درمان سرطان رحم
سرطان رحم

انواع روش های درمان سرطان رحم

تاریخ انتشار : ۳۰ تیر ۱۴۰۱ آخرین بروز رسانی مقاله: 17 آبان 1402 349 بازدید 0 نظر

درمان سرطان رحم

درمان سرطان رحم در افراد، مراحل و درجات مختلف بیماری متفاوت است؛ تیم درمانی شما یک برنامه درمانی مخصوص شما طراحی خواهد کرد. این برنامه بر اساس سلامت شما و اطلاعات مخصوص مربوط به سرطان شما خواهد بود. زمان تصمیم گیری در مورد نوع درمانی که شما باید دریافت کنید، تیم درمانی شما موارد زیر را در نظر خواهد گرفت:

  • مرحله سرطان شما
  • نوع تومور شما
  • درجه سرطان شما
  • سن شما
  • سلامت کلی شما
  • ترجیحات شخصی شما

تیمی از افراد متخصص با شما درباره بهترین درمان برای شما صحبت خواهند کرد و به این تیم یک تیم چند تخصصی (MDT) می‌گوییم.

مهم‌ترین درمان سرطان رحم، جراحی برداشتن رحم، لوله‌های فالوپ و تخمدان‌ها است. گاهی این تنها درمان برای سرطان رحم خواهد بود؛ اما با توجه به مرحله و درجه سرطان، شما ممکن است درمان‌هایی را بعد از جراحی دریافت کنید. این درمان‌ها ممکن است به کم کردن احتمال عود کردن سرطان‌تان کمک کنند.

طول عمر بیماران سرطان رحم

طول عمر بیماران مبتلا به سرطان رحم بستگی به عوامل متعددی دارد که مهمترین این عوامل میزان پیشرفت بیماری و بدخیم یا خوش خیم بودن آن است. امروزه با پیشرفت علم پزشکی امکان تشخیص و درمان به موقع سرطان رحم و عدم تاثیر آن بر طول عمر بیماران افزایش یافته است.

طبق بررسی های انجام شده در جمعیت بیماران زن، آنانی که به سرطان رحم مبتلا بوده اند حدودا 70 درصد آن ها در مدت 5 سال آینده شانس بقا و زنده ماندن داشتند؛ در حالی که اگر سرطان رحم در نخستین مراحل بروز علائم تشخیص داده شود، درصد بقا در  این درصد از زنان به بیش از 90 درصد می رسد که این خود دلیلی بر اهمیت پیگیری هر چه سریعتر فرایندهای تشخیصی و ارجاع به موقع به پزشک در این بیماری را روشن می سازد.

برای اینکه بدانید راه های تشخیص سرطان رحم چیست به این مقاله مراجعه کنید.

درمان کانسر رحم، جراحی سرطان رحم

پزشک شما انواع درمان‌ها و عوارض جانبی آن‌ها را برای شما توضیح خواهد داد. او همچنین با شما درباره مواردی که باید حین تصمیم‌گیری درمانتان درنظر بگیرید، با شما صحبت خواهد کرد. همچنین ممکن است شما را دعوت به شرکت در کارآزمایی‌های بالینی کند.

انواع درمان سرطان رحم

جراحی سرطان رحم

جراحی برداشتن رحم (هیسترکتومی) معمولا درمان اصلی سرطان رحم است. گاهی از جراحی برای درمان سرطان رحمی که پخش شده هم استفاده می‌کنیم.

هیسترکتومی چیست؟

این نوع جراحی، توسط یک جراح متخصص با داشتن تجربه در درمان سرطان‌های  این ناحیه، انجام می‌شود.

بعد از جراحی، اطلاعات بیشتری درباره مرحله سرطان‌تان به دست می‌آید. ممکن است ۲ تا ۳ هفته طول بکشد تا مرحله سرطان شما تایید شود.

در این جراحی، جراح معمولا موارد زیر را خارج می‌کند:

  • رحم و دهانه رحم: به این نوع جراحی، هیسترکتومی کامل می‌گویند.
  • لوله‌های فالوپ و هردو تخمدان: به این نوع جراحی سالپنگو-اووفورکتومی دو طرفه می‌گوییم.

بر اساس مرحله، درجه و نوع سرطان رحم، ممکن است جراح شما برداشتن موارد زیر را نیز پیشنهاد کند:

  • گره‌های لنفاوی نزدیک به رحم (گره‌های لنفاوی لگنی)
  • گره‌های لنفاوی بالاتر در شکم (گره‌های کنار آئورتی)
  • اومنتوم- لایه چربی و بافت پوشاننده ارگان‌های جلوی شکم

هیسترکتومی توتال (کامل) و رادیکال و برداشتن تخمدان و لوله رحم، جراحی سرطان رحم

این نواحی برداشته شده از نظر داشتن یا نداشتن سلول‌های سرطانی چک می‌شوند. قبل از جراحی، جراح شما درباره جراحی با شما صحبت خواهد کرد و مزایا و معایب و عوارض جانبی این درمان را برای شما توضیح می‌دهد. در این مرحله شما می‌توانید هر سوالی که دارید را از پزشک معالج خود بپرسید.

رادیوتراپی

در رادیوتراپی یا پرتو درمانی سرطان رحم از اشعه‌های با انرژی بالا برای نابود کردن سلول‌های سرطانی استفاده می‌شود و کمترین آسیب ممکن به سلول‌های سالم می‌رسد. از رادیوتراپی برای کاهش احتمال عود  سرطان بعد از جراحی استفاده می‌شود. همچنین ممکن است از رادیوتراپی به عنوان درمان اصلی سرطان رحم در زنانی که نمی‌توانند جراحی داشته باشند و یا برای کاهش علائم سرطان رحم پیشرفته استفاده‌ کنیم.

جراحی و رادیوتراپی، معمولا دو درمان اصلی سرطان رحم هستند.

در رادیوتراپی ممکن است به شما رادیوتراپی خارجی یا براکی تراپی یا هردو داده شود.

پرتو درمانی سرطان رحم

بیشتر بخوانید: پرتو درمانی سرطان رحم

شیمی درمانی سرطان رحم

در شیمی درمانی از داروهای ضد سرطان (سیتوتوکسیک) برای نابود کردن سلول‌های سرطانی استفاده می‌شود. از این درمان سرطان رحم گاهی برای کاهش احتمال عود سرطان بعد از جراحی یا رادیوتراپی استفاده می‌شود. همچنین ممکن است برای کنترل کردن سرطان و کاهش علائم آن از شیمی درمانی استفاده کنیم. اگر شما در مراحل اولیه سرطان رحم هستید، احتمالش کم است که نیاز به شیمی درمانی داشته باشید.

کاربرد شیمی درمانی سرطان رحم

ممکن است شما بعد از جراحی، شیمی درمانی دریافت کنید. هدف این است که احتمال عود سرطان رحم را کم کنیم.

۱- برای کاهش خطر عود سرطان رحم 

اگر موارد زیر وجود داشته باشند، ممکن است خطر عود سرطان رحم وجود داشته باشد:

  • مرحله پیشرفته‌تری از سرطان (مرحله ۳ یا ۴)
  • نوع غیراندومتری سرطان رحم
  • درجه بالاتر سرطان (درجه ۳)

پزشک شما با شما درباره فواید احتمالی و عوارض جانبی شیمی درمانی صحبت می‌کند و سپس شما می‌توانید تصمیم بگیرید که آیا این درمان برای شما مناسب است یا خیر.

شیمی درمانی سرطان رحم، کموتراپی کانسر رحم

۲- کوچک کردن تومور قبل جراحی

ممکن است شما قبل از جراحی، شیمی درمانی شوید تا قبل از خارج کردن تومور، کمی کوچک‌ترش کنیم. به این نوع شیمی درمانی، شیمی درمانی نئوادجوانت می‌گوییم.

۳- برای کنترل کردن سرطان و بهبود علائم سرطان رحم

گاهی ممکن است برای تسکین و بهبود علائم سرطان رحم شیمی درمانی شوید. این حالت ممکن است در موارد زیر اتفاق بیفتد:

  • اگر خارج کردن سرطان با عمل جراحی امکان پذیر نباشد.
  • اگر سرطان به سایر بخش‌های بدن پخش شده باشد.

به این نوع از شیمی درمانی گاهی درمان تسکینی می‌گوییم. پزشک درمان سرطان شما درباره این نوع درمان و عوارض جانبی احتمالی‌اش با شما صحبت خواهد کرد.

بیشتر بخوانید: شیمی درمانی سرطان رحم

هورمون درمانی سرطان رحم

هورمون‌های استروژن و پروژسترون روی رشد سلول‌های آستر رحم تاثیر می‌گذارند. ممکن است هورمون درمانی را برای کوچک کردن تومور و بهبود علائم مربوط به سرطان رحم دریافت کنید.

کاربرد هورمون درمانی سرطان رحم

هورمون درمانی در درمان سرطان رحم در شرایط زیر کاربرد دارد:

  • درمان سرطان رحم پیشرفته
  • درمان سرطان رحم عود کرده
  • نبود امکان انجام جراحی یا رادیوتراپی به دلیل مشکلات سلامتی

هدف از این نوع درمان سرطان رحم، تلاش برای کوچک کردن سرطان و کنترل علائم است.

هورمون تراپی سرطان رحم، درمان هورمونی کانسر رحم

اگر شما جوان هستید یا می‌خواهید که در آینده بچه دار شوید، ممکن است انجام هورمون درمانی به جای هیسترکتومی، به شما پیشنهاد شود. به این درمان، درمان حفظ باروری می‌گوییم . در صورت انجام این درمان، شما بعد از بچه‌دار شدن، هیسترکتومی را انجام می‌دهید.

بیشتر بخوانید: هورمون تراپی سرطان رحم

تارگت تراپی و ایمونوتراپی سرطان رحم

تارگت تراپی و ایمونوتراپی انواع جدید درمان سرطان رحم هستند؛ از این درمان‌ها برای سرطان رحمی که پخش شده استفاده می‌کنیم. از این درمان برای کنترل سرطان و کاهش رشد آن استفاده می‌کنیم. پزشک شما یک نمونه از سلول‌های سرطانی کی طی نمونه برداری یا جراحی برداشته شده‌اند را می‌فرستد تا نوع درمانی که برای شما بهتر است انتخاب شود.

تارگت تراپی سرطان رحم چیست؟

در تارگت تراپی از داروهایی برای یافتن و مبارزه کردن با سلول‌های سرطانی استفاده می‌شود. هر نوعی از دارو چیز خاصی درون یا اطراف سلول سرطانی را مورد هدف قرار می‌دهد که به رشد و زنده ماندن سلول سرطانی کمک می‌کند.

بیشتر بخوانید: تارگت تراپی سرطان رحم

ایمونوتراپی سرطان رحم چیست؟

سیستم ایمنی از بدن دربرابر بیماری و عفونت محافظت می‌کند. ایمونوتراپی درمانی است که از سیستم ایمنی برای یافتن و حمله کردن به سلول‌های سرطانی استفاده می‌کند.

انواع مختلفی از ایمونوتراپی وجود دارد. در هرکدام از این انواع ایمونوتراپی، از سیستم ایمنی به روش متفاوتی استفاده می‌شود.

بیشتر بخوانید: ایمونوتراپی سرطان رحم

مشاوره درمان سرطان رحم با دکتر فرازمند

دکتر برنا فرازمند، متخصص رادیوتراپی و انکولوژی، ضمن تسلط بر پیشرفته‌ترین درمان‌های روز دنیا، با دقت و وجدان کاری به تشخیص و درمان بیماران خود می‌پردازد. برای کسب مشاوره می‌توانید از لینک و شماره تماس قرار داده شده در سایت استفاده کنید.

سوالات رایج

درمان سرطان رحم چگونه است؟

درمان سرطان رحم در افراد مختلف متفاوت است. اصلی‌ترین درمان در مراحل ابتدایی، جراحی است و در بسیاری از موارد رادیوتراپی به آن اضافه می‌شود. با پیشرفت بیماری، داروهای ضد سرطان به درمان سرطان رحم اضافه می‌شود.

آیا سرطان رحم کشنده است؟

سرطان رحم در مراحل اولیه قابل درمان است، بنابراین توصیه می‌شود با رویت اولین علائم مشکوک، به پزشک مراجعه کنید. متاسفانه سرطان رحم در مراحل پیشرفته می‌تواند کشنده باشد.

سرطان رحم بدخیم قابل درمان است؟

به طور کل، سرطان به معنای بدخیمی است، یعنی در صورت عدم درمان می‌تواند گسترش یابد و منجر به مرگ شود. اما در صورت تشخیص سرطان رحم در مراحل ابتدایی، امکان بهبود کامل آن با درمان وجود دارد.

منبع: macmillan.org.uk

profile
نویسنده :

دکتر بــرنا فــرازمـند

متخصص رادیوتراپی و انکولوژی

«تصمیم‌گیری آگاهانه» حق اساسی هر فرد است. ما در سایت drfarazmand.com با ارائه دقیق‌ترین و به‌روز‌ترین اطلاعات در مورد انواع سرطان و پاسخ به سوالات شما، کمک می‌کنیم بهترین انتخاب‌ها را داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *