پیشگیری از سرطان مری، جلوگیری از کانسر مری
سرطان مری

پیشگیری از سرطان مری

تاریخ انتشار : ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۱ آخرین بروز رسانی مقاله: 28 اردیبهشت 1402 388 بازدید 0 نظر

برای پیشگیری از سرطان مری، دانشمندان به عوامل خطر و عوامل محافظت کننده نگاه می‌کنند. هرچیزی که احتمال ابتلای شما به سرطان مری را افزایش دهد، یک عامل خطر برای سرطان مری و هر چیزی که احتمال ابتلای شما را کم کند، یک عامل محافظت کننده در برابر سرطان مری خواهد بود.

بیشتر بخوانید: علت سرطان مری

می‌توان از برخی از عوامل خطر سرطان مری دوری کرد، اما از برخی از عوامل خطر سرطان مری قابل اجتناب نیستند؛ برای مثال سیگار کشیدن و به ارث بردن ژن‌های خاص هر دو عامل خطر برخی از انواع سرطان هستند، اما ما فقط می‌توانیم از سیگار کشیدن اجتناب کنیم. داشتن یک رژیم سالم و ورزش کردن هم می‌توانند عوامل محافظت کننده سرطان مری باشند.

دوری از عوامل خطر و افزایش عوامل محافظت کننده ممکن است احتمال ابتلا به سرطان مری را کاهش دهند، اما این به این معنی نیست که شما با این کار، قطعا مبتلا به سرطان مری نخواهید شد.

راه‌های مختلفی برای پیشگیری از سرطان مری در حال مطالعه شدن هستند.

راه‌های پیشگیری از سرطان مری

همه سرطان‌های مری قابل پیشگیری نیستند، اما ممکن است با انجام عوامل زیر، احتمال ابتلایتان به سرطان مری کمتر شود:

مصرف نکردن تنباکو

عدم مصرف سیگار، پیشگیری از سرطان مری

بهترین راه برای پیشگیری از سرطان مری، دوری از هر نوع تنباکو از جمله سیگار، پیپ و تنباکوی جویدنی است. دود دست دوم نیز می‌تواند احتمال سرطان را بیشتر کند.

اگر شما تنباکو مصرف می‌کنید، باید برای ترک آن کمک بگیرید. ترک کردن تنباکو احتمال ابتلای شما به سرطان مری را کاهش می‌دهد.

محدود کردن میزان الکلی که می‌نوشید

نوشیدن الکل می‌تواند احتمال ابتلای شما به سرطان مری را افزایش دهد. اگر نوشیدن الکل انتخاب شما است، یادتان باشد که اگر خانم هستید، کمتر از یک لیوان الکل در روز بنوشید و اگر آقا هستید، کمتر از دو لیوان الکل در روز بنوشید. هرچه الکل کمتری بنوشید، احتمال ابتلای شما به سرطان مری نیز کمتر می‌شود.

نوشیدن الکل و مصرف تنباکو در کنار هم، احتمال ابتلا به سرطان مری و سایر سرطان‌های سر و گردن را بیشتر از مصرف آن‌ها به تنهایی، افزایش می‌دهد.

دوری از جویدن بتل کوئید یا دانه آرکا

جویدن بتل کوئید یا دانه آرکا، احتمال ابتلای شما به سرطان مری را افزایش می‌دهد و برای پیشگیری از سرطان مری باید از مصرف آن پرهیز کرد.

درمان بیماری رفلاکس معده-مری یا GERD

درمان ریفلاکس برای پیشگیری از سرطان مری، درمان GERD

GERD بیماری‌ای است که در آن محتویات معده، از جمله اسید معده، به درون مری برمی‌گردند یا اصطلاحا رفلاکس دارند. این بیماری ممکن است باعث سوزش سر معده شود و با به وجود آمدن شرایطی پیش سرطانی، به نام مری بارت، ارتباط دارد. داشتن مری بارت احتمال ابتلای شما به سرطان مری از نوع آدنوکارسینوما را افزایش می‌دهد.

مطالعات بیشتری لازم است تا درک شود که آیا استفاده از جراحی یا داروهای درمان کننده GERD، احتمال مبتلا شدن به آدنوکارسینومای مری را کاهش می‌دهد یا خیر. افراد مبتلا به GERD باید یک برنامه برای پیگیری بیماری‌شان داشته باشند.

نگه داشتن وزن بدن در محدوده سالم

تحقیقات نشان داده‌اند که چاقی یا اضافه وزن، احتمال مبتلا شدن شما به آدنوکارسینومای مری را افزایش می‌دهند. شما می‌توانید با داشتن یک وزن سالم، احتمال مبتلا شدنتان به سرطان مری را کم کنید. خوب غذا خوردن و داشتن فعالیت بدنی می‌تواند به شما در داشتن وزن سالم کمک کننده باشد و در نتیجه باعث پیشگیری از سرطان مری بشود.

از نوشیدن نوشیدنی‌های خیلی داغ اجتناب کنید

چای داغ، نوشیدنی داغ، سرطان مری

نوشیدن نوشیدنی‌های خیلی داغ، از جمله قهوه، چای و ماته، احتمال ابتلای شما به سرطان مری را افزایش می‌دهد. برای پیشگیری از سرطان مری اجازه دهید نوشیدنی‌هایتان تا کمتر از دمای ۶۵ درجه سانتی گراد خنک شوند و سپس آن‌ها را بنوشید.

محدود کردن مقادیر گوشت قرمز و گوشت فرآوری شده مصرفی

رژیم‌های غذایی که شامل میزان زیادی گوشت فراوری شده هستند، احتمال ابتلای شما به کارسینوم سلول‌های سنگفرشی (SCC)  مری را افزایش می‌دهند. کم کردن مصرف گوشت فرآوری شده، ممکن است در پیشگیری از سرطان مری نقش داشته باشد.

خوردن میوه و سبزیجات

پیشگیری از سرطان مری، خوردن میوه و سبزیجات

سعی کنید میوه و سبزیجات بیشتری را در رژیم غذایی خود بگنجانید. تحقیقاتی وجود دارد که ثابت می‌کنند داشتن یک رژیم غذایی سالم که مقادیر زیادی سبزیجات و میوه در آن وجود دارند، احتمال ابتلای شما به سرطان مری را کم می‌کرده و از ابتلای شما به سرطان مری پیشگیری می‌کند.

دانستن احتمال ابتلای خود

ممکن است برخی افراد در خطر بیشتری برای ابتلا به سرطان مری باشند. با پزشک خود درباره احتمال ابتلای خودتان به سرطان مری صحبت کنید. اگر شما در خطری بیشتر از حد متوسط قرار دارید، ممکن است لازم باشد که به صورت مرتب به پزشک مراجعه کنید و پزشک شما انجام آزمایش‌هایی را پیشنهاد کند تا از ابتلای شما به سرطان مری پیشگیری شود.

پیشگیری شیمیایی با داروهای ضدالتهاب غیر استروئیدی

پیشگیری شیمیایی، استفاده از داروها، ویتامین‌ها و سایر عوامل برای کاهش ریسک سرطان است. داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی (NSAIDs)، شامل آسپرین و سایر داروهایی می‌شوند که ورم و درد را کم می‌کنند (مانند ایبوپروفن، دیکلوفناک، سلکوکسیب و …).

برخی مطالعات نشان داده‌اند که استفاده از NSAIDها ممکن است احتمال ابتلا به کارسینوم سلول‌های سنگفرشی (SCC) و آدنوکارسینوما را کاهش دهد. هرچند استفاده از داروهای ضد التهاب غیراستروئیدی، احتمال حمله قلبی، نارسایی قلب، خونریزی در معده و روده‌ها و آسیب کلیوی را افزایش می‌هند.

بیشتر فعالیت کنید، کمتر بنشینید

فعالیت بدنی، پیشگیری از سرطان

مطالعات ثابت کرده‌اند که فعالیت فیزیکی ممکن است احتمال ابتلا به سرطان مری را کم کنند. پس برای پیشگیری از سرطان مری، ورزش را فراموش نکنید.

درمان مری بارت با RF

بیماران مبتلا به مری بارت که سلول‌های ناهنجاری در قسمت تحتانی مری خود دارند، می‌توانند با استفاده از حذف با RF (رادیوفرکوئنسی یا بسامد رادیویی) درمان شوند. در این عمل از موج‌های رادیویی برای گرما دادن و نابود کردن سلول‌های غیرطبیعی که ممکن است بعدا تبدیل به سرطان شوند، استفاده می‌شود.

خطرات استفاده از حذف مری با آر اف عبارتند از باریک شدن مری و خونریزی در مری، معده یا روده.

یک مطالعه از بیمارانی که مری بارت داشته‌اند و سلول‌های ناهنجار در مری خود دارند با بیمارانی که حذف با آر اف (RF) انجام داده‌اند صورت گرفت و در این مطالعه بیمارانی که حذف با RF دریافت کرده‌اند، در مقایسه با افرادی که درمان نشده‌اند، احتمال کمتری  برای ابتلا به سرطان مری از نوع کارسینوم سلول‌های سنگفرشی داشتند.

تحقیقات بیشتری لازم است تا بدانیم آیا RF مری موجب پیشگیری از سرطان مری (آدنوکارسینوم) می‌شود یا نه.

نتیجه گیری: پیشگیری از سرطان مری

در این مطلب از سایت دکتر برنا فرازمند، درباره پیشگیری از سرطان مری و راه‌های کمتر کردن احتمال شما برای ابتلا به این سرطان خواندیم و آموختیم که اجتناب از عوامل خطر از جمله الکل، تنباکو ،  چاقی در کنار افزایش عوامل محافظت کننده از جمله ورزش کردن و مصرف سبزیجات و … از راه‌های پیشگیری از سرطان مری هستند. با پزشک و یا متخصصان سلامتتان درباره سایر راه‌های پیشگیری سرطان مری صحبت کنید.

منابع: انجمن سرطان کانادا، موسسه سرطان ملی آمریکا

profile
نویسنده :

دکتر بــرنا فــرازمـند

متخصص رادیوتراپی و انکولوژی

«تصمیم‌گیری آگاهانه» حق اساسی هر فرد است. ما در سایت drfarazmand.com با ارائه دقیق‌ترین و به‌روز‌ترین اطلاعات در مورد انواع سرطان و پاسخ به سوالات شما، کمک می‌کنیم بهترین انتخاب‌ها را داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *