اوقات برای درمان سرطان دهانه رحم، از چند روش درمانی استفاده می‌شود. به طور کلی، روش‌های درمان سرطان دهانه رحم عبارت‌اند از:

1- عمل جراحی

گاهی برای درمان سرطان دهانه رحم، از عمل جراحی استفاده می‌شود. نوع جراحی بستگی به محل قرارگیری سرطان دارد. در ادامه، با انواع روش‌های جراحی آشنا می‌شویم.

  • کونیزاسیون با چاقوی سرد

کونیزاسیون با چاقوی سرد روشی است که در آن، با استفاده از چاقوی جراحی یک تکه بافت مخروطی شکل از دهانه رحم و کانال دهانه رحم برداشته می‌شود. گاهی اوقات می‌توان تمام سرطان را با این روش از بدن خارج کرد. کونیزاسیون با چاقوی سرد، در بیمارستان و با بیهوشی عمومی انجام می‌شود.

برای درمان تغییرات سلولی دهانه رحم با درجه بالا نیز می‌توان از این روش کمک گرفت.

  • بیوپسی غدد لنفاوی نگهبان

غدد لنفاوی نگهبان، اولین غدد لنفاوی هستند که تخلیه لنفاوی را از تومور سرطانی اولیه دریافت می‌کنند. به عبارت دیگر، اولین غددی هستند که احتمال دارد سرطانی شوند. در بیوپسی غدد لنفاوی نگهبان، این غدد به کمک جراحی از بدن خارج می‌شوند.

برای شناسایی غدد لنفاوی نگهبان، مقداری ماده رادیواکتیو یا رنگ آبی نزدیک تومور سرطانی تزریق می‌شود. ماده رادیواکتیو یا رنگ، از طریق مجاری لنفاوی به غدد لنفاوی جریان پیدا می‌کند. اولین غدد لنفاوی که ماده رادیواکتیو یا رنگ وارد آن‌ها شود، غدد لنفاوی نگهبان هستند.

پزشک بعد از خارج کردن غدد لنفاوی نگهبان از بدن، آن‌ها را زیر میکروسکوپ بررسی می‌کند تا سرطانی بودن یا نبودن غدد مشخص شود. اگر غدد لنفاوی نگهبان سرطانی شده باشند، پزشک از طریق یک برش جراحی دیگر، غدد لنفاوی بیشتری را از بدن خارج می‌کند. بعد از بیوپسی غدد لنفاوی نگهبان، پزشک بافت سرطانی را از بدن حذف می‌کند.

  • هیسترکتومی

جراحی هیسترکتومی برای برداشتن رحم انجام می‌شود. گاهی اوقات برای درمان سرطان دهانه رحم، باید دهانه رحم و حتی ساختارهای اطراف آن را از بدن خارج کرد. پزشک تصمیم می‌گیرد که چه نوع هیسترکتومی برای درمان سرطان دهانه رحم انجام دهد.

  • تراکلکتومی رادیکال

جراحی تراکلکتومی رادیکال، به معنای خارج کردن دهانه رحم، بافت مجاور و قسمت بالایی واژن از بدن است. غدد لنفاوی نیز ممکن است برداشته شوند. بعد از اینکه پزشک دهانه رحم را از بدن برداشت، رحم را به قسمت باقی‌مانده از واژن متصل می‌کند.

سپس یک بخیه یا نوار مخصوص روی رحم قرار می‌گیرد تا به بسته نگه داشتن رحم در دوران بارداری کمک کند. با انجام این روش، همچنان امکان بارداری وجود دارد.

  • سالپنگو اوفورکتومی دوطرفه

جراحی سالپنگو اوفورکتومی دوطرفه، هم تخمدان‌ها و هم لوله‌های فالوپ را از بدن خارج می‌کند. این کار زمانی انجام می‌شود که سرطان به تخمدان‌ها و لوله‌های فالوپ سرایت کرده باشد.

  • تخلیه کامل لگن

در این جراحی، قسمت پایینی روده بزرگ، رکتوم و مثانه از بدن خارج می‌شوند. دهانه رحم، واژن، تخمدان‌ها و غدد لنفاوی مجاور نیز برداشته می‌شوند. بعد از این عمل، برای انتقال جریان ادرار و مدفوع از بدن به یک کیسه، از دهانه‌های مصنوعی (به نام: استوما) استفاده می‌شود. همچنین ممکن است برای ساخت واژن مصنوعی نیاز به جراحی پلاستیک باشد.

2- پرتو درمانی

در پرتو درمانی از اشعه ایکس پرانرژی یا انواع دیگر پرتوها، برای کشتن سلول‌های سرطانی یا جلوگیری از رشد آن‌ها استفاده می‌شود. این روش به DNA سلول‌های سرطانی آسیب وارد می‌کند. دو نوع اصلی پرتو درمانی وجود دارد: پرتودرمانی خارجی و پرتودرمانی داخلی (که براکی تراپی نیز نامیده می‌شود).

از پرتو درمانی خارجی و داخلی نه تنها برای درمان سرطان دهانه رحم استفاده می‌شود، بلکه می‌توانند علائم آزاردهنده را در سرطان پیشرفته دهانه رحم، کاهش دهند.

  • پرتودرمانی خارجی

در پرتو درمانی خارجی، از دستگاهی در خارج از بدن برای تابش پرتو به ناحیه‌ی سرطانی استفاده می‌شود.

  • پرتودرمانی داخلی

در پرتودرمانی داخلی (براکی تراپی)، ماده رادیواکتیو با استفاده از ابزاری مخصوص، مستقیماً داخل یا نزدیک اندام سرطانی قرار می‌گیرد تا DNA سلول‌های سرطانی را تخریب کند.

شیمی درمانی سرطان دهانه رحم

3- شیمی درمانی

در شیمی درمانی، از تزریق دارو برای نابود کردن سلول‌های سرطانی یا متوقف کردن رشد و تکثیر آن‌ها استفاده می‌شود. شیمی درمانی ممکن است به تنهایی، یا همراه با سایر روش‌های درمان سرطان دهانه رحم انجام شود.

برخی از داروهای شیمی درمانی که برای درمان سرطان دهانه رحم به کار می‌روند، عبارتند از:

گاهی اوقات، این داروها به صورت ترکیبی استفاده می‌شوند. ممکن است داروهای شیمی درمانی دیگری نیز که در اینجا ذکر نشده‌اند، برای درمان سرطان به کار بروند.

هرآنچه درباره شیمی درمانی سرطان دهانه رحم می خواهید بدانید ، اینجاست !

4- تارگت تراپی

تارگت تراپی یا درمان هدفمند، از دارو یا مواد دیگر برای جلوگیری از عملکرد آنزیم‌ها، پروتئین‌ها یا سایر مولکول‌های دخیل در رشد و گسترش سلول‌های سرطانی استفاده می‌کند. تارگت تراپی سرطان دهانه رحم با داروهای هدفمندی به نام «بواسیزوماب» یا «تیزوتوماب وِدوتین» انجام می‌شود.

5- ایمونوتراپی

ایمونوتراپی به سیستم ایمنی فرد کمک می‌کند تا با سرطان مبارزه کند. قبل از انجام درمان، آزمایش نشانگر زیستی انجام می‌شود. این آزمایش، پاسخ بدن به برخی داروهای ایمونوتراپی را پیش‌بینی می‌کند.

«پمبرولیزوماب» یک داروی ایمونوتراپی است که برای درمان بعضی از بیماران مبتلا به سرطان دهانه رحم دارای نشانگر زیستی PD-L1، استفاده می‌شود.

درمان سرطان دهانه رحم در مراحل مختلف چگونه است؟

برای درمان سرطان دهانه رحم در مرحله اولیه، از جراحی یا پرتودرمانی به تنهایی استفاده می‌شود. پژوهش‌ها نشان داده‌اند که هر دوی این روش‌ها، در درمان مراحل اولیه سرطان دهانه رحم به یک اندازه مؤثر هستند.

کمورادیوتراپی (ترکیبی از شیمی درمانی و پرتودرمانی) عموماً برای افرادی که تومور سرطانی بزرگ‌تری دارند استفاده می‌شود. این روش می‌تواند برای درمان تومور پیشرفته‌ای که فقط در ناحیه لگن یا غدد لنفاوی حضور دارد، به کار برود.

برای مطالعه بیشتر : شیمی درمانی بهتر است یا پرتو درمانی ؟ 

اگر پس از جراحی، خطر عود یا گسترش سرطان بالا باشد، از پرتودرمانی و شیمی‌درمانی بعد از عمل نیز استفاده می‌شود.

اگر سرطان از دهانه رحم به قسمت دیگری از بدن سرایت کند، پزشکان آن را سرطان متاستاتیک می‌نامند. شیمی درمانی، ایمونوتراپی، جراحی و تارگت تراپی می‌توانند برای درمان یا خارج کردن ضایعات جدید، مؤثر باشند.

پیگیری و مراقبت‌های پس از درمان به چه صورت است؟

حین و بعد از درمان سرطان دهانه رحم، برخی از آزمایش‌هایی که برای تشخیص سرطان دهانه رحم یا تعیین مرحله سرطان انجام شده‌ بودند، دوباره تکرار می‌شوند. پزشک از این طریق، تأثیر درمان را می‌سنجد. سپس بر اساس نتایج این آزمایش‌ها، در مورد ادامه، تغییر یا توقف درمان تصمیم‌گیری می‌شود.

مرحله بندی سرطان دهانه رحم چگونه است ؟

بعد از پایان درمان، باید هر چند مدت یک‌بار آزمایش بدهید. نتایج این آزمایش‌ها نشان می‌دهد که آیا سرطان عود کرده است (برگشته است) یا خیر. به این آزمایش‌ها، «آزمایش پیگیری» یا «چکاپ» می‌گویند.

اگر هر یک از علائم یا نشانه های زیر را دارید، به پزشک خود اطلاع دهید؛ زیرا ممکن است به معنای بازگشت سرطان باشد:

  • خونریزی یا ترشحات غیرعادی واژن
  • درد شکم، کمر یا پا
  • تورم پا
  • مشکل در ادرار کردن
  • تغییر در حرکات روده (مثلاً تغییر تعداد دفعات مدفوع یا ظاهر آن)
  • سرفه
  • احساس خستگی

آزمایش‌های پیگیری بعد از درمان سرطان دهانه رحم، معمولاً در دو سال اول هر 3 تا 4 ماه انجام می‌شوند. بعد از آن، هر 6 ماه یک بار چکاپ صورت می‌گیرد.

درمان سرطان دهانه رحم

آیا امکان درمان سرطان دهانه رحم با طب سنتی وجود دارد؟

چیزی به نام «درمان گیاهی سرطان دهانه رحم» وجود ندارد. سرطانی شدن سلول‌ها اتفاقی بسیار مهم است و باید هرچه زودتر توسط پزشک متخصص، کشف و درمان شود. در غیر این صورت، بیماری به اندام‌های مهم بدن سرایت کرده و می‌تواند مرگ‌بار باشد. داروهای گیاهی ضعیف‌‌تر از آن هستند که بتوانند رشد و تکثیر سلول‌های سرطانی را مهار کنند. به همین دلیل، درمان سرطان دهانه رحم با طب سنتی امکان‌پذیر نیست.

کلام آخر: بهترین درمان سرطان دهانه رحم

در مجموع، روش‌های مختلفی برای درمان سرطان دهانه رحم وجود دارد. این روش‌ها شامل جراحی، پرتو درمانی و درمان دارویی (شیمی درمانی، ایمونوتراپی و تارگت تراپی) هستند. بهترین درمان برای هر فرد، به عوامل مختلفی بستگی دارد. نمی‌توان برای همه افراد مبتلا به سرطان دهانه رحم یک نسخه درمانی مشابه پیچید. پزشک بر اساس مرحله سرطان، ویژگی‌های جسمانی و ترجیحات شخصی فرد، یک یا چند روش را برای درمان سرطان انتخاب می‌کند.

منابع

cancer.gov

cancer.net

cancerresearchuk.org

در ادامه، برخی از سؤالات متداول در رابطه با درمان سرطان دهانه رحم را بررسی می‌کنیم

سوالات متداول

درمان سرطان دهانه رحم چگونه است؟

روش‌های مختلفی برای درمان سرطان دهانه رحم وجود دارد. این روش‌ها شامل جراحی، پرتو درمانی و درمان دارویی (شیمی درمانی، ایمونوتراپی و تارگت تراپی) هستند. پزشک بر اساس مرحله سرطان، ویژگی‌های جسمانی و ترجیحات شخصی فرد، بهترین روش را برای درمان سرطان انتخاب می‌کند. گاهی اوقات برای درمان سرطان، از ترکیب چند روش استفاده می‌شود.

جدیدترین روش درمان سرطان دهانه رحم چیست؟

داروی «پمبرولیزوماب» اخیراً برای درمان سرطان‌های متاستاتیک یا عودکننده دهانه رحم که نشانگرهای ایمنی خاصی را بیان می‌کنند، توسط سازمان داروی آمریکا تأیید شده است. این دارو می‌تواند با ایجاد تغییراتی در سیستم ایمنی بدن، در درمان سرطان مؤثر باشد.

درمان گیاهی سرطان دهانه رحم چگونه است؟

چیزی به نام «درمان گیاهی سرطان دهانه رحم» وجود ندارد. سرطانی شدن سلول‌ها اتفاقی بسیار مهم است و باید هرچه زودتر توسط پزشک متخصص، کشف و درمان شود. در غیر این صورت، بیماری به اندام‌های مهم بدن سرایت کرده و می‌تواند مرگ‌بار باشد. داروهای گیاهی ضعیف‌‌تر از آن هستند که بتوانند رشد و تکثیر سلول‌های سرطانی را مهار کنند.

آیا امکان درمان سرطان دهانه رحم بدون جراحی وجود دارد؟

بله. برای درمان سرطان دهانه رحم در مراحل اولیه می‌توان از پرتو درمانی با یا بدون شیمی درمانی استفاده می‌شود. برای مراحل پیشرفته‌تر، پرتودرمانی همراه با شیمی درمانی درمان اصلی است. گاهی اوقات نیز شیمی درمانی به تنهایی برای درمان سرطان دهانه رحم پیشرفته استفاده می‌شود؛ البته در مراحل پیشرفته، احتمال بهبود کامل بسیار کم است.

آیا درمان قطعی سرطان دهانه رحم و علاج آن امکان‌پذیر است؟

اگر سرطان دهانه رحم در مراحل اولیه کشف شود، با جراحی یا ترکیبی از رادیوتراپی و شیمی درمانی قابل علاج (درمان کامل) است. در برخی از سرطان‌های خیلی ابتدایی دهانه رحم، حتی می‌توان بافت سرطانی را به طور کامل با بیوپسی از بدن خارج کرد.

profile
نویسنده :

دکتر بــرنا فــرازمـند

متخصص رادیوتراپی و انکولوژی

«تصمیم‌گیری آگاهانه» حق اساسی هر فرد است. ما در سایت drfarazmand.com با ارائه دقیق‌ترین و به‌روز‌ترین اطلاعات در مورد انواع سرطان و پاسخ به سوالات شما، کمک می‌کنیم بهترین انتخاب‌ها را داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *