جراحی سرطان پروستات، پروستاتکتومی
سرطان پروستات

جراحی سرطان پروستات چیست و در چه زمانی نیاز است؟

تاریخ انتشار : ۱۵ شهریور ۱۴۰۰ آخرین بروز رسانی مقاله: 7 آذر 1402 351 بازدید 0 نظر

جراحی پروستات یکی از روش‌های درمانی است که در روند درمان سرطان پروستات از آن استفاده می‌شود و انواع مختلفی دارد. در این بخش به طور اختصاصی به موضوع درمان جراحی سرطان پروستات خواهیم پرداخت و عوارض، تاثیر و نحوه انجام را توضیح خواهیم داد. با ما همراه باشید.

جراحی پروستات چیست؟

جراحی سرطان پروستات شامل برداشتن پروستات و برخی از غدد لنفاوی اطراف در طی یک عمل است. در سرطان پروستات، جراح سرطان، یک متخصص اورولوژی (جراحی کلیه و مجاری ادراری تناسلی) یا اورولوژیست سرطان است. نوع جراحی به مرحله بیماری، سلامت کلی فرد و سایر عوامل بستگی دارد.

انواع جراحی سرطان پروستات کدام است؟

در سرطان پروستات، چند روش جراحی کاربرد دارد:

۱- برداشتن کامل پروستات. به این نوع جراحی پروستاتکتومی یا پروستاتکتومی رادیکال می‌گوییم.

۲- برداشتن بیضه. این جراحی با هدف کاهش هورمون جنسی مردانه انجام می‌شود.

۳- برداشتن پروستات از طریق مجرای ادرار (TURP). این روش در سرطان پروستات برای کاهش علائم ادراری انجام می‌شود.

معمولا وقتی صحبت از جراحی سرطان پروستات می‌کنیم، منظور پروستاتکتومی رادیکال است که جراحی اصلی سرطان پروستات موضعی محسوب می‌شود.

پروستاتکتومی چیست؟

پروستاتکتومی به معنای برداشتن پروستات است. در پزشکی «اِکتومی» (ectomy) به معنای برداشتن بخشی از بدن با جراحی است. بنابراین پروستاتکومی را می‌توان برداشتن یا خارج کردن پروستات ترجمه کرد. بعضی به آن «پروستات‌برداری» می‌گویند.

پروستاتکتومی رادیکال چیست؟

پروستاتکتومی رادیکال، برداشتن کل پروستات و کیسه‌های منی به روش جراحی است. غدد لنفاوی ناحیه لگن نیز ممکن است برداشته شوند. این عمل خطر تأثیر بر عملکرد جنسی را دارد. در صورتی که بتوان جراحی حفظ-عصب انجام داد، احتمال حفظ عملکرد جنسی بیمار بعد از جراحی افزایش می‌یابد. در این روش جراحی، از آسیب اعصابی که امکان نعوظ و ارگاسم (ارضای جنسی) را فراهم می‌کنند پرهیز می‌شود. البته حتی اگر بعضی از اعصاب بریده شود نیز ممکن است ارگاسم اتفاق بیفتد.

عوارض پروستاتکتومی

بی اختیاری ادرار نیز از عوارض جانبی احتمالی پروستاتکتومی رادیکال است. برای کمک به حفظ عملکرد طبیعی جنسی، مردان می توانند دارو، پروتز آلت تناسلی یا آمپول دریافت کنند. گاهی اوقات، با یک جراحی دیگر می توان بی اختیاری ادرار را برطرف کرد.

جراحی سرطان پروستات، TURP، پروستاتکتومی

پروستاتکتومی چگونه انجام می‌شود؟

برداشتن پروستات را می‌توان به دو روش باز و لاپاروسکوپی انجام داد:

  • جراحی باز، روش سنتی انجام پروستاتکتومی است. در این روش، جراح برشی به طول ۲۰ تا ۲۵ سانت زیر ناف می‌زند. بعد از باز شدن، جراحی از طریق همان برش انجام می‌شود.
  • جراحی لاپاروسکوپی، نسبت به پروستاتکتومی باز، کمتر تهاجمی است. همچنین ممکن است زمان بهبودی کوتاه‌تر باشد. در این روش، به جای زدن یک برش بلند فقط چند برش کوچک ایجاد می‌شود. یک دوربین و ابزار از طریق این برش‌های کوچک به شکم بیمار وارد می‌شود. سپس جراح ابزاری را برای برداشتن غده پروستات هدایت می‌کند.

بعضی از عوارض در جراحی لاپاراسکوپی کمتر است. مثلا خونریزی کمتر است و ریکاوری بعد از عمل سریع‌تر اتفاق می‌افتد. البته بعضی از عوارض نیز در آن بیشتر خواهد بود. از جراح خود در مورد مقایسه این دو روش و گزینه بهتر برای خود سوال کنید.

ارکیدکتومی دو طرفه

ارکیدکتومی یا ارکیکتومی دو طرفه برداشتن هر دو بیضه با جراحی است. می‌توان آن را به فارسی، «بیضه برداری» ترجمه کرد. ارکیکتومی یکی دیگر از انواع جراحی سرطان پروستات است. هدف از این جراحی، از بین بردن منشاء اصلی تولید تستوسترون در بدن است. هورمون‌های جنسی مردانه محرک سلول‌های سرطان پروستات هستند. بنابراین حذف هورمون‌های جنسی مردانه جلوی رشد سرطان پروستات را خواهد گرفت.

برداشتن پروستات از طریق مجرای ادرار (TURP)

TURP اغلب برای تسکین علائم انسداد ادرار و نه برای درمان سرطان پروستات استفاده می‌شود.

عمل TURP چیست؟

TURP یعنی خارج کردن بافت پروستات از طریق لوله‌ای که وارد مجرای ادراری و سپس پروستات می‌شود. در این روش، بیمار کاملا بیهوش می‌شود تا دردی احساس نکند. قبل از جراحی ، با تیم درمانی خود در مورد عوارض جانبی احتمالی جراحی خاص خود صحبت کنید. به طور معمول، مردان جوان‌تر یا سالم‌تر ممکن است از پروستاتکتومی بهره بیشتری ببرند. هم چنین مردان اختلال نعوظ دائمی و بی‌اختیاری ادرار پس از پروستاتکتومی در مردان جوان کم‌تر است.

جراحی روباتیک سرطان پروستات چیست؟

جراحی پروستات با کمک روبات، یک روش کم-تهاجمی برداشتن پروستات برای درمان کانسر پروستات است. این روش هنوز در ایران استفاده نمی‌شود.

همچنین بخوانید: زندگی پس از سرطان پروستات

جمع‌بندی: جراحی سرطان پروستات

جراحی کانسر پروستات شامل برداشتن پروستات و برخی از غدد لنفاوی اطراف در طی یک عمل است. در سرطان پروستات، جراح سرطان، یک متخصص اورولوژی (جراحی کلیه و مجاری ادراری تناسلی) یا اورولوژیست سرطان است.

همچنین بخوانید: طول عمر بیماران سرطان پروستات

منابع:

hopkinsmedicine.org

cancer.org

سوالات رایج:

جراحی سرطان پروستات شامل چیست؟

جراحی اصلی شامل برداشتن پروستات و برخی از غدد لنفاوی اطراف است اما ممکن است جراحی‌های دیگری از جمله TURP و ارکیدکتومی نیز انجام شود.

profile
نویسنده :

دکتر بــرنا فــرازمـند

متخصص رادیوتراپی و انکولوژی

«تصمیم‌گیری آگاهانه» حق اساسی هر فرد است. ما در سایت drfarazmand.com با ارائه دقیق‌ترین و به‌روز‌ترین اطلاعات در مورد انواع سرطان و پاسخ به سوالات شما، کمک می‌کنیم بهترین انتخاب‌ها را داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *