علائم سرطان رحم، نشانه های سرطان رحم
سرطان رحم

علائم سرطان رحم : نشانه‌هایی که هر زن باید بداند!

تاریخ انتشار : ۲۵ دی ۱۴۰۰ آخرین بروز رسانی مقاله: 17 آبان 1402 370 بازدید 0 نظر

سرطان رحم سالانه بیش از ۱۵۰۰ خانم را در ایران مبتلا می‌کند. آشنایی با علائم سرطان رحم در مراحل اولیه می‌تواند باعث مراجعه زودتر به پزشک و تشخیص در مراحل ابتدایی‌تر شود که شانس موفقیت درمان را بیشتر می‌کند. در این صفحه از سایت دکتر فرازمند در مورد علائم و نشانه‌های سرطان رحم توضیح می‌دهیم. در صورت داشتن هر کدام از این علائم به پزشک متخصص مراجعه کنید تا آزمایشات تشخیصی سرطان رحم برایتان انجام شود.

چرا آگاهی از علائم سرطان رحم مهم است؟

هر چه سرطان رحم زودتر تشخیص داده شود، شانس موفقیت درمان بیشتر است. همچنین هر چه سرطان رحم پیشرفته‌تر شود، نیاز به درمان‌های بیشتر و سنگین‌تری است:

• در مراحل بسیار ابتدایی جراحی به تنهایی کفایت می‌کند.
  • در مراحل پیشرفته‌تر ممکن است نیاز به رادیوتراپی داخلی (براکی تراپی) یا رادیوتراپی خارجی شود.
  • با پیشرفت بیشتر بیماری، بیماران نیاز به شیمی درمانی نیز پیدا خواهند کرد.
  • در مراحل کاملا پیشرفته که تومور به بخش‌های دیگر بدن پخش شده است، احتمال بهبودی کامل بسیار کم است و معمولا درمان با هدف کاهش علائم و افزایش طول عمر انجام می‌شود.

نکته: «علامت» در اصطلاح پزشکی، چیزی است که بیمار حس می‌کند. در مقابل، «نشانه» چیزی است که پزشک در معاینه یا آزمایش‌ها پیدا می‌کند.

علائم سرطان رحم، نشانه های کانسر آندومتر

شایع‌ترین علامت سرطان رحم

سرطان رحم عموماً در زنان سن بالا و در دوران یائسگی شایع از آن‌جایی که سرطان رحم در سنین بالا و در دوران یائسگی شایع‌تر است، در صورت بروز این علائم در سنین بالا احتمال وجود سرطان رحم بیشتر است؛ اما به هر حال در هر سنی باید به این علائم توجه کرد. این علائم عبارتند از:

• خونریزی غیر طبیعی از واژن
  • ترشحات غیرخونی از واژن

در ادامه به بررسی این علائم پرداخته‌ایم.

خونریزی غیر طبیعی از واژن

خونریزی غیر طبیعی از واژن، شایع‌‌ترین علامت سرطان رحم است و معمولا اولین علامتی است که بیماران متوجه می‌شوند. بیش از ۹۰ درصد خانم‌های مبتلا به سرطان رحم خونریزی غیر طبیعی از واژن دارند. همچنین ممکن است ترشح غیر معمول نیز وجود داشته باشد. گاهی سرطان رحم قبل از ایجاد علامت و با بررسی آزمایش پاپ اسمیر تشخیص داده می‌شود.

از آن‌جایی که خونریزی غیرطبیعی مهم‌ترین علامت سرطان رحم است و باید آن را بشناسید، این علامت را مفصل‌تر توضیح می‌دهیم.

خونریزی غیر معمول از همان مراحل اولیه بیماری وجود دارد. خونریزی غیر طبیعی می‌تواند در زمان‌های زیر رخ دهد:

• تغییر در خونریزی قاعدگی (معمولا خونریزی شدید نامنظم)
  • خونریزی بین دوره‌های قاعدگی
  • خونریزی بعد از یائسگی

بیشتر بدانیدسرطان واژن چیست

همچنین این خونریزی می‌تواند به صورت‌های زیر باشد:

• لکه بینی
  • آبکی با رگه‌های خون
  • خون واضح

سایر علل، غیر از سرطان نیز می‌توانند خونریزی غیرطبیعی ایجاد کنند. اما مهم است که برای تشخیص علت به پزشک مراجعه کنید.

نکته: خونریزی از واژن بعد از یائسگی اغلب نشانه یک مشکل است. این مشکل می‌تواند سرطان یا بیماری دیگری باشد. بنابراین هرچند فقط ۱۵٪ موارد خونریزی بعد یائسگی ناشی از سرطان است، اما مراجعه به پزشک با این علامت ضروری است.

خونریزی غیر طبیعی واژن

ترشحات غیرخونی از واژن

ترشحات غیر خونی هم می‌توانند علامتی از سرطان باشند. بنابراین در صورت دیدن ترشحات غیرطبیعی باید به پزشک مراجعه کنید. این ترشحات می‌تواند صورتی و آبکی یا غلیظ، قهوه‌ای و بدبو باشد.

سایر نشانه‌های سرطان رحم

سایر علائم سرطان رحم معمولا در بیماری پیشرفته‌تر ایجاد می‌شوند (مرحله سه به بعد). این علائم شامل موارد زیر است:

• ادرار سخت یا دردناک
  • ادرار خونی
  • درد حین مقاربت جنسی نیز یکی از علائم سرطان رحم است
  • توده یا درد در لگن: البته رویت توده در لگن و رحم با استفاده از روش‌های تصویربرداری ممکن است در مراحل اولیه بیماری نیز رخ دهد.
  • خستگی: ممکن است ناشی از کم خونی یا ناشی از بیماری پیشرفته باشد.
  • درد پشت یا پا
  • کاهش وزن ناخواسته نیز یکی از علائم سرطان رحم پیشرفته‌تر است.
  • نفخ، تهوع
  • احساس سیری زودرس و کاهش اشتها
  • درد در محل‌های متاستاز (یعنی مکان‌هایی که تومور به آن‌ها پخش شده است)

علت علائم سرطان رحم

گاهی اوقات زنان مبتلا به سرطان رحم، هیچ ‌یک از علائم سرطان رحم که در بالا ذکر شده  را ندارند. علت علائم می‌تواند ناشی از بیماری دیگری به جز سرطان باشد.
مثلا خونریزی می‌تواند ناشی از علائم زیر باشد:

• اندومتریوز
  • فیبروم
  • ضخیم شدن پوشش رحم
  • پولیپ رحم
  • عدم تعادل هورمونی
  • خونریزی بدون علت مشخص

خونریزی غیر طبیعی واژن، یکی از علائم و نشانه های سرطان رحم

سرطان رحم در چه افرادی ایجاد می‌شود؟

سرطان رحم عمدتا در افراد مسن‌تر از ۵۰ سال ایجاد می‌شود، اما احتمال ایجاد آن در سنین مختلف وجود دارد. سن متوسط ابتلا ۶۰ سال است. عوامل مختلفی وجود دارند که می‌توانند احتمال ابتلا به سرطان رحم را افزایش دهند.

بیش‌تر بخوانید: علل ایجاد سرطان رحم

آیا علائم سرطان رحم در همه افراد یکسان است؟

خیر. افراد مختلف ممکن است علائم متفاوتی داشته باشند و صرف داشتن یا نداشتن یک علامت، نمی‌توان تشخیص را تایید یا رد کرد. به جز این، مواردی که در بالا ذکر شد عمدتا مربوط به سرطان رحم از نوع کارسینوم آندومتر است. نوع دیگری از سرطان رحم به نام سارکوم رحم وجود دارد که کمتر از ۱۰ درصد موارد را تشکیل می‌دهد.

علائم سارکوم رحم

علائم سارکوم رحم معمولا شامل موارد زیر است:

• تکرر ادرار (دفعات زیاد ادرار کردن)
  • درد شکم
  • توده در واژن
  • احساس پری دائم

همانند کارسینوم آندومتر، این علائم و نشانه ها نیز ممکن است ناشی از علل دیگری باشند. در صورت مشاهده آن‌ها بهتر است به پزشک متخصص مراجعه کنید.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

علائم و نشانه‌های ذکر شده می‌توانند نشاندهنده ابتلا به سرطان رحم باشند، اما سایر بیماری‌ها هم می‌توانند این علامت‌ها را ایجاد کنند. یافتن علت اصلی ایجاد کننده آن‌ها تا پیش از مراجعه به پزشک امکان‌پذیر نیست. بنابراین اگر نگرانید علائمتان ناشی از سرطان رحم باشد، لطفاً با پزشک خود صحبت کنید. پزشکتان از شما شرح حال می‌گیرد و شما را معاینه می‌کند و ممکن است آزمایش‌ها و تصویربرداری‌هایی درخواست کند. این اقدامات به تعیین علت علائم شما کمک می‌کند.

بیش‌تر بخوانید: هورمون درمانی سرطان رحم

نتیجه گیری

خونریزی غیر طبیعی از واژن شایع‌ترین علامت سرطان رحم است و در بیش از ۹۰ درصد بیماران دیده می‌شود. این خونریزی می‌تواند به صورت خون واضح، رگه‌های خون یا لکه بینی باشد. سایر علائم سرطان رحم در بالا لیست شده‌اند. در صورت داشتن این علائم بهتر است به پزشک خانواده یا متخصص زنان مراجعه کنید.

علائم سرطان رحم در زنان یائسه چیست؟

خونریزی واژینال یا لکه بینی در دوران یائسگی حتی به میزان کم
درد قسمت‌های تحتانی شکم یا انقباضات در ناحیه لگن، دقیقا زیر ناف