شایع ترین علامت و علائم و نشانه های سرطان تیروئید
سرطان تیروئید

علائم سرطان تیروئید

تاریخ انتشار : ۲۸ مهر ۱۴۰۰ آخرین بروز رسانی مقاله: 9 اردیبهشت 1402 404 بازدید 0 نظر

علائم سرطان تیروئید، معمولا ناشی از ایجاد توده در تیروئید و اثر فشاری ناشی از آن بر گردن است. همانطور که می‌دانیم موقعیت طبیعی غده تیروئید در پایین گردن و درست زیر غضروف سیب آدم قرار دارد. بنابراین اثر فشاری آن بر ارگان‌های اطراف می‌تواند علامت ایجاد کند.

غده تیروئید طبیعی و سالم

در ادامه با علائم سرطان تیروئید و نحوه معاینه خودتان و افتراق سرطان از توده خوش خیم تیروئید آشنا می‌شویم.

شایع‌ترین علامت اولیه سرطان تیروئید

شایع‌ترین علامت اولیه سرطان تیروئید، تورم یا توده در گردن است. در حالی که در حالت عادی غده تیروئید معمولاً قابل لمس نیست، با افزایش اندازه‌ی توده و تورم، می‌تواند توسط خود فرد قابل لمس باشد. البته از هر ۲۰ توده‌ی گردن تنها یک مورد آن سرطانی است. همچنین ممکن است سرطان تیروئید علامت دیگری نداشته باشد. بنابراین اگر شما متوجه توده یا تورمی در گردن خود شدید، مخصوصا اگر در حال رشد باشد، باید به پزشک مراجعه کنید تا بررسی‌های بیشتر از نظر احتمال سرطان تیروئید یا سایر بیماری‌ها را انجام دهد.

توده تیروئید، تورم گردن اولین علامت سرطان تیروئید

علائم سرطان تیروئید

از آنجا که سرطان تیروئید به آرامی گسترش می‌یابد، افراد در مراحل اولیه‌ی بیماری معمولاً هیچ علامتی ندارند. به همین دلیل، تشخیص زودهنگام این بیماری متداول نیست. هنگامی که علائم ظاهر می‌شوند، معمولاً شامل یک توده‌ی بدون درد در جلوی گردن یا گلوی فرد است. این توده با توده‌ی سرطانی سلول‌هایی که در داخل تیروئید در حال رشد است، مطابقت دارد.

با پیشرفت سرطان تیروئید، ممکن است فرد علائم و یا تغییراتی را در بدن مشاهده کند. علائم یا نشانه‌های مشاهده شده از فردی به فرد دیگر متفاوت است و بروز این علائم در همه‌ی افراد مشابه نیست. از طرفی، وجود یک یا چند مورد از این علائم به معنای وجود قطعی سرطان تیروئید نیست. علائم سرطان تیروئید شامل موارد زیر است:

• وجود توده‌ی بدون درد در جلوی گردن که گاهی به سرعت رشد می‌کند،
  • گرفتگی بی‌دلیل صدا یا تغییراتی در صدا که بهبود نیابد،
  • تورم بدون درد در گردن
  • غدد لنفاوی متورم در گردن
  • مشکلات در بلع
  • احساس خفگی
  • مشکلات تنفسی
  • درد در گلو یا گردن که گاهی تا گوش‌ها ادامه یابد.
  • سرفه‌ی ممتد که در اثر سرماخوردگی ایجاد نشود.

علائمی که به آنها اشاره شد، ممکن است در اثر سرطان تیروئید و یا سایر سرطان‌های ناحیه‌ی گردن و یا دیگر مشکلات تیروئید، مانند گواتر و یا حتی مربوط به عفونتی باشد که ربطی به تیروئید نداشته باشد. در هر صورت، اگر این سرطان زود تشخیص داده شود، اغلب بطورکامل قابل درمان است.

علائم شایع سرطان تیروئید

اگر یک یا چند مورد از علائم بالا را دارید، نگران نباشید و آرامش خود را حفظ کنید. چون توده‌های تیروئید شایع و معمولاً خوش‌خیم هستند. ولی بهتر است جهت پیگیری و تشخیص مشکلتان با پزشک متخصص در این زمینه مشورت نمائید.

همچنین مقاله علل ایجاد سرطان تیروئید را بخوانید، تا متوجه شوید آیا هیچ کدام از چند عامل کشف شده سرطان تیروئید را دارید یا خیر.

خودتان را معاینه کنید!

ایده‌ی هوشمندانه این است که سعی کنید از چگونگی طبیعی بودن احساس گردن خود مطلع شوید و بطور منظم ناحیه‌ی گردن خود را جهت وجود هرگونه علائم غیرطبیعی بررسی کنید. برای بررسی وجود توده‌ی تیروئید بهتر است این راهکار را انجام دهید:

• در مقابل آینه قرار بگیرید
  • صاف بنشینید یا بایستید.
  • مطمئن شوید که ماهیچه‌های گردن شما شُل شده است.
  • سَرتان را به سمت عقب بچرخانید و آب دهان خود را قورت دهید.
  • در حین انجام این کار، ناحیه‌ی اطراف غده‌ی تیروئید را مشاهده کرده و لمس نمائید تا از وجود توده یا هرگونه علائم عدم تقارن در این ناحیه اطمینان حاصل کنید.

معاینه‌ی ناحیه‌ی گردن، توسط خود فرد و همچنین غربالگری منظم توسط پزشک یا کادر درمان کمک شایانی به بررسی سریع‌‌تر این بیماری خواهد نمود.

معاینه تیروئید توسط خود فرد

مجدد خاطر نشان می‌گردد که لزوماً وجود هر توده‌ای در گردن نشانه‌ی سرطان تیروئید نیست. اکثر غدد تیروئید خوش‌خیم و کمتر از ۵٪ آنها سرطانی هستند. با این وجود، هرگز توده‌های نزدیک غده تروئید را نادیده نگیرید و سریع پیگیری نمائید. مشاوره با پزشکان متخصص و خبره در تشخیص زودهنگام و بررسی سرطانی بودن توده و در صورت لزوم روند درمانی بسیار موثر است.

نشانه‌های سرطان تیروئید

سرطان‌های تیروئید اغلب با معاینه‌ی معمول گردن توسط پزشک یا بطور ناخواسته با استفاده از سونوگرافی یا سایر اسکن‌های تصویربرداری که به دلایل دیگری در فرد انجام شده است، تشخیص داده می‌شوند. آزمایشاتی که تیروئید، گردن و خون را بررسی می‌کنند، برای تشخیص سرطان تیروئید بکار می‌رود.

تعریف: علامت یک بیماری چیزی است که بیمار احساس می‌کند. نشانه یک بیماری چیزی است که در معاینه یا آزمایش‌ها مشخص می‌شود.

هنگام ارزیابی علائم سرطان تیروئید در فرد، پزشک معمولاً گلوی بیمار را برای بررسی وجود توده یا ندول بررسی کرده و احتمالاً سی تی اسکن، سونوگرافی، MRI یا آزمایش خون را درخواست می‌کند. در صورت مشکوک بودن به سرطان بر اساس وجود هرگونه نشانه‌های غیرمعمول، پزشک ممکن است با استفاده از بیوپسی، نمونه‌برداری از بافت تیروئید انجام دهد تا با بررسی پزشک پاتولوژیست وجود هرگونه سلول‌های سرطانی در زیر میکروسکوپ مورد بررسی قرار گیرد.

سونوگرافی تیروئید برای تشخیص سرطان تیروئید

تشخیص زودهنگام سرطان تیروئید در ارائه‌ی نتیجه‌ی درمانی بهتر برای بیمار بسیار مهم است. با این وجود، برخی از بیماران که در سنین جوانی سرطان تیروئید در آنها تشخیص داده شده و تحت درمان قرار گرفته‌اند، ممکن است در طولانی مدت و در مراحل بعدی زندگی خطراتی از قبیل عود کردن مجدد بیماری در آنها مشاهده شود.

آناتومی تیروئید

۱. اپی‌گلوت، ۲. استخوان هیوئید، ۳. غضروف تیروئید، ۴. لوب هرمی، ۵. لوب جانبی چپ، ۶. نای، ۷. غدد پاراتیروئید از پشت، ۸. ایستموس لوب جانبی راست

مورد دیگر، ندول‌های تیروئیدی است که بسیار شایع هستند، اما در اغلب موارد خوش‌خیم بوده و خطری ندارند. بیشتر ندول‌های تیروئید، علائم یا نشانه‌هایی ندارند. اما گاهی‌اوقات برخی ندول‌ها آنقدر بزرگ می‌شوند که توسط فرد احساس شده و به صورت متورم در پایین گردن مشاهده می‌شود. ندول‌ها می‌توانند آنقدر بزرگ شوند که منجر به دشواری در بلع و تنفس گردند. تعیین ندول‌ بدخیم تیروئید به تنهایی توسط خود فرد امکانپذیر نیست. اغلب این ندول‌ها به آرامی رشد می‌کنند.

علائم سرطان تیروئید متاستاتیک

هنگامی که سرطان تیروئید به ناحیه‌ی دیگری از بدن گسترش یابد (متاستاز رخ دهد) که می‌تواند منجر به نارسایی در برخی اندام‌ها شود و علائم دیگری را ایجاد کند، از جمله:

• از دست دادن اشتها
  • کاهش بدون دلیل وزن

سرطان تیروئید بیشتر به ریه‌ها، کبد و استخوان‌ها سرایت می‌کند.

آیا پُرکاری و یا کم‌کاری تیروئید نشانه‌ی سرطان است؟

بسیاری از مردم به اشتباه تصور می‌کنند که پرکاری و یا کم‌کاری تیروئید، نشانه‌ی سرطان تیروئید است. اما، با اینکه مطالعات نشان می‌دهد ۲۰٪ از بیماران مبتلا به سرطان تیروئید، به پرکاری یا کم‌کاری تیروئید مبتلا هستند اما این دو به عنوان اولین علامت سرطان تیروئید در نظر گرفته نمی‌شوند.