برنامه ریزی بعد از تشخیص سرطان
کنار آمدن با سرطان

اولین اقدامات بعد از تشخیص سرطان

تاریخ انتشار : ۱۳ شهریور ۱۴۰۰ آخرین بروز رسانی مقاله: 23 اسفند 1401 298 بازدید 0 نظر

افراد اغلب در چنین شرایطی می‌ترسند: وقتی در مطب پزشک نشسته‌اند و کلمه «سرطان» را می‌شنوند. افرادی که مبتلا به سرطان تشخیص داده شده‌اند اغلب می‌گویند که با شنیدن خبر ابتلا به سرطان بهت‌زده شدند و نمی‌توانستند گفته‌های بعد از آن را پردازش کنند. در این صفحه به شما می‌گوییم پس از تشخیص سرطان، چه اقدامات کلی‌ای را باید انجام دهید.

بعد از این شوک اولیه باید در خصوص وقایع بعدی اطلاعات کسب کنید. به مراحل زیر توجه کنید تا در خصوص تشخیص خود، یافتن درمان و کنار آمدن با این بیماری اطلاعات کسب کنید.

در خصوص تشخیص خود اطلاعات کسب کنید

سرطان گروهی متشکل از بیش از ۱۰۰ بیماری است. بسیار مهم است که نوع خاص سرطان خود و سندروم مرتبط با سرطانی که مبتلا به آن تشخیص داده شده‌اید را بشناسید و درک کنید. این امر شامل دیگر آزمایش‌هایی است که به عنوان بخشی از روند تشخیص و گزینه‌های درمانی لازم هستند. با سوال پرسیدن و استفاده از منابع در دسترس نقش فعالی در روند درمان سرطان خود ایفا کنید. این اطلاعات به شما کمک می‌کند که تصمیمات درمانی آگاهانه‌ای اتخاذ کنید.

طی ملاقات اولیه با پزشک ممکن است پردازش میزان اطلاعاتی که دریافت می‌کنید برایتان دشوار باشد. زبان پزشکی ممکن است برای شما ناآشنا باشد و شما را گیج کند. از پزشک بخواهید هر اصطلاح پزشکی را که متوجه نمی‌شوید برایتان توضیح دهد. و از سوال پرسیدن نترسید. یکی از اعضای خانواده از دوستان‌تان را به جلسه‌های ملاقات با پزشک ببرید تا به شما در گوش کردن به صحبت‌های پزشک و نکته‌برداری کمک کند. یا مکالمه خود با پزشک را ضبط کنید تا بعدا بتوانید آن را دوباره گوش کنید.

بعضی افراد دوست دارند اطلاعات بیشتری کسب کنند، در حالیکه برخی افراد ترجیح می‌دهند کمتر در این باره بدانند. ترجیحات خود برای دریافت اطلاعات در خصوص «تشخیص»، «درمان» و «احتمال بهبود» را به تیم درمانی خود بگویید.

بپرسید آیا در مکانی که تحت درمان قرار دارید «مرکز منابع یادگیری» یا منبع آموزشی دیگری برای بیمار در دسترس است یا خیر.

هنگام جستجوی آنلاین در خصوص اطلاعات مربوط به سلامت باید قضاوت مناسبی داشته باشید. هنگام بازدید از وبسایت‌های مربوط به اطلاعات سرطان این سوالات را از خودتان بپرسید.

یافتن مراقبت‌های پزشکی

پس از تشخیص سرطان باید یک متخصص درمان سرطان (انکولوژیست) پیدا کنید. آنکولوژیست پزشکی است که در زمینه درمان سرطان تخصص دارد. این پزشک می‌تواند در زمینه جراحی، پرتودرمانی و/یا شیمی‌درمانی تخصص داشته باشد.

از پزشک مراقبت‌های اولیه، اعضای خانواده و دوستان خود در خصوص ارجاع به آنکولوژیست سوال بپرسید. یا برای یافتن یک انکولوژیست در منطقه محل سکونت خود به صورت آنلاین جستجو کنید.

مشورت با یک پزشک متخصص دیگر را نیز مد نظر داشته باشید. یعنی به منظور جمع‌آوری اطلاعات بیشتر در خصوص تشخیص خود، تایید تشخیص‌تان، یا پرس و جو در خصوص یک رویکرد درمانی متفاوت با یک پزشک دیگر نیز ملاقات کنید. مشورت با یک پزشک متخصص دیگر می‌تواند عزم شما برای تصمیم‌گیری در خصوص درمان و مراقبت سرطان‌تان را جزم کند. بسیاری از پزشکان بیماران خود را تشویق می‌کنند که مشورت با یک پزشک متخصص دیگر را نیز مد نظر قرار دهند.

از پزشک خود بپرسید که چه کارآزمایی‌ها بالینی به عنوان یک گزینه درمانی در دسترس شما قرار دارند. کارآزمایی بالینی یک مطالعه تحقیقاتی است که روش‌های درمانی جدید را آزمایش می کند تا بررسی کند که آیا این روش‌ها ایمن، موثر و احتمالا بهتر از استانداردهای مراقبتی فعلی هستند یا خیر.

پزشک در حال توضیح به بیمار، درمان، گزینه‌های درمانی، تشخیص

ساماندهی یافتن 

برای پیگیری تمام تحقیقات، ملاقات‌ها، نتایج آزمایش‌ها، سوابق و مسائل مالی خود به یک سیستم نیاز دارید. ساماندهی به شما کمک می‌کند که بیشترین بهره را از زمانی که با تیم درمانی خود صرف می‌کنید ببرید و نهایتا بتوانید تصمیمات درمانی آگاهانه‌ای اتخاذ کنید.

یافتن پشتیبانی برای کنار آمدن با بیماری

شما در هنگام مقابله و کنار آمدن با تشخیص و درمان سرطان تنها نیستید. برای کنترل و مدیریت مسائل عاطفی، عملی و مالی از خانواده، دوستان و اجتماع پشتیبانی دریافت کنید.

پشتیبانی عاطفی

ممکن است طی تشخیص و درمان خود هیجانات و احساسات پیچیده‌ای را تجربه کنید. نگرانی‌های خود را با تیم مراقب سلامت، اعضای خانواده و دوستان خود در میان بگذارید. به یک گروه پشتیبانی بپیوندید تا تجربه‌های خود را به اشتراک بگذارید و از افراد دیگری که در شرایط مشابه هستند اطلاعات کسب کنید.

مشاورین نیز می‌توانند به شما کمک کنند تا در خصوص هیجانات دشوار خود صحبت کنید. برای افرادی که مبتلا به سرطان تشخیص داده شده‌اند طبیعی است که نگران باشند و احساس دلسردی و ناامیدی کنند. اما افرادی که با سرطان زندگی می‌کنند بیشتر از حد نرمال مستعد ابتلا به افسردگی هستند. اگر احساس می‌کنید علاقه‌تان به فعالیت‌های معمول خود را از دست داده‌اید یا برای تمرکز کردن، خوابیدن یا خوردن مشکل دارید با یکی از اعضای تیم درمانی خود صحبت کنید و در خصوص گزینه‌های مشاوره از آنها سوال بپرسید.

دیگر روش‌ها برای ابراز هیجانات و رهایی از استرس عبارتند از:

  • نوشتن در یک دفتر یادداشت
  • نقاشی کردن
  • عبادت کردن یا مراقبه کردن
  • مطالعه

پشتیبانی عملی

ممکن است هنگام دست و پنجه نرم کردن با تشخیص و درمان سرطان نگران این باشید که چگونه به مسئولیت‌های معمول خود، از جمله کار و وظایف والدینی رسیدگی کنید. در این موقعیت باید درخواست کمک کنید و کمک دیگران را بپذیرید. گام‌های عملی بسیاری برای کنترل استرس وجود دارد.

پشتیبانی مالی

ممکن است هزینه درمان سرطان برای برخی افراد سنگین باشد و به آنها فشار بیاورد. بلافاصله پس از تشخیص با تیم مراقب خود در خصوص هزینه‌های درمان و مراقبت خود سوال کنید. اگر قبل از شروع درمان بدانید که چه هزینه‌هایی در انتظار شما است، بهتر می‌توانید پیامدهای مالی سرطان را مدیریت کنید.

اگرچه سرطان یک بیماری جدی است، اما دلایلی برای امیدوار ماندن نیز دارید. در چند دهه گذشته، درمان و مراقبت از افراد مبتلا به سرطان، از جمله سرطان متاستاتیک، به نقاط عطف بسیاری دست یافته است. این نقاط عطف شامل پیشرفت در درمان و مراقبت‌های حمایتی برای عوارض جانبی است.

در مورد متاستاز و نحوه کنار آمدن با سرطان متاستاتیک بیشتر بخوانید.

profile
نویسنده :

دکتر بــرنا فــرازمـند

متخصص رادیوتراپی و انکولوژی

«تصمیم‌گیری آگاهانه» حق اساسی هر فرد است. ما در سایت drfarazmand.com با ارائه دقیق‌ترین و به‌روز‌ترین اطلاعات در مورد انواع سرطان و پاسخ به سوالات شما، کمک می‌کنیم بهترین انتخاب‌ها را داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *