هایفو و کرایوسرجری سرطان پروستات
سرطان پروستات

هایفو و کرایوسرجری سرطان پروستات

تاریخ انتشار : ۱۷ شهریور ۱۴۰۰ آخرین بروز رسانی مقاله: 7 آذر 1402 354 بازدید 0 نظر

درمان‌های مختلفی برای سرطان پروستات وجود دارد که رایج‌ترین آن‌ها، جراحی و رادیوتراپی سرطان پروستات است. اما گزینه‌های فرعی دیگری نیز وجود دارد که ممکن است برای بعضی از بیماران سودمند باشد؛ درمان‌های کانونی مانند هایفو و کرایوسرجری ازجملهٔ این گزینه‌ها هستند. البته این درمان‌ها هنوز به درمان استاندارد سرطان پروستات تبدیل نشده‌اند، اما ممکن است در بعضی از شرایط و برای بعضی بیماران بتوان آن‌ها را در نظر گرفت در این بخش همراه ما باشید تا در مورد این روش درمانی توضیح دهیم.

درمان‌های کانونی (focal) سرطان پروستات چیست؟

هایفو و کرایوسرجری سرطان پروستات، هر دو جزء درمان‌های کانونی (focal) سرطان پروستات محسوب می‌شوند. درمان های کانونی، تومورهای کوچک پروستات را بدون درمان بقیه غده پروستات از بین می برند. در واقع، فقط کانون‌هایی در پروستات را درمان می‌کنند. این روش‌ها، کمتر تهاجمی هستند. در این روش‌های درمانی از گرما، سرما و روش‌های دیگر برای درمان سرطان استفاده می شود.

این درمان‌ها بیشتر در مورد سرطان پروستات با خطر کم یا متوسط به کار می‌روند. درمان های کانونی در کارآزمایی های بالینی در حال مطالعه هستند. بیشتر انواع درمان‌های کانونی به عنوان گزینه های درمانی استاندارد تومور اولیه تأیید نشده اند. البته هایفو و کرایوسرجری هم‌اکنون جزء گزینه‌های درمانی در عود سرطان پروستات محسوب می‌شوند.

هایفو و کرایوسرجری سرطان پروستات

به آن سرمادرمانی نیز گفته می‌شود، نوعی درمان کانونی مبتنی بر سرما است. در این روش با یخ زدن و منجمد کردن سلول‌های سرطانی آن‌ها را می‌کشند. این کار با یک پروب یا مبدل انجام می‌شود. این سوزن از طریق یک برش کوچک در ناحیه بین رکتوم و اسکروتوم (کیسه بیضه)، وارد می‌شود. این روش در سرطان پروستاتی که تازه تشخیص داده شده، استاندارد نیست.

کرایوسرجری با پروستاتکتومی یا پرتودرمانی مقایسه نشده است. بنابراین پزشکان نمی‌دانند این گزینه درمانی در سطح درمان‌های دیگر موثر است یا نه. تأثیرات آن بر عملکرد ادرار و جنسی نیز به خوبی مشخص نیست. شواهد مطالعاتی کرایوتراپی سرطان پروستات در حال حاضر کمی قوی‌تر از هایفو است.

هایفو سرطات پروستات

هایفو و کرایوسرجری سرطان پروستات، HIFU سرطان پروستات، درمان‌های کانونی سرطان پروستات

هایفو (HIFU) سرطان پروستات نوعی درمان کانونی مبتنی بر گرما است. HIFU مخفف «درمان اولتراسوند متمرکز با شدت بالا» (High Intensity Focal Ultrasound) است. شاید نام هایفو تراپی را برای جوانسازی پوست صورت شنیده باشید.

در طول هایفو تراپی سرطان پروستات، یک پروب سونوگرافی به راست-روده وارد می‌شود. سپس امواج صوتی به قسمت های سرطانی غده پروستات هدایت می‌شوند. این درمان برای از بین بردن سلول‌های سرطانی با محدود کردن آسیب به بقیه غده پروستات طراحی شده است. FDA درمان هایفو را برای درمان بافت پروستات در سال ۲۰۱۵ تأیید کرد. HIFU ممکن است گزینه جذابی برای برخی افراد باشد. اما هنوز نمی‌دانیم کدام بیماران بیشترین بهره را از این درمان می‌برند. همچنین، هایفو فقط باید توسط یک متخصص با تخصص زیاد در این زمینه انجام شود.

profile
نویسنده :

دکتر بــرنا فــرازمـند

متخصص رادیوتراپی و انکولوژی

«تصمیم‌گیری آگاهانه» حق اساسی هر فرد است. ما در سایت drfarazmand.com با ارائه دقیق‌ترین و به‌روز‌ترین اطلاعات در مورد انواع سرطان و پاسخ به سوالات شما، کمک می‌کنیم بهترین انتخاب‌ها را داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *