رشد شخصیتی بعد از سرطان
پس از سرطان

رشد شخصیتی بعد از سرطان

تاریخ انتشار : ۲۶ دی ۱۴۰۰ 270 بازدید 0 نظر

رشد شخصیتی بعد از سرطان برای بسیاری از افراد اتفاق می‌افتد. این تفکر که “رنج کشیدن منبع ایجاد تغییر مثبت است”، ریشه عمیقی در بسیاری از افکار و سنت‌‌های باستانی دارد. اما تلاش تحقیقات علمی برای توضیح این موضوع، مساله‌‌ جدیدی است. مطالعات نشان می‌‌دهند که پس از وقایع آسیب‌‌زا، گزارش‌های مربوط به رشد شخصیتی بیشتر از موارد مربوط به اختلالات روانی است.

رشد پس از حادثه چیست؟

عبارت “رشد پس از حادثه “، بیان کننده تغییرات مثبتی است که به دنبال تجربیات ناگوار و پر استرس در زندگی ایجاد می‌‌شود. برای برخی از افراد، این رشد با تجربه کردن سرطان به وجود می‌‌آید.

محققان می‌‌گویند که “رشد پس از حادثه ” با «قابلیت برگشت» متفاوت است. قابلیت برگشت، توان بازگشت شخص به سطح قبلی عملکرد خود است، در حالی که “رشد پس از حادثه” به تغییر شخصی مثبت اشاره می‌‌کند.

انواع رشد شخصیتی

ممکن است افراد هنگام مقابله با سرطان انواع مختلفی از رشد را تجربه کنند، از جمله:

بهبود روابط با دیگران. زندگی با سرطان می‌‌تواند ارتباط شما را با خانواده یا دوستان عمیق کند. ممکن است با حمایت از هم، به یکدیگر نزدیکتر شوید. همچنین ممکن است باعث شود با افراد دیگری که یک واقعه ناگوار را پشت سر گذاشته‌‌اند راحت تر ارتباط برقرار کنید.

تجارب جدید در زندگی. ابتلا به سرطان ممکن است اولویت های شما را تغییر دهد. در نتیجه، ممکن است تصمیمات متفاوتی برای زندگی بگیرید مثلا شغل خود را تغییر دهید یا بر ترس خود غلبه کنید.

درک ارزش زندگی. ممکن است برای زندگی ارزش بیشتری قائل شوید و متوجه شوید نسبت به مرگ آسیب‌‌پذیر و بی دفاع هستید. این آگاهی به شما کمک می‌‌کند تا به شکلی دیگر  قدر از زندگی لذت ببرید.

احساس قدرت شخصیتی. ممکن است قدرت ذهنی بیشتری پیدا کرده باشید و احساس توانمندی کنید. این حس می‌تواند ناشی از احساس افتخار نسبت به آنچه پشت سر گذاشته‌‌اید باشد.

رشد معنوی. ممکن است علاقه بیشتری برای اجرای اعمال مذهبی در شما ایجاد شود و یا بخواهید بعد معنوی زندگی خود را تقویت کنید.

عوامل موثر در رشد پس از سانحه

حتی با وجود “رشد پس از حادثه”، ممکن است احساس اضطراب داشته باشید و دچار احساسات منفی شوید. رشد و رنج می‌‌توانند همزمان رخ دهند. در واقع اکثر افرادی که “رشد پس از سانحه” را گزارش می‌‌کنند، به درگیری با مشکلات نیز اشاره دارند.

رشد پس از سانحه ، مانند استرس پس از سانحه ، همه‌‌گیر نیست. تحقیقات نشان می دهد افرادی که دارای ویژگی‌‌های زیر هستند، بیشتر این تغییر را تجربه می‌‌کنند:

  • کسانی که به طور کلی سازگاری خوبی با تجربیات و چالش های جدید پیدا می‌کنند
  • کسانی که نگرش شادی دارند
  • کسانی که شبکه‌‌های حمایت اجتماعی قوی دارند

راه‌‌های تقویت رشد شخصیتی

برای پرورش رشد شخصیت بعد از تجربه سرطان، کارهای زیر را انجام دهید:

اضطراب را کاهش دهید. برای به حداقل رساندن اضطراب و تنش راه‌‌حل هایی پیدا کنید. به عنوان مثال، از تکنیک‌‌های آرام سازی (ریلکسیشن) استفاده کنید، به طور منظم ورزش کنید و با دوستانی که حامی شما هستند صحبت کنید.

در تجربه خود تأمل کنید. تجربه خود را از طریق خاطره‌‌ نویسی (و بیرون ریزی احساسات روی کاغذ) یا گفتگو با افراد حمایت‌گر تجزیه و تحلیل کنید.

حس امنیت را در خود احیا کنید. با متخصصی در زمینه سلامت روان صحبت کنید، مثلا یک مشاور. مددکاران اجتماعی، روحانیون و راهنمایان معنوی از دیگر افرادی هستند که می‌‌توانید از آنها حمایت عاطفی دریافت کنید.

با دیگران ارتباط برقرار کنید. در یک گروه حمایتی مختص افراد مبتلا به سرطان عضو شوید. گفت و گو با اشخاصی که تجربیات شما را درک می‌‌کنند، باعث دلگرمی شما می‌‌شود و یک حمایت متقابل را تجربه می‌‌کنید.

بینش جدیدی به زندگی بسازید. به آنچه از تجربه خود آموخته‌اید فکر کنید. سپس به نحوی برنامه ریزی کنید تا از زندگی خود بیشترین بهره را ببرید.

profile
نویسنده :

دکتر بــرنا فــرازمـند

متخصص رادیوتراپی و انکولوژی

«تصمیم‌گیری آگاهانه» حق اساسی هر فرد است. ما در سایت drfarazmand.com با ارائه دقیق‌ترین و به‌روز‌ترین اطلاعات در مورد انواع سرطان و پاسخ به سوالات شما، کمک می‌کنیم بهترین انتخاب‌ها را داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *