ایمونوتراپی سرطان سینه
سرطان سینه

ایمونوتراپی سرطان سینه چیست؟

تاریخ انتشار : ۳۰ آذر ۱۴۰۰ آخرین بروز رسانی مقاله: 16 اردیبهشت 1402 435 بازدید 0 نظر

ایمونوتراپی سرطان سینه یکی از راه های درمان سرطان سینه است که با هدف از بین بردن سلول و جلوگیری از رشد تومورهای سرطان سینه انجام می شود. ایمونوتراپی یا درمان بیولوژیکی، باعث تقویت یا بازیابی توانایی سیستم ایمنی برای مبارزه با سرطان ‌می‌شود و یکی از راه‌های درمان سرطان سینه نیز ایمونوتراپی سرطان سینه است.

بخوانید: ایمونوتراپی چیست؟

کدام بیماران سرطان سینه به ایمونوتراپی نیاز دارند؟

از ایمونوتراپی برای درمان سرطان سینه سه گانه- منفی متاستاتیک یا  سرطان سینه‌ی پیشرفته‌ی موضعی استفاده می شود.

در سرطان سینه با چه هدفی از ایمونوتراپی استفاده می‌کنیم؟

  • از بین بردن سلول های سرطان سینه
  • جلوگیری از رشد و گسترش تومورهای سرطان سینه
  • کنترل کردن علائم سرطان سینه متاستاتیک

تیم درمانی شما برای مشخص کردن برنامه داروها، دوز داروها و برنامه های ایمونوتراپی شما، نیازهای شخصی‌تان را در نظر می گیرد و ممکن است شما درمان های دیگری را هم دریافت کنید.

مهارکننده های ایست بازرسی ایمنی

مهارکننده ایست بازرسی ایمنی (Immune checkpoint inhibitors) سیستم ایمنی به طور معمول با استفاده از پروتئین‌های خاصی به نام نقاط بازرسی از حمله به سلول‌های طبیعی بدن جلوگیری می‌کند؛ این پروتئین‌ها توسط بعضی از سلول‌های سیستم ایمنی ساخته می‌شوند. گاهی اوقات سلول های سرطان سینه از این نقاط بازرسی برای جلوگیری از حمله‌ی سیستم ایمنی، استفاده می کنند.

مهارکننده های ایست بازرسی ایمنی، داروهایی هستند که عملکردشان مسدود کردن پروتئین‌های ایست بازرسی است تا سلول‌های سیستم ایمنی یا سلول‌های T به سلول های سرطانی حمله کرده و آنها را از بین  ببرند. مهارکننده های ایست بازرسی ایمنی ، آنتی بادی های مونوکلونال یا تک‌دودمانی هستند که آنتی ژن خاصی را روی سلول سرطانی پیدا می‌کنند و به آن متصل می شود.

پمبرولیزوماب (کیترودا)

داروی پمبرولیزوماب برای ایمونوتراپی سرطان سینه

انواع داروهای ایمونوتراپی سرطان سینه

دو داروی اصلی ایمونوتراپی سرطان سینه عبارتند از:

  • پمبرولیزوماب
  • آتزولیزوماب

پمبرولیزوماب

پمبرولیزوماب (Pembrolizumab) دارویی است که PD-1 را هدف قرار می دهد؛ PD-1 پروتئینی روی سلول های سیستم ایمنی (سلول های T) است که باعث جلوگیری از حمله این سلول ها به سایر سلول های بدن می‌شود. این دارو با مسدود کردن PD-1، پاسخ ایمنی را در برابر سلول های سرطان سینه تقویت می کند و اغلب با این کار می تواند تومورها را کوچک کند.

آتزولیزوماب

آتزولیزوماب (Atezolizumab) با نام تجاری Tecentriq، یک مهارکننده‌ی ایست بازرسی ایمنی است که با اتصال پیدا کردن به PLD-1 مانع اتصال آن به لیگاندش می‌شود و از این طریق عمل می‌کند. آترولیزوماب در ترکیب با ناب-پاکلیتاکسل (nab-paclitaxel)، برای درمان سرطان سینه سه گانه-منفی پیشرفته یا متاستاتیک استفاده می‌شود؛ این نوع از سرطان سینه، پروتئین PD-L1 را بیان می کند.

در مطالعات جدیدتری که روی آتزولیزوماب انجام شده، سود این دارو تایید نشد. بنابراین این دارو از اواخر سال ۲۰۲۱ دیگر برای سرطان سینه تاییدیه ندارد.

آتزولیزوماب

داروی آتزولیزوماب دیگر برای ایمونوتراپی سرطان سینه مورد تایید نیست

اثرات جانبی ایمونوتراپی سرطان سینه

عوارض جانبی ممکن است در هرکدام از درمان‌های سرطان سینه رخ دهد، اما تجربه هر کس از این عوارض جانبی متفاوت است. برخی افراد عوارض جانبی زیادی دارند و دیگران عوارض کمی را تجربه می‌کنند یا اصلا عوارضی ندارند.

عوارض جانبی ایمونوتراپی اساساً به نوع دارو یا ترکیب دارو، دوز، نحوه تجویز و سلامت کلی شما بستگی دارد. آتزولیزوماب ممکن است این عوارض جانبی را ایجاد کند:

  • خستگی
  • کاهش اشتها
  • تهوع و استفراغ
  • عفونت
  • یبوست
  • تب
  • اسهال
  • تعداد کم گلبول های سفید خون
  • سرفه

برای بررسی شرایط بیماری و عوارض درمان، باید پیگیری سرطان سینه را تحت نظر پزشک خود انجام دهید.

عوارض جانبی ناشی از ایمونوتراپی سرطان سینه

حتما عوارض جانبی را به تیم درمانی خود گزارش دهید. عوارض جانبی ناشی از ایمونوتراپی سرطان پستان ممکن است در هر زمانی، بلافاصله بعد از ایمونوتراپی یا چند روز یا چند هفته بعد از ایمونوتراپی رخ دهند. گاهی عوارض تاخیری ناشی از ایمونوتراپی، ماه‌ها یا سال‌ها بعد ایجاد می شوند. بیشتر عوارض جانبی درمان، بعد از مدتی به صورت خود به خود از بین می‌روند یا قابل درمان هستند؛ اما بعضی از آن‌ها مدت زیادی باقی می‌مانند یا دائمی می‌شوند.

اگر این عوارض را تجربه می‌کنید یا عوارضی دارید که فکر می‌کنید ممکن است حاصل ازایمونوتراپی باشد، به تیم درمانی خود خبر دهید. هرچه تیم درمان شما زودتر از این عوارض آگاه شوند، شما زودتر راهی برای رهایی از این عوارض پیدا می‌کنید.

نتیجه گیری

ایمونوتراپی، یکی از روش‌های درمان سرطان سینه است و به منظور از بین بردن سلول های سرطان سینه، جلوگیری از رشد و گسترش تومورهای سرطان سینه، کنترل کردن علائم سرطان سینه متاستاتیک از این درمان استفاده می‌کنیم. در حال حاضر تنها داروی پمبرولیزوماب برای ایمونوتراپی سرطان سینه تاییدیه دارد. برای مشاوره با دکتر فرازمند درباره ایمونوتراپی و درمان سرطان سینه می‌توانید از لینک مشاوره موجود در سایت استفاده کنید.

کدام نوع سرطان سینه با ایمونوتراپی درمان می شود؟

از ایمونوتراپی برای درمان سرطان سینه سه گانه- منفی متاستاتیک یا  سرطان سینه‌ی پیشرفته‌ی موضعی استفاده می شود.

عوارض ایمونوتراپی سرطان سینه چیست؟

برخی از این عوارض عبارتند از خستگی، کاهش اشتها، تهوع، استفراغ و … .

profile
نویسنده :

دکتر بــرنا فــرازمـند

متخصص رادیوتراپی و انکولوژی

«تصمیم‌گیری آگاهانه» حق اساسی هر فرد است. ما در سایت drfarazmand.com با ارائه دقیق‌ترین و به‌روز‌ترین اطلاعات در مورد انواع سرطان و پاسخ به سوالات شما، کمک می‌کنیم بهترین انتخاب‌ها را داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *