علائم سرطان ریه زنان
سرطان ریه

علائم سرطان ریه در زنان : 7 نشانه خطرناک را بشناسید!

تاریخ انتشار : ۱۵ آبان ۱۴۰۲ آخرین بروز رسانی مقاله: 17 آبان 1402 93 بازدید 0 نظر

علائم سرطان ریه در زنان به‌طورکلی با مردان مشابه است، اما می‌تواند اختلاف‌های جزئی و ظریفی داشته باشد. مثلاً هنگام پدیدار شدن اولین علائم سرطان ریه، امکان دارد که زنان علاوه بر علائم اصلی سرطان ریه (مانند سرفه مداوم یا سرفه خونی)، علائمی همچون خستگی و شروع تدریجی تنگی نفس را نیز تجربه کنند. اما بسیاری از افراد به دلیل چشم‌گیر نبودن این علائم، آن‌ها را جدی نمی‌گیرند.

در ادامه این مقاله با ما همراه باشید تا علائم و نشانه های سرطان ریه در زنان را بررسی کنیم.

شایع ترین علائم سرطان ریه در زنان کدام اند؟

از آنجایی که شایع ترین علائم سرطان ریه در زنان به تدریج شروع می‌شوند، تشخیص آن‌ها ممکن است دشوار باشد. علائم بر اساس نوع سرطان ریه، متفاوت خواهند بود. مثلاً در سرطان آدنوکارسینوم ریه، توده سرطانی در حاشیه ریه‌ها رشد می‌کند. از این رو، می‌تواند قبل از تشخیص بسیار بزرگ شود. به همین دلیل در این نوع سرطان، علائم سیستمیک (مربوط به کل بدن) مانند خستگی، شایع‌تر است.

علائم سرطان ریه در زنان

در مقابل، سرطان سلول کوچک ریه و سرطان کارسینوم سلول سنگفرشی که کمتر رایج هستند، بیشتر در مجاری هوایی یا نزدیک آن‌ها رشد می‌کنند. توده سرطانی منجر به انسداد مجاری هوایی می‌شود؛ که می‌تواند سرفه، سرفه خونی، خس‌خس سینه و ابتلای مکرر به سینه پهلو را به همراه داشته باشد.

تقریباً در نیمی از افرادی که سرطان ریه در آن‌ها تشخیص داده می‌شود، سرطان به نواحی دوردست بدن سرایت کرده است. به این اتفاق «متاستاز» می‌گویند. سرطان متاستاتیک ریه، به اسم «سرطان ریه مرحله 4» نیز شناخته می‌شود. اولین علائم مرحله 4 سرطان ریه، احتمالاً به استخوان‌ها، مغز، کبد یا غدد فوق کلیوی مربوط می‌شود؛ چرا که سرطان به این اندام‌ها سرایت کرده است.

رایج‌ترین علائم سرطان ریه در زنان و مردان عبارت‌اند از: سرفه، تنگی نفس، سرفه خونی، کاهش وزن و بی‌اشتهایی. اما در زنان، معمولاً ابتدا خستگی و تنگی نفس رخ می‌دهد.

با علل بروز سرطان ریه آشنا شوید !

در ادامه، علائم سرطان ریه در زنان را به طور دقیق‌تر بررسی می‌کنیم.

خستگی

خستگی مفرط شایع‌ترین علامت سرطان ریه در زنان است. از آنجایی که دلایل زیادی برای خستگی وجود دارد و بسیاری از زنان در طول روز خستگی را تجربه می‌کنند، ممکن است این علامت را جدی نگیرند.

خستگی ناشی از سرطان، معمولاً با خستگی معمولی متفاوت است. خستگی ناشی از سرطان با خوابیدن یا نوشیدن قهوه بهبود نمی‌یابد. این نوع خستگی، در واقع خستگی کل بدن است.

با این حال، تشخیص علت خستگی برای افراد دشوار است. در نتیجه، به افراد توصیه می‌شود که میزان فعالیت روزانه و مقدار خواب شبانه خود را چند هفته تحت نظر بگیرند. اگر خستگی غیرعادی بود، باید برای بررسی بیشتر به پزشک مراجعه کرد.

تنگی نفس و طاقت فرسا شدن ورزش

دومین نشانه رایج سرطان ریه در زنان، تنگی نفس است. گاهی اوقات در مراحل اولیه سرطان، تنگی نفس واضح نیست یا اگر واضح باشد، با چیز دیگری اشتباه گرفته می‌شود.

در ابتدا، تنگی نفس عمدتاً در پی فعالیت بدنی به وجود می‌آید. حتی امکان دارد که فرد فقط با انجام فعالیت‌های شدید مانند بالا و پایین رفتن از پله یا دوی سرعت، دچار نفس تنگی شود.

درد کمر یا شانه

درد کمر یا شانه، یکی از اولین علائم نسبتاً شایع سرطان ریه در زنان است. این درد می‌تواند در اثر عوامل مختلفی ایجاد شود.

کمردرد

از آنجایی که بسیاری از سرطان‌های ریه در زنان، در زمان تشخیص به استخوان‌ها سرایت کرده‌اند، درد در ستون فقرات یا دست و پا می‌تواند اولین علامت بیماری باشد. اگرچه متاستازهای استخوانی می‌توانند بسیار دردناک باشند، اما ممکن است به اشتباه، به آرتریت یا دیسک نسبت داده شوند. گاهی اوقات متاستاز استخوان‌ها را ضعیف می‌کند؛ به طوری که با کمترین ضربه دچار شکستگی یا ترک می‌شوند.

همچنین در صورتی که سرطان ریه به غدد فوق کلیوی گسترش یافته باشد (متاستاز آدرنال)، می‌تواند باعث کمردرد شود. این نوع درد، شبیه لگد زدن به پهلو است.

شانه درد

درد شانه می‌تواند ناشی از متاستاز باشد، اما این تنها علت درد شانه نیست. گاهی اوقات به دلیل تحریک عصبی ناشی از یک تومور در قفسه سینه یا تومورهایی که بالای ریه‌ها رشد می‌کنند، شانه درد رخ می‌دهد.

اما چگونه می‌توان فهمید که علت درد کمر و شانه، سرطان است یا خیر؟ علائمی که می‌توانند نشان‌دهنده سرطان ریه باشند عبارت‌اند از:

  • دردی که شب ایجاد می‌شود
  • دردی که ادامه‌دار است یا حتی با استراحت بدتر می‌شود
  • دردی که با تنفس عمیق، شدیدتر می‌شود

در صورت تجربه کردن چنین مواردی، باید به پزشک مراجعه کرد.

درد قفسه سینه

درد قفسه سینه معمولاً زمانی رخ می‌دهد که سرطان، به غشای حساسی که ریه‌ها را احاطه کرده است (پرده جنبی) حمله کند. از آنجایی که سرطان آدنوکارسینوم ریه در حاشیه ریه‌ها ایجاد می‌شود، می‌تواند در مراحل نسبتاً اولیه سرطان، به پرده جنبی حمله کند.

درد قفسه سینه ناشی از سرطان ریه، معمولاً تیز است و درد گنگ و مبهمی نیست. اگر بین غشای احاطه‌کننده ریه، تجمع مایعات رخ دهد، امکان بروز تنگی نفس نیز وجود دارد.

سرطان ریه زنان

عفونت های تنفسی مکرر

عفونت‌های تنفسی مکرر، یکی دیگر از علائم شایع سرطان ریه در زنان است. بسیاری از افراد مبتلا به سرطان ریه، چندین دوره برونشیت (عفونت و التهاب مسیرهای هوایی بزرگ) یا سینه پهلو (عفونت و التهاب کیسه‌های هوایی) را تجربه کرده‌اند.

در مراحل اولیه سرطان، به وجود آمدن تومورهایی که مسیرهای هوایی را مسدود می‌کنند شایع است. با پیشرفت سرطان، میزان عفونت‌های تنفسی افزایش می‌یابد. به افراد توصیه می‌شود که در صورت ابتلا به بیش از یک دوره سینه پهلو در طول سال، با پزشک مشورت کنند.

سرفه مداوم

سرفه مداوم شایع‌ترین علامت سرطان ریه است؛ اما در زنان به دلیل محل قرارگیری تومورهای سرطانی، شیوع کمتری دارد. با این حال، بسیاری از افراد مبتلا به سرطان ریه، سرفه مزمن و آزاردهنده دارند.

سرفه ناشی از سرطان ریه می‌تواند شبیه سرفه‌های ناشی از عفونت ویروسی، آلرژی یا سیگار کشیدن باشد. امکان دارد خشک باشد یا خلط تولید کند. همچنین ممکن است دردناک باشد و باعث ایجاد درد در دنده‌ها شود. سرفه ناشی از سرطان ریه برای برخی افراد ثابت است و برای سایر افراد، می‌آید و می‌رود.

هنگامی که تومور سرطانی نزدیک یک مسیر هوایی باشد، خس‌خس سینه (صدای سوت بلند همراه با تنفس) نیز می‌تواند وجود داشته باشد. برخلاف خس‌خس سینه ناشی از بیماری‌هایی مانند آسم، خس‌خس سینه ناشی از سرطان گاهی اوقات فقط در یک ناحیه از قفسه سینه احساس می‌شود.

سرفه خونی

سرفه خونی (هموپتیزی) علامتی است که به احتمال زیاد، نشان‌دهنده سرطان ریه است. حدود 7 درصد از افراد مبتلا به سرطان ریه، تا زمان کشف بیماری فقط همین یک علامت را تجربه می‌کنند. به طور کلی، حدود 21 درصد از افراد مبتلا به سرطان ریه دچار سرفه خونی می‌شوند.

آیا این علائم برای شما آشناست ؟ آزمایش و تشخیص سرطان ریه را مطالعه کنید !

جمع بندی

در مجموع، علائم سرطان ریه در زنان می‌تواند مختصرا با مردان متفاوت باشد. با این حال، برخی از زنان علائم معمولی سرطان ریه را تجربه می‌کنند؛ مانند سرفه مزمن، سرفه خونی، یا عفونت‌های مکرر تنفسی. باید توجه داشت که گاهی اوقات، سرطان ریه خود را با ایجاد تغییراتی در استخوان‌ها (مثل درد استخوان)، مغز (مثل سردرد) یا کبد (مثل یرقان) نشان می‌دهد.

منبع

verywellhealth.com

profile
نویسنده :

دکتر بــرنا فــرازمـند

متخصص رادیوتراپی و انکولوژی

«تصمیم‌گیری آگاهانه» حق اساسی هر فرد است. ما در سایت drfarazmand.com با ارائه دقیق‌ترین و به‌روز‌ترین اطلاعات در مورد انواع سرطان و پاسخ به سوالات شما، کمک می‌کنیم بهترین انتخاب‌ها را داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *