کنار آمدن با درمان سرطان سینه
سرطان سینه

کنار آمدن با درمان سرطان سینه

تاریخ انتشار : ۲۵ دی ۱۴۰۰ آخرین بروز رسانی مقاله: 25 دی 1400 268 بازدید 0 نظر

همه‌ی روش‌های درمان سرطان (از جمله سرطان سینه) می‌توانند عوارض جانبی یا تغییراتی در بدن و احساس شما ایجاد کنند. به دلایل بسیاری، افراد حتی در صورت درمان یکسان برای نوع یکسانی از سرطان، عوارض جانبی یکسانی را تجربه نمی‌کنند. این موضوع باعث می‌شود پیش‌بینی تجربه شخصی شما از درمان دشوار شود. این صفحه شما را در مورد نحوه کنار آمدن و حل عوارض درمان سرطان سینه راهنمایی می‌کند.

هنگامی که برای شروع درمان سرطان آماده می شوید، طبیعی است که از عوارض جانبی ناشی از درمان بترسید. باید بدانید که تیم درمانی شما برای جلوگیری و تسکین عوارض جانبی تلاش خواهند کرد. پزشکان این بخش از درمان سرطان را «مراقبت تسکینی» یا «مراقبت حمایتی» می‌نامند. صرف نظر از سن شما و مرحله بیماری، «مراقبت تسکینی» قسمت مهمی از برنامه درمانی شما است.

کنار آمدن با عوارض جانبی جسمی

عوارض جانبی جسمی شایع در هر روش درمانیِ سرطان پستان (در مراحل اولیه و موضعی پیشرفته)، در بخش انواع درمان ذکر شده‌اند. تغییرات وضعیت سلامت جسمی شما به عوامل مختلفی از جمله مرحله سرطان، طول و میزان درمان و سلامت عمومی شما بستگی دارد.

به طور منظم در مورد حالتان با تیم درمانی خود صحبت کنید. باید به تیم درمانی در مورد هر گونه عارضه جانبی جدید یا تغییر در عوارض جانبی موجود اطلاع دهید. اگر تیم درمانی حال شما را بدانند، می‌توانند راهی برای تسکین یا کنترل عوارض جانبی شما پیدا کنند تا احساس راحتی بیشتری داشته باشید و احتمالا از بدتر شدن عوارض جلوگیری کنید.

نوشتن سیر تغییرات عوارض جانبی مفید است، زیرا توضیح دادن این تغییرات به تیم درمانی را برای شما آسان‌تر می‌کند.

گاهی اوقات، ممکن است عوارض جانبی جسمی پس از پایان درمان نیز ادامه یابد و پزشکان آن را «عوارض جانبی بلند مدت» می‌نامند. عوارض جانبی که ماه‌ها یا سال‌ها پس از درمان رخ می‌دهد (تازه ایجاد می‌شود)، «عوارض جانبی دیررس» نام دارد. درمان عوارض جانبی طولانی مدت و دیررس بخش مهمی از مراقبت های پس از درمان است.

کنار آمدن با اثرات عاطفی و اجتماعی

ممکن است تشخیص سرطان، تاثیرات عاطفی و اجتماعی بر روی شما داشته باشد. این اثرات می‌تواند شامل مواجهه با احساسات دشوار مانند غم، اضطراب، عصبانیت و یا کنترل نگرانی شما باشد. گاهی اوقات برای افراد دشوار است که احساسات خود را به عزیزانشان توضیح دهند. برخی دریافته‌اند که گفتگو با یک مددکار اجتماعی سرطان، مشاور یا فرد روحانی می‌تواند به آن‌ها کمک کند که روش‌های موثرتری برای کنار آمدن و صحبت در مورد سرطان پیدا کنند.

برآمدن از پس هزینه‌های مراقبت از سرطان سینه

ممکن است درمان سرطان گران باشد. این هزینه سبب ایجاد استرس و اضطراب زیادی برای افراد مبتلا به سرطان و خانواده‌های آن‌ها می‌شود. بسیاری از افراد متوجه می‌شوند که علاوه بر هزینه‌های درمان، هزینه‌های اضافی و برنامه ریزی نشده ای مرتبط با مراقبت آن‌ها وجود دارد. هزینه‌ی بالای مراقبت‌های پزشکی در برخی موارد مانع از پیگیری یا تکمیل برنامه درمانی سرطان می‌شود. این موضوع می‌تواند سلامتی آن ها را به خطر بیندازد و ممکن است در آینده هزینه‌های بیشتری را به دنبال داشته باشد. به بیماران و خانواده‌های آن ها توصیه می‌شود که در مورد نگرانی‌های مالی با یکی از اعضای تیم درمانی خود صحبت کنند.

مراقبت از عزیزانی که سرطان دارند

اعضای خانواده و دوستان اغلب نقش مهمی در مراقبت از فردی که به سرطان پستان در مراحل اولیه و موضعی پیشرفته مبتلا است، ایفا می‌کنند. این افراد «مراقب» (caregiver) نامیده می شوند. مراقبان می‌توانند از نظر جسمی، عملی و عاطفی از بیمار حمایت کنند، حتی اگر دور از آن‌ها زندگی کنند.

ممکن است مراقبان به طور روزمره یا به میزان مورد نیاز مسئولیت‌های مختلفی داشته باشند، از جمله:

  • ارائه حمایت و ترغیب
  • صحبت با تیم درمانی
  • دادن دارو
  • کمک به کنترل علائم و عوارض جانبی
  • هماهنگی نوبت‌های پزشکی
  • همراهی بیمار برای ملاقات‌های پزشکی
  • کمک به فراهم کردن غذا
  • کمک در کارهای خانه
  • رسیدگی به مسائل مربوط به بیمه و صورت حساب

گفت و گو با تیم درمانی در مورد عوارض جانبی

قبل از شروع درمان، در مورد عوارض جانبی احتمالی با پزشک خود صحبت کنید. پرسیدن سوال‌های زیر توصیه می‌شود.

  • کدام عوارض جانبی به احتمال بیشتری ایجاد می‌شوند؟
  • چه زمانی این عوارض جانبی ایجاد می‌شوند؟
  • برای تسکین یا جلوگیری از این عوارض جانبی چه کاری می‌توانیم انجام دهیم؟

در مورد هرگونه عوارض جانبی که در طول درمان و پس از آن اتفاق می‌افتد، حتماً با تیم درمانی خود صحبت کنید. حتی اگر فکر می‌کنید که عوارض جانبی جدی نیست، درباره آن صحبت کنید. این گفت و گو باید شامل تأثیرات جسمی، عاطفی، اجتماعی و مالی ناشی از سرطان باشد.

همچنین بپرسید که در طول درمان و پس از آن در خانه و کارهای روزمره به چه میزانی از مراقبت نیاز دارید. این گفت و گو می‌تواند به تنظیم یک برنامه مراقبت برای شما کمک کند.

profile
نویسنده :

دکتر بــرنا فــرازمـند

متخصص رادیوتراپی و انکولوژی

«تصمیم‌گیری آگاهانه» حق اساسی هر فرد است. ما در سایت drfarazmand.com با ارائه دقیق‌ترین و به‌روز‌ترین اطلاعات در مورد انواع سرطان و پاسخ به سوالات شما، کمک می‌کنیم بهترین انتخاب‌ها را داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *