پیگیری سرطان بعد از درمان
سرطان رحم

پیگیری سرطان رحم

تاریخ انتشار : ۲۵ دی ۱۴۰۰ 301 بازدید 0 نظر

پیگیری سرطان رحم به معنای ویزیت‌های پیگیری نزد پزشک درمانگر، بعد از پایان درمان سرطان است. در واقع با اتمام درمان فعال سرطان، مراقبت از بیماران مبتلا به این بیماری پایان نمی‌­پذیرد. تیم درمان شما، به بررسی عدم بازگشت سرطان، کنترل عوارض جانبی و نظارت بر سلامت عمومی‌تان ادامه خواهد داد. به این اقدامات، «پیگیری» گفته می‌­شود.

پیگیری شما ممکن است شامل معاینات بدنی و آزمایش‌­های پزشکی منظم باشد. پزشکان می­‌خواهند از روند بهبودی‌تان طی ماه­‌ها و سال­‌های پیش رو مطلع باشند. علاوه بر معاینات بدنی (شامل معاینه لگن)، پیگیری ممکن است شامل آزمایش‌­های خون و عکس‌های اشعه ایکس باشد. این آزمایش‌­ها ممکن است در سال­های اول و دوم بعد از درمان در فواصل کمتری انجام شود. درباره هر علامت جدید مخصوصاً کاهش اشتها، تغییرات مثانه یا روده، درد، خونریزی از واژن، سرفه مزمن، درد در ناحیه لگن یا تغییرات وزن به پزشک خود بگویید. این علائم ممکن است نشانه بازگشت سرطان یا نشانه بیماری پزشکی دیگری باشند.

ممکن است توان‌بخشی سرطان توصیه شود، و می­‌تواند به معنی استفاده از طیف وسیعی از خدمات همچون فیزیوتراپی، مشاوره شغلی، کنترل درد، برنامه­‌ریزی غذایی و/ یا مشاوره عاطفی باشد. هدف توان‌بخشی کمک به افراد است تا دوباره کنترل اوضاع زندگی خود را به دست بگیرند و در صورت امکان مستقل و مفید باقی بمانند.

بررسی از نظر عود بیماری

یکی از اهداف پیگیری سرطان رحم، بررسی از نظر عود بیماری است (که به معنی بازگشت سرطان است). علت بازگشت سرطان، باقی ماندن تعدادی سلول سرطانی در بدن است. به‌ مرور زمان، ممکن است تعداد این سلول­ها زیاد شود، تا اینکه نهایتا در نتایج آزمایش‌ها مشخص شوند یا نشانه و علامت ایجاد کنند. در طی پیگیری، پزشکی که با سابقه پزشکی شما آشنا است می­‌تواند اطلاعاتی درباره احتمال عود بیماری به شما بدهد. پزشک شما درباره سلامتی‌­تان سؤالات خاصی را خواهد پرسید. برخی از افراد ممکن است به ‌عنوان بخشی از پیگیری منظم درمان، آزمایش‌­های خون یا تصویربرداری انجام دهند، اما نیاز به آزمایش‌ها به عوامل مختلفی مثل نوع و مرحله سرطان اولیه و نوع درمانی که داده شده است بستگی دارد.

ترس از بازگشت سرطان قبل از انجام آزمایش پیگیری یا انتظار برای نتایج آزمایش ممکن است استرس شما یا اعضای خانواده­‌تان را بیشتر کند. گاهی به این حالت “اضطراب تصویربرداری” گفته می­‌شود.

کنترل عوارض طولانی‌مدت و دیررس

بیشتر افراد از تجربه عوارض جانبی حین درمان تعجب نمی‌کنند، چون که انتظار آن را دارند. با این حال، اغلب افراد از باقی‌ ماندن عوارض بعد از دوره درمان غافلگیر می‌شوند. به این عوارض، عوارض جانبی طولانی‌مدت گفته می­‌شود. دسته دیگری از عوارض جانبی به نام اثرات دیررس، ممکن است ماه‌­ها یا حتی سال­‌ها بعد از درمان ایجاد شوند. اثرات طولانی‌مدت و دیررس ممکن است شامل تغییرات جسمی و روحی باشد.

در پیگیری سرطان رحم، با پزشک خود درباره احتمال ایجاد چنین عوارض جانبی صحبت کنید. اگر شما تحت درمانی هستید که اثرات دیررس خاص آن شناخته شده است، ممکن است معاینات بدنی مخصوص، اسکن­‌ها یا آزمایش‌های خون برای کمک به یافتن و مدیریت این اثرات انجام شود.

نگهداری مدارک پزشکی خود

شما و پزشکتان باید با هم همکاری کنید تا یک برنامه پیگیری درمان شخصی تهیه کنید. درباره تمام نگرانی­‌های خود در مورد آینده سلامت جسمی یا روحی‌تان با پزشک صحبت کنید.

می‌توانید با پزشکتان در مورد اینکه چه کسی پیگیری درمانتان را هدایت کند صحبت کنید. برخی بازماندگان همچنان به پزشک متخصص سرطان­‌شناسی خود مراجعه می­‌کنند، درحالی‌که دیگران برای پیگیری درمان نزد پزشک خانوادگی خود یا متخصص مراقبت سلامت دیگری می­‌روند. این تصمیم به عوامل مختلفی مثل نوع و مرحله سرطان، عوارض جانبی، قوانین بیمه و سلایق شخصی شما بستگی دارد.

با پزشکی که مستقیماً درگیر مراقبت از سرطان شما نبوده و قرار است پیگیری درمانتان را هدایت کند، خلاصه درمان سرطان خود و فرم­های برنامه مراقبت را به اشتراک بگذارید؛ همچنین این اطلاعات را در اختیار تمام افراد ارائه‌دهنده خدمات سلامت در آینده قرار دهید. جزئیات درمان سرطان شما برای پزشکانی که در طول زندگی شما را ویزیت خواهند کرد بسیار ارزشمند است.

profile
نویسنده :

دکتر بــرنا فــرازمـند

متخصص رادیوتراپی و انکولوژی

«تصمیم‌گیری آگاهانه» حق اساسی هر فرد است. ما در سایت drfarazmand.com با ارائه دقیق‌ترین و به‌روز‌ترین اطلاعات در مورد انواع سرطان و پاسخ به سوالات شما، کمک می‌کنیم بهترین انتخاب‌ها را داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *