سرطان رحم

تاریخ انتشار : ۲۹ دی ۱۴۰۱ آخرین بروز رسانی مقاله: 29 دی 1401 318 بازدید 0 نظر

درمان سرطان رحم می‌تواند بر زندگی جنسی و  روابط جنسی شما تأثیر بگذارد. این درمان‌ها شامل جراحی، رادیوتراپی یا شیمی درمانی است. این درمان ها ممکن است باعث یائسگی زودرس شوند. دانستن اینکه باید انتظار چه چیزهایی را داشته باشید و صحبت کردن درباره مسائل می‌تواند مفید باشد. در این بخش به بررسی سرطان رحم و رابطه زناشویی می‌پردازیم، پس اگر سؤالی در این مورد دارید که ذهن شما را به خود مشغول ساخته است، حتماً تا انتها با ما همراه باشید.

ابتلا به سرطان رحم و رابطه زناشویی

ابتلا به سرطان رحم و درمان آن می‌تواند احساس شما را در مورد خود، دیگران و روابط زناشویی تغییر دهد. این تغییرات می‌تواند بسیار ناراحت‌کننده باشد و صحبت در مورد آن‌ها سخت است. در صورتی که علت امتناع شما از رابطه جنسی مسائل روانی است به شما توصیه می‌کنیم که علاوه بر گفت‌وگو با پزشک متخصص خود، به مشاور خانواده و یا روان‌درمانگر مراجعه کنید.

اگر علت امتناع شما از رابطه جنسی مسائل جسمی باشد، باید با پزشک متخصص خود گفت‌وگو کنید و علائمی چون درد را گزارش دهید.  چرا که ممکن است مشکل شما مرتبط با نوع درمانی باشد که دارید. به عنوان مثال پرتودرمانی در ناحیه لگن می‌تواند باعث شود بافت واژن خاصیت ارتجاعی خود را از دست داده و منقبض شود و واژن را باریک کند. همچنین اگر تخمدان‌های شما برداشته شود، واژن شما ممکن است بسیار خشک شود. این عوارض جانبی ممکن است معاینه واژینال توسط پزشک را ناخوشایند یا دشوار کند و رابطه جنسی را دردناک کند.

بیشتر بخوانید: سرطان رحم

یائسگی زودرس بر اثر سرطان رحم

یائسگی هنگامی رخ می‌دهد که تخمدان‌های زن تولید هورمون را متوقف می‌کنند. این بدان معناست که دوره‌های قاعدگی متوقف می‌شود. یائسگی طبیعی معمولاً در حدود سن ۵۱ سالگی اتفاق می‌افتد.

جراحی برای سرطان زنان باعث یائسگی زودرس می‌شود، زیرا این عمل شامل برداشتن تخمدان‌ها است.  ممکن است جراح شما برداشتن فقط یک تخمدان را توصیه کند تا یائسگی رخ ندهد. البته این کار همیشه امکان پذیر نیست.

سایر درمان‌ها مانند رادیوتراپی لگن و برخی دارو‌های شیمی درمانی نیز ممکن است باعث یائسگی زودرس شوند. علائم یائسگی عبارتند از:

• گُرگرفتگی
  • تعریق
  • خشکی پوست و خشکی واژن
  • احساس عاطفی
  • اضطراب و از دست دادن اعتماد به نفس

این علائم می توانند شدید باشند، به دلیل اینکه درمان های سرطان باعث یائسگی ناگهانی می‌شوند. یائسگی طبیعی در مدت زمان طولانی‌تری اتفاق می‌افتد. در یائسگی طبیعی تخمدان‌ها به مرور و به آرامی دچار کاهش تولید هورمون می شوند.

درمان جایگزینی هورمون یا هورمون درمانی یائسگی (HRT) ممکن است به بهبود برخی از علائم یائسگی کمک کند. این روش هورمون‌های جنسی زنانه که تخمدان‌های شما دیگر تولید نمی‌کنند را به شما می دهد. با پزشک خود در مورد اینکه آیا می‌توانید HRT داشته باشید صحبت کنید. پزشکان می‌توانند در مورد خطرات و مزایای آن با شما صحبت کنند.

بیشتر بخوانید: تشخیص سرطان رحم

عوارض جانبی رادیوتراپی بر سرطان رحم و رابطه زناشویی

رادیوتراپی برای سرطان رحم می‌تواند عوارض جانبی ایجاد کند که بر زندگی جنسی شما تأثیر بگذارد. این‌ عوارض شامل موارد زیر هستند:

• فیبروز و باریک شدن واژن (فیبروز رحم یک بافت محکم و غیر سرطانی است که در بسیاری از زنان بدون علائم در رحم یا خارج آن می‌تواند رشد کند.)
  • افزایش بافت فیبری در واژن که کشش آن را کاهش می‌دهد
  • خشکی واژن
  • درد هنگام رابطه جنسی
  • پوست ظریف داخل واژن

تغییرات مثانه در سرطان رحم

درمان سرطان رحم می‌تواند باعث مشکلات مثانه شود. این مشکلات می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

بی‌اختیاری ادرار : ادرار بدون کنترل شما از مثانه نشت می‌کند.

تکرر ادرار همراه با سوزش : ممکن است مدام احساس نیاز به دفع ادرار داشته باشید یا در هنگام  ادرار احساس سوزش داشته باشید.

خون در ادرار : ممکن است حتی ماه‌ها یا سال‌ها پس از درمان  خون در ادرار مشاهده شود.

توصیه آخر درباره سرطان رحم و رابطه زناشویی

شروع دوباره زندگی جنسی خود ممکن است شما را مضطرب یا عصبی کند. صحبت کردن با همسرتان به تغییر تفکر و رفع استرستان کمک می‌کند. ‌امیدواریم که با هم بتوانید بهترین راه را انتخاب کنید؛ اما اگر مشکلات شما ادامه‌دار شد و یا مجبور به سرکوب احساسات خود شدید، نباید خجالت بکشید یا خودخوری کنید؛ ممکن است صحبت با یک درمانگر به شما کمک کند.
از طرفی نیز نگران نباشید، به‌مرور که عوارض ناشی از درمان سرطان کم شود و اوضاع جسمانی شما بهتر شود، همه چیز از جمله روابط زناشویی شما نیز باکیفیت‌تر خواهد شد.

منبع :
cancerresearchuk.org