زندگی پس از سرطان سینه
سرطان سینه

زندگی پس از سرطان سینه

تاریخ انتشار : ۲۵ دی ۱۴۰۰ آخرین بروز رسانی مقاله: 7 خرداد 1402 339 بازدید 0 نظر

منظور از زندگی پس از سرطان، گاهی صرفا زندگی پس از بهبود از سرطان و گاهی زندگی از همان ابتدای ابتلا به سرطان و نیز پس از بهبود آن است. در این صفحه با نکاتی برای زندگی پس از سرطان سینه آشنا می‌شوید.

زندگی پس از سرطان یکی از پیچیده ترین قسمت های ابتلا به سرطان است، زیرا برای هر فرد متفاوت است. برخی از افراد جهت کاهش خطر عود یا برای کنترل سرطان به صورت یک بیماری مزمن، به مدت طولانی به درمان سرطان ادامه می دهند.

ممکن است بهبودیافتگان ترکیبی از احساسات شدید از جمله شادی، نگرانی، رهایی، احساس گناه و ترس را تجربه کنند. برخی از افراد می گویند که پس از تشخیص سرطان، بیشتر از قبل قدر زندگی را می دانند و بیش از پیش نفس خود را می پذیرند. برخی دیگر، درباره سلامتی خود بسیار نگران می شوند و درباره توانایی کنار آمدن با زندگی روزمره خود شک دارند. حتی ممکن است بعضی از افراد ترجیح دهند که این تجربه را پشت سر بگذارند و احساس می‌کنند که زندگی آنها به طور عمده تغییری نکرده است.

ممکن است پس از پایان درمان سرطان، بازماندگان مقداری استرس داشته باشند، زیرا مراجعه مکرر آن ها به تیم درمان پایان می‌یابد. اغلب اوقات، رابطه ایجاد شده با تیم درمان سبب احساس امنیت در طول درمان می‌شود و بعد از آن، افراد این منبع پشتیبانی را از دست می‌‌دهند. ممکن است این امر به ویژه هنگامی صدق می‌کند که نگرانی‌ها و چالش‌های جدیدی با گذشت زمان ظاهر شود، مثلا هرگونه عارضه دیررس درمان، چالش های عاطفی مانند ترس از بازگشت سرطان، نگرانی از سلامت جنسی و باروری، مسائل مالی و محیط کار.

هر فرد بهبودیافته، نگرانی ها و چالش های مختص به خودش را دارد. در هر چالشی، اولین قدم مناسب این است که بتوانید ترس‌های خود را بشناسید و درباره آنها صحبت کنید. مقابله موثر به موارد زیر نیاز دارد:

  • درک چالشی که با آن روبرو هستید.
  • تفکر به راه حل‌ها
  • درخواست کمک از دیگران و اجازه دادن به آن ها برای حمایت از شما
  • احساس راحتی با مسیر انتخابی

عضویت در یک گروه پشتیبانی مجازی یا حضوری بازماندگان سرطان برای بسیاری از افراد مفید است. این گروه به شما امکان می دهد با افرادی که خودشان تجربه ای مشابه شما داشته اند صحبت کنید.

گزینه های دیگر برای یافتن پشتیبانی عبارتند از: گفت و گو با یک دوست یا یکی از اعضای تیم درمانی، مشاوره فردی یا درخواست کمک در مرکزی که در آن درمان شده‌اید.

تغییر نقش مراقبان

ممکن است اعضای خانواده و دوستان بیمار نیز دوره‌های گذار را طی کنند. یک مراقب نقش مهمی در حمایت از فرد مبتلا به سرطان سینه، ارائه مراقبت های جسمی، عاطفی و عملی (چه به صورت روزمره و چه در زمان‌های نیاز) ایفا می‌کند. بسیاری از مراقبان بر روی ارائه این حمایت ها متمرکز می شوند، خصوصاً اگر دوره درمانی برای چندین ماه یا بیشتر طول بکشد.

با این حال، با تکمیل درمان، نقش مراقب اغلب تغییر می‌کند. در نهایت، نیاز به مراقبت‌های مربوط به تشخیص سرطان بسیار کمتر می‌شود یا به پایان می‌رسد.

بینش جدید نسبت به سلامتی

برای بسیاری از افراد، زندگی پس از سرطان به عنوان انگیزه ای قوی برای ایجاد تغییر در سبک زندگی است.

به افرادی که از مرحله اولیه و پیشرفته موضعی سرطان پستان رهایی می‌یابند توصیه می‌شود که از دستورالعمل های زیر جهت بهبود وضعیت سلامتی خود پیروی کنند: عدم استعمال دخانیات، محدود کردن مصرف الکل، تغذیه مناسب، کنترل استرس و رسیدن به وزن مناسب و حفظ آن. فعالیت بدنی منظم می‌تواند به بازیابی قدرت و سطح انرژی شما کمک کند. تیم درمانی شما می‌تواند جهت رسیدن به یک برنامه ورزشی مناسب بر اساس نیازها، توانایی‌های بدنی و سطح آمادگی جسمانی به شما کمک کند. بسیاری از افراد راحت ترند که با شریک زندگی خود، یک برنامه ورزشی را دنبال کنند. شما می توانید از همسر / شریک زندگی یا دوست خود بخواهید به شما بپیوندد.

باید برای مراقبت از سلامتی خود، معاینات و آزمایش های پزشکی توصیه شده را انجام دهید

با تیم درمانی خود صحبت کنید تا یک برنامه زندگی پس از سرطان که مناسب نیاز های شماست برای شما تنظیم کنند.

profile
نویسنده :

دکتر بــرنا فــرازمـند

متخصص رادیوتراپی و انکولوژی

«تصمیم‌گیری آگاهانه» حق اساسی هر فرد است. ما در سایت drfarazmand.com با ارائه دقیق‌ترین و به‌روز‌ترین اطلاعات در مورد انواع سرطان و پاسخ به سوالات شما، کمک می‌کنیم بهترین انتخاب‌ها را داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *