علت سرطان حنجره، عامل خطر کنسر گلوت، ریسک فاکتور کانسر لارنکس
سرطان حنجره

علت سرطان حنجره

تاریخ انتشار : ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۲ آخرین بروز رسانی مقاله: 13 اردیبهشت 1402 286 بازدید 0 نظر

گرچه نمی‌دانیم که علت سرطان حنجره دقیقا چیست، اما تعداد زیادی عامل خطرساز برای این سرطان می‎‌شناسیم و می‌دانیم که چطور برخی از این عوامل سلول‌های طبیعی حنجره را به سلول سرطانی تبدیل می‌کنند.

علت سرطان حنجره، تغییرات ژنتیکی است!

علت سرطان حنجره، ژنتیک و سرطان

رشد سلول‌های طبیعی بدن عمدتا به اطلاعاتی که در DNA سلول است بستگی دارد. DNA، ماده‌ شیمیایی سازنده ژن‌ها در سلول‌های ما است. ژن‌ها شیوه عملکرد سلول را کنترل می‌کنند. ما به دلیل DNA شبیه والدینمان هستیم، اما DNA اثری بیشتر از ظاهر ما نیز دارد.

برخی ژن‌ها رشد و تقسیم و مرگ سلول را کنترل می‌کنند:

  • ژن‌هایی که می‌توانند به رشد، تقسیم و زنده ماندن سلول‌ها کمک کنند و به همین دلیل ژن‌های پیش‌برنده (پروتوانکوژن) نام می‌گیرند.
  • ژن‌هایی که رشد سلول را تحت کنترل دارند یا باعث مرگ سلول در وقت درست می‌شوند و ژن‌های متوقف کننده نام دارند.

سرطان ممکن است در اثر جهش (تغییر ژنتیکی) DNA که پیش‌برنده را روشن می‌کند یا ژن‌های ترمزی را خاموش می‌کند، به وجود بیاید. برای به وجود آمدن سرطان حنجره معمولا تغییرات در ژن‌های مختلفی لازم است.

اگرچه تغییرات ژنتیکی علت سرطان حنجره است، اما درصد بسیار کمی از آن‌ها ارثی هستند. در مقابل، عوامل محیطی متعددی هستند که می‌توانند احتمال ایجاد این جهش‌های ژنتیکی را بیشتر کنند و بنابراین می‌توان آن‌ها را علت سرطان حنجره محسوب کرد.

علت سرطان حنجره: عوامل خطر

در اصطلاح پزشکی، برای توصیف علت سرطان حنجره از عبارت «عامل خطر» استفاده می‌کنیم.

عامل خطر چیست؟

عامل خطر سرطان حنجره، ریسک فاکتور کانسر لارنکس

«عامل خطر» یا «ریسک فاکتور» سرطان حنجره هر چیزی است که خطر ابتلا به این سرطان را افزایش می‌دهد. این عامل خطر می‌تواند یک رفتار، یک ماده یا شرایط خاصی باشد. بیشتر سرطان‌ها نتیجه تعدادی عامل خطر هستند. کشیدن سیگار، مهمترین عامل خطر سرطان حنجره است.

سرطان حنجره بیشتر در افراد بالای ۵۰-۴۰ سال رخ می‌دهد. این سرطان در مردان شایع‌تر است، زیرا مردان با احتمال بیشتری استعمال دخانیات دارند یا الکل بیشتری می‌نوشند. اما سرطان حنجره اخیرا در زنان هم شایع شده، زیرا امروزه  تعداد بیشتری از زنان به صورت بلند مدت سیگار می‌کشند. این نوع سرطان به ندرت در کسانی که سیگار نمی‌کشند یافت می‌شود.

عوامل خطرساز به صورت کلی از با اهمیت تا کم اهمیت لیست شده‌اند. در بیشتر موارد، مهم است که با قاطعیت تمام این عوامل را لیست کنیم.

عوامل خطر قطعی سرطان حنجره عبارتند از:

  • سیگار
  • الکل
  • استفاده ترکیبی از سیگار و الکل
  • آزبست
  • اسید سولفوریک

عوامل خطر احتمالی سرطان حنجره عبارتند از:

  • رفلاکس معده-مری
  • سابقه فامیلی سرطان
  • رژیم غذایی
  • HPV

عوامل خطر شناخته شده

علت سرطان حنجره، عامل خطر کانسر لارنکس، ریسک فاکتور، سیگار، الکل

مدارک قانع‌کننده‌ای وجود دارد که عواملی که در ادامه نام می‌بریم احتمال ابتلای شما به سرطان حنجره را افزایش می‌دهند.

علت سرطان حنجره: استعمال دخانیات

کشیدن تنباکو (سیگار، پیپ و …) عامل خطر ساز اصلی سرطان حنجره است. هر چه مدت استعمال دخانیات شما بیشتر باشد، احتمال ابتلای شما به سرطان حنجره نیز افزایش می‌یابد. احتمال ابتلا به سرطان حنجره بعد از ترک سیگار، به مرور زمان کاهش می‌یابد.

افرادی که بعد از درمان سرطان حنجره به سیگار کشیدن ادامه می‌دهند، نسبت به افرادی که سیگار را ترک کرده‌اند، با احتمال بیشتری به سرطان‌های سر و گردن دیگر نیز دچار می‌شوند.

احتمال ابتلا به سرطان حنجره در افرادی که سیگاری منفعل هستند نیز افزایش می‌یابد. هرچه در معرض دود بیشتری باشید، احتمال ابتلای شما به سرطان حنجره نیز بیشتر خواهد بود.

بخوانید: دود دست دوم سیگار و سرطان

در صورتی که سیگاری هستید، بهتر است هر چه زودتر آن را ترک کنید. ترک هر چه سریع‌تر سیگار فواید سلامتی بیشتر و سریع‌تری خواهد داشت.

علت سرطان حنجره: الکل

هرچه فرد الکل بیشتری مصرف کند، با احتمال بیشتری به سرطان حنجره مبتلا خواهد شد. نوع الکلی که فرد مصرف می‌کند در میزان این احتمال تاثیری ندارد.

افرادی که بعد از درمان سرطان حنجره‌شان به مصرف زیاد الکل ادامه می‌دهند، نسبت به افرادی که مصرف الکل را متوقف می‌کنند، با احتمال بیشتری به سرطان‌های ثانویه سر و گردن مبتلا می‌شوند.

بخوانید: الکل و سرطان

مصرف ترکیبی سیگار و الکل

محققان معتقدند که مصرف زیاد الکل و تنباکو با آسیب رساندن به DNA سلول‌های پوشش داخلی حنجره باعث به وجود آمدن سرطان می‌شوند. مصرف سیگار و الکل به صورت همزمان، احتمال ابتلا به سرطان حنجره را، نسبت به مصرف الکل یا سیگار به تنهایی، افزایش می‌دهند.

علت سرطان حنجره: آزبست

آزبست یکی از عوامل خطر کانسر لارنکس است، علت سرطان حنجرهآزبست یا پنبه نسوز گروهی از مواد معدنی است و به صورت گسترده‌ای در مواد ساختمانی و بسیاری از صنایع استفاده می‌شود. بودن در معرض فیبرهای آزبست، احتمال ابتلا به سرطان حنجره را افزایش می‌دهد. احتمال بودن در معرض آزبست در افرادی که با آزبست کار می‌کنند بیشتر از سایر افراد است، برای مثال افرادی که در معدن یا تولیدات کار می‌کنند.

علت سرطان حنجره: اسید سولفوریک

اسید سولفوریک یک اسید قوی‌ است که بسیار آزار دهنده است و به بافت انسان آسیب می‌‌رساند. از این اسید برای ساخت کود و باتری استفاده می‌شود. از این ماده همچنین در صنایع شیمیایی و پتروشیمیایی استفاده می‌شود. مطالعات بسیاری نشان داده که کارکنانی که در معرض غبار اسید سولفوریک هستند، در خطر بیشتری از ابتلا به سرطان حنجره قرار دارند.

عوامل خطر احتمالی

عواملی که در ادامه نام برده شده‌اند، احتمالا علت سرطان حنجره هستند، اما مدرک کافی برای اثبات این ارتباط وجود ندارد. برای شفاف سازی تاثیر فاکتورهای خطرساز برای سرطان حنجره، تحقیقات بیشتری لازم است.

رفلاکس معده به مری

رفلاکس معده به مری، یکی از عوامل خطر احتمالی سرطان حنجره

رفلاکس معده-مری، زمانی رخ می‌دهد که محتوای معده (از جمله اسید معده) به درون مری برمی‌گردد و باعث درد معده و احساس آزردگی در قسمت بالایی معده یا قفسه سینه (سوزش سر دل) می‌شود. این مشکل ممکن است در اثر بیماری رفلاکس معده-مری (GERD) یا بعد از خارج کردن معده (گاسترکتومی) رخ می‌دهد. برخی مطالعات نشان می‌دهند که اسید معده می‌تواند به درون حنجره برگردد و باعث آسیب رسیدن به بافت‌ها و افزایش احتمال ابتلا به سرطان حنجره شود.

سابقه خانوادگی سرطان حنجره

مطالعات بسیاری نشان می‌دهند که سابقه خانوادگی سرطان، به خصوص سرطان سر و گردن، باعث افزایش احتمال ابتلا به سرطان حنجره می‌شود.

رژیم غذایی

میوه و سبزی، ضد سرطان، آنتی کانسر

مدارکی وجود دارد که ثابت می‌کند افرادی که سبزیجات و میوه زیادی مصرف نمی‌کنند، در خطر بیشتری از ابتلا به سرطان حنجره قرار دارند؛ به خصوص اگر این افراد سیگار نیز بکشند. مصرف مقادیر زیادی از محصولات حیوانی، گوشت‌های فراوری شده و چربی نیز خطر ابتلا به سرطان حنجره را افزایش می‌دهند.

ویروس پاپیلومای انسانی (HPV)

واکسن HPV و سرطان

با تزریق واکسن HPV می‌توانید از ابتلا به HPV و سرطان‌های ناشی از آن پیشگیری کنید.

HPV گروهی از بیشتر از ۱۰۰ نوع مختلف ویروس است. این ویروس‌ها می‌توانند از طریق دخول، تماس پوست با پوست ناحیه تناسلی و رابطه جنسی دهانی منتقل شوند. HPV می‌تواند باعث به وجود آمدن زگیل (پاپیلوما) در نقاط مختلفی از بدن شود و آستر حنجره هم بخشی از این مناطق است. عفونت HPV بسیار رایج است و ممکن است برای سال‌ها بدون علامت باشد. این ویروس یک عامل خطرساز شناخته شده برای سرطان سرویکس و اوروفارنکس است و ممکن است با سرطان حنجره هم مرتبط باشد.

بخوانید: ۱- HPV و سرطان؛ ۲- واکسن HPV

عوامل با تاثیر نامشخص

مشخص نیست که عوامل خطرسازی که در ادامه نام برده شده‌اند با سرطان حنجره در ارتباط هستند یا خیر. ممکن است این عدم قطعیت به این دلیل باشد که محققان نمی‌توانند یک رابطه قطعی بین این عامل و سرطان حنجره پیدا کنند یا اینکه هر تحقیق نتیجه متفاوتی را نشان می‌دهد. تحقیقات بیشتری لازم است تا ببینیم که آیا عواملی که در ادامه نام می‌بریم عامل خطر ساز برای ابتلا به سرطان حنجره هستند یا خیر:

  • نوشیدن نوشیدنی‌های بسیار داغ (دمای بیشتر از ۷۰ درجه سانتی گراد)
  • مصرف ماری‌جوانا

محققان سخت در تلاش هستند تا متوجه شوند که آیا کار کردن در صنایع خاصی، از جمله مواردی که در زیر نام برده شده، احتمال ابتلا به سرطان حنجره را افزایش می‌دهند یا خیر:

  • نیکل و معدن نیکل
  • تولید الکل
  • کار با فلز

تحقیقات بیشتری لازم است تا متوجه شویم قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی خاص، از جمله مواردی که در زیر نام برده شده، احتمال ابتلا به سرطان حنجره را افزایش می‌دهد یا خیر:

  • فُرمالدهید
  • گاز خردل
  • غبار ناشی از کار در معدن و سایر صنایع
  • الیاف شیشه‌ای معدنی ( از جمله پشم معدنی و فیلامنت‌های شیشه‌ای)
  • حلال‌ها

نتیجه گیری: علت سرطان حنجره

در این مطلب از سایت دکتر برنا فرازمند درباره علت سرطان حنجره و عوامل خطر مرتبط با این سرطان آشنا شدیم. ثابت شده که سیگار، الکل، آزبست و اسید سولفوریک با به وجود آمدن سرطان ارتباط مستقیم دارند، همچنین درباره عوامل خطر احتمالی از جمله رفلاکس معده-مری، سابقه فامیلی سرطان، رژیم غذایی و HPV نیز خواندیم. همچنین در انتها با عواملی آشنا شدیم که نمی‌دانیم می‌توان آن‌ها را علت سرطان حنجره در نظر گرفت با خیر، از جمله مصرف نوشیدنی‌های داغ، مصرف ماری‌جوانا، کار در معدن نیکل، صنعت تولید الکل و کار با فلز، و نیز مواجهه با فرمالدهید، گاز خردل و … .

منبع: انجمن سرطان آمریکا

سوالات رایج

علت سرطان حنجره چیست؟

علت سرطان حنجره تغییرات ژنتیکی ناشی از عواملی مانند سیگار، الکل، آزبست، سولفوریک اسید و احتمالا رفلاکس معده به مری، سابقه خانوادگی، رژیم غذایی و HPV است.

آیا افراد غیر سیگاری هم ممکن است به سرطان حنجره مبتلا شوند؟

بله، اگرچه احتمال ابتلای افراد غیر سیگاری کمتر است، اما به هر حال احتمال ابتلا وجود دارد. به طور کلی حدود ۵ تا ۱۰ درصد مبتلایان به سرطان حنجره هرگز سابقه مصرف سیگار نداشته‌اند.

profile
نویسنده :

دکتر بــرنا فــرازمـند

متخصص رادیوتراپی و انکولوژی

«تصمیم‌گیری آگاهانه» حق اساسی هر فرد است. ما در سایت drfarazmand.com با ارائه دقیق‌ترین و به‌روز‌ترین اطلاعات در مورد انواع سرطان و پاسخ به سوالات شما، کمک می‌کنیم بهترین انتخاب‌ها را داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *