طول عمر سرطان مری چقدر است
سرطان مری

طول عمر بیماران سرطان مری

تاریخ انتشار : ۱۷ مرداد ۱۴۰۱ آخرین بروز رسانی مقاله: 23 اسفند 1401 717 بازدید 0 نظر

طول عمر بیماران سرطان مری چقدر است؟

طول عمر بیماران سرطان مری در افراد مختلف متفاوت است و فاکتورهای مختلفی می‌توانند روی آن تاثیر بگذارند. به طور کل هیچ کس نمی‌تواند به طور دقیق مشخص کند که یک بیمار خاص چقدر زندگی خواهد کرد. اما می‌توانیم بر اساس همین فاکتورها حدس‌هایی در مورد طول عمر احتمالی فرد مبتلا داشته باشیم.

در این صفحه از سایت دکتر برنا فرازمند، ابتدا درباره عوامل موثر بر طول عمر بیماران سرطان مری صحبت می‌کنیم، سپس پیش‌بینی‌ای از طول عمر در شرایط و افراد مختلف ارائه می‌کنیم.

تعریف «پیش‌آگهی»: پیش‌آگهی یا پروگنوز (انگلیسی) پیش‌بینی از سیر بالینی یک بیماری است. مثلا اگر می‌گوییم پیش‌آگهی یک بیمار خوب است، یعنی احتمالا سیر بیماری خوبی خواهد داشت.

عوامل موثر بر طول عمر بیماران سرطان مری

نوع بافت شناسی

نوع سلولی سرطان مری (SCC یا آدنوکارسینوم) یک عامل مهم در تعیین پیش‌آگهی و مرحله بندی در سرطان مری است. از نظر ژنومیک، SCC و آدنوکارسینوم با یکدیگر متفاوت است.

مرحله سرطان

مهمترین فاکتور موثر در طول عمر بیماران سرطان مری، مرحله تومور در زمان تشخیص است. سرطان مری که در مراحل اولیه تشخیص داده شده، نتایج و طول عمر بهتری از سرطان مری که در مراحل پیشرفته‌تر تشخیص داده شده، خواهد داشت.

سرطان مری که فقط در آستر مخاطی مری باشد، پیش آگهی بهتری از تومورهایی دارد که به دیواره عضلانی نفوذ کرده‌اند یا به سایر ارگان‌ها پخش شده‌اند.

مرحله سرطان مری شامل چند جزء است:

  • عمق درگیری مری (T): هر چه عمق درگیری کمتر باشد، پروگنوز بهتر است.
  • درگیری گره‌های لنفاوی (N): هرچه سرطان به گره‌های لنفاوی کم‌تری پخش شده باشد، پیش آگهی بهتر خواهد بود.
  • گسترش به ارگان‌های دوردست (M): در صورتی که درگیری ارگان‌های دوردست (متاستاز) رخ دهد، طول عمر بیمار سرطان مری کمتر خواهد بود.
  • گرید یا درجه (G): در هر دوی SCC و آدنوکارسینوم، درجه تومور روی مرحله آن تاثیرگذار است.
  • مکان تومور (L): مکان تومور SCC مری روی مرحله آن تاثیرگذار است.

طول تومور

طول تومور می‌تواند یک معیار جایگزین قوی برای درگیری لنفاوی در مراحل ابتدایی یا متوسط سرطان مری باشد. اگر چند ضایعه وجود داشته باشد، باید از بالای بالاترین ضایعه تا پایین پایین‌ترین ضایعه را به عنوان طول تومور حساب کرد.

تهاجم عروقی

تهاجم عروقی یا LVI یکی دیگر از فاکتورهای موثر روی طول عمر بیماران سرطان مری است. LVI مثبت نشاندهنده وجود سلول‌های بدخیم در یک فضای پوشیده از سلول‌های پوششی (اندوتلیال) است و با توانایی پخش شدن سرطان ارتباط دارد.

پاسخ سرطان به درمان قبل عمل

طول عمر بیماران سرطان مری بر اساس پاسخ به درمان

هر چه پاسخ تومور به درمان قبل عمل بهتر باشد، طول عمر فرد بیشتر است

سرطان مری که به درمان پیش از جراحی پاسخ خوبی بدهد، با احتمال بیشتری کاملا توسط جراحی برداشته می‌شود. در نتیجه، سرطانی که به درمان نئوادجوانت پاسخ بدهد، پیش آگهی بهتری از سرطانی دارد که پاسخی به این درمان ندهد.

کامل بودن جراحی

میزان سرطان باقی مانده بعد از جراحی را بیماری باقی مانده می‌نامیم. اینکه میزان بیماری باقی مانده صفر باشد، پیش آگهی بهتری از این دارد که مقداری از سرطان بعد از جراحی باقی مانده باشد. گاهی این باقیمانده در حین جراحی یا تصویربرداری بعد از عمل مشخص می‌شود و گاهی در گزارش پاتولوژی. طول عمر بیماران سرطان مری، در صورت جراحی کامل بهتر است.

گسترش خارج لنف نود

در صورتی که سلول‌های تومور موجود در گره لنفاوی به خارج کپسول آن و به بافت نرم اطراف گسترش یابد، می‌گوییم از نظر گسترش خارج لنف نود (ENE یا ECE) مثبت است. این حالت در آدنوکارسینوم بیشتر از SCC رویت می‌شود.

وضعیت HER2

بیان بیش از حد HER2 در آدنوکارسینوم روی انتخاب درمان دارویی (تارگت تراپی) سرطان مری تاثیرگذار است، اما هنوز تاثیر آن روی طول عمر بیماران سرطان مری مشخص نیست.

بقای پنج ساله در سرطان مری چیست؟

در اصطلاح علمی، به جای عبارت «طول عمر بیماران سرطان مری» از اصطلاح «بقا» استفاده می‌شود. بقای پنج ساله در سرطان مری، به معنای آن است که چند درصد بیماران پس از پنج سال از تشخیص بیماری زنده می‌مانند. مثلا اگر ۲۰ درصد بیماران پس از پنج سال زنده بمانند می‌گوییم بقای پنج ساله ۲۰ درصد است. این میزان را می‌توان به دو روش بیان کرد:

۱- بقای پنج ساله مطلق

در این مقیاس، درصد واقعی بیمارانی که زنده ماندند انجام می‌شود و مقایسه با گروه دیگری انجام نمی‌شود. اشکال این روش این است که نمی‌گوید چه میزان از مرگ‌ومیرها ناشی از بیماری سرطان بوده است. مثلا در یک فرد ۷۵ ساله با بیماری زمینه ای قلبی و ریوی، ممکن است بدون داشتن سرطان هم در پنج سال آینده فوت رخ بدهد.

۲- بقای پنج ساله نسبی

این مقیاس سعی می‌کند بگوید چند درصد از بیماران در پنج سال آینده به علت سرطان فوت می‌کنند. به این منظور در این مقیاس، درصد مرگ‌ومیر مبتلایان به سرطان مری با گروه مشابهی از نظر سن و جنس مقایسه می‌شود.

طول عمر بیماران سرطان مری در مراحل مختلف

طول عمر افراد مبتلا به سرطان مری با توجه به اینکه سرطانشان در چه مرحله‌ای است، باهم فرق می‌کند. این نرخ حتی به محل تومور مری نیز بستگی دارد.

در کل، هرچه سرطان مری زودتر تشخیص داده شده و درمان شود، نتایج بهتری همراه خواهد داشت. اغلب سرطان مری تا زمانی که به مراحل پیشرفته می‌رسد، تشخیص داده نمی‌شود و این عامل، درمان آن را دشوار می‌سازد.

هیچ آمار به خصوصی برای مراحل مختلف سرطان مری موجود نمی‌باشد و اطلاعاتی که در ادامه آمده از منابع مختلفی هستند. ممکن است این آمار از کشورهای دیگری گرفته شده باشند.

نرخ بقای سرطان مری بر اساس سیستم طبقه بندی TNM بیان نشده بلکه در ۳ گروه بزرگ‌تر دسته بندی شده است. آمارهای جدایی برای آدنوکارسینوم و سرطان سلول سنگفرشی موجود نیست، پس اعدادی که در زیر بیان شده شامل هر دو دسته می‎‌شوند.

  • منطقه‌ای (سرطان فقط در مری یافت می‌شود): نرخ بقای نسبی ۵ ساله، ۴۳٪ است.
  • ناحیه‌ای (سرطان به بافت‌ها و گره‌های لنفاوی نزدیک پخش شده است): نرخ بقای نسبی ۵ ساله، ۲۳٪ است.
  • دور (سرطان به سایر بخش‌های بدن پخش شده است) : نرخ بقای نسبی پنج ساله، ۵٪ است.

طول عمر بیماران سرطان مری در سنین مختلف

طول عمر بیماران سرطان مری در سنین مختلف

سن می‌تواند تا حدودی روی طول عمر بیماران سرطان مری تاثیر بگذارد. این تاثیر در مراحل بالاتر بیماری، بیشتر است. یکی از علل این موضوع، ناتوانی افراد مسن‌تر برای دریافت کامل درمان سرطان مری است. در جوانان، ممکن است بیماری دیرتر تشخیص داده شود (به علت شک کمتر بیمار و پزشک).

چند نکته مهم

آمار بقای سرطان مری، آماری بسیار کلی هستند و باید با دقت تفسیر شوند. به این دلیل که آمار بر اساس تجربه‌ گروهی از افراد است و نمی‌توان از آن‌ها برای پیش بینی احتمال بقای یک فرد به خصوص استفاده کرد.

راه‌های مختلفی برای اندازه گیری و گزارش آمارهای بقای سرطان وجود دارد. پزشک شما می‌تواند آمارهای طول عمر بیماران مبتلا به سرطان مری را برای شما توضیح دهد و بگوید که این آمار برای شما چه معنی‌ای دارند.

  • افرادی که امروزه با سرطان مری تشخیص داده می‌شوند ممکن است پیش آگهی بهتری از اعدادی که در این مطلب آمده داشته باشند. روش‌های درمانی با گذر زمان پیشرفت می‌کنند و این اعداد بر اساس نتایج بیماری افرادی که حداقل پنج سال پیش تشخیص داده شده بودند، نوشته شده است.
طول عمر بیماران سرطان مری در طول زمان

درصد بقای یک ساله بیماران سرطان مری در طول زمان

  • این اعداد فقط درباره مرحله‌ای که سرطان اولین بار در آن تشخیص داده شده صدق می‌کند. اگر بعد از مدتی سرطان رشد کند، پخش شود و یا عود کند، این اعداد صادق نخواهند بود.
  • این اعداد همه چیز را شامل نمی‌شوند. نرخ بقا بر اساس اینکه سرطان چقدر پخش شده گروه بندی می‌شوند اما سن شما، سلامت کلی شما، نوع پاسخ سرطان به درمان و … نیز در پیش آگهی موثر هستند.

مهم: اگر این آمار برای شما گیج کننده است می‌توانید در قسمت نظرات سوالات خود را بپرسید. همچنین پزشکتان با شرایط شما آشنا است پس می‌توانید از وی بپرسید که آیا این اعداد برای شما هم صادق هستند یا خیر.

نتیجه گیری: طول عمر بیماران سرطان مری

در این مطلب، در رابطه با آمار بقا و طول عمر بیماران سرطان مری مطالعه کردیم و متوجه شدیم که این نرخ به کمک پزشکتان می‌آید تا پیش آگهی سرطان شما را تخمین بزند، همچنین خواندیم که تخمین زدن پیش آگهی سرطان به فاکتورهای مختلفی از جمله تاریخچه سلامت شما و نوع و مرحله سرطان و نوع درمان انتخابی و … بستگی دارد. سپس درباره نرخ بقای نسبی پنج ساله خواندیم و آمار مربوط به این نرخ را دیدیم.

منابع:

Cancer.ca

Cancer.org

profile
نویسنده :

دکتر بــرنا فــرازمـند

متخصص رادیوتراپی و انکولوژی

«تصمیم‌گیری آگاهانه» حق اساسی هر فرد است. ما در سایت drfarazmand.com با ارائه دقیق‌ترین و به‌روز‌ترین اطلاعات در مورد انواع سرطان و پاسخ به سوالات شما، کمک می‌کنیم بهترین انتخاب‌ها را داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *