کنار آمدن با عدم قطعیت
بلاگ

کنار آمدن با عدم قطعیت در سرطان

تاریخ انتشار : ۲۶ دی ۱۴۰۰ 275 بازدید 0 نظر

بسیاری از مبتلایان به سرطان ممکن است آینده را مبهم ببینند و احساس عدم قطعیت کنند. بعد از تشخیص سرطان، ممکن است حس کنید امنیت جانی کمتری دارید. در این صورت، حتما درخواست حمایت کنید. با تیم درمانتان در مورد امکاناتی که برای کمک به شما وجود دارد صحبت کنید.

دلایل عدم قطعیت

بیماران تازه تشخیص داده شده و بهبودیافتگان قدیمی، هر دو نگرانی‌های مشترکی دارند. این نگرانی‌ها می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • اجبار به توقف برنامه‌های ریخته شده. ممکن است حس کنید در تصور آینده ناتوان هستید. به دلایل زیادی برنامه‌ریزی برای شما مشکل است. برای مثال وقتی ندانید چه زمانی تحت درمان قرار خواهید گرفت، برنامه ریزی برای یک تعطیلات خانوادگی می‌تواند دشوار باشد. ممکن است نتوانید به یک قرار نهار پایبند بمانید، چرا که نمی‌دانید حالتان چطور خواهد بود. برخی افراد احساس می کنند توانایی هیچ گونه برنامه‌ریزی را ندارند. انعطاف پذیر باشید و بپذیرید که برنامه‌ریزی‌ها ممکن است تغییر کند. این طرز فکر، برای بسیاری از مبتلایان به سرطان کاملا جواب می‌دهد.
  • ترس از درمان سرطان و عوارض جانبی. ممکن است از عوارض احتمالی درمان، همچون درد، تهوع یا خستگی نگران بوده یا بترسید. همچنین ممکن است از وابستگی به دیگران حین درمان یا بازماندن از فعالیت های مورد علاقه تان بترسید. بهبودیافتگان قدیمی، ممکن است نگران عوارض ثانویه باشند. این نوع عوارض، ماه‌ها و یا سال‌ها پس از پایان درمان بروز می‌کنند.

با تیم درمان خود در مورد عوارض ثانویه احتمالی و نحوه کنترل آنها صحبت کنید. در صورت نیاز به کمک امکاناتی برای شما فراهم است.

  • نگرانی از اثر نکردن درمان. هیچ درمانی در تمام افراد نتیجه یکسان ندارد، حتی در افرادی که نوع سرطان یکسانی دارند. برخی درمان‌ها در برخی افراد موثرتر هستند. درمان های دیگر ممکن است اثربخش باشند اما عوارض جانبی ایجاد کنند. درک این موضوع که گزینه‌های درمانی شما در حال حاضر و در آینده چیست، به شما کمک می‌کند انتظارات بجایی از آینده داشته باشید.
  • نگرانی از توقف اثر درمان. در بسیاری از مواقع، افراد تا زمانی که درمانی اثر می‌کند آن را ادامه می‌دهند. این موضوع مخصوصا در افرادی صدق می‌کند که سرطان در بدنشان منتشر شده یا برای مدت طولانی با درمان دارویی تحت کنترل بوده است. فکر کردن به این که ممکن است داروها دیگر اثر نکنند ترسناک است، حتی اگر بدانید گزینه‌های درمانی دیگری نیز در دسترس هستند.
  • نگرانی از عود سرطان . عود سرطان به معنای بازگشت سرطان پس از درمان است. این ترس، بزرگ‌ترین ترس در بسیاری از بهبودیافتگان از سرطان است. اگر این نگرانی را دارید، ممکن است به هر علامت بالقوه‌ای که دارید، دقیق شوید. این موضوع به نوبه خود می‌تواند باعث افزایش سطح اضطراب شما شود. در مورد کنار آمدن با ترس از عود بیشتر بدانید.
  • ترس از مرگ یا از دست دادن عزیزان. مواجهه با مسئله مرگ می‌تواند مشکل باشد. هنگامی که به مرگ یا از دست دادن عزیزان فکر می‌کنید، حس ترس کاملا طبیعی است. دست و پنجه نرم کردن با ترس از مرگ طبیعی است. با این حال، اگر این احساسات قوی‌تر شدند، با تیم درمان خود در مورد امکاناتی که برای کمک به شما در کنار آمدن با این ترس وجود دارند صحبت کنید.

راه حل های عدم قطعیت

تصدیق ناشناخته های سرطان ممکن است شما را مضطرب، خشمگین یا غمگین کرده یا بترساند. حتی ممکن است در اثر این احساسات علائم جسمی نیز پیدا کنید. مثلا ممکن است خوابتان مختل شود یا تمرکزتان بر کار کاهش یابد. یادگیری نحوه مدیریت عدم قطعیت، برای سالم ماندنتان مهم است. در ادامه راه‌حل هایی برای کنار آمدن با عدم قطعیت در سرطان را می‌بینید. این نکات ممکن است برای شما مفید باشند:

  • بپذیرید که برخی وضعیت‌ها را می‌توانید تغییر دهید و برخی دیگر را نه. اگرچه در نگاه اول مشکل به نظر می‌رسد، اما چیزهایی که نمی‌توانید تغییر دهید را رها کنید و تمرکزتان را بر مسائل قابل تغییر بگذارید. این روش برای بسیاری از افراد مفید بوده است.
  • اگر حس عدم قطعیت زندگی روزمره تان را تحت تاثیر قرار داده است، در مورد آن با تیم درمان خود صحبت کنید. آن‌ها می‌توانند در یافتن امکاناتی که برای بهتر شدن حالتان نیاز دارید کمک کنند.
  • در بیمارستان با یک مشاور یا یک مددکار اجتماعی صحبت کنید.
  • با دوستان و اعضای خانواده خود صحبت کنید. به آنها بگویید چه حسی دارید و آن‌ها چطور می‌توانند کمک کنند.
  • در حد توان در مورد سرطان و درمان آن یاد بگیرید. داشتن اطلاعات درست می‌تواند به شما کمک کند آینده را بهتر پیش‌بینی کنید.
profile
نویسنده :

دکتر بــرنا فــرازمـند

متخصص رادیوتراپی و انکولوژی

«تصمیم‌گیری آگاهانه» حق اساسی هر فرد است. ما در سایت drfarazmand.com با ارائه دقیق‌ترین و به‌روز‌ترین اطلاعات در مورد انواع سرطان و پاسخ به سوالات شما، کمک می‌کنیم بهترین انتخاب‌ها را داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *