طول عمر بیماران سرطان حنجره، بقای کانسر لارنکس
سرطان حنجره

طول عمر بیماران سرطان حنجره

تاریخ انتشار : ۲۴ مرداد ۱۴۰۱ آخرین بروز رسانی مقاله: 7 تیر 1402 1005 بازدید 0 نظر

طول عمر مبتلایان به سرطان حنجره

طول عمر بیماران سرطان حنجره در مراحل و بیماران مختلف متفاوت است و عوامل مختلفی می‌توانند روی آن تاثیر بگذارند. پس هیچ‌کس نمی‌تواند بگوید که یک بیمار دقیقا چقدر زنده خواهد بود. اما پزشکان بر اساس آمار و اطلاعاتی که از بیماران گذشته به دست می‌آورند می‌توانند حدسی از احتمال بهبود فرد داشته باشند.

در ادامه درباره عوامل موثر بر طول عمر بیماران سرطان حنجره و عمر متوسط احتمالی افراد مختلف صحبت می‌کنیم.

در ابتدا، بیایید با عبارت «نرخ بقا» را که پزشکان از آن استفاده می‌کنند آشنا شوید:

نرخ بقا در سرطان حنجره به چه معناست؟

نرخ بقا به معنای درصدی از بیماران است که بعد از مدت معینی زنده می‌مانند.

نرخ بقا به دو نوع مطلق و نسبی تقسیم می‌شود:

  • نرخ بقای مطلق یعنی نسبت بیماران زنده مانده به تعداد اولیه.
  • نرخ بقای نسبی یعنی نسبت بیماران زنده مانده به نسبت افراد سالم زنده مانده با سن و جنس و سایر مشخصات مشابه.
میزان بقای مبتلایان به کانسر لارنکس

در واقع در نرخ بقای مطلق، مرگ و میر به هر دلیلی در نظر گرفته می‌شود و در نرخ بقای نسبی سرطان حنجره، فقط مرگ و میر ناشی از سرطان حنجره را در نظر می‌گیریم.

مثال: فرض کنید ۵۰ درصد افراد ۷۰ ساله سالم، پس از ۱۰ سال زنده هستند. فرض کنید از ۱۰۰ بیمار مبتلا به سرطان حنجره با سن ۷۰ سال، فقط ۳۰ نفر بعد از ۱۰ سال زنده بمانند. در این صورت بقای مطلق ۱۰ ساله سرطان حنجره برابر خواهد بود با ۳۰ درصد و بقای نسبی برابر با ۶۰ درصد.

نرخ بقای ۵ ساله در سرطان حنجره به چه معناست؟

به طور معمول در سرطان حنجره، از نرخ بقای ۵ ساله استفاده می‌کنیم؛ یعنی نسبتی از بیماران که بعد از پنج سال زنده می‌مانند. علت این موضوع این است که مبتلایان به سرطان حنجره که بعد از ۵ سال زنده هستند و عود ندارند، احتمالا دیگر دچار عود یا مرگ ناشی از این بیماری نمی‌شوند.

نرخ بقا را می‌توان برای کلیه بیماران، یا برای گروه خاصی از آن‌ها (مثلا بیماران مرحله ۲) محاسبه کرد. نرخ بقایی که برای گروه خاصی از بیماران محاسبه می‌شود، دقت بالاتری دارد و نماینده بهتری برای طول عمر بیماران سرطان حنجره در آن مرحله خواهد بود.

بیشتر بخوانید: مفاهیم آماری در سرطان

عوامل موثر بر طول عمر بیماران سرطان حنجره

۱- مرحله تومور

پیش‌آگهی سرطان حنجره در شما به مرحله سرطان حنجره در زمانی که تشخیص داده شده، بستگی دارد؛ یعنی اندازه تومور، میزان درگیری لنفاوی و گسترش دوردست چقدر است.

  • احتمال کنترل تومور حنجره به مرحله تومور اولیه بستگی دارد. میزان درگیری لنفاوی، احتمال کنترل بیماری گردنی را مشخص می‌کند.
  • در دو فرد با میزان درگیری لنفاوی یکسان، فردی که درگیری غدد لنفاوی‌اش در نیمه پایینی گردن است پیش‌آگهی بدتری دارد.
  • «گسترش خارج لنفاوی» (یا ENE یا ECE) به معنای خارج شدن سلول‌های تومور از حد و مرز گره لنفاوی است و با طول عمر کمتر مرتبط است.
تاثیر مرحله سرطان حنجره بر طول عمر بیماران کانسر لارنکس

۲- جنسیت

به طور کل، خانم‌ها معمولا میزان بقای بیشتری از آقایان دارند.

۳- وضعیت کلی سلامتی و بیماری‌های زمینه‌ای

سلامت کلی بیمار و میزان تندرستی‌اش نیز قطعا بر روی طول عمرش موثر خواهد بود. هرچه شما تندرست‌تر باشید، بهتر می‌توانید با سرطان حنجره و درمان‌های آن کنار بیایید. افرادی که وضعیت سلامتی خوبی ندارند، ممکن است به عللی غیر از این بیماری نیز زمین‌گیر شوند.

پزشک، وضعیت سلامتی و عملکردی بیمار را بر اساس معیار «وضعیت عملکردی» یا Performance Status بیان می‌کند.

۴- سبک زندگی

فاکتورهای سبک زندگی مانند سیگار و الکل روی طول عمر مبتلایان به سرطان حنجره تاثیر می‌گذارند.

  • اگر شما بعد از مبتلا شدن به سرطان حنجره به سیگار کشیدن ادامه دهید، احتمالا نرخ بقایتان تحت تاثیر قرار می‌گیرد و احتمال اینکه مبتلا به سرطان ثانویه شوید نیز افزایش می‌یابد.

همچنین کاهش وزن بیش از ۵ درصد در ۶ ماه گذشته (که نشان‌دهنده وضعیت تغذیه‌ای بد است)، نیز عامل منفی است.

افسردگی نیز تاثیر منفی روی کیفیت زندگی و بقای بیماران سرطان حنجره دارد.

۵- محل سرطان

محل سرطان حنجره نیز در نرخ بقا تاثیر می‌گذارد.

  • سرطان حنجره با منشاء گلوت، میزان بقای بیشتری از سوپراگلوت دارد.
طول عمر بیماران سرطان حنجره، گلوت، سوپراگلوت، ساب گلوت
طول عمر بیماران سرطان حنجره بر اساس مکان تومور متفاوت است. این نمودار مرگ ناشی از تمام علل را در نظر گرفته و تفاوتی بین مرگ ناشی از سرطان و سایر علل قائل نشده است.

علت مرگ در سرطان حنجره

در نگاه اول به نمودار بالا ممکن است به نظر برسد که بیشتر افراد مبتلا به سرطان حنجره در اثر این بیماری فوت می‌کنند. اما در واقع، علت مرگ بیشتر این بیماران عللی به جز سرطان است. چرا که بسیاری از این افراد سن بالای ۶۰ سال دارند و همچنین سابقه مصرف سیگار و الکل و در نتیجه بیماری‌های قلبی و عروقی را دارا هستند. در نمودارهای زیر، طول عمر بیماران سرطان حنجره بر اساس مکان تومور و نیز بر اساس علت فوت آمده است.

طول عمر بیماران سرطان حنجره، گلوت و سوپراگلوت، نرخ بقای کانسر لارنکس

با توجه به نمودارهای بالا می‌توان به نتایج زیر رسید:

  • اکثر بیماران به علتی به جز سرطان فوت می‌کنند.
  • فوت‌های ناشی از سرطان محدود به چند سال اول بعد از درمان است.
  • بهترین پیش‌آگهی مربوط به گلوت است.

برای آشنایی با ساختار حنجره و بخش‌های مختلف آن، مقاله «سرطان حنجره» را بخوانید.

طول عمر بیماران سرطان حنجره

طول عمر بیماران سرطان حنجره در ایران به طور دقیق معلوم نیست. اما با توجه به آمار موجود به نظر می‌رسد تفاوت قابل توجهی با سایر کشورهای دنیا نداشته باشد.

آماری که در ادامه می‌آید مربوط به طول عمر مبتلایان به سرطان حنجره در مردان انگلیسی است.

به طور کلی، طول عمر بیماران سرطان حنجره در مجموع مراحل عبارت است از:

  • از هر ۱۰۰ نفر حدود ۸۵ نفر (تقریبا ۸۵٪) به مدت یک سال یا بیشتر زنده می‌مانند.
  • از هر ۱۰۰ نفر حدود ۶۵ نفر (تقریبا ۶۵٪) به مدت ۵ سال یا بیشتر زنده می‌مانند.
  • از هر ۱۰۰ نفر حدود ۵۵ نفر ( تقریبا ۵۵٪) به مدت ۱۰ سال یا بیشتر زنده می‌مانند.

در مورد طول عمر بیماران سرطان حنجره فقط اطلاعات مربوط به مردان وجود دارد، زیرا تعداد بسیار کمی از خانم‌ها مبتلا به سرطان حنجره می‌شوند.

طول عمر بیماران سرطان حنجره بر اساس مرحله

اعدادی که در بالا آمد، نرخ بقای مجموع مراحل بود؛ ولی همان طور که می‌دانیم شانس بهبود کامل فردی که در مراحل ابتدایی بیماری است بسیار بیشتر از افرادی است که در مراحل پیشرفته هستند. بنابراین برای تخمین دقیق‌تر طول عمر هر بیمار، باید نرخ بقا در مراحل مختلف را بدانیم:

طول عمر بیماران سرطان حنجره: مرحله ‍۱

از هر ۱۰۰ فرد بالغ مبتلا به سرطان حنجره، ۹۰ نفر (۹۰٪) به مدت ۵ سال یا بیشتر بعد از تشخیص بیماری‌شان زنده خواهند ماند. (بقای پنج ساله: ۹۰٪)

در مرحله ۱، سرطان حنجره فقط بخشی از حنجره و جعبه صدا را درگیر کرده و تارهای صوتی باز هم قادر به حرکت خواهند بود. در این مرحله سرطان به بافت‌های نزدیک، گره‌ها لنفاوی و یا سایر ارگان‌ها پخش نشده است.

طول عمر بیماران سرطان حنجره: مرحله ۲

از هر ۱۰۰ فرد بالغ مبتلا به سرطان حنجره، ۷۰ نفر (حدودا ۷۰٪ افراد) به مدت ۵ سال یا بیشتر بعد از تشخیص بیماری‌شان، زنده خواهند ماند. (بقای پنج ساله: ۷۰٪)

سرطان حنجره مرحله ۲ به بخش‌هایی از حنجره پخش شده که سرطان از آن‌ها شروع نشده است. در برخی از انواع سرطان حنجره، سرطان به تارهای صوتی رشد می‌کند و ممکن است مانع حرکت آن‌ها شود. در این مرحله سرطان به گره‌های لنفاوی یا سایر ارگان‌ها پخش نمی‌شود.

نرخ بقای پنج ساله در کانسر لارنکس، طول عمر مبتلایان به سرطان گلو

طول عمر بیماران سرطان حنجره: مرحله ۳

از هر ۱۰۰ نفر حدود ۶۰ نفر (حدود ۶۰٪) از سرطان حنجره به مدت ۵ سال یا بیشتر بعد از تشخیص بیمار‌شان، زنده می‌مانند. (بقای ۵ ساله: ۶۰٪)

در این مرحله، سرطان حنجره به کل حنجره پخش شده، اما به سایر بخش‌های بدن پخش نمی‌شود. یا حداقل می‌توان گفت که در این مرحله یکی از تارهای صوتی ثابت شده و نمی‌تواند حرکت کند. یا می‌توان گفت که ممکن است سرطان به یک گره لنفاوی نزدیک که دورتر از ۳ سانتی متر نیست، منتشر شده باشد.

طول عمر بیماران سرطان حنجره: مرحله ‍۴

از هر ۱۰۰ نفر فرد بالغ مبتلا به سرطان حنجره، بیشتر از ۳۰ نفر (حدود ۳۰٪) به مدت ۵ سال یا بیشتر از زمان تشخیص‌شان زنده می‌مانند. (بقای پنج ساله: ۳۰٪)

سرطان در مرحله ۴، به بافت بیرون حنجره از جمله تیروئید یا مری پخش شده است. در سرطان حنجره مرحله ۴ ممکن است سرطان به گره‌های لنفاوی که دورتر از حنجره قرار دارند یا بزرگتر هستند نیز پخش شود.

چند نکته درباره این آمارها

۱- اصطلاح بقای یک ساله و بقای پنج ساله به این معنی نیست که شما فقط ۱ سال یا ۵ سال زنده خواهید بود.

۵ سال مدت زمان رایجی برای اندازه گیری میزان بقا است، اما برخی افراد بسیار بیشتر از این زنده می‌مانند.

نرخ بقای ۵ ساله شامل تعداد افرادی می‌شود که پنج سال بعد از تشخیص داده شدن سرطانشان فوت نکرده و زنده مانده‌اند.

۲- دقت کنید این آمار نمی‌تواند به شما بگوید که دقیقا چقدر زنده‌ خواهید بود، اما به شما کمک می‌کند که درک بهتری از احتمال موفق بودن درمان‌تان داشته باشید. یادتان باشد که هیچ وقت نمی‌توان گفت برای یک فرد خاص دقیقا چه اتفاقی قرار است بیفتد. پزشکتان می‌تواند درباره پیش‌آگهی (آینده بیماری) شما اطلاعات بیشتری در اختیارتان بگذارد.

۳- افرادی که اکنون با سرطان حنجره تشخیص داده می‌شوند ممکن است پیش‌آگهی بهتری از اعداد موجود در این مطلب داشته باشند زیرا درمان‌ها به مرور زمان پیشرفت می‎‌کنند و این اعداد بر اساس افرادی که حداقل ۵ سال پیش تشخیص و درمان شده بودند، نوشته شده است.

ممکن است طول عمر بیماران سرطان حنجره از اعداد موجود در این مقاله بهتر باشد، چرا که این اعداد مربوط به بیمارانی است که در سال‌های گذشته درمان شده‌اند و درمان در طول این مدت پیشرفت کرده است.

نتیجه‌گیری: طول عمر بیماران سرطان حنجره

طول عمر بیماران سرطان حنجره در افراد و مراحل مختلف متفاوت است. هیچ کس نمی‌تواند به طور دقیق طول عمر یک فرد را پیش‌بینی کند، چه مبتلا به سرطان باشد و چه نباشد! اما به طور کلی و به طور متوسط می‌توان گفت در مراحل ۱ و ۲ و ۳ و ۴، به ترتیب حدود ۹۰٪، ۷۰٪، ۶۰٪ و ۳۰٪ بیماران بعد از پنج سال زنده هستند. علت اصلی مرگ مبتلایان به سرطان حنجره، عللی غیر از سرطان است.

مهم: اگر  آمار بالا برای شما گیج کننده است می‌توانید در قسمت نظرات سوالات خود را بپرسید. همچنین پزشکتان با شرایط شما آشنا است پس می‌توانید از وی بپرسید که آیا این اعداد برای شما هم صادق هستند یا خیر.

منابع:

CancerResearchUK.org

مقاله

profile
نویسنده :

دکتر بــرنا فــرازمـند

متخصص رادیوتراپی و انکولوژی

«تصمیم‌گیری آگاهانه» حق اساسی هر فرد است. ما در سایت drfarazmand.com با ارائه دقیق‌ترین و به‌روز‌ترین اطلاعات در مورد انواع سرطان و پاسخ به سوالات شما، کمک می‌کنیم بهترین انتخاب‌ها را داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *