سرفه، یکی از علائم سرطان ریه، نشانه سرطان ریه، سرفه خونی، علامت کانسر ریه
سرطان ریه

نشانه ها و علائم سرطان ریه

تاریخ انتشار : ۲۵ دی ۱۴۰۰ آخرین بروز رسانی مقاله: 20 اردیبهشت 1402 285 بازدید 0 نظر

علائم سرطان ریه در افراد مختلف متفاوت است. آشنایی با علائم و نشانه‌های سرطان ریه بسیار مهم است، چرا که سرطان ریه در صورت تشخیص به موقع می‌تواند با درمان به طور کامل بهبود یابد.

گاهی اوقات افراد مبتلا به سرطان ریه هیچ کدام از این علائم را ندارند یا ممکن است علت آن‌ها، بیماری دیگری بجز سرطان باشد.

در ادامه درباره این نشانه ها و علائم سرطان ریه توضیح می‌دهیم. اگر هر قسمتی از متن برایتان واضح نبود، می‌توانید سوالاتتان را در بخش دیدگاه‌ها در انتهای صفحه بپرسید.

نشانه ها و علائم سرطان ریه

مهمترین علامت سرطان ریه، سرفه است که بهتر نمی‌شود یا حتی ممکن است بدتر شود.

اولین علائم سرطان ریه

سرطان ریه در مراحل اولیه معمولا بی‌علامت است. اما در زمان تشخیص، شایع‌ترین علائم سرطان ریه عبارتند از:

• سرفه‌ای که بهتر نمی‌شود یا حتی بدتر می‌شود (۵۰ تا ۷۵٪ موارد)
  • تنگی نفس با انجام فعالیت‌های معمول (تا ۴۰٪ موارد)
  • درد قفسه سینه (تا ۴۰٪ موارد)
  • خلط خونی (تا ۳۴٪)
  • کاهش اشتها
  • کاهش وزن ناخواسته (تا ۳۰٪)

برای بیمارانی که هیچ کدام از علائم سرطان ریه را ندارند، سرطان ممکن است در تصویربرداری به دلایل دیگری مشاهده شود. مثلا در عکسبرداری از قفسه سینه یا اسکن سی‌تی جهت بررسی بیماری قلبی یافت شود. ابتلای اغلب افراد به سرطان ریه هنگامی تشخیص داده می‌شود که تومور رشد کرده، فضای بیشتری را اشغال کرده و یا باعث ایجاد مشکل در قسمت های مجاور ریه‌ها شده است.

همچنین ممکن است تومور ریه مایعی تولید کند که در ریه یا فضای اطراف ریه جمع شود و یا باعث خروج هوا از ریه‌ها و روی هم خوابیدن ریه شود. روی هم خوابیدن ریه‌ها، باعث انسداد جریان هوا و یا اشغال فضای مورد نیاز جهت تبادل اکسیژن و دی اکسید کربن شده و بنابراین مانع از ورود اکسیژن به ریه‌ها و خروج دی اکسید کربن از آنها می‌شود.

همچنین ممکن است به علت درگیری عصب حنجره راجعه، در موارد نادری سرطان ریه با گرفتگی صدا بروز کند.

علائم سرطان ریه، نشانه های سرطان ریه، اولین علامت سرطان ریه، درد قفسه سینه، خلط خونی، کاهش اشتها، کاهش وزن، خستگی

علائم سرطان ریه پیشرفته

سرطان ریه می تواند از طریق فرایندی به نام متاستاز به هر نقطه از بدن پخش شود. سرطان ریه اغلب به غدد لنفاوی، سایر بخش‌های ریه‌ها، استخوان‌ها، مغز، کبد و ساختارهایی مجاور کلیه‌ها به نام غدد فوق کلیه پخش می‌شود. علائم سرطان ریه پیشرفته که ناشی از متاستاز است، شامل موارد زیر است:

• مشکلات تنفسی بیشتر
  • درد استخوان
  • درد شکم یا کمر
  • ضعف
  • مشکلات گفتاری
  • به ندرت تومور ریه می تواند هورمون‌هایی ترشح کند که باعث مشکلاتی مانند کاهش سدیم یا افزایش کلسیم خون شوند.

علائمی مانند خستگی، احساس ناخوشی و از دست دادن اشتها لزوماً علائم سرطان ریه متاستاتیک نیستند. به طور کلی، سرطان در هر نقطه‌ای از بدن ممکن است سبب ناخوشی فرد شود. از دست دادن اشتها می‌تواند سبب کاهش وزن و کاهش توده عضلانی شود. خستگی و ضعف می‌توانند سبب افت بیشتر توانایی تنفس فرد شود. علاوه بر این ممکن است کاهش توده عضلانی باعث ضعف بیشتر و کاهش تحرک فرد شود.

تنگی نفس، یکی از علائم سرطان ریه، نشانه سرطان ریه

علائم اولیه سرطان ریه، روی طول عمر بیماران تاثیر دارد

علائم سرطان ریه می‌تواند نشان‌دهنده میزان پیشرفت بیماری باشد. به طور کلی، افرادی که با سرفه تنها تشخیص داده می‌شوند، طول عمر بیشتر و سیر بیماری بهتری نسبت به سایر بیماران دارند.

آیا علائم سرطان ریه در زنان و مردان تفاوتی دارد؟

به طور کل علائم سرطان ریه در زنان و مردان تفاوتی ندارد. با این وجود یک تفاوت وجود دارد:

نوع SCC سرطان ریه در مردان و نوع آدنوکارسینوم آن در زنان بیشتر دیده می‌شود. نوع SCC بیشتر قسمت‌های مرکزی ریه و نوع آدنوکارسینوم بیشتر قسمت‌های محیطی ریه را درگیر می‌کنند؛ به همین علت نوع SCC در مراحل اولیه علامت‌دارتر است. بنابراین با اینکه علائم انواع سرطان ریه در زنان و مردان مشابه است، ولی زنان کمتر از مردان در مراحل اولیه علامت‌دار می‌شوند.

نشانه سرطان ریه در آزمایش خون

در مبتلایان به سرطان ریه، ممکن است آزمایش خون دچار اختلال شود. شایع‌ترین نشانه، کم‌خونی است که البته فقط در ۴۰٪ موارد دیده می‌شود. سایر موارد ناشایع‌تر هستند.

به طور اختلالات زیر در آزمایش خون دیده شود:

• کم خونی
  • افزایش گلبول سفید
  • افزایش پلاکت
  • افزایش انعقادپذیری

همچنین ممکن است کلسیم خون افزایش یابد که می‌تواند ناشی از اختلالات هورمونی ایجاد‌شده یا متاستاز استخوانی باشد.

پیشگیری از سرطان ریه و غربالگری

متاسفانه سرطان ریه در مراحل اولیه در بسیاری از موارد بی‌علامت است. بنابراین اکثر بیماران در مراحل پیشرفته تشخیص داده می‌شوند. اما در  صورتی که بتوان بیماری را در مراحل اولیه تشخیص داد، شانس موفقیت درمان بالاتر است.

بیشتر بخوانید: درمان سرطان ریه

بنابراین مهم است که در افراد پرخطر، غربالگری سرطان ریه انجام شود تا بیماری قبل از بروز علائم تشخیص داده شود.

بیشتر بخوانید: غربالگری سرطان ریه

از طرف دیگر باید با علل ایجاد سرطان ریه آشنا باشیم و سعی کنیم از عوامل خطر قابل تغییر پرهیز کنیم. علی‌الخصوص اگر سیگاری هستید سعی کنید آن را ترک کنید.

بیشتر بخوانید: علت ایجاد سرطان ریه

اگر عوامل خطر غیر قابل تغییر یا سابقه خانوادگی سرطان ریه دارید، آشنایی با علائم سرطان ریه که در بالا توضیح داده شد اهمیت دوچندان پیدا می‌کند.

علائم سرطان ریه، سرفه، سرفه خونی، تنگی نفس، کاهش وزن

جمع‌بندی: چه زمانی به پزشک مراجعه کنم؟

اگر هر کدام از علائم بالا را دارید به پزشک مراجعه کنید. اگر عوامل خطر سرطان ریه را دارید احتمال ابتلای شما بیشتر است، اما حتی بدون داشتن عامل خطر هم ممکن است یک فرد به سرطان ریه مبتلا شود. اگر سیگاری هستید، سعی کنید آن را ترک کنید. توجه کنید که این علائم می‌توانند ناشی از سایر علل باشند، اما به هر حال مراجعه به پزشک و رسیدن به تشخیص ضروری است.

پزشک علاوه بر سایر سوالات از شما می‌پرسد که چه مدت و چند بار این علامت(ها) را تجربه کرده‌اید. این کار به یافتن علت مشکلات شما و رسیدن به تشخیص کمک می‌کند.

مراجع:

انجمن کلینیکال انکولوژی آمریکا

uptodate.com

سوالات رایج:

شایع‌ترین علامت سرطان ریه چیست؟

شایع ترین علامت سرطان ریه، سرفه ای است که بهبود نمی‌یابد. اما علائم دیگری نیز وجود دارد که در بالا توضیح داده شد.

آیا سرطان ریه دردناک است؟

سرطان ریه در بیشتر موارد در مراحل اولیه به طور کل بی‌علامت است.در زمان تشخیص نیز اکثر بیماران (تا ۸۰٪ موارد) درد ندارند.