کنار آمدن با سرطان متاستاتیک
کنار آمدن با سرطان

کنار آمدن با سرطان متاستاتیک

تاریخ انتشار : ۲۶ دی ۱۴۰۰ 325 بازدید 0 نظر

 

متاستاز زمانی اتفاق می‌افتد که سرطان از جایی که شروع شده به نقطه‌ای متفاوت از بدن انتشار پیدا کند.
متاستاز نباید با “سرطان پیشرفته موضعی” اشتباه گرفته شود؛ سرطان پیشرفته موضعی سرطانی است که به بافت های اطراف و گره‌های لنفاوی انتشار پیدا کرده، اما به سراسر بدن یا نقاط دوردست منتشر نشده است.

نامگذاری سرطان متاستاتیک

ممکن است نامگذاری سرطان متاستاتیک برای شما گیج کننده باشد. پزشکان یک متاستاز را بر اساس سرطان اصلی و اولیه نامگذاری می‌کنند. به عنوان مثال، سرطان پستانی که به استخوان منتشر شده، سرطان استخوان نیست، بلکه سرطان پستان متاستاتیک خوانده می‌شود.

داشتن سرطان متاستاتیک چه معنایی دارد؟

در گذشته، بسیاری از مبتلایان به سرطان متاستاتیک مدت زیادی را زنده نمی‌ماندند. حتی با درمان‌های بهتری که امروزه موجود هستند، بهبودی همیشه ممکن نیست. با این حال پزشکان اغلب می‌توانند درمان‌هایی انجام دهند، حتی اگر نتوانند آن را به کلی علاج کنند.  بنابراین یک زندگی با-کیفیت برای ماه ها و یا حتی سال ها امکان‌پذیر است.

سرطان متاستاتیک چگونه درمان می‌شود؟

درمان به نوع سرطان، گزینه های درمانی موجود و خواست شما بستگی دارد. علاوه بر آن به سن شما، سلامت عمومی‌تان، درمان هایی که قبلا گرفته‌اید و عوامل دیگری نیز بستگی دارد. اقدامات درمانی برای سرطان متاستاتیک شامل جراحی، شیمی درمانی، هورمون درمانی، ایمنی درمانی و پرتودرمانی است.

اهداف درمان

برای بسیاری از مبتلایان به سرطان، هدف درمان تلاش برای علاج  است. علاج به معنی بهبودی کامل و عدم بازگشت آن در آینده است. در موارد سرطان متاستاتیک، درمان کامل سرطان ممکن است یک هدف واقع‌گرایانه نباشد. با این حال هنوز می‌تواند یک امید یا رویا باشد. از پزشکتان بپرسید که آیا هدف درمان، علاج است یا خیر.

اگر هدف درمان، علاج سرطان نباشد، هدف آن کمک به فرد برای زندگی با بهترین کیفیت ممکن و برای طولانی ترین زمان ممکن است. به بیان دقیق‌تر، این هدف می تواند به ۴ بخش تقسیم شود:

  • متحمل شدن کمترین عوارض جانبی از سرطان
  • متحمل شدن کمترین عوارض جانبی از درمان سرطان
  • داشتن بهترین کیفیت زندگی برای فرد مبتلا به سرطان
  • طولانی شدن زندگی فرد مبتلا به سرطان تا حد ممکن

هر فرد ارزش متفاوتی برای هر کدام از این موارد قائل می‌شود. بسیار مهم است که به تیم درمانی خود بگویید چه چیزی برای شما مهم است.
درمان شدن برای سرطان متاستاتیک می‌تواند به شما کمک کند که طولانی تر زندگی کرده و احساس بهتری داشته باشید. اما درمان شدن یا نشدن به انتخاب شماست.

زندگی کردن با سرطان بلندمدت

هنگامی که پزشکان قادر به انجام اقدامات درمانی برای سرطان متاستاتیک باشند، وضعیت شما همانند فردی با یک بیماری مزمن یا بلند‌مدت است. دیابت نوع ۱، نارسایی احتقانی قلب و MS مثال هایی از بیماری‌های مزمن هستند. پزشکان می‌توانند این بیماری‌ها را تحت درمان قرار دهند، اما نمی‌توانند آنها را علاج کنند.

چالش های زندگی با سرطان

زندگی با سرطان متاستاتیک چالش برانگیز است. این چالش ها برای هر فرد متفاوت‌اند، اما می‌توانند شامل موارد زیر باشند:

  • احساس ناراحتی از بازگشت سرطان. شما ممکن است احساس ناامیدی، عصبانیت یا غم داشته باشید یا حس کنید هیچ کس حتی خانواده درک نمی‌کند چه دوران سختی را سپری می‌کنید.
  • نگرانی از این که درمان کمک نخواهد کرد و سرطان وخیم‌تر خواهد شد.
  • دست و پنجه نرم کردن با آزمایش‌ها، نوبت ویزیت و تصمیمات مختلف.
  • صحبت با خانواده و دوستان در مورد سرطان.
  • نیاز به کمک برای فعالیت‌های روزمره (وقتی احساس خستگی کرده یا عوارض جانبی درمان را تجربه می‌کنید)
  • یافتن حمایت احساسی و معنوی
  • برآمدن از عهده هزینه درمان های بیشتر. حتی اگر تحت پوشش بیمه هم باشید، ممکن است همه چیز را پوشش ندهد.

مواجهه با چالش های سرطان متاستاتیک

برای درک موقعیت خود ممکن است بخواهید نظر پزشک دیگری را جویا شوید. بسیاری از مردم پرسیدن نظر یک آنکولوژیست دیگر را مفید می‌دانند و بسیاری از پزشکان بیماران خود را به این کار تشویق می‌کنند.
پزشک شما می‌تواند در فائق آمدن بر علائم و عوارض جانبی سرطان به شما کمک کند. برای مثال اگر شما درد دارید، ممکن است برای برداشتن تومور ناحیه دردناک تحت جراحی قرار بگیرید. ممکن است پزشک شما داروهای ضد درد و ضد تهوع نیز تجویز کند.

مواجهه با احساسات و تغییرات سبک زندگی

مواجهه با احساسات و تغییرات سبک زندگی بخش مهمی از زندگی با سرطان متاستاتیک است. راه‌های مواجهه درست و کنار آمدن با آنها عبارتند از:

  • آموختن درباره متاستاز. ممکن است بخواهید هر چه بیشتر اطلاعات کسب کنید یا اینکه تنها به مطالب پایه‌ای بسنده کنید.
  • صحبت کردن با یک مراقب سلامت دیگر مانند یک روانشناس، روانپزشک، مشاور یا مددکار اجتماعی سرطان در مورد وضعیت خود.
  • مدیریت اضطراب. گزینه های زیادی برای کمک به کاهش سطح اضطراب شما وجود دارند، از برنامه‌ریزی برای آینده گرفته تا امتحان کردن یوگا و مراقبه.
  • یافتن معنویت. صحبت کردن با یک روحانی یا یک مشاور می تواند کمک کننده باشد.

احساسات و نگرانی های خود را بشناسید

صحبت کردن در مورد ترس‌ها و نگرانی‌ها مهم است، حتی هنگامی که درمان به خوبی پیش می‌رود. در مورد علائم عاطفی خود با تیم درمانتان صحبت کنید. افراد ممکن است سالها با سرطان متاستاتیک زندگی کنند. پزشکتان می‌تواند به شما کمک کند بهترین کیفیت زندگی را در این دوران داشته باشید. بیمارستان ها و مراکز درمانی راه‌های بسیاری برای شما و خانواده‌تان دارند.

حمایت برای مراقبین شما

ممکن است عزیزان شما نیز برای کنار آمدن با وضعیت نیاز به کمک داشته باشند. داشتن یک عضو خانواده یا دوست مبتلا به سرطان متاستاتیک می‌تواند چالش برانگیز باشد، مخصوصا برای افرادی که در مراقبت از شما سهیم هستند. آنها نیز می توانند از راه های مواجهه که در بالا گفته شد استفاده کنند یا تیم درمان شما می توانند نکات دیگری را پیشنهاد دهند.

profile
نویسنده :

دکتر بــرنا فــرازمـند

متخصص رادیوتراپی و انکولوژی

«تصمیم‌گیری آگاهانه» حق اساسی هر فرد است. ما در سایت drfarazmand.com با ارائه دقیق‌ترین و به‌روز‌ترین اطلاعات در مورد انواع سرطان و پاسخ به سوالات شما، کمک می‌کنیم بهترین انتخاب‌ها را داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *