طول عمر بیماران سرطان دهانه رحم
سرطان دهانه رحم

طول عمر بیماران سرطان دهانه رحم چقدر است؟

تاریخ انتشار : ۸ آبان ۱۴۰۲ 78 بازدید 0 نظر

درمان شدن یا نشدن سرطان دهانه رحم به عوامل زیادی بستگی دارد. به همین دلیل، هیچکس نمی‌تواند پیش‌بینی کند که طول عمر بیماران مبتلا به سرطان دهانه رحم دقیقاً چقدر است. با این وجود، اصطلاحی به نام «نرخ بقا» وجود دارد که بیان می‌کند چند درصد از افراد مبتلا به سرطان دهانه رحم، تا مدت معینی (معمولاً 5 سال) بعد از کشف سرطان، هنوز زنده هستند. نرخ بقا به شما نمی‌گوید که چقدر عمر خواهید کرد، بلکه به شما کمک می‌کند تا درک بهتری از احتمال موفق بودن درمان داشته باشید.

نرخ بقا و بقای پنج ساله به چه معناست؟

نرخ بقا، طول عمر بیماران مبتلا به یک مرحله مشخص از سرطان دهانه رحم را با طول عمر افراد دیگر مقایسه می‌کند.

به عنوان مثال، اگر نرخ بقای 5 ساله برای مرحله خاصی از سرطان دهانه رحم 90 درصد باشد، یعنی احتمال زنده ماندن بیماران مبتلا به این سرطان نسبت به زنانی که سرطان دهانه رحم ندارند، در طول 5 سال حدود 90 درصد است. به عبارت ساده‌تر، حدود 90 درصد احتمال دارد که بیماران مبتلا به آن مرحله از سرطان دهانه رحم 5 سال عمر کنند.

مرحله بندی سرطان دهانه رحم را مطالعه کنید !

به خاطر داشته باشید که نرخ بقا و نرخ بقای 5 ساله تخمینی هستند. یعنی بر اساس داده‌ها و نتایج بیمارانی که قبل از شما به سرطان دهانه رحم مبتلا شده بودند، محاسبه شده‌‍اند. از این رو، نمی‌توانند به طور دقیق پیش‌بینی کنند که روند درمان شما چطور پیش خواهد رفت.

نرخ بقای سرطان دهانه رحم

طول عمر بیماران سرطان دهانه رحم بر اساس مرحله سرطان

طول عمر بیماران بعد از ابتلا به سرطان دهانه رحم، به عوامل زیادی بستگی دارد. اینکه بدن هر فرد چگونه به درمان پاسخ می‌دهد، قابل پیش‌بینی نیست.

با این حال، یک سری آمار کلی درباره نرخ بقای بیماران سرطان دهانه رحم وجود دارد که در ادامه آن‌ها را بررسی خواهیم کرد.

طبق آمار و ارقام ارائه‌شده توسط بهداشت انگلستان، طول عمر بیماران سرطان دهانه رحم بر اساس مرحله سرطان، به شرح زیر است:

مرحله 1

حدود 95 نفر از هر 100 نفر (حدود 95٪)، پس از کشف سرطان مرحله 1 دهانه رحم، به مدت 5 سال یا بیشتر زنده می‌مانند.

مرحله 2

تقریباً 70 نفر از هر 100 نفر (تقریباً 70٪)، پس از کشف سرطان مرحله 2 رحم، به مدت 5 سال یا بیشتر عمر می‌کنند.

مرحله 3

بیش از 40 نفر از هر 100 نفر (بیش از 40٪)، بعد از تشخیص سرطان مرحله 3 دهانه رحم، به مدت 5 سال یا بیشتر زنده می‌مانند.

مرحله 4

حدود 15 نفر از هر 100 نفر (حدود 15٪)، پس از کشف سرطان مرحله 4 دهانه رحم، به مدت 5 سال یا بیشتر عمر می‌کنند.

چه نکاتی را باید درباره نرخ بقای سرطان دهانه رحم بدانیم؟

درمان شدن یا نشدن سرطان دهانه رحم، به مرحله سرطان در زمان تشخیص بستگی دارد. مرحله سرطان نشان می‌دهد که توده سرطانی چقدر رشد کرده و چقدر به نواحی دیگر بدن سرایت کرده است. نوع سرطان دهانه رحم نیز می‌تواند بر احتمال بقای بیمار تأثیر بگذارد.

نکته دیگر این است که زنانی که سرطان دهانه رحم خود را اخیراً کشف کرده‌اند، می‌توانند در مواجهه با سرطان، بهتر از این اعداد و ارقام عمل کنند. چرا که روش‌های درمانی روز به روز پیشرفته‌تر می‌شوند.

همچنین در نظر داشته باشید که نرخ بقا، از اعداد و ارقام تشکیل شده و همه چیز را در نظر نمی‌گیرد. نرخ بقا فقط مرحله سرطان را ملاک پیش‌بینی خود قرار می‌دهد؛ در حالی که سن بیمار، سلامت کل بدن، میزان واکنش سرطان به درمان و سایر عوامل نیز بر روند درمان تأثیر می‌گذارند.

نکته مهم دیگری که باید بدانید، این است که اصطلاح «بقای 5 ساله» به این معنا نیست که بیمار فقط 5 سال زنده خواهد ماند. محققان برای بررسی اینکه چه اتفاقی برای افراد مبتلا به سرطان دهانه رحم در سال‌های پس از کشف سرطان می‌افتد، یک بازه زمانی 5 ساله را در نظر می‌گیرند. اما برخی افراد بسیار بیشتر از 5 سال به زندگی خود ادامه می‌دهند.

طول عمر سرطان دهانه رحم

جمع بندی: طول عمر بیماران سرطان دهانه رحم

در مجموع، هیچکس نمی‌تواند طول عمر بیماران سرطان دهانه رحم را به طور دقیق مشخص کند. اما بررسی نتایجی که سایر بیماران سرطان دهانه رحم از روند درمان خود گرفته‌اند، می‌تواند شما را به درک بهتری برساند. نرخ بقای 5 ساله برای افراد مبتلا به سرطان مرحله 1 دهانه رحم 95 درصد، برای سرطان مرحله 2 دهانه رحم 70 درصد، برای سرطان مرحله 3 دهانه رحم 40 درصد و برای سرطان مرحله 4 دهانه رحم 15 درصد است.

در ادامه، برخی از سوالات رایج درباره طول عمر بیماران سرطان دهانه رحم را بررسی می‌کنیم.

منابع :

cancerresearchuk.org

cancer.org

سوالات متداول

آیا سرطان دهانه رحم کشنده است؟

سرطان دهانه رحم، چهارمین سرطان شایع در میان زنان دنیا است. تخمین زده می‌شود که در سال 2020 میلادی، حدود 604000 مورد جدید ابتلا به سرطان دهانه رحم کشف شد و 342000 نفر بر اثر این بیماری فوت کردند. اگر سرطان دهانه رحم به موقع کشف و درمان نشود، می‌تواند کشنده باشد.

طول عمر بیماران سرطان دهانه رحم چقدر است؟

نرخ بقای 5 ساله برای افراد مبتلا به سرطان مرحله 1 دهانه رحم 95 درصد، برای سرطان مرحله 2 دهانه رحم 70 درصد، برای سرطان مرحله 3 دهانه رحم 40 درصد و برای سرطان مرحله 4 دهانه رحم 15 درصد است.

طول عمر در سرطان دهانه رحم پیشرفته چقدر است؟

تنها حدود 15 نفر از هر 100 نفر پس از کشف سرطان مرحله 4 دهانه رحم، به مدت 5 سال یا بیشتر عمر می‌کنند.

profile
نویسنده :

دکتر بــرنا فــرازمـند

متخصص رادیوتراپی و انکولوژی

«تصمیم‌گیری آگاهانه» حق اساسی هر فرد است. ما در سایت drfarazmand.com با ارائه دقیق‌ترین و به‌روز‌ترین اطلاعات در مورد انواع سرطان و پاسخ به سوالات شما، کمک می‌کنیم بهترین انتخاب‌ها را داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *