غذاهای ضد سرطان
تغذیه بیماران سرطانی

سرطان را به چالش بکشید: غذاهای قوی ضد سرطان برای زندگی سالم

تاریخ انتشار : ۱۹ مرداد ۱۴۰۰ آخرین بروز رسانی مقاله: 27 شهریور 1402 329 بازدید 0 نظر

غذاهای ضدسرطان شامل تمام خوراکی‌هایی هستند که می‌توانند در پیشگیری از سرطان و افزایش سلامت بدن موثر باشند. به طور کلی هیچ اَبَرغذایی وجود ندارد که بتواند از سرطان جلوگیری کند. در عوض ، یک  رژیم غذایی مناسب و سبک زندگی سالم به احتمال زیاد بیشترین سود را خواهد داشت. بر اساس مطالعات علمی، با تغییرات سبک زندگی، از جمله رژیم غذایی سالم، می‌توان از ۳۰٪ تا ۵۰٪ سرطان‌ها جلوگیری کرد‌. در این بخش همراه ما باشید تا درمورد غذاهای ضدسرطان وخواص آنها صحبت کنیم.

غذای ضد سرطان

غذاهای ضد سرطان

به گفته محققان برخی از غذاها و به طور کل داشتن رژیم غذایی سالم در فرآیندی به نام ضد-رگ-زایی موثرهستند و می‌توانندبا مسدود کردن رگهای خونی تغذیه‌کننده سلول‌های سرطانی، با سرطان مقابله کنند. با این حال، تغذیه پیچیده است و اینکه چقدر غذاهای خاص در مبارزه با سرطان موثر هستند، بستگی به نحوه کشت، فرآوری، ذخیره و پخت آنها نیز دارد.

برخی از موثرترین غذاهای ضد سرطان عبارت‌اند از:

  • سبزیجات
  • میوه‌ها
  • دانه کتان
  • ادویه‌ها
  • حبوبات
  • روغن زیتون
  • سیر
  • ماهی
  • لبنیات

خواص سبزیجات در پیشگیری از سرطان

فواید سبزیجات برای سلامتی بر کسی پوشیده نیست؛ اما علاوه بر فواید کلی، سبزیجات دارای خواص ضدسرطان نیز هستند. تحقیقات علمی ارتباط بین مصرف سبزیجات بیشتر با کاهش خطر سرطان را در بعضی از سرطان‌ها نشان داده‌اند. بسیاری از سبزیجات حاوی آنتی‌اکسیدان و مواد گیاهی شیمیایی (فیتوکمیکال) ضدسرطان هستند. به عنوان مثال، سبزیجات چلیپایی، از جمله کلم بروکلی، گل کلم و کلم، حاوی سولفورافان هستند، ماده‌ای که نشان‌داده‌شده است اندازه تومور را در موش‌ها بیش از ۵۰ درصد کاهش می‌دهد. 

سایر سبزیجات مانند گوجه فرنگی و هویج با کاهش خطر ابتلا به سرطان پروستات ، معده و ریه ارتباط دارند.

میوه‌ها و خواص ضد سرطانی

میوه‌ها هم مانند سبزیجات حاوی آنتی‌اکسیدان و سایر مواد گیاهی شیمیایی هستند که ممکن است به جلوگیری از سرطان کمک کند. یک بررسی نشان داد که حداقل سه وعده میوه از دسته مرکبات در هفته ۲۸٪ خطر ابتلا به سرطان معده را کاهش می‌دهد.

سیب منبع خوبی از فیبر و ویتامین C است، خواص ضدالتهابی و آنتی‌اکسیدانی دارد و حاوی پکتین است، فیبری که باکتری‌های روده شما از آن برای تولید ترکیباتی استفاده می‌کنند که از سلول‌های روده بزرگ محافظت می‌کند. نکته مهم این است که شما باید پوست سیب را نیز بخورید، زیرا حاوی حداقل یک سوم از تمام این فیتوکمیکال‌های سالم است.

دانه‌های کتان و خواص ضد سرطانی

دانه‌های کتان با اثرات محافظتی در برابر برخی از سرطان‌ها همراه بوده و حتی ممکن است از گسترش سلول‌های سرطانی نیز بکاهد. به عنوان مثال، مطالعه‌ای نشان داد که مردان مبتلا به سرطان پروستات با مصرف روزانه ۳۰ گرم –یا حدود ۴ قاشق غذاخوری– بذر کتان آسیاب‌شده نسبت به گروه کنترل رشد و گسترش سرطان کندتری دارند. همین نتایج در زنان مبتلا به سرطان پستان نیز دیده شد.

ادویه‌ها به پیشگیری از سرطان کمک می‌کنند

برخی از ادویه‌ها جزو خوراکی‌های ضدسرطان هستند. برخی از مطالعات مطرح کردند که دارچین با خواصی که دارد ممکن است تاثیر ضدسرطان داشته و از گسترش سلولهای سرطانی جلوگیری کند. علاوه بر دارچین، کورکومین که در زردچوبه وجود دارد، می‌تواند به مبارزه با سرطان کمک کند. در یک مطالعه ۳۰ روزه ۴ گرم کورکومین روزانه ضایعات بالقوه سرطانی در روده بزرگ را ۴۰ درصد کاهش داد.

حبوبات یکی از مهم‌ترین غذاهای ضدسرطان هستند

لوبیا و حبوبات سرشار از فیبر هستند. بر اساس برخی مطالعات، فیبر از سرطان روده بزرگ پیشگیری می‌کند. یک مطالعه بر روی بیش از ۳۵۰۰ نفر نشان داد که کسانی که بیشترین حبوبات را می‌خورند تا ۵۰٪ کمتر در معرض ابتلا به انواع خاصی از سرطان‌ها هستند.

آجیل‌ و خواص ضد سرطانی آن

اگر مرتب آجیل بخورید، ممکن است احتمال ابتلا به بعضی سرطان‌ها کم شود. به عنوان مثال، یک مطالعه روی بیش از ۱۹۰۰۰ نفر نشان داد که کسانی که آجیل بیشتری می‌خورند خطر مرگ ناشی از سرطان کمتری دارند

برای پیشگیری از سرطان روغن زیتون میل کنید

در بسیاری از مطالعات، روغن زیتون باعث کاهش احتمال ابتلا به سرطان می‌شود. در مطالعه‌ای، افرادی که روغن زیتون را به طور منظم مصرف می‌کنند، در مقایسه با گروه کنترل ، ۴۲٪ کمتر خطر ابتلا به سرطان را داشتند. همه انواع روغن زیتون دارای مشخصات اسید‌های چرب سالم هستند، اما فقط روغن زیتون فرابکر سرشار از آنتی‌اکسیدان است که بالاترین خواص ضد سرطانی را دارد. در واقع آنتی اکسیدان‌های روغن زیتون فرابکر رادیکال‌های آزاد را در بدن شما از بین می‌برند و آن‌ها را خنثی می‌کنند که می‌تواند از سرطانی شدن سلول‌ها جلوگیری کند.

خواص ضد سرطانی سیر

سیر حاوی آلیسین است که در مطالعات آزمایشگاهی دارای خواص مبارزه با سرطان است. مطالعات دیگر ارتباط بین مصرف سیر و کاهش خطر ابتلا به انواع خاصی از سرطان، از جمله سرطان معده و پروستات را نشان داده است.

ماهی

شواهدی وجود دارد که خوردن ماهی تازه می‌تواند به محافظت در برابر سرطان کمک کند، که احتمالاً به دلیل چربی‌های سالمی است که می‌توانند التهاب را کاهش دهند. بررسی گسترده‌ای از ۴۱ مطالعه نشان داد که خوردن منظم ماهی، خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را ۱۲٪ کاهش می‌دهد.

مصرف به اندازه لبنیات

اکثر شواهد نشان می‌دهد که مصرف برخی محصولات لبنی ممکن است خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را کاهش دهد. نوع و مقدار لبنیات مصرفی مهم است. به عنوان مثال، مصرف متوسط ​​محصولات لبنی با کیفیت بالا، مانند شیر خام، فرآورده‌های لبنی تخمیرشده و شیر گاوهای تغذیه‌شده با علف، ممکن است دارای اثر محافظتی باشد. این موضوع احتمالاً به دلیل سطح بالاتر اسیدهای چرب مفید، اسید لینولئیک مزدوج و ویتامین‌های محلول در چربی است. از طرف دیگر، مصرف زیاد محصولات لبنی کارخانه‌ای و فرآوری‌شده با افزایش خطر ابتلا به برخی بیماری‌ها از جمله سرطان همراه است. هنوز علت این نتایج را نمی‌دانیم، اما شاید به  دلیل هورمون‌های موجود در شیر گاوهای باردار یا IGF-1 باشد. به همین علت باید در انتخاب لبنیات دقت به خرج دهید.

غذای ضد سرطان

رژیم‌های گیاهی تاثیر ضدسرطان دارند

مصرف غذاهای گیاهی بیشتر با کاهش خطر ابتلا به سرطان همراه است. مطالعات نشان داده است که افرادی که از شخص گیاهخوار یا رژیم گیاهخواری پیروی می‌کنند، خطر ابتلا به بیماری سرطان یا مرگ آنها را کاهش می یابد. یک بررسی بزرگ نشان داد که احتمال ابتلا به سرطان در گیاهخواران نسبی و گیاهخواران کامل به ترتیب ۸٪ و ۱۵٪ کمتر است. با این حال، این نتایج بر اساس مطالعات مشاهده‌ای است که شناسایی دلایل احتمالی را دشوار می‌کند. به احتمال زیاد گیاهخواران بیشتر از سبزیجات، میوه‌ها، سویا و غلات سبوس دار استفاده می‌کنند، که ممکن است در برابر سرطان محافظت کند. علاوه بر این ، آنها احتمالا کمتر غذاهای فرآوری‌شده یا بیش از حد پخته شده –دو عاملی که با خطر بالاتر سرطان در ارتباط هستند- را مصرف می‌کنند.

خلاصه

هیچ غذایی به تنهایی نمی‌تواند شما را در برابر سرطان محافظت کند. با این حال، خوردن یک رژیم غذایی پر از غذاهای متنوع کامل مانند میوه‌ها، سبزیجات، غلات کامل، حبوبات، ادویه‌ها، چربی‌های سالم، ماهی تازه و لبنیات با کیفیت بالا، ممکن است خطر ابتلا به سرطان را کاهش دهد. افرادی که رژیم‌های گیاهی دارند، مانند گیاهخواران (نسبی یا کامل) ، ممکن است خطر ابتلا به سرطان کمتری داشته باشند. این موضوع احتمالاً به دلیل مصرف زیاد میوه، سبزیجات و غلات کامل و همچنین مصرف کم غذاهای فرآوری‌شده است.

چه ویتامین‌هایی خاصیت ضد سرطانی دارند با سرطان مبارزه می‌کنند؟

ویتأمین D یکی از مکمل‌های مورد مطالعه برای پیشگیری و درمان سرطان در حال حاضر است. ویتأمین A، ویتأمین C، ویتأمین E و بتاکاروتن حاوی آنتی اکسیدان‌هایی هستند که می‌توانند در پیشگیری از سرطان مفید باشند.

کدام آجیل برای پیشگیری از سرطان بهتر است؟

بادام زمینی، گردو، بادام و پسته به ویژه دارای ترکیبات ضد سرطانی هستند که رشد سلول‌های سرطانی را سرکوب می‌کنند

کدام خوراکی‌ها تاثیر بیشتری در پیشگیری از سرطان دارند؟

انواع توت‌ها، کلم بروکلی، گوجه فرنگی، گردو، انگور و سایر سبزیجات، میوه‌ها و آجیل

چه میوه‌ای خاصیت ضد سرطانی دارد؟

زغال اخته، تمشک، شاه توت و توت فرنگی بسیار موثر هستند. آن‌ها مملو از فیبر، فولات، مقدار زیادی ویتأمین C هستند و همچنین حاوی پلی فنول‌هایی هستند که از پیشرفت سرطان سرطان جلوگیری می‌کنند.

profile
نویسنده :

دکتر بــرنا فــرازمـند

متخصص رادیوتراپی و انکولوژی

«تصمیم‌گیری آگاهانه» حق اساسی هر فرد است. ما در سایت drfarazmand.com با ارائه دقیق‌ترین و به‌روز‌ترین اطلاعات در مورد انواع سرطان و پاسخ به سوالات شما، کمک می‌کنیم بهترین انتخاب‌ها را داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *