برای جلوگیری از سرطان سینه چه بخوریم، غذاهای ضد سرطان سینه
پیشگیری و غربالگری

برای جلوگیری از سرطان سینه چه بخوریم؟

تاریخ انتشار : ۲۶ شهریور ۱۴۰۱ آخرین بروز رسانی مقاله: 1 خرداد 1402 384 بازدید 0 نظر

اهمیت رژیم غذایی در بیماران مبتلا به سرطان سینه

سرطان سینه رایج‌ترین سرطان در خانم‌ها است. این بیماری حتی در مردها هم رخ می‌دهد، هرچند سرطان سینه در آقایان حدود ۱ درصد از کل موارد سرطان سینه است.

آسیب به ژن‌ها و جهش در آن‌ها ممکن است باعث این یماری بشود و به ارث بردن برخی از ژن‌ها از جمله BRCA1 و BRCA2 هم ممکن است باعث افزایش احتمال ابتلا به سرطان سینه شود. همچنین چاقی هم در افزایش احتمال ابتلا به سرطان سینه موثر است.

سبک زندگی هم نقش مهم و حیاتی در ابتلا به سرطان سینه دارد: نوشیدن الکل، سیگار کشیدن، در معرض استروژن بودن و برخی الگوهای رژیم غذایی از جمله غذاهای فراوری شده، باعث افزایش احتمال ابتلا به سرطان سینه می‌شوند.

همچنین مطالعات ارتباطاتی بین الگوهای غذا خوردن شبیه به رژیم مدیترانه‌ای و کم شدن خطر ابتلا به سرطان سینه یافته‌اند و حتی ممکن است برخی از غذاها در برابر بیماری از شما محافظت کنند.

در این مطلب ما درباره رژیم غذایی مناسب سرطان سینه توضیح می‌دهیم و ۱۰ غذا که می‌توانید بخورید تا احتمال ابتلایتان به سرطان سینه کاهش یابد را لیست کرده‌ایم.

بهترین غذاهای ضد سرطان سینه کدام‌ند؟

مهم : یادتان باشد که حتی با داشتن یک رژیم غذایی سالم، ما هنوز هم به انجام غربالگری‌های منظم سرطان سینه، از جمله ماموگرافی و چکاپ‌های سالیانه، نیاز داریم. زیرا در نهایت، تشخیص زود بیماری است که باعث افزایش نرخ بقای شما می‌شود.

تحقیقات نشان می‌دهند که غذاهای زیر ممکن است احتمال ابتلای شما به سرطان سینه را کم کنند:

۱- سبزیجات با برگ سبز

تعدادی از سبزیجات با برگ سبز که ممکن است مواد ضد سرطان داشته باشند عبارتند از: کلم پیچ، اسفناج، سبزی خردل و چغندر.

این سبزی‌ها حاوی آنتی اکسیدان‌های کاروتنوئید هستند، از جمله بتاکاروتن، لوتئین و زئازانتین و وجود مقادیر زیادی از این مواد در خون باعث کاهش احتمال ابتلا به سرطان سینه می‌شود.

سبزیجات با برگ سبز ضد سرطان پستان هستند، خوردنی های مقابله با سرطان سینه

تجزیه و تحلیل ۸ مطالعه بر روی ۷۰۰۰ نفر نشان داده که زنانی که مقادیر بالاتری از کاروتنوئید در خونشان دارند، کمتر به سرطان سینه مبتلا می‌شوند.

همچنین مطالعاتی روی ۳۲۰۰۰ زن با مقادیر بالایی از کاروتنوئید در خونشان نشان داد این افراد به احتمال ۱۸ تا ۲۸ درصد کمتر به سرطان سینه مبتلا می‌شوند و همچنین احتمال عود سرطان و مرگ آن‌هایی که سرطان سینه دارند هم کمتر می‌شود.

همچنین مطالعات نشان داده‌اند که وجود مقادیر زیادی فولات، ویتامین B موجود در سبزیجات برگدار، ممکن است از شما در برابر سرطان سینه محافظت کند.

۲- مرکبات

مرکبات حاوی موادی هستند که از شما در برابر سرطان سینه محافظت می‌کنند، از جمله این مواد می‌توان فولات، ویتامین C، و کاروتنوئیدهایی از جمله کریپتوزانتین و بتا کاروتن به علاوه آنتی اکسیدان‌های فلاوونوئید از جمله کوئرستین، هسپرتین و نارینجنین را نام برد.

این مواد، آنتی اکسیدان، ضد سرطان و ضد التهاب هستند.

پیشگیری از سرطان سینه، غذاهای ضد کانسر برست

در حقیقت، تحقیقات نشان می‌دهند که مرکبات باعث کاهش احتمال ابتلا به تعداد زیادی از سرطان‌ها از جمله سرطان سینه می‌شود. ۶ مطالعه تحقیقاتی روی ۸۰۰۰ نفر نشان داد که مصرف مرکبات باعث کاهش ۱۰ درصدی احتمال ابتلا به سرطان سینه می‌شود.

مرکبات عبارتند از پرتقال، گریپ فروت، لیمو، لیمو ترش و نارنگی و …

۳- ماهی پر چربی

ماهی‌های چرب از جمله سالمون، ساردین و مکرل (خال خالی) به دلیل خواص زیادی که دارند شناخته شده هستند. چربی امگا ۳، سلنیوم و آنتی اکسیدان‌هایی از جمله کانتازانتین، ممکن است باعث اثرات محافظت در برابر سرطان شوند.

برخی مطالعات نشان داده‌اند که مصرف این ماهی‌ها باعث کاهش احتمال ابتلا به سرطان سینه می‌شود.

ماهی سالمون، پیشگیری و جلوگیری از سرطان سینه، تغذیه و پیشگیری از کانسر برست

یک تحلیل آماری بزرگ از ۲۶ مطالعه روی ۸۸۳.۰۰۰ نفر نشان داده که افرادی که بیشترین دریافت غذای دریایی را دارند نسبت به کسانی کمترین مصرف را دارند ، ۱۴٪ احتمال کمتری برای ابتلا به سرطان سینه دارند.

ایجاد تعادل بین نسبت مصرف امگا ۳ به امگا ۶، با خوردن میزان بیشتری ماهی و میزان کمتری روغن‌های فراوری شده، باعث کمتر شدن خطر ابتلای شما به سرطان سینه می‌شود.

۴- انواع توت و تشمک (Berries)

معمولا توت‌ها احتمال ابتلای شما به سرطان‌های خاصی را کم می‌کنند، از جمله سرطان سینه.

آنتی اکسیدان توت‌ها یعنی فلاوونوید و آنتوسیانین‌ها، بدن را در برابر آسیب سلولی و پخش شدن سلول‌های سرطانی محافظت می‌کنند.

توت و تمشک احتمال سرطان سینه را کم می‌کنند، پیشگیری از سرطان پستان

در مطالعه‌ای روی ۷۶.۰۰۰ زن با مصرف بالای توت‌ها، به خصوص بلوبری، ثابت شد که این خانم‌ها با احتمال کمتری به سرطان سینه با گیرنده استروژن مثبت (هورمون-مثبت) دچار می‌شوند.

۵- غذاهای تخمیر شده

غذاهای تخمیر شده مثل ماست، کیمچی و کلم ترش حاوی پروبیوتیک و سایر مواد مغذی هستند که ممکن است در برابر سرطان سینه به عنوان محافظ عمل کنند.

خلاصه‌ای از ۲۷ مطالعه نشان داده که مصرف لبنیات تخمیر شده از جمله ماست و کفیر، با کم شدن خطر ابتلا به سرطان سینه در جمعیت آسیایی و غربی در ارتباط است.

تحقیقات جانوری نشان داده که این اثرات محافظتی با افزایش قدرت سیستم ایمنی در اثر پروبیوتیک‌ها در ارتباط است.

۶- سبزیجات آلیوم (Allium)

سیر، پیاز و تره فرنگی جزو این دسته از سبزیجات هستند که حاوی مقادیر زیادی از مواد مغذی از جمله ترکیبات ارگانوسولفور، آنتی اکسیدان‌های فلاوونوئید و ویتامین C هستند.

سبزیجات آلیوم، غذاهای ضد سرطان سینه

مطالعه‌ای درباره ۶۶۰ زن با مصرف بالای سیر و پیاز،  نشان دهنده کاهش احتمال ابتلای این زن‌ها به سرطان سینه بود.

همچنین یک مطالعه روی ۲۸۵ زن نیز نشان دهنده کاهش ابتلا به سرطان سینه با مصرف سیر و پیاز زیاد بود. همچنین در این مطالعه‌ها ارتباطی بین پیاز پخته شده و سرطان سینه هم نشان داده شد.

البته در مورد ارتباط بین سرطان سینه و پیاز تحقیقات بیشتری نیاز است.

۷- هلو، سیب و گلابی

میوه‌ها به خصوص هلو و سیب و گلابی محافظت کننده در برابر سرطان سینه هستند.

در یک مطالعه روی ۷۶۰۰۰ زن، آن‌هایی که به صورت هفتگی حداقل ۲ وعده هلو می‌خوردند با احتمال ۴۱٪ کمتر به سرطان سینه مبتلا شدند.

به طرز جالبی ، یک مطالعه آزمایشگاهی نشان داده که آنتی اکسیدان‌های پلی‌فنول در هلو، رشد و پخش شدن سلول‌های سرطان سینه را متوقف می‌کنند.

علاوه بر این، یک تحلیل آماری از مطالعه‌ای درباره ۲۷۲۰۰۰ زن نشان داده که کم شدن احتمال ابتلا به سرطان سینه با مصرف سیب و گلابی هم در ارتباط است.

۸- سبزیجات چلیپایی

سبزیجات چلیپایی از جمله گل کلم، کلم و بروکلی ممکن است در کاهش احتمال ابتلا به سرطان سینه موثر باشند.

این دسته از سبزیجات حاوی ترکیبات گلوکوسینولات هستند که در بدن شما به مولکول‌هایی به نام ایزوتیوسینات تبدیل می‌شوند. این مولکول‌ها پتانسیل ضد سرطانی بالایی دارند.

قابل ذکر است که مطالعه‌ای روی ۱۵۰۰ زن رابطه بین مصرف سبزیجات چلیپایی  و کم شدن احتمال ابتلا به سرطان سینه را نشان داده است.

۹- لوبیا

لوبیا پر از فیبر، ویتامین و مواد معدنی است. به خصوص محتوای فیبر بالای این ماده غذایی کمک کننده در برابر سرطان سینه است.

لوبیا از سرطان سینه جلوگیری می‌کند، غذاهای دشمن سرطان سینه

مطالعه‌ای درباره ۲۵۰۰ زن با مصرف بالای لوبیا نشان داده که نسبت به زنانی با مصرف لوبیای کم، احتمال ابتلا به سرطان سینه ۲۰٪ کمتر است.

همچنین در مطالعه‌ای روی ۱۳۰۰ زن نیجریه‌ای، آن‌هایی که مصرف بالای لوبیا داشتند نسبت به آن‌هایی که لوبیا مصرف نمی‌کردند با احتمال ۲۸٪ کمتر به سرطان سینه مبتلا شدند.

۱۰- داروهای گیاهی و ادویه‌ها

داروهای گیاهی و ادویه‌ها از جمله جعفری، رزماری، پونه کوهی، آویشن، زردچوبه، کاری و زنجبیل حاوی ترکیبات گیاهی هستند که ممکن است در برابر سرطان سینه از شما محافظت کنند. این مواد شامل ویتامین‌ها، اسیدچرب، آنتی اکسیدان‌های پلی فنول هستند.

برای مثال پونه کوهی دارای آنتی اکسیدان کارواکرول و روزمارینیک اسید است که در مطالعات آزمایشگاهی ثابت شده دارای اثرات ضد سرطانی قابل توجهی علیه سلول‌های سرطان سینه هستند.

کورکومین ، ترکیب فعال اصلی زردچوبه و آپیژنین که یک فلاونوید متمرکز در جعفری است ، هم دارای اثرات ضد سرطانی قوی هستند.

از آنجایی که سایر داروهای گیاهی و ادویه‌ها هم دارای اثرات ضدسرطانی قوی هستند ، خوب است که آن‌ها را به صورت متنوع در رژیم غذایی‌تان استفاده کنید.

غذاها و نوشیدنی‌های که باید از آن‌ها دوری کنیم

غذاهای سرطان‌زا

همانطور که غذاهای خاصی از شما در برابر سرطان سینه محافظت می‌کنند، برخی از غذاها ممکن است احتمال ابتلای شما به سرطان سینه را افزایش دهند.

غذاهای عامل سرطان سینه

بهتر است غذاها یا نوشیدنی‌هایی که در ادامه آمده است را یا کم مصرف کنید، یا مصرف آن‌ها را متوقف کنید. این غذاها عبارتند از موارد زیر:

  1. الکل. مصرف الکل، به ویژه مصرف الکل زیاد، احتمال ابتلای شما به سرطان سینه را به طرز قابل توجهی افزایش می‌دهد.
  2. فست فود. خوردن غذاهای فست فودی به صورت دائم، ضررهای بسیاری دارد، از جمله افزایش احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی، دیابت، چاقی و سرطان سینه.
  3. غذاهای سرخ کردنی. مطالعات نشان داده‌اند که رژیم پر از غذاهای پر چربی خطر ابتلا به سرطان سینه را به طرز چشم‌گیری افزایش می‌دهد. در واقع مطالعه‌ای روی ۶۰۰ زن ایرانی نشان داد که مصرف غذای سرخ کردنی بزرگ‌ترین عامل خطر در ابتلا به سرطان سینه است (منبع).
  4. گوشت فراوری شده. گوشت‌های فراوری شده مثل کالباس و سوسیس، ممکن است باعث افزایش خطر ابتلای شما به سرطان سینه بشود. تحلیل آماری ۱۵ مطالعه نشان داده که مصرف زیاد سوسیس و کالباس، با افزایش ۹ درصدی خطر ابتلا به سرطان سینه همراه است.
  5. شکر افزودنی. رژیم پر از شکر افزودنی ممکن است به طور چشم گیری احتمال ابتلای شما به سرطان سینه را افزایش دهد. زیرا این ماده باعث افزایش التهاب و بیان شدن آنزیم‌های خاصی که مربوط به رشد و پخش شدن سرطان در بدن هستند، می‌شود.
  6. کربوهیدرات تصفیه شده. رژیم‌های پر از کربوهیدرات تصفیه شده، مثل رژیم غربی، ممکن است باعث افزایش احتمال ابتلای شما به سرطان سینه بشود. سعی کنید کربوهیدرات تصفیه شده را با نان سفید و نان‌های شیرین را با نان‌های دارای غلات کامل جایگزین کنید.

نتیجه گیری: تغذیه و سرطان سینه

دنبال کردن یک رژیم مغذی پر از غذاهای حاوی سبزیجات، ماهی، مرکبات، لوبیا، توت و ادویه‌ها ممکن است باعث کاهش احتمال ابتلای شما به سرطان سینه بشود.

همچنین نبودن مشروبات الکلی، گوشت فراوری شده، غذای شرخ شده و … در رژیم شما هم به همان اندازه مهم است.

در کل خطر ابتلا به سرطان سینه پیچیده است اما قطعا رژیم غذایی شما در آن موثر است. یادتان باشد که با پزشکتان درباره غربالگری‌های منظم سرطان سینه نیز صحبت کنید.

منبع:

Healthline.com

profile
نویسنده :

دکتر بــرنا فــرازمـند

متخصص رادیوتراپی و انکولوژی

«تصمیم‌گیری آگاهانه» حق اساسی هر فرد است. ما در سایت drfarazmand.com با ارائه دقیق‌ترین و به‌روز‌ترین اطلاعات در مورد انواع سرطان و پاسخ به سوالات شما، کمک می‌کنیم بهترین انتخاب‌ها را داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *