طول عمر بیماران سرطان تیروئید
سرطان تیروئید

طول عمر بیماران سرطان تیروئید

تاریخ انتشار : ۱۵ آذر ۱۴۰۰ آخرین بروز رسانی مقاله: 9 اردیبهشت 1402 1088 بازدید 0 نظر

طول عمر بیماران سرطان تیروئید بستگی به نوع و مرحله تومور و شرایط عمومی بیمار دارد. آمار و ارقامی که در این صفحه ارائه می‌شود، بر اساس طول عمر متوسط بیماران سرطان تیروئیدی است که نوع و مرحله تومور مشابهی داشته‌اند. البته توجه کنید که هیچ کس نمی‌تواند به طور دقیق بگوید طول عمر یک بیمار خاص چقدر خواهد بود. بنابراین این اعداد و ارقام، صرفا اعدادی تخمینی هستند و شرایط هر بیمار با دیگری متفاوت است.

بقای پنج ساله چیست؟

ما در علم انکولوژی، معمولا از عبارت «بقا» و «بقای پنج ساله» استفاده می‌کنیم. بقای پنج ساله به معنای درصدی از بیماران است که بعد از پنج سال زنده مانده‌اند. این آمار معمولا برای انواع و مراحل مختلف تومور به صورت جداگانه ارائه می‌شود، چرا که مسلما طول عمر یک بیمار با سرطان تیروئید بسیار ابتدایی با فردی با تومور متاستاتیک مشابه نیست.

به عنوان مثال، اگر بقای پنج ساله مرحله خاصی از سرطان پاپیلاری ۹۰٪ باشد، به این معناست که از هر ۱۰۰ نفر ی که این نوع و مرحله تومور را دارند، ۹۰ نفر بعد از پنج سال همچنان زنده هستند.

با توجه به طول عمر بالای مبتلایان به سرطان تیروئید، ما معمولا از مفهوم «بقای نسبی» نیز استفاده می‌کنیم. بقای نسبی، یعنی میزان زنده ماندن بیماران سرطان تیروئید در مقایسه با افراد سالم مشابه بعد از زمان مشخص. در واقع این عدد به ما می‌گوید چه میزان از مرگ و میر این بیماران واقعا ناشی از سرطان است.

با مفاهیم آماری در سرطان، بیشتر آشنا شوید.

آیا این آمار مربوط به ایران است؟

متاسفانه هیچ مطالعه بزرگی در مورد میزان طول عمر بیماران سرطان تیروئید در ایران انجام نشده است. اکثر مطالعات موجود، بیماران یک شهر استان خاص را بررسی کرده‌اند و جمع بندی کاملی در مورد آمار بقا نداریم.

البته بر اساس همان مطالعات داخلی، به نظر می‌رسد طول عمر مبتلایان در ایران اختلاف زیادی با کشورهای اروپایی و آمریکایی ندارد، هر چند در مناطق محروم‌تر می‌تواند کمی کمتر باشد.

گرچه آمار دقیقی موجود نیست، ولی به نظر می‌رسد طول عمر بیماران سرطان تیروئید در ایران تفاوت قابل توجهی با کشورهای غربی ندارد.

آمار زیر بر اساس مطالعات انجام‌شده بر روی بیماران کشورهای غربی است.

طول عمر بیماران سرطان تیروئید

در ادامه، بقای نسبی پنج ساله مبتلایان به سرطان تیروئید در انواع و مراحل مختلف آورده شده است.

نکته مهم: آمار زیر بر اساس مرحله‌بندی غیر‌عددی است:

  • تومور موضعی: تومور به خارج از تیروئید گسترش نیافته است
  • تومور ناحیه‌ای: تومور به غدد لنفاوی ناحیه گردن گسترش یافته است
  • تومور متاستاتیک: تومور به نواحی دوردست بدن گسترش پیدا کرده است

بیشتر بخوانید: متاستاز چیست


سرطان پاپیلاری تیروئید

درصد نسبی بیماران سرطان پاپیلاری تیروئید که بعد از پنج سال زنده می‌مانند (در مقایسه با افراد عادی جامعه) به صورت زیر است:

  • تومور موضعی: نزدیک ۱۰۰٪
  • تومور ناحیه ای: ۹۹٪
  • متاستاتیک: ۷۶٪
  • مجموع بیماران: نزدیک ۱۰۰٪

سرطان تیروئید

سرطان فولیکولار تیروئید

درصد نسبی بیماران سرطان فولیکولار تیروئید که بعد از پنج سال زنده می‌مانند (در مقایسه با افراد عادی جامعه) به صورت زیر است:

  • تومور موضعی: نزدیک ۱۰۰٪
  • تومور ناحیه ای: ۹۷٪
  • متاستاتیک: ۶۴٪
  • مجموع بیماران: ۹۸٪

سرطان مدولاری تیروئید

درصد نسبی بیماران سرطان مدولاری تیروئید که بعد از پنج سال زنده می‌مانند (در مقایسه با افراد عادی جامعه) به صورت زیر است:

  • تومور موضعی: نزدیک ۱۰۰٪
  • تومور ناحیه ای: ۹۱٪
  • متاستاتیک: ۳۸٪
  • مجموع بیماران: ۸۹٪

سرطان آناپلاستیک تیروئید

درصد نسبی بیماران سرطان فولیکولار تیروئید که بعد از پنج سال زنده می‌مانند (در مقایسه با افراد عادی جامعه) به صورت زیر است:

  • تومور موضعی: ۳۱٪
  • تومور ناحیه ای: ۱۰٪
  • متاستاتیک: ۳٪
  • مجموع بیماران: ۷٪

کدام نوع سرطان تیروئید بدخیم تر است؟

همانطور که از آمار و ارقام بالا مشخص است بدترین نوع سرطان تیروئید، سرطان آناپلاستیک است. طول عمر مبتلایان به سرطان تیروئید آناپلاستیک، عموما طولانی نیست. اکثر بیماران در مراحل پیشرفته تشخیص داده می‌شوند و سرعت رشد تومور نیز به مراتب زیاد است. در اکثر موارد، امکان جراحی وجود ندارد.

در مورد نحوه تشخیص سرطان تیروئید بیشتر بخوانید.

آیا سرطان تیروئید پاپیلاری کشنده است؟

همانطور که در آمار بالا مشخص است، طول عمر بیماران سرطان تیروئید پاپیلاری بعد از درمان، مخصوصا در مراحل ابتدایی، بسیار خوب است. در واقع، سرطان پاپیلاری تیروئید یکی از قابل علاج‌ترین سرطان‌ها است و بسیاری از بیماران طول عمر طبیعی را بعد از درمان تجربه می‌کنند.

مهم: تمام آماری که در این صفحه ارائه شده است، برای بیمارانی است که تحت درمان‌های استاندارد قرار گرفته‌اند. در صورتی که بیمار درمان استاندارد را انجام ندهد، بیماری پیشرفت کرده و به سایر نواحی بدن پخش می‌شود. بنابراین سرطان تیروئید، همانند سایر سرطان‌ها، بدون درمان می‌تواند منجر به مرگ شود.

سرطان تیروئید، قابل درمان است. با عدم درمان، شانس بهبودی کامل را از خود نگیرید.

نتیجه گیری: طول عمر بیماران سرطان تیروئید

در این صفحه از سایت دکتر فرازمند، درباره طول عمر بیماران سرطان تیروئید از نوع پاپیلری، فولیکولر، مدولاری و آناپلاستیک خواندیم. دانستیم بسیاری از بیماران طول عمر عادی خواهند داشت و این بیماری یکی از بهترین پیش‌آگهی‌ها را بین انواع سرطان داراست.

سوالات رایج

طول عمر بعد از برداشتن تیروئید چقدر است؟

طول عمر بعد از برداشتن تیروئید، بستگی به نوع بیماری که در پاتولوژی تشخیص داده می‌شود دارد. مثلا اینکه آیا سرطان وجود دارد؟ اگر بله، اندازه آن چقدر است و گرید و استیج آن چند است؟ همچنین شرایط بالینی بیمار نیز می‌تواند روی طول عمر وی تاثیر بگذارد.

درصد مرگ و میر سرطان تیروئید چقدر است؟

درصد مرگ و میر سرطان تیروئید بستگی به نوع آن و مرحله آن دارد، با این وجود درصد مرگ و میر سرطان تیروئید نسبت به بسیاری از سرطان‌های دیگر کمتر است و به طور کل سرطانی با پیش‌آگهی خوب محسوب می‌شود. تنها استثناء، سرطان تیروئید آناپلاستیک است که البته نادر می‌باشد.

profile
نویسنده :

دکتر بــرنا فــرازمـند

متخصص رادیوتراپی و انکولوژی

«تصمیم‌گیری آگاهانه» حق اساسی هر فرد است. ما در سایت drfarazmand.com با ارائه دقیق‌ترین و به‌روز‌ترین اطلاعات در مورد انواع سرطان و پاسخ به سوالات شما، کمک می‌کنیم بهترین انتخاب‌ها را داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *