درمان سرطان ریه
سرطان ریه

درمان سرطان ریه

تاریخ انتشار : ۲۵ دی ۱۴۰۰ آخرین بروز رسانی مقاله: 17 اردیبهشت 1402 551 بازدید 0 نظر

درمان سرطان ریه در افراد و مراحل مختلف بیماری متفاوت است. به طور کلی ۵ روش اصلی برای درمان سرطان ریه وجود دارد:

  • عمل جراحی
  • پرتو درمانی
  • شیمی درمانی
  • درمان هدفمند
  • ایمونوتراپی

در ادامه هر کدام را توضیح داده‌ایم.

انتخاب بهترین درمان سرطان ریه

انتخاب بهترین درمان سرطان ریه برای هر بیمار خاص، کاری بسیار تخصصی است و باید توسط پزشک متخصص آگاه به اطلاعات بیمار انجام شود. به طور کل چندین عامل بیشترین نقش را در تعیین بهترین درمان در هر فرد دارند، از جمله:

  • نوع و مرحله سرطان
  • عوارض جانبی احتمالی
  • نظر بیمار
  • وضعیت سلامتی بیمار

انواع درمان سرطان ریه

جراحی سرطان ریه

انواع جراحی سرطان ریه، لوبکتومی، سگمنتکتومی، پنومونکتومی، رزکشن وج، گوه‌ای

در مراحل ابتدایی که بتوان تومور را با جراحی برداشت، این درمان بسیار موثر است. متاسفانه بیشتر افرادی که بیماری پیشرفته یا متاستاتیک دارند، برای جراحی سرطان ریه مناسب نیستند.

در جراحی سرطان ریه، پزشک شما بخشی یا تمام ریه سرطانی را برمی‌دارد. وسعت جراحی بستگی به موارد زیر دارد:

  • اندازه تومور سرطانی
  • مکان تومور
  • وسعت پخش آن

بیشتر بخوانید: جراحی سرطان ریه: انواع و عوارض

پرتودرمانی سرطان ریه

پرتو درمانی یا رادیوتراپی به معنای استفاده از اشعه پر انرژی برای از بین بردن سلول‌های سرطانی است. پرتو درمانی نقش بالقوه در تمام مراحل درمان سرطان ریه دارد. البته همانند جراحی، پرتودرمانی با هدف علاج در مراحل اولیه سرطان ریه کاربرد دارد. در مراحل پیشرفته، نقش رادیوتراپی عمدتا تسکینی (برای کاهش علائم) است.

در پرتودرمانی سرطان ریه، استفاده از تکنولوژی‌های پیشرفته‌تر رادیوتراپی مناسب‌تر است. علت اصلی نیاز به این تکنولوژی‌ها، حرکت زیاد ریه هنگام تنفس است. استفاده از این تکنولوژی‌ها، عوارض درمانی را کاهش می‌دهد.

بیشتر بخوانید: پرتو درمانی سرطان ریه

انواع مختلف رادیوتراپی در مراحل مختلف درمان به کار می‌آید:

  • در مراحل اولیه که امکان جراحی وجود ندارد، استفاده از روش استریوتاکتیک (SBRT) توصیه می‌شود. نام دیگر SBRT،‌ درمان SABR است.
  • در مرحله پیشرفته موضعی، استفاده از تکنولوژی‌های دیگر رادیوتراپی، همراه با شیمی‌درمانی (در صورت امکان) توصیه می‌شود.
  • در بیماری متاستاتیک، از رادیوتراپی برای تسکین علامت‌های موضعی یا پیشگیری از ایجاد آن‌ها استفاده می‌شود.

بهترین متخصص رادیوتراپی در تهران


درمان‌های دارویی سرطان ریه

درمان‌های دارویی یکی از ارکان درمان سرطان ریه است. با ظهور و گسترش داروهای تارگت و ایمونوتراپی، نقش این درمان‌ها در بسیاری از سرطان‌ها، از جمله سرطان ریه، در حال افزایش است. درمان سیستمیک (سراسری)، استفاده از دارو جهت از بین بردن سلول های سرطانی است. در این روش دارو از طریق جریان خون به سلول های سرطانی در سراسر بدن می رسد. روش های انجام درمان سیستمیک عبارتند از:

  1. تزریق داخل وریدی
  2. قرص یا کپسول خوراکی

به طور کلی، سه روش دارویی در سرطان ریه مورد استفاده است:

  • شیمی درمانی
  • درمان تارگت (هدفمند)
  • ایمونوتراپی (ایمنی درمانی)

ممکن است یک دارو به تنهایی یا چند دارو با هم تجویز شود. همچنین ممکن است درمان دارویی همراه با پرتودرمانی تجویز شود. در ادامه، در مورد هر کدام از این روش‌ها توضیحات بیشتری می‌دهم.

درمان سرطان ریه، درمان دارویی سرطان ریه، کموتراپی کانسر ریه

شیمی درمانی سرطان ریه

در شیمی‌درمانی از داروها برای از بین بردن سلول‌های سرطان استفاده می‌شود. منظور از شیمی‌درمانی، معمولا همان شیمی‌درمانی سنتی (غیر تارگت) است. در تمام مراحل ریه می‌توان از شیمی‌درمانی استفاده کرد. این درمان باعث افزایش طول عمر و بهبود کیفیت زندگی بیماران می‌شود. در شیمی درمانی سرطان ریه، داروهای زیر بیشترین کاربرد را دارند:

  • پلاتین ها (سیس پلاتین، کربوپلاتین)
  • تاکسان ها (پاکلی تاکسل، دوستکسل، پاکلی‌تاکسل متصل به آلبومین)
  • جمسیتابین
  • وینورلبین
  • اتوپوزاید
  • پمترکسد

در مراحل ابتدایی سرطان ریه، انکولوژیست معمولا از ترکیب دو دارویی استفاده می‌کند. این ترکیب، معمولا از یک داروی پلاتین و دارویی دیگر تشکیل می‌شود.

بیشتر بخوانید: شیمی درمانی سرطان ریه

درمان تارگت سرطان ریه

در درمان تارگت (Targeted) یا هدفمند، مولکول‌های خاصی در سلول‌های سرطانی هدف گرفته می‌شود و از آن طریق به این سلول‌ها حمله می‌شود. با توجه به اینکه این مولکول‌ها عمدتا در سلول‌های سرطانی دیده می‌شود، آسیب به سایر سلول‌ها کمتر از شیمی‌درمانی مرسوم خواهد بود. بنابراین در بعضی موارد که داروهای شیمی‌درمانی موثر نیستند، این داروها موثرند. همچنین عوارض آن‌ها با شیمی‌درمانی مرسوم متفاوت است. در حال حاضر داروهای تارگت تراپی سرطان ریه، اغلب برای کانسر ریه پیشرفته استفاده می‌شود. داروهای هدفمند، مولکول‌های مختلفی را هدف می‌گیرند. از شایع‌ترین مولکول‌های هدف درمان می‌توان به VEGFR و KRAS و EGFR اشاره کرد.

بیشتر بخوانید: تارگت تراپی سرطان ریه

تارگت تراپی سرطان ریه، درمان تارگت سرطان ریه، درمان سرطان ریه

ایمونوتراپی

ایمونوتراپی (ایمنی-درمانی) به معنای تقویت سیستم دفاعی بدن برای مقابله با سرطان است. پروتئین PD-1 یک هدف مهم در درمان سرطان ریه است. این پروتئین نوعی اثر ترمزی در ایجاد واکنش ایمنی دارد. این پروتئین پس از اتصال به PD-L1 فعال می‌شود. بنابراین وقتی PD-1 و PD-L1 به هم متصل می‌شوند، واکنش ایمنی ترمز می‌کند! (متوقف می‌شود). پس با مهار یکی از این دو مولکول، می‌توانیم مسیر ایمنی را فعال نماییم. ایمونوتراپی سرطان ریه یکی از روش های درمان این سرطان است. داروهای ایمونوتراپی زیر این مسیر را مسدود می‌کنند:

  • آتزولیزوماب
  • دوروالوماب
  • نیوولوماب
  • پمبرولیزوماب

بیشتر بخوانید: ایمونوتراپی سرطان ریه

برنامه درمانی سرطان ریه

انواع گزینه‌های درمانی سرطان ریه را در بالا گفتیم. اما نگفتیم در یک بیمار خاص کدام روش‌های درمان و به چه ترتیی انجام خواهد شد. این موضوع کاملا پیچیده است و بستگی به عوامل مختلفی دارد، اما به طور کلی می‌توان درمان را به این صورت خلاصه کرد:

درمان سرطان ریه اولیه

در مراحل ابتدایی در صورت امکان می‌توان جراحی انجام داد. ممکن است نیاز به شیمی درمانی و یا پرتو درمانی قبل یا بعد از جراحی باشد.

درمان سرطان ریه پیشرفته موضعی

در مراحل پیشرفته موضعی که امکان جراحی وجود ندارد، معمولا درمان به صورت پرتو درمانی و شیمی درمانی است.

درمان سرطان ریه پیشرفته

در مرحله پیشرفته متاستاتیک معمولا از درمان‌های دارویی استفاده می‌شود. درمان‌های تارگت و ایمونوتراپی بیشتر در سرطان‌های پیشرفته و متاستاتیک نقش دارند. درمان در این مرحله عمدتا با هدف کاهش علائم و یا افزایش طول عمر است، و شانس بهبود کامل بسیار کم است.

مدت زمان درمان سرطان ریه

از آنجایی که اکثر بیماران علاوه بر جراحی نیاز به شیمی درمانی و یا پرتو درمانی خواهند داشت، درمان سرطان ریه معمولا چند ماه به طول می‌انجامد.

سایر درمان‌های سرطان ریه

به جز ۵ روش اصلی درمان سرطان ریه که در بالا ذکر شد، درمان‌های کمکی دیگری نیز وجود دارد که در شرایط خاص استفاده می‌شوند، از جمله:

  • امواج مایکروویو
  • امواج RF (رادیوفرکوئنسی)
  • لیزر

آیا امکان درمان سرطان ریه با طب سنتی یا داروهای گیاهی وجود دارد؟

داروهای گیاهی یا سنتی صرفا برای علامت‌درمانی سرطان ریه می‌توانند به کار روند. درمان استاندارد شامل جراحی و پرتودرمانی و شیمی درمانی است و داروهای گیاهی در بهترین حالت می‌توانند نقش کمکی داشته باشند.

آیا امکان درمان سرطان ریه بدون جراحی وجود دارد؟

بله، می‌توان به جای جراحی از پرتو درمانی استفاده کرد که معمولا همراه با شیمی درمانی تجویز می‌شود. تصمیم به جراحی یا عدم انجام آن باید به طور مشترک توسط پزشکان و بیمار گرفته شود.

جمع‌بندی: درمان سرطان ریه

در این مقاله ۵ روش اصلی درمان سرطان ریه را معرفی کردیم. این درمان‌ها باعث افزایش طول عمر بیماران سرطان ریه می‌شوند. سپس به طور مختصر بیان کردیم ترتیب و برنامه درمانی به چه صورت است. درصورتی که نیاز به مشاوره در خصوص درمان سرطان ریه دارید می توانید از لینک‌های مشاوره موجود در سایت از دکتر فرازمند مشاوره بگیرید. افراد سیگاری باید غربالگری سرطان ریه را انجام دهند تا از عدم وجود سرطان ریه مطمئن شوند.

منابع:

mayoclinic.org

Cancerresearchuk.org

cancer.net

سوالات رایج:

انواع درمان سرطان ریه چیست؟

انواع درمان کانسر این سرطان به ۵ روش اصلی تقسیم بندی می شود که در این مقاله هر ۵ روش را توضیح داده ایم.

بهترین راه درمان سرطان ریه چیست؟

هرکدام از روش ها مزایا و معایب خود را دارند که با توجه به مرحله بندی سرطان ریه و سایر مشخصات بیمار و بیماری، بهترین روش درمان این سرطان می‌تواند متفاوت باشد.

آیا سرطان ریه درمان دارد؟

درمان‌های مختلفی برای سرطان ریه وجود دارد. در مراحل ابتدایی بیمار امکان بهبود کامل بیمار وجود دارد. در مراحل بالاتر درمان با هدف افزایش طول عمر و کیفیت زندگی بیمار انجام می‌شود.

profile
نویسنده :

دکتر بــرنا فــرازمـند

متخصص رادیوتراپی و انکولوژی

«تصمیم‌گیری آگاهانه» حق اساسی هر فرد است. ما در سایت drfarazmand.com با ارائه دقیق‌ترین و به‌روز‌ترین اطلاعات در مورد انواع سرطان و پاسخ به سوالات شما، کمک می‌کنیم بهترین انتخاب‌ها را داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *