تفاوت کیست سینه با تومور سینه
بلاگ

کیست سینه در زنان چه فرقی با توده سینه دارد؟

تاریخ انتشار : ۵ دی ۱۴۰۱ آخرین بروز رسانی مقاله: 10 اردیبهشت 1402 489 بازدید 0 نظر

یافتن برآمدگی در ناحیه سینه‌تان ممکن است نگران کننده باشد، اما بیشتر این برآمدگی‌ها سرطانی نیستند. اغلب، این برآمدگی‌ها کیست‌هایی هستند که با مایع پر شده‌اند.

برخی از مشخصات و ویژگی‌ها به افتراق کیست از تومور کمک می‌کند. البته مهم است که شما برای چک کردن برآمدگی سینه‌تان به یک پزشک مراجعه کنید تا تشخیص قطعی‌تری داشته باشد.

در این مطلب ما برخی از تفاوت‌های کلیدی بین کیست سینه و تومور سینه را توضیح می‌دهیم و همچنین می‌گوییم که چطور سونوگرافی کمک می‌کند که ما تفاوت این دو را متوجه شویم.

کیست سینه چیست؟

کیست سینه ناشی از تجمع مایع در قسمتی از سینه است. ممکن است ارتباطی بین کیست‌های سینه و اندازه هورمون‌های نوسانی  بدن شما باشد، اما علت دقیق تشکیل این کیست‌ها هنوز مشخص نیست.

این کیسه‌های گرد یا بیضوی رایج هستند. این شیوع در خانم‌های سنین ۴۰ تا ۵۰ سال بیشتر است.

ممکن است کیست بسیار کوچک باشند (میکروکیست) و شما نتوانید با لمس کردن و بدون تصویربرداری آن‌ها را بیابید؛ همچنین امکان دارد این کیست‌ها بزرگ باشند (ماکروکیست).

کیست سینه، تفاوت کیست سینه و تومور سینه، آیا کیست سینه سرطان است

شدت علائم کیست‌های سینه ممکن است با توجه به اینکه شما در کدام قسمت از دوره قاعدگی هستید، فرق کند و این علائم عبارتند از موارد زیر:

  • برآمدگی
  • حساسیت
  • درد

کیست‌ها انواع مختلفی دارند و ممکن است ساده، پیچیده یا  مختلط باشند:

  • کیست‌های ساده (Simple). این کیست‌ها لبه‌های صاف و دیواره‌های نازکی دارند و کاملا با مایع پر شده‌اند. این کیست‌ها همیشه خوش خیم‌ند و در اثر تغییرات فیبروکیستیک به وجود می‌آیند.
  • کیست‌های پیچیده (Complex). بر خلاف کیست‌های ساده، این کیست‌ها مرز‌های نامنظم و دیواره‌های ضخیم دارند و علاوه بر مایع، کمی مواد جامد هم درون کیست وجود دارد. این کیست‌ها «اکثرا» خوش خیم‌ند.
  • کیست‌های بینابینی (Complicated). این کیست‌ها ویژگی‌هایی بین ویژگی‌های کیست‌های ساده و پیچیده دارند. این کیست‌ها دیواره‌های ضخیم ندارند اما علاوه بر مایع با کمی مواد جامد هم پر شده‌اند. این کیست‌ها نیز «اکثرا» خوش خیم هستند.

تومور سینه چیست؟

تومور سینه یک توده جامد است که ممکن است سرطانی یا غیر سرطانی باشد.

تورموهای غیرسرطانی سینه

تومورهای غیرسرطانی سینه از سلول‌های غیرطبیعی تشکیل شده‌اند. این تومورها خوش خیم هستند، یعنی با اینکه می‌توانند رشد کنند، نمی‌توانند به سایر بخش‌های بدن پخش شوند.

رایج‌ترین انواع تومورهای سینه خوش خیم عبارتند از موارد زیر:

  • فیبروآدنوم (Fibroadenoma): این تومورهای خوش خیم از بافت‌های همبند و غده‌ای تشکیل شده‌اند. این تومورها بیشتر بین افراد ۲۰ تا ۳۰ سال رایج هستند و ممکن است سایزی بین ۱ تا ۵ سانتی متر داشته باشند. ممکن است در لمس، حس نرم یا کشسان داشته باشند و احتمالا لبه‌های مشخصی دارند و با انگشتتان به راحتی حرکت می‌کنند.
  • پاپیلوم داخل مجرایی (intraductal papilloma): این تومورها در مجاری سینه رشد می‌کنند و معمولا در نزدیکی نوک سینه هستند و ممکن است باعث درد شوند.
  • تومورهای فیلودس (Phyllodes). این تومورها از بافت‌های همبند و غده‌ای شروع می‌شوند. ممکن است این تومور گرد و سفت باشد. گاهی باعث درد می‌شود و معمولا سریعا رشد می‌کند. فقط تعداد کمی از تومورهای فیلودس سرطانی می‌شوند.

تومورهای سرطانی سینه

در این تومورها، سلول‌ها دارای نقص DNA هستند و به جای مرگ سلول، این نقص در ژن‌ها باعث تولید تعداد بیشتری از سلول‌های غیرطبیعی می‌شود و این قضیه باعث تشکیل شدن تومورهایی می‌شود که مشکلات سلامتی به وجود می‌آورند.

سلول‌های سرطانی همچنین می‌توانند تقسیم شوند و تومورهای جدیدی به وجود بیاورند و یا وارد جریان خون و سیستم لنفاوی شوند. وقتی این اتفاق می‌افتد، سلول‌های سرطانی می‌توانند به ارگان‌های دوردست برسند.

بیشتر سرطان‌های سینه از نوع آدنوکارسینوم هستند- نوعی از  تومور که از سلول‌های غده‌ای تولیدکننده موکوس منشا می‌گیرند. کارسینوم مجرایی (داکتال) در مجاری شیری شروع می‌شود و کارسینوم لوبولی از لوبول‌های تولیدکننده شیر منشا می‌گیرد.

انواع نادر تومورهای سرطانی سینه عبارتند از موارد زیر:

  • سارکوم بافت نرم
  • تومورهای متاپلاستیک
  • تومور فیلودس

سرطان سینه در مراحل ابتدایی لزوما علامت‌دار نیست، اما علائم آن می‌تواند موارد زیر باشد:

  • یک توده سفت و محکم که با انگشت جا به جا نمی‌شود.
  • توده‌ای که سایزش با چرخه قاعدگی شما تغییر نمی‌کند.
  • تغییر در اندازه و شکل سینه یا نوک سینه شما.

تفاوت کیست سینه با سرطان سینه چیست؟

اگر شما یک توده سینه‌ا‌ی دارید، مهم است که پزشکتان هرچه سریع‌تر تشخیص درستی در مورد آن بدهد. هرچند که تفاوت‌های زیادی بین کیست سینه و تومور سینه‌ای وجود دارد، اما ممکن است این تفاوت‌ها  نامحسوس باشند و اینکه ممکن است همیشه استثنا وجود داشته باشد.

ویژگی‌های احتمالی کیست سینه:

  • دردناک
  • در لمس نرم هستند.
  • درون بافت سینه به راحتی جا به جا می‌شوند.
  • با تغییرات چرخه قاعدگی شما تغییر می‌کنند.

ویژگی‌های احتمالی تومور سینه:

  • بدون درد
  • در لمس سفت و محکم هستند.
  • به آسانی درون بافت سینه جا به جا نمی‌شوند.
  • با تغییر چرخه قاعدگی، تغییری نمی‌کنند.

به چه تغییراتی در سینه باید توجه کرد؟

یافتن توده‌های سینه‌ای جدید یا ضخیم شدنی که با بافت‌های اطراف یا با سینه مقابل فرق می‌کند و تغییر در سایز و شکل و ظاهر سینه مهم و قابل توجه هستند.

نحوه تشخیص تومور سینه از کیست سینه چیست؟

پزشک شما با انجام یک معاینه فیزیکی می‌تواند یک ذهنیت کلی از تومور یا کیست بودن برآمدگی سینه شما داشته باشد.

قدم بعدی معمولا انجام سونوگرافی است.

سونوگرافی کیست سینه، اولتراسوند سیست پستان

اگر موج‌های صدا از این برآمدگی بگذرند، به این معنی‌ست که برآمدگی پر از مایع است و یک کیست ساده‌ است. اگر موج‌های صدا بازتاب شوند، یعنی حداقل کمی ماده جامد در برآمدگی وجود دارد و آزمایش‌های بیشتری باید انجام بشود تا تشخیص انجام شود.

اگر سونوگرافی پیچیده یا بینابینی بودن کیست سینه را نشان دهد، ممکن است قدم بعدی شامل موارد زیر باشد:

  • ماموگرافی یا MRI برای گرفتن یک نمای بهتر از کل سینه
  • آسپیراسیون یا خارج کردن کیست با یک سوزن نازک برای دیدن اینکه آیا مایع کیست حاوی خون یا سلول‌های غیرطبیعی‌ است یا خیر
  • نمونه برداری برای اینکه ببینیم نواحی جامد، سرطانی هستند یا خوش خیم‌ند

از حدود ۱.۶ میلیون نمونه برداری از سینه که سالانه در ایالت متحده انجام می‌شود،  ۷۵٪ موارد خوش خیم تشخیص داده می‌شوند.

کیست‌های ساده اصلا جای نگرانی ندارند و ممکن است نیازی به درمان هم نداشته باشند و ممکن است پزشک شما پیشنهاد کند که منتظر بمانید، زیرا گاهی کیست‌ها خود به خود از بین می‌روند.

در مورد کیست‌هایی که دائما مشکل و ناراحتی به وجود می‌آورند، ممکن است پزشکتان آن‌ها را خالی کند یا از طریق جراحی خارجش کند.

ام آر آی کیست سینه، MRI کیست سینه

آیا ارتباطی بین کیست سینه و تومور سینه وجود دارد؟

معمولا کیست‌های ساده احتمال ابتلای شما به سرطان سینه را افزایش نمی‌دهند، هرچند احتمال اندکی وجود دارد که کیست‌های پیچیده این احتمال را زیاد کنند.

مطالعه‌ای در سال ۲۰۱۹ نشان داده که ۳۰٪ سرطان‌های سینه در افرادی رخ داده که سابقه بیماری خوش خیم سینه داشته‌اند.

اگر شما نگران خطر ابتلایتان به سرطان سینه هستید یا سابقه خانوادگی ابتلا به آن را دارید، با پزشکتان درباره زمان و چگونگی غربالگری که باید انجام دهید و همچنین سایر مواردی که باید رعایت کنید، مشورت کنید.

 

چطور خودمان سینه‌مان را معاینه کنیم؟

انجام معاینه سینه توسط خودتان، به شما کمک می‌کند تا با فرم نرمال و طبیعی سینه‌تان آشنا شوید. این معاینه باعث می‌شود که شما به آسانی متوجه تغییراتی که بعدا به وجود می‌آید باشید. اگر عادت ماهیانه می‌شوید، بهترین زمان برای انجام این معاینه چند روز قبل از تمام شدن قاعدگی‌تان است.

خودآزمایی کیست سینه، ماموگرافی کیست سینه، تشخیص کیست سینه

حین انجام معاینه سینه‌تان، این قدم‌ها را دنبال کنید:

  • بدون لباس جلوی یک آینه بایستید. شانه‌هایتان را صاف نگه دارید و بازوهایتان کنار بدنتان قرار داشته باشد. به دنبال تغییرات سایز، شکل و یا رنگ سینه‌تان باشید. همچنین به دنبال تغییرات نوک سینه، از جمله ترشح، و تورم سینه‌تان بگردید.
  • حالا بعد از بالا بردن بازوهایتان، قدم قبلی را تکرار کنید.
  • سپس، دراز بکشید و دست راستتان را به بالای سرتان ببرید.
  • از دست چپتان برای چک کردن سینه راستتان استفاده کنید. از نوک انگشتانتان استفاده کنید و انگشت‌هایتان را صاف و چسبیده به هم نگه دارید. با یک لمس محکم و حرکات دایره‌ای کوچک، به دنبال ویژگی‌های غیرطبیعی در سینه‌تان بگردید. از نوک سینه شروع کنید و به سمت بیرون بروید.
  • معاینه سینه‌تان را با معاینه کردن تمام نواحی از استخوان ترقوه تا قسمت بالایی شکمتان و از مرکز سینه تا زیربغلتان به اتمام برسانید. سعی کنید از یک الگو پیروی کنید تا تمام سینه را پوشش دهید. قبل از اینکه معاینه را تمام کنید، به آرامی نوک سینه را فشار دهید تا برای ترشحات آن را چک کنید.
  • در نهایت بایستید یا بنشینید و دست راستتان را بالا ببرید و با روش‌هایی که در موارد بالا گفته شد سینه‌تان را ماساژ دهید. انجام این عمل هنگامی که زیر دوش حمام هستید، لمس کردن سینه را آسان‌تر می‌کند.
  • زمانی که معاینه یک سینه را تمام کردید، به سمت مقابل بروید و موارد گفته شده را تکرار کنید. سعی کنید این معاینه را ماهی یک بار در تاریخ تقریبا یکسان انجام دهید .

موارد مهم

اگر شما متوجه مورد غیرطبیعی شدید، با پزشکتان تماس بگیرید. معاینه سینه به صورت روتین در معاینات پزشکی و غربالگری سرطان سینه انجام نمی‌شود.

سوالات رایج

حین مراجعه‌تان به پزشک، از او درباره عوامل خطر سرطان سینه و برنامه غربالگری منظم سوال بپرسید.

آیا با ماموگرافی می‌توان تفاوت کیست سینه و سرطان را تشخیص داد؟

ممکن است کیست سینه و توده جامد در ماموگرافی شبیه هم به نظر برسند. برای اینکه پزشک مطمئن شود که چیزی که می‌بیند سرطان نیست، باید مطمئن شود که کیست است، بنابراین معمولا سونوگرافی انجام می‌شود، زیرا برای تشخیص کیست سینه از تومور بهتر از ماموگرافی عمل می‌کند.

چه زمان به پزشک مراجعه کنیم؟

اگر یک توده بی دلیل در سینه‌تان پیدا کنید یا متوجه تغییراتی مثل موارد زیر شدید به پزشک مراجعه کنید:
تغییرات پوست سینه‌تان
تورم
ترشح
انحراف نوک سینه به داخل
 

منبع:

Healthline.com

Mayoclinic.org

profile
نویسنده :

دکتر بــرنا فــرازمـند

متخصص رادیوتراپی و انکولوژی

«تصمیم‌گیری آگاهانه» حق اساسی هر فرد است. ما در سایت drfarazmand.com با ارائه دقیق‌ترین و به‌روز‌ترین اطلاعات در مورد انواع سرطان و پاسخ به سوالات شما، کمک می‌کنیم بهترین انتخاب‌ها را داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *