چگونه سرطان را شکست دهیم ؟
درمان سرطان

چگونه سرطان را شکست دهیم ؟

تاریخ انتشار : ۲۳ بهمن ۱۴۰۱ آخرین بروز رسانی مقاله: 15 اردیبهشت 1402 445 بازدید 0 نظر

سرطان که شرایط خاصی برای افراد مبتلا و اطرافیان آن‌ها است، می‌تواند برنامه‌های روزمره زندگی را مختل کند. یادگیری مقابله با سرطان یک چالش بزرگ برای افراد سرطانی است. ما در این مقاله سعی کرده‌ایم روش‌های مقابله و شکست سرطان را بررسی کنیم و بدانیم که چگونه سرطان را شکست دهیم . تا آخر این مقاله همراه ما باشید.

زندگی بعد از تشخیص سرطان

برای اکثر افراد مبتلا به سرطان، یادگیری زندگی با این بیماری یکی از بزرگترین چالش هایی است که تا به حال با آن روبرو بوده اند. دلیلش این است که ابتلا به سرطان تقریباً تمام بخش های زندگی شما و اطرافیانتان را تحت تأثیر قرار می دهد. سرطان و درمان آن ممکن است موارد زیر را تغییر دهد:

  • کارهای روزمره و توانایی شما در کار کردن
  • روابط مهم شما
  • طرز نگاه، احساس و تفکر شما در مورد خودتان

هرکسی به روش خاص خود به تشخیص سرطان واکنش نشان می دهد و احساس عصبانیت، سردرگمی و عدم اطمینان در مورد اینکه چه کاری باید انجام شود طبیعی خواهد بود. تیم پزشکی شما می تواند به سوالات شما پاسخ دهد. هر آنچه که میخواهید بدانید از پزشک خود سوال نمایید. اگر تشخیص سرطان برای شما داده شد، باید مراقب سلامت جسمانی  و سلامت عمومی خود باشید و تا آنجا که می توانید فعال بمانید. اما بسیار مهم است چگونه سرطان را شکست دهیم ؟

شکست سرطان با روش های درمانی

درمان سرطان اولین مرحله شکست و مقابله با سرطان است. اما در طی روند درمانی سرطان افراد معمولا روحیه خود را از دست می‌دهند و دچار ناامیدی از روند بهبودی می‌شوند. پیشرفت هایی که در سال های اخیر در روش های درمان سرطان ها حاصل شده است، نرخ بقا و امید به زندگی را افزایش داده است.

انواع مختلفی از درمان سرطان وجود دارد. نوع درمانی که استفاده می شود به نوع سرطان شما و میزان پیشرفت آن بستگی دارد. برخی از افراد مبتلا فقط نیاز به یک روش درمانی دارند، اما بیشتر افراد از ترکیبی از روش های درمان استفاده می کنند. اینکه کدام روش درمانی برای شما مناسب است توسط متخصص آنکولوژی مشخص می شود.

این روش های درمانی به طور خلاصه شامل موارد زیر است:

شیمی درمانی: نوعی از درمان سرطان است که از داروها برای از بین بردن سلول های سرطانی استفاده می کند.

همچنین مطالعه کنید : تغذیه در شیمی درمانی

هورمون درمانی:  روش درمانی است که رشد سلول های سرطانی پستان یا پروستات را که از هورمون ها برای تکثیر استفاده می کنند، کند یا متوقف می کند.

هایپرترمی: نوعی درمان است که در آن بافت بدن تا ۴۵ درجه سانتی‌گراد گرم می شود تا به آسیب رساندن و کشتن سلول های سرطانی کمک کند. این کار با آسیب کم یا بدون آسیب به بافت طبیعی انجام می شود.

ایمونوتراپی: نوعی درمان سرطان است که به سیستم ایمنی بدن شما کمک می کند تا با سرطان مبارزه کند.

فتودینامیک درمانی: از دارویی استفاده می کند که توسط نور برای کشتن سرطان و سایر سلول های غیر طبیعی، فعال می شود.

پرتودرمانی: نوعی درمان سرطان است که از دوزهای بالای پرتو برای از بین بردن سلول های سرطانی و کوچک کردن تومورها استفاده می کند.

پیوند سلول‌های بنیادی: در افرادی که سلول‌های آنها با دوزهای بالای شیمی‌درمانی یا پرتودرمانی از بین رفته‌اند، سلول های خونی با پیوند سلول های بنیادی بازیابی می شوند. در این روش سلول‌های بنیادی به سلول‌های خونی تبدیل می‌شوند.

جراحی: روشی است که در آن جراح سرطان را از بدن شما خارج می کند.

درمان هدفمند: نوعی درمان سرطان است که تغییرات سلول های سرطانی را که به رشد، تقسیم و گسترش آنها کمک می کند، هدف قرار می دهد.

چگونه سرطان را شکست دهیم

احساسات شما در حین درمان سرطان

همانطور که درمان سرطان بر سلامت جسمانی شما تأثیر می گذارد، بر نحوه احساس، تفکر و انجام کارهایی که دوست دارید نیز تأثیر می گذارد. روش های درمان سرطان علاوه بر ایجاد احساس شدید در شما، ممکن است نحوه عملکرد مغز شما را تغییر دهد. همانطور که پس از درمان باید از بدن خود مراقبت کنید، باید از احساسات خود نیز مراقبت کنید.

همچنین مطالعه کنید : آیا سرطان ارثی است ؟ 

تجربه هر فرد با سرطان متفاوت است و احساسات، عواطف و ترس هایی که شما دارید نیز منحصر به فرد است. برخی از افراد ممکن است احساس کنند که باید قوی باشند و از دوستان و خانواده خود محافظت کنند. برخی دیگر به دنبال دریافت حمایت از عزیزان یا سایر افرادی که سرطان را شکست داده اند، هستند. برخی از مشاوران و افراد دیگر کمک می گیرند. هر تصمیمی که می گیرید، مهم این است که آنچه را که برای شما مناسب است انجام دهید و خود را با دیگران مقایسه نکنید.

این احساسات طبیعی هستند و احتمالاً در طول زمان تغییر می کنند. احساسات خود را به روشی که برای شما راحت است کنترل کنید. ممکن است بخواهید موارد زیر را امتحان کنید:

  • صریح با کسی که به او اعتماد دارید صحبت کنید
  • در مورد احساسات خودتان بنویسید.
  • از روش های آرامش بخش، مانند مدیتیشن و سایر روش‌های طب مکمل و جایگزین استفاده کنید
  • کارهایی که از آن لذت می برید انجام دهید تا از تمرکز بر سرطان فاصله بگیرید

اگر علائم افسردگی، استرس، اضطراب یا اختلال هراس دارید و احساس می کنید احساساتتان بر زندگیتان مسلط شده است، حتما با پزشک خود مشورت نمایید.

درمان سرطان

مقابله با تغییرات ظاهری خود در حین درمان سرطان

سرطان و درمان آن ممکن است تغییرات بزرگی در ظاهر، احساس و تفکر شما در مورد خودتان ایجاد کند. برای مثال، ممکن است موارد زیر را تجربه کنید:

  • از دست دادن انرژی
  • تغییرات موقت یا دائمی در بدن شما، مانند جای زخم، یا ریزش مو در اثر شیمی درمانی
  • مشکلات روابط جنسی

کنار آمدن با این تغییرات می تواند سخت باشد. اما بیشتر افراد به مرور زمان راه هایی را برای ایجاد احساس مثبت، پیدا می کنند. اگر شرایط خوبی دارید می توانید موارد زیر را امتحان نمایید:

  • ورزش. پیاده‌روی، یوگا یا سایر ورزش ها ممکن است به شما کمک کند احساس قوی‌تر و کنترل بیشتری بر بدن خود داشته باشید. اما ابتدا با پزشک خود مشورت نمایید.
  • به فعالیت های داوطلبانه، سرگرمی ها یا سایر فعالیت هایی که ممکن است در شما احساس خوبی نسبت به خودتان ایجاد کند فکر کنید.
  • مشاوره برای مشکلات جنسی، صحبت با یک متخصص، یا با شریک یا به تنهایی، ممکن است کمک کند.

درمان های بلند مدت سرطان

گاهی اوقات، درمان سرطان می تواند برای مدت طولانی ادامه یابد. بسیاری از افراد ماه ها، سال ها یا حتی بقیه عمر خود تحت درمان سرطان قرار می گیرند.

دو هدف برای درمان بلند مدت سرطان وجود دارد: حذف سرطان یا کنترل رشد سرطان. هنگامی که از درمان های سرطان برای از بین بردن سرطان استفاده می شود، آنها را «درمان های علاج بخش سرطان» می نامند. درمان‌های سرطانی که برای کنترل رشد سرطان استفاده می‌شوند، «درمان‌های تسکینی سرطان» نامیده می‌شوند. هر دو این درمان های سرطان می توانند شامل درمان های بلند مدت باشند.

برای درمان های بلندمدت که ماه ها یا سال ها برای کنترل سرطان طول می کشد، ممکن است سرطان مانند یک بیماری مزمن درمان شود. مشابه روش های درمانی برای بیماری‌های مزمن مانند مولتیپل اسکلروزیس (MS) یا دیابت نوع 1، هدف از درمان بلندمدت کمک به بیماران برای زندگی طولانی تر است.

درمان های بلند مدت می تواند شامل جراحی، پرتودرمانی و درمان های سیستمیک یا سراسری مانند شیمی درمانی، درمان هدفمند، هورمون درمانی و ایمونوتراپی باشد که پیشتر به آن ها اشاره کردیم.

profile
نویسنده :

دکتر بــرنا فــرازمـند

متخصص رادیوتراپی و انکولوژی

«تصمیم‌گیری آگاهانه» حق اساسی هر فرد است. ما در سایت drfarazmand.com با ارائه دقیق‌ترین و به‌روز‌ترین اطلاعات در مورد انواع سرطان و پاسخ به سوالات شما، کمک می‌کنیم بهترین انتخاب‌ها را داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *