علائم و نشانه های سرطان حنجره
سرطان حنجره

نشانه ها و علائم سرطان حنجره

تاریخ انتشار : ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۱ آخرین بروز رسانی مقاله: 7 تیر 1402 508 بازدید 0 نظر

نشانه ها و علائم سرطان حنجره

علائم سرطان حنجره در افراد مختلف متفاوت است. بروز این علائم و نشانه‌ها است که منجر به تشخیص بیشتر موارد کانسر حنجره می‌شود.

علائمی که در سرطان حنجره دیده می‌شود می‌تواند در سایر بیماری‌ها هم وجود داشته باشد. این موضوع گاهی باعث نگرانی بیش از حد و گاهی باعث بی‌توجهی به علائم می‌شود.

آشنایی با علائم و نشانه های سرطان حنجره، مخصوصا در افرادی که عوامل خطر ابتلا به این سرطان (مانند سابقه مصرف سیگار و الکل) را دارند، ضروری است. این بیماری با تشخیص زودرس و درمان به موقع و مناسب قابل علاج است.

در این صفحه درباره انواع علائم سرطان حنجره توضیح می‌دهیم.

بیشتر بخوانید: سرطان حنجره چیست

اولین علائم سرطان حنجره

گرفتگی صدا، درد، علائم اولیه سرطان حنجره، اولین نشانه های کانسر لارنکس
ساختار حنجره، موقعیت حنجره، سرطان حنجره

اولین علائم سرطان حنجره بستگی به مکان ایجاد تومور دارد. همانطور که در مقاله «سرطان حنجره چیست» توضیح می‌دهیم، سرطان حنجره را می‌توان از نظر مکان ایجاد به سه گروه تقسیم کرد: گلوت (ناحیه حاوی تارهای صوتی)، سوپراگلوت (ناحیه بالای تارهای صوتی) و ساب‌گلوت (ناحیه پایین تارهای صوتی).

بیشتر موارد کنسر حنجره از ناحیه گلوت، حدود یک سوم از سوپراگلوت و درصد بسیار کمی (حدود ۲٪) از ساب‌گلوت شروع می‌شوند. در ادامه درباره علائم و نشانه های سرطان حنجره در این نواحی توضیح می‌دهیم.

اولین علائم سرطان حنجره بستگی به مکان ایجاد آن نسبت به تارهای صوتی دارد.

اولین علائم سرطان حنجره در ناحیه گلوت

می‌دانیم ناحیه گلوت حاوی تارهای صوتی است. بنابراین شایع‌ترین علامت اولیه سرطان حنجره در ناحیه گلوت، گرفتگی و خشن شدن صدا است. در واقع گرفتگی صدا در مراحل بسیار ابتدایی تومورهای تارهای صوتی ایجاد می‌شود، بنابراین بیمار معمولا سریع‌تر به پزشک مراجعه می‌کند و زودتر تشخیص داده و درمان می‌شود.

شایع‌ترین علامت اولیه سرطان حنجره در ناحیه گلوت، گرفتگی و خشن شدن صدا است.

در صورت پیشرفت بیماری، کم کم علائم زیر به وجو می‌آید: درد هنگام بلع (اودینوفاژی)، درد گوش (اوتالژی)، درد محدود به غضروف تیروئید و انسداد راه هوایی.

ناحیه گلوت دارای شبکه لنفاوی (لنفی) کمی است. بنابراین درگیری لنفاوی در مراحل اولیه کمتر دیده می‌شود.

اولین علائم سرطان حنجره در سوپراگلوت

تورم گردن، برجستگی گردن، علائم سرطان حنجره، نشانه های کانسر لارنکس
تورم و برجستگی گردن می‌تواند یکی از علائم سرطان حنجره، مخصوصا از منشاء سوپراگلوت، باشد.

برعکس تومورهای ناحیه گلوت، گرفتگی صدا جزء اولین علائم سرطان حنجره ناحیه سوپراگلوت نیست. تومورهای این ناحیه زمانی خشونت صدا ایجاد می‌کنند که پیشرفته‌تر شده باشند و ناحیه گلوت و تارهای صوتی را درگیر کرده باشند.

شایع‌ترین علامت اولیه سرطان حنجره در ناحیه سوپراگلوت، درد هنگام بلع (اودینوفاژی) است که معمولا خفیف می‌باشد. بیماران اکثرا اظهار می‌کنند که گلودرد دارند. بعضی بیماران بیان می‌کنند که «احساس توده در گلو» می‌کنند. ممکن است درد به سمت گوش انتشار پیدا کند (درد ارجاعی به گوش).

از آنجایی که گرفتگی صدا در سرطان ناحیه سوپراگلوت دیرتر ایجاد می‌شود، و سایر علائم نیز توجه کمتری جلب می‌کنند، معمولا سرطان حنجره ناحیه سوپراگلوت دیرتر تشخیص داده می‌شود.

شایع‌ترین علامت اولیه سرطان حنجره در ناحیه سوپراگلوت، درد هنگام بلع (اودینوفاژی) است.

البته بر خلاف ناحیه گلوت، ناحیه سوپراگلوت حاوی مسیرهای لنفاوی وسیعی است، بنابراین توده گردنی (ناشی از درگیری غدد لنفاوی گردن) نیز می‌تواند جزء اولین علائم سرطان حنجره ناحیه سوپراگلوت باشد.

در مراحل پیشرفته‌تر، علائم و نشانه‌های سرطان حنجره سوپراگلوت شامل کاهش وزن، بوی بد دهان، اختلال بلع (دیس‌فاژی) و پریدن آب در گلو است.

اولین علائم سرطان حنجره در ساب‌گلوت

از آنجایی که این نوع سرطان بسیار ناشایع است، در مورد آن کمتر صحبت می‌شود. از علائم شایع این نوع سرطان حنجره می‌توان به اختلال در بلع (دیس‌فاژی)، تنگی نفس، سرفه و درد اشاره کرد.

بیشتر بخوانید: طول عمر بیماران سرطان حنجره

مشخصات علائم سرطان حنجره

در ادامه بعضی از رایج‌ترین علائم سرطان حنجره را با جزئیات بیشتر شرح می‌دهیم.

تغییر و گرفتگی صدا

گرفتگی صدا، خشونت صدا، علائم سرطان حنجره، نشانه کانسر لارنکس

شایع‌ترین علامت سرطان حنجره، تغییرات در صدای شماست. برای مثال ممکن است سرطان حنجره باعث گرفتگی صدای شما یا ضعیف شدن صدای شما برای مدت طولانی  شود. تغییرات صدا، از اولین نشانه‌های تاثیر سرطان روی تارهای صوتی شما است و معمولا باعث تشخیص به موقع سرطان حنجره می‌شود. اگر متوجه تغییری در صدای خود شدید، به پزشک مراجعه کنید. اگر گرفتگی صدای شما برای ۳ تا ۴ هفته ماندگار باشد و از بین نرود، پزشک شما را ارجاع می‌دهد تا تحت بررسی بیشتر قرار بگیرید.

گرفتگی صدا برای بیش از ۳ هفته می‌تواند نشانه سرطان حنجره باشد. در این صورت حتما به پزشک مراجعه کنید، هرچند این علامت معمولا ناشی از علل دیگر است.

توجه کنید که گرفتگی یا تغییر صدا علامت بسیار رایجی در بسیاری از شرایط دیگر است. یکی از مهم‌ترین علل گرفتگی صدا، لارنژیت (التهاب حنجره) است. لارنژیت می‌تواند در نتیجه موارد زیر به وجود بیاید:

• سرماخوردگی
  • عفونت قفسه سینه
  • استفاده بیش از حد از تارهای صوتی، مانند فریاد زدن

از سایر علل گرفتگی و خشونت صدا می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

• مصرف سیگار
  • رفلاکس اسید از معده به مری
  • ترشح پشت حلق: مثلا در صورت سرماخوردگی، حساسیت یا سیگار.
  • آلرژی و حساسیت
  • مشکلات تیروئیدی
  • ضربه به حنجره
  • افزایش سن

در شناسایی علت ایجاد گرفتگی/خشونت صدا، توجه به زمان‌بندی آن بسیار مهم است. خشونت صدا در نتیجه سرماخوردگی نسبتا سریع ایجاد می‌شود و نسبتا سریع نیز رفع می‌شود. گرفتگی صدا ناشی از افزایش سن تدریجی است و تغییرات ناگهانی ندارد. اما تغییر صدای ناشی از سرطان حنجره نسبتا سریع ایجاد می‌شود و به سرعت بهبود نمی‌یابد و حتی بدتر نیز می‌شود.

همچنین توجه به سایر علائم (مثلا علائم آلرژی) و سابقه (مانند سابقه ضربه) نیز مهم است.

درد یا دشواری در بلع

اختلال بلع ناشی از کانسر لارنکس می‌‌تواند به حالات مختلف خود را نشان دهد. ممکن است احساس کنید:

• چیزی در گلویتان گیر کرده است
  • نمی‌توانید غذا را قورت دهید
  • درد یا سوزش هنگام بلع غذا دارید
  • غذا در گلویتان گیر می‌کند

اگر هر کدام از علائم بالا را چند هفته داشتید، باید به پزشک مراجعه کنید.

تنگی نفس و سرفه

سرفه پایدار، تنگی نفس، علائم سرطان حنجره، نشانه های کانسر لارنکس

سرفه پایدار یا تنگی نفس نیز یکی از علائم سرطان حنجره است و در بعضی از افراد دیده می‌شود. ممکن است تنفس آن‌ها صدادار شود (خس خس هنگام نفس کشیدن).

تنگی نفس و خس خس علائم مهمی هستند و نباید نادیده گرفته شوند. باید به پزشک مراجعه کنید.

کاهش وزن

کاهش وزن ناخواسته در مراحل پیشرفته بسیاری از سرطان‌ها دیده می‌شود. بسیار نادر است که کاهش وزن تنها علامت سرطان حنجره باشد؛ در صورتی که کاهش وزن ناشی از کانسر حنجره باشد، معمولا علائم ابتدایی سرطان حنجره هم وجود دارند.

علت کاهش وزن در کنسر لارنکس می‌تواند ناشی از اختلال بلع (درد یا گیر کردن غذا) باشد. در این حالت، ممکن است بیماری در مرحله پیشرفته نباشد.

در صورت کاهش وزن ناخواسته بیش از ۴ یا ۵ کیلوگرم در مدت زمان کوتاه، به پزشک مراجعه کنید.

سایر علائم و نشانه‌های سرطان حنجره

سایر علائم سرطان حنجره عبارتند از موارد زیر:

• احساس برآمدگی در گلو
  • گلودرد دائمی
  • درد در گوش (درد ارجاعی از گلو؛ البته شایع نیست)
  • نفس بد بو

اگر شما علائم و نشانه‌هایی که نام برده شد را تجربه می‌کنید، به پزشک مراجعه کنید. ممکن است شرایط دیگری باعث بروز این علائم شده باشند اما مهم است که پزشک عمومی شما را ویزیت کند.

نتیجه گیری: علائم سرطان حنجره

نشانه‌ها و علائم سرطان حنجره به محل شروع آن بستگی دارد. در صورت درگیری تارهای صوتی، شایع‌ترین علامت گرفتگی صدا است. اما در غیر اینصورت ممکن است درد هنگام بلع، تنگی نفس، سرفه و گلودرد ممکن است وجود داشته باشد. در صورت وجود علائم زیر به پزشک مراجعه کنید:

• گرفتگی/خشونت صدا بیش از ۳ هفته
  • کاهش وزن ناخواسته بیش از ۴ کیلوگرم طی مدت کوتاه
  • تنگی نفس یا سرفه پایدار یا تنفس صدادار (خس خس هنگام تنفس)
  • درد یا دشواری هنگام قورت دادن
  • هر علامت دیگری که برای شما عادی نیست و رفع نمی‌شود

اگر چه این علائم به احتمال بیشتر سرطان نیستند، اما مراجعه به پزشک و بررسی کردن آن‌ها مهم است.

منابع:

Macmillan.org.uk

Cancer.org

Cancer.ca

کتاب رادیوانکولوژی پرز

CancerResearchUK.org

سوالات رایج

شایع‌ترین علامت سرطان حنجره چیست؟

از آنجایی که بیشتر موارد این سرطان، تارهای صوتی را درگیر می‌کنند، گرفتگی صدا شایع‌ترین نشانه سرطان حنجره است.

آیا سرطان حنجره دردناک است؟

بله، درد می‌تواند یکی از علائم سرطان حنجره باشد. البته این علامت در همه بیماران وجود ندارد.

درد ناشی از کانسر حنجره به چه صورتی است؟

درد کانسر لارنکس می‌تواند به صورت‌های مختلفی باشد: درد هنگام بلع، گلودرد دائم، درد گوش

علت کاهش وزن در سرطان حنجره چیست؟

همانند سرطان مری، درد در کنسر حنجره نیز می‌تواند هم ناشی از گسترش بیماری در مراحل پیشرفته و هم ناشی از اختلال بلع (حتی در مراحل ابتدایی‌تر) باشد.

چه زمانی برای سرطان حنجره به پزشک مراجعه کنیم؟

رایج‌ترین علامت سرطان حنجره، گرفتگی صدا است. اگر گرفتگی صدای شما برای ۳ تا ۴ هفته ماندگار بود و از بین نرفت، به پزشک عمومی مراجعه کنید. سایر علائم شایع سرطان حنجره را در متن بخوانید.