طول عمر بیماران سرطان بیضه، امید به زندگی کانسر بیضه، بیماران سرطان بیضه چقدر عمر میکنند
سرطان بیضه

طول عمر بیماران سرطان بیضه

تاریخ انتشار : ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۲ آخرین بروز رسانی مقاله: 8 خرداد 1402 613 بازدید 0 نظر

طول عمر بیماران سرطان بیضه و احتمال موفقیت درمان، یکی از مهمترین موضوعات در این سرطان است.

اگرچه هیچ فردی نمی‌تواند به طور دقیق بگوید برای یک بیمار خاص چه اتفاقی خواهد افتاد، اما با دانستن آمار مربوط به بیمارانی با نوع و مرحله مشابه سرطان می‌توانیم تخمین خوبی از آینده و پیش‌آگهی وی داشته باشیم. این آمار معمولا به صورت «نرخ بقای پنج ساله» بیان می‌شود؛ نرخ بقای پنج ساله درصدی از بیماران است که بعد از پنج سال از تشخیص زنده هستند. مثلا نرخ بقای پنج ساله ۸۰ درصد به این معناست که تنها ۲۰ درصد از بیماران طی پنج سال فوت می‌کنند.

ممکن است این آمار گیج کننده باشند و برای شما سوالاتی به وجود آورند، پس درباره این احتمالات با پزشک خود نیز صحبت کنید. می‌توانید سوالات خود را در قسمت پیام‌های انتهای همین صفحه نیز بپرسید.

میزان بقای ۵ ساله در سرطان بیضه

بقای پنج ساله سرطان بیضه، طول عمر بیماران کانسر بیضه، مبتلایان به سرطان بیضه چند سال زنده می مانند

سرطان بیضه یکی از بهترین سرطان‌ها از نظر میزان علاج است و بسیاری از بیماران می‌توانند طول عمر طبیعی داشته باشند.

میزان بقای پنج ساله سرطان بیضه در مراحل مختلف به صورت زیر است:

  • سرطان موضعی (سرطان فقط درون بیضه است): نرخ بقای 5 ساله این مرحله از سرطان، حدود ۹۹ درصد است.
  • سرطان ناحیه‌ای (سرطان از بیضه به گره‌های لنفاوی یا ساختارهای نزدیک پخش شده است): نرخ بقای این مرحله از سرطان بیضه، ۹۵ درصد است.
  • سرطان دوردست (سرطان به اعضای دوردست، مثلا کبد، پخش شده است): نرخ بقای پنج ساله این مرحله از سرطان، حدود ۷۳ درصد است.

طول عمر بیماران سرطان بیضه چقدر است؟

در مجموع، نرخ بقای پنج ساله تمامی بیماران سرطان بیضه حدود ۹۵ درصد است. یعنی از هر ۱۰۰ نفری که مبتلا به سرطان بیضه می‌شوند، ۹۵ نفر حداقل پنج سال پس از تشخیصشان زنده هستند.

توجه کنید بیشترین احتمال عود یا پیشرفت بیماری در پنج سال ابتدای تشخیص است، بنابراین بیشتر بیمارانی که پنج سال زنده مانده‌اند در ادامه نیز زندگی طبیعی را تجربه خواهند کرد.

چند نکته در مورد این آمار

۱- این آمار مربوط به مواردی است که تازه تشخیص داده شده‌اند، و موارد عود کرده و راجعه را شامل نمی‌شود.

۲- این آمار همه عوامل را در نظر نمی‌گیرد. عوامل موثر بر طول عمر بیماران در ادامه لیست شده است.

۳- ممکن است دورنمای فعلی بیماران بهتر از این اعداد باشد، چرا که این آمار مربوط به بیمارانی است که حداقل پنج سال پیش درمان شده‌اند و پیشرفت روش‌های تشخیصی و درمانی می‌تواند باعث بهبود نتایج شده باشد.

طول عمر بیماران سرطان بیضه، امید به زندگی مبتلایان به سرطان بیضه

عوامل موثر بر طول عمر بیماران سرطان بیضه

عوامل مختلفی می‌توانند روی نرخ بقا و طول عمر مبتلایان به سرطان بیضه تاثیر داشته باشند:

۱- نوع تومور سرطانی

سرطان بیضه به دو دسته کلی «سِمینوم» و «غیر سِمینوم» تقسیم می‌شود. به طور کلی، سمینوم پاسخ بهتری به درمان می‌دهد و پیش‌آگهی مبتلایان به آن نیز بهتر است.

۲- میزان گسترش تومور

همان‌طور که در بالاتر نیز گفته شد درگیری غدد لنفاوی خلف صفاق و نیز گسترش دوردست به سایر بافت‌ها باعث کاهش احتمال در افرادی که غدد لنفاوی خلف صفاق (رترو-پِریتوئِن) آن‌ها درگیر شده است، تعداد غدد درگیر و اندازه آن‌ها نیز روی بقا تاثیرگذار است.

۳- سطح تومور-مارکر ها

تومورمارکرها (tumor markers) موادی در خون هستند که نشان‌گر وجود تومور در جایی از بدن هستند. سطح بالاتر تومورمارکر در تومور «غیر سمینوم» با پیش‌آگهی بدتر مرتبط است. در سرطان بیضه از نوع سمینوم خالص، تومور مارکر افزایش نمی‌یابد و بنابراین تاثیری روی بقا ندارد.

۴- سلامتی کلی بیمار و سابقه بیماری‌های دیگر

۵- سن بیمار

۶- نوع درمان انجام شده و پاسخ سرطان به درمان سرطان بیضه

یکی از عوامل بسیار مهم در طول عمر بیماران سرطان بیضه، نوع درمان انتخابی است. بنابراین انتخاب پزشک و مرکز مناسب درمانی از همان ابتدا باید مد نظر قرار گیرد.

نتیجه گیری: طول عمر مبتلایان به سرطان بیضه

طول عمر بیماران سرطان بیضه در بین همه سرطان‌ها جزو بهترین‌ها است. تقریبا ۹۵٪ بیماران حداقل پنج سال پس از تشخیص زنده می‌مانند. با این وجود، نرخ بقا بستگی به عوامل مختلفی از جمله نوع تومور، مرحله بیماری و درمان انجام شده توسط پزشک معالج دارد.

منابع:

cancer.net

cancerresearchuk.org

cancer.org

سوالات رایج

آیا سرطان بیضه کشنده است؟

سرطان بیضه در صورت عدم درمان کشنده است (مثل سایر سرطان‌ها)، اما در صورت تشخیص و درمان به موقع پاسخ بسیار خوبی به درمان می‌دهد. تشخیص زودرس، تاثیر به‌سزایی در پیش آگهی شما دارد. هرچه زودتر به پزشکتان مراجعه کنید و بیماری‌تان تشخیص داده شود، با احتمال بیشتری از سرطان درمان خواهید یافت.

طول عمر در سرطان بیضه پیشرفته چقدر است؟

در صورتی که سرطان بیضه پیشرفته شده باشد و به نواحی دوردست بدن گسترش یافته باشد، در صورت درمان مناسب ۷۳٪ بیماران حداقل پنج سال زنده می‌مانند.

profile
نویسنده :

دکتر بــرنا فــرازمـند

متخصص رادیوتراپی و انکولوژی

«تصمیم‌گیری آگاهانه» حق اساسی هر فرد است. ما در سایت drfarazmand.com با ارائه دقیق‌ترین و به‌روز‌ترین اطلاعات در مورد انواع سرطان و پاسخ به سوالات شما، کمک می‌کنیم بهترین انتخاب‌ها را داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *