علائم سرطان بیضه، نشانه های سرطان بیضه، علامت سرطان بیضه
سرطان بیضه

نشانه ها و علائم سرطان بیضه

تاریخ انتشار : ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۲ آخرین بروز رسانی مقاله: 30 اردیبهشت 1402 454 بازدید 0 نظر

علائم سرطان بیضه در افراد مختلف متفاوت است. آشنایی با علائم سرطان بیضه موجب مراجعه سریع‌تر به پزشک و تشخیص زودتر سرطان بیضه می‌شود. اگر این سرطان زودتر تشخیص داده شده و درمان بشود، احتمال موفقیت ۹۵ درصدی در درمان داریم.

سرطان بیضه، شایع‌ترین سرطان در آقایان ۲۰ تا ۳۹ ساله است، هر چند در سنین مختلف می‌تواند دیده شود. بنابراین آشنایی با علائم سرطان بیضه برای همه آقایان مخصوصا مردان جوان بسیار مهم است.

سن سرطان بیضه، علت سرطان بیضه، علائم سرطان بیضه

علائم سرطان بیضه

خیلی از علائمی که در این مقاله نام می‌بریم ممکن است به دلایل دیگری، به جز سرطان بیضه به وجود آمده باشند. مواردی از بیماری‌های غیر سرطانی، از جمله آسیب بیضه یا التهاب هم، علائمی شبیه به علائم سرطان بیضه را به وجود می‌آورند. برای مثال، التهاب بیضه (ارکیت) و التهاب اپیدیدیم (اپیدیدیمیت) نیز می‌توانند باعث تورم و درد بیضه‌ها شوند. این دو علامت ممکن است در نتیجه عفونت‌های ویروسی و باکتریایی هم به وجود بیایند.

همه افراد همه علائم را ندارند. همچنین ممکن است این علائم در بیماری‌های دیگر نیز دیده شوند. بنابراین مراجعه به پزشک جهت رد یا تایید تشخیص سرطان بیضه الزامی است.

اگر علائم یا نشانه‌های زیر را تجربه می‌کنید، به پزشک خود مراجعه کنید.

شایع‌ترین علائم سرطان بیضه

  • توده یا تورم در بیضه‌ها: شایعترین علامت سرطان بیضه، توده یا ندول سفتی است که می‌توان آن را درون بیضه لمس کرد. بسیاری از سرطان‌های بیضه زمانی پیدا می‌شوند که بیماران خود این توده را در بیضه‌شان حس کرده‌اند. این علامت از سرطان معمولا بدون درد است. حدود ۹۰٪ از مردان مبتلا به سرطان بیضه، این علامت را دارند. پس اگر توده یا چیز مشکوکی در بیضه‌تان لمس کردید، سریعا به پزشکتان مراجعه کنید.
  • احساس سنگینی در اسکروتوم (کیسه بیضه)
  • درد مبهم در قسمت تحتانی شکم یا کشاله ران
  • درد یا احساس ناراحتی در بیضه یا کیسه بیضه: هرگونه درد شدید و یا با شروع تازه، باید تحت پیگیری اورژانسی قرار بگیرد، زیرا این درد می‌تواند ناشی از پیچ‌خوردگی بیضه باشد. در پیج‌خوردگی بیضه، خونرسانی بیضه قطع می‌شود و حالت خطرناکی است. اما دردهای تدریجی و با شدت کمتر هم باید تحت بررسی قرار بگیرند، زیرا ممکن است علامت سرطان بیضه باشند. در صورت تجربه این نوع از درد، بهتر است خود بیمار بیضه را آزمایش کند تا ببیند توده یا برجستگی لمس می‌کند یا خیر.
  • بزرگ شدن یا حساس شدن بافت پستان
  • کمر درد: بسیاری از مردم درد کمر را به ورزش‌های سنگینی که انجام داده‌اند، فعالیت های روزمره ای که داشته اند و یا پیر شدنشان ارتباط می‌دهند، با اینکه این دلایل ممکن است درست باشند، درد دائم کمر نباید نادیده گرفته شود. چون ممکن است نشانه‌ای از پخش شدن سرطان بیضه به گره‌های لنفاوی اطراف آئورت یا پشت شکم باشد.
  • متفاوت شدن بیضه‌ها: تغییر در بیضه‌ها، چه با توده و چه بدون توده، نیز ممکن است یک علامت خطر برای سرطان بیضه باشد.
علائم سرطان بیضه، نشانه سرطان بیضه، شایع ترین علامت های سرطان بیضه

علائم اولیه سرطان بیضه

اغلب اولین علامت سرطان بیضه، توده‌ای در بیضه و یا تورم و بزرگ شدن بیضه است.

یادتان باشد اینکه یکی از بیضه‌ها از دیگری کمی بزرگ‌تر باشد و یا اینکه یکی از بیضه‌ها پایین‌تر از دیگری قرار بگیرد، طبیعی است.

علائم سرطان بیضه پیشرفته

حتی اگر سرطان بیضه به سایر نقاط بدن پخش شده باشد هم، بسیاری از مردان ممکن است بلافاصله علائمی نشان ندهند. اما در صورت پیشرفت سرطان و پخش شدن آن به سایر نقاط بدن، علائم‌ زیر را می‌بینیم:

  • درد کمر، در نتیجه پخش شدن سرطان به گره‌های لنفاوی در پشت شکم.
  • تنگی نفس، درد قفسه سینه، سرفه و حتی سرفه خونی، در نتیجه پخش شدن سرطان به ریه.
  • درد شکم، در نتیجه بزرگ شدن گره‌های لنفاوی این ناحیه یا پخش شدن سرطان به کبد.
  • سردرد یا گیجی، در نتیجه پخش شدن سرطان به مغز.

عکس سرطان بیضه

سایر نکات علائم سرطان بیضه

آیا سرطان بیضه، باعث بزرگ شدن یا دردناک شدن پستان میشود؟

در موارد نادری، تومورهای ژرم‌سل ممکن است باعث بزرگی یا دردناک شدن پستان‌ها شوند. این اتفاق به این دلیل می‌افتد که انواع خاصی از تومورهای ژرم سل، مقادیر زیادی از هورمونی با نام HCG را ترشح می‌کنند که تحریک کننده رشد پستان است.

برخی از تومورهای سلول لایدیگ هم می‌توانند استروژن ترشح کنند که هورمون جنسی زنانه است و باعث رشد بافت پستان یا از دست رفت میل جنسی در مردان می‌شود.

آیا سرطان بیضه باعث بلوغ زودرس در پسران میشود؟

برخی تومورهای سلول لایدیگ آندروژن می‌سازند که هورمون جنسی مردانه است. تولید اندروژن توسط این تومورها ممکن است در مردان بالغ علامتی ایجاد نکند، اما در پسربچه‌ها ممکن است باعث بروز علائم بلوغ زودرس بشود. این علائم عبارتند از بم شدن صدا و رویش موی صورت و بدن.

آیا سرطان بیضه روی هورمون‌ها تاثیر می‌گذارد؟

بله، سرطان بیضه ممکن است باعث برخی مشکلات و عدم تعادل در هورمون‌ها بشود که این اتفاق باعث رشد بافت پستان در مرد‌ها یا دردناک شدن بافت پستان و یا کاهش تمایل جنسی بشود.

علائم روانی در سرطان بیضه

مردان مبتلا به سرطان بیضه، بعد از تشخیص و در طی درمانشان، در خطر بیشتری از ابتلا به مشکلات اعصاب و روان هستند. مشکلات روان رایج در بیماران مبتلا به سرطان بیضه عبارتند از استرس، افسردگی، اضطراب و ترس.

جمع‌بندی: نشانه ها و علائم سرطان بیضه

علائم سرطان بیضه در افراد مختلف متفاوت است. در صورت آشنایی با علائم سرطان بیضه، تشخیص زودتر و در مراحل پایین‌تر انجام خواهد شد، و موجب افزایش طول عمر بیماران سرطان بیضه می‌شود. معمولا اولین علامت سرطان بیضه احساس توده در بیضه یا بزرگ و سنگین شدن آن است که ممکن است در معاینه توسط خود فرد کشف شود. سایر علائم و نشانه های سرطان بیضه در متن ذکر شده است.

منابع:

macmillan.org.uk

mayoclinic.org

cancer.org

سوالات رایج

شایع‌ترین علامت سرطان بیضه چیست؟

شایع‌ترین علامت سرطان بیضه وجود توده یا تورم در بیضه، احساس درد مبهم یا سنگینی کیسه بیضه است.
همچنین اگر سرطان بیضه به سایر نقاط بدن رسیده باشد، علائم دیگری نیز به وجود می‌آورد.

آیا سرطان بیضه درد دارد؟

برخی از تومورهای بیضه می‌توانند باعث درد بشوند، اما اکثر مواقع این سرطان دردی ایجاد نمی‌کند.

ممکن است سرطان بیضه هیچ علامتی نداشته باشد؟

برخی از مردان مبتلا به سرطان بیضه، هیچ علامتی ندارند و سرطان آن‌ها به صورت اتفاقی و طی آزمایشات دیگری پیدا می‌شود. برای مثال برخی از تصویربرداری‌ها که به منظور پیدا کردن دلیل ناباروری فرد انجام می‌شوند، ممکن است منجر به کشف سرطان بیضه در وی شوند.

profile
نویسنده :

دکتر بــرنا فــرازمـند

متخصص رادیوتراپی و انکولوژی

«تصمیم‌گیری آگاهانه» حق اساسی هر فرد است. ما در سایت drfarazmand.com با ارائه دقیق‌ترین و به‌روز‌ترین اطلاعات در مورد انواع سرطان و پاسخ به سوالات شما، کمک می‌کنیم بهترین انتخاب‌ها را داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *