ترس از عود سرطان
پس از سرطان

۷ نکته برای کنار آمدن با ترس از عود سرطان

تاریخ انتشار : ۲۶ دی ۱۴۰۰ آخرین بروز رسانی مقاله: 23 اسفند 1401 337 بازدید 0 نظر

برای کنار آمدن با ترس از عود کردن سرطان چه راه کار هایی وجود دارد؟ پس از اتمام درمان، یکی از نگرانی‌‌های متداول بین بازماندگان سرطان، بازگشت سرطان است. ترس از عود، ترسی حقیقی و کاملا طبیعی است. گرچه شما نمی‌‌توانید بازگشت سرطان را کنترل کنید، اما تاثیر این ترس بر زندگی خود را می‌‌توانید مدیریت کنید.

۷ نکته برای کنار آمدن با ترس از عود سرطان

زندگی با عدم قطعیت هیچ‌وقت آسان نیست. باید این مساله را به خود یادآوری کرد که ترس و اضطراب نگرانی‌‌هایی طبیعی برای بقا هستند. نگرانی در مورد بازگشت سرطان معمولاً در اولین سال پس از درمان شدیدتر است. این نگرانی معمولاً با گذشت زمان کمتر می‌‌شود.

در مورد راهکارهای کنار آمدن با عدم قطعیت در سرطان بیشتر بخوانید.

اینجا به چند راهکار برای مقابله با ترس از عود اشاره می‌‌کنیم:

احساسات خود را بشناسید

  • بسیاری از افراد سعی می‌‌کنند که احساسات «منفی» خود را پنهان کنند و یا به آنها توجه نکنند؛ مثلا احساس ترس یا اضطراب. نادیده گرفتن این احساسات باعث تقویت و طاقت‌‌فرسا شدن آنها می‌‌شود. معمولا صحبت کردن در مورد ترس‌‌های خود با یکی از دوستان مورد اعتماد، اعضای خانواده و متخصصان سلامت روان (روان‌‌شناسان و روان درمانگران) می‌‌تواند موثر باشد. به زبان آوردن نگرانی‌ها می‌‌تواند به شما کمک کند دلایل ترس خود را بشناسید. ترس از تکرار درمان سرطان، از دست دادن کنترل زندگی، یا مواجه شدن با مرگ می‌‌توانند جزو آنها باشند. همچنین می‌‌توانید افکار خود را یادداشت کنید.

ترس‌‌های خود را نادیده نگیرید

  • اینکه به خود بگویید نگران نباش و یا خود را به خاطر داشتن ترس از عود سرطان سرزنش کنید، باعث از بین رفتن این احساسات نمی‌‌شود. بپذیرید که ممکن است ترس‌‌هایی را تجربه کنید و روی راهکارهای کنترل اضطراب متمرکز شوید. این احتمال وجود دارد که میزان اضطراب شما در زمان‌‌های خاص به طور موقت افزایش یابد. مثلا ممکن است در ویزیت‌‌های بعد از درمان، سالگرد تاریخ تشخیص بیماری شما و یا در زمان تشخیص سرطان شخص دیگری این اضطراب تشدید شود. گاهی اوقات، احتمال وقوع آنچه نگران آن هستید ممکن است خیلی کم باشد. صحبت با تیم درمانی می‌‌تواند به شما کمک کند تا بفهمید ترس‌‌های شما چقدر محتمل هستند.

نگرانی را به تنهایی تحمل نکنید

  • بسیاری از بازماندگان سرطان عضویت در یک گروه حمایتی را موثر می‌‌دانند. گروه‌های حمایتی فرصتی را فراهم می‌کنند تا بتوانید احساسات و ترس‌‌های خود را با کسانی که متوجه شرایط شما هستند، به اشتراک بگذارید. همچنین تبادل اطلاعات کاربردی و پیشنهادهای مفید را برای شما ممکن می‌‌سازد. تجربه گروهی غالباً احساس تعلق خاطری ایجاد می‌‌کند که به بازماندگان کمک می‌‌کند کمتر احساس تنهایی کنند. همچنین این حس را در آنها بوجود می‌‌آورد که بیشتر درک می‌‌شوند.

استرس را کاهش دهید

یافتن راه هایی برای مدیریت استرس به کاهش سطح کلی اضطراب کمک می‌‌کند. و در نتیجه ترس از عود سرطان را کم می‌کنند. روش های مختلف کاهش استرس را امتحان کنید تا دریابید چه چیزی برای شما موثرتر است. این روش‌‌ها شامل موارد زیر هستند:

    • وقت گذراندن با خانواده و دوستان
    • تمرکز روی سرگرمی‌ها و فعالیت های دیگری که از آنها لذت می‌‌برید
    • قدم زدن، مدیتیشن یا لذت بردن از استحمام در وان
    • ورزش منظم
    • خواندن یک کتاب خنده دار یا تماشای یک فیلم خنده دار

اطلاعات کافی داشته باشید

  • بیشتر سرطان‌‌ها برای عود الگویی قابل پیش بینی دارند. اما هیچ کس نمی‌‌تواند دقیقاً به شما بگوید که در آینده چه اتفاقی خواهد افتاد. متخصصی که سابقه پزشکی شما را می‌‌داند، می‌‌تواند در مورد احتمال بازگشت سرطانتان، شما را آگاه کند. او همچنین می‌‌تواند به شما بگوید که به دنبال چه علائمی باشید. آگاهی از این علامت‌‌ها باعث می‌‌شود که هر دردی موجب نگرانی شما برای بازگشت سرطان نشود. در صورتی که علامتی را تجربه کردید که از بین نرفت و یا شدیدتر شد، با تیم درمانی خود صحبت کنید.

در مورد مراقبت های بعد از درمان با تیم درمانی خود صحبت کنید

  • یکی از اهداف مراقبت های بعد از درمان، بررسی عود سرطان است. برنامه شما ممکن است شامل معاینات بالینی منظم و/یا آزمایشات پزشکی برای پیگیری بهبودی شما باشد. داشتن برنامه‌‌ای منظم برای ویزیت‌‌های بعدی می‌‌تواند برای بازماندگان حس کنترل (روی شرایط ایجاد شده بعد از درمان) ایجاد کند.

انتخاب های سالم داشته باشید

  • عادت های سالم مانند خوردن غذاهای مغذی، ورزش منظم و خواب کافی به افراد کمک می‌‌کند تا هم از نظر جسمی و هم از نظر روحی احساس بهتری داشته باشند. پرهیز از عادت های ناسالم، مانند سیگار کشیدن و مصرف بیش از اندازه الکل، باعث می‌‌شود که افراد احساس کنترل بیشتری بر سلامتی خود داشته باشند.

ترس از عود سرطان: علائم جدی‌تر

ممکن است پس از تلاش‌‌های بسیار برای کنار آمدن با ترس و اضطراب باز هم این احساسات به شما غلبه کنند. علائم زیر می‌‌توانند نشان دهنده اضطراب یا افسردگی جدی‌تر باشند:

  • نگرانی یا اضطرابی که در روابط و فعالیتهای روزمره شما اختلال ایجاد می‌‌کند یا شما را از حضور در جلسات ویزیت‌‌های تعیین شده پس از درمان بازمی‌دارد.
  • احساس ناامیدی نسبت به آینده
  • مشکل داشتن در خوابیدن یا غذا خوردن
  • شرکت نکردن در فعالیت‌هایی که قبلاً از آنها لذت می‌‌بردید
  • مشکل در تمرکز یا تصمیم گیری
  • احساس بی انگیزگی
  • فراموشکاری غیرعادی

اگر نگران موارد ذکر شده هستید، با تیم مراقبت‌‌های درمانی خود صحبت کنید. همچنین ممکن است بخواهید در جلسات مشاوره شرکت کنید.

profile
نویسنده :

دکتر بــرنا فــرازمـند

متخصص رادیوتراپی و انکولوژی

«تصمیم‌گیری آگاهانه» حق اساسی هر فرد است. ما در سایت drfarazmand.com با ارائه دقیق‌ترین و به‌روز‌ترین اطلاعات در مورد انواع سرطان و پاسخ به سوالات شما، کمک می‌کنیم بهترین انتخاب‌ها را داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *