آیا سرطان معده درمان دارد
سرطان معده

آیا سرطان معده درمان دارد؟

تاریخ انتشار : ۲۸ دی ۱۴۰۱ آخرین بروز رسانی مقاله: 10 اردیبهشت 1402 355 بازدید 0 نظر

سالانه به ازای هر صد هزار نفر، بیش از ۷ نفر به سرطان معده مبتلا می‌شوند، و ۳ نفر بر اثر این بیماری جان خود را از دست می‌دهند. از آنجایی‌ که این بیماری تاثیر متفاوتی بر زنان و مردان دارد، و تشخیص آن دشوار است، تشخیص علائم منحصر به‌ فرد سرطان معده با بیماری‌هایی که علائم مشابه به آن دارند، بسیار مهم است.

از آنجایی‌ که این نوع سرطان معمولاً به کندی رشد می‌کند، این امکان وجود دارد که سال‌ها طول بکشد تا ایجاد شود و علائمی از خود بروز دهد.

سرطان معده زمانی ایجاد می شود که سلول‌هایی که زمانی سالم بودند شروع به رشد خارج از کنترل در لایه داخلی معده می‌کنند. این مجموعه از سلول‌های سرطانی به ‌عنوان تومور شناخته می‌شود و با گذشت زمان این سلول‌ها به لایه‌های دیگر معده گسترش می‌یابند. مطالب این بخش همگی برای پاسخ به یک سوال ایجاد شده‌‌اند؛ آیا سرطان معده درمان دارد؟ در ادامه به آن خواهیم پرداخت.

نحوه درمان سرطان معده

بسیاری از موارد سرطان معده را نمی‌توان به طور کامل درمان (علاج) کرد، اما هنوز هم می‌توان با استفاده از شیمی‌درمانی  و در برخی موارد رادیوتراپی و جراحی، علامت بیماری را کاهش داد و کیفیت زندگی را بهبود بخشید. اگر امکان جراحی وجود داشته باشد و در صورتی که بتوان تمام بافت سرطانی را برداشت، جراحی می‌تواند سرطان معده را کاملا درمان کند. به جراحی برداشتن تمام یا قسمتی از معده، «گاسترکتومی» گفته می شود. بعد از این جراحی می توان همانند گذشته غذا خورد، اما احتمالا باید حجم هر وعده غذایی را کم کرد و تعداد آن‌ها را بیشتر کرد.

شیمی‌درمانی قبل از جراحی برای کمک به کوچک کردن تومور و گاهی بعد از جراحی برای کمک به جلوگیری از عود سرطان، می تواند مورد استفاده قرار گیرد.

بیشتر بخوانید : درمان سرطان معده

علائم و درمان سرطان معده

علامت اولیه سرطان معده مشابه بیماری های دیگر است و اغلب زمانی این بیماری تشخیص داده می شود که پیشرفته شده است. این علائم عبارت‌اند از:

• سوء هاضمه مداوم و سوزش سر دل
  • نفخ و آروغ مکرر
  • احساس سیری یا نفخ شدید بعد از غذا
  • معده درد مداوم

علائم سرطان معده پیشرفته می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

• وجود خون در مدفوع یا مدفوع سیاه
  • کاهش اشتها

بیشتر بخوانید: علائم سرطان معده اولیه و پیشرفته

میزان بقا در سرطان معده

میزان بقا نشان می‌دهد که چند درصد از افراد مبتلا به همان نوع و مرحله سرطان تا مدت معینی (معمولاً ۵ سال) پس از تشخیص هنوز زنده هستند. به‌خاطر داشته باشید که میزان بقایی که بعد از درمان سرطان در نظر گرفته می‌شود تخمینی است و به‌ طورکلی براساس نتایج تعداد زیادی از افراد مشابه مشخص می‌شود. از این رو نمی‌تواند پیش‌بینی کنند که در مورد هر فرد چه اتفاقی می‌افتد. بهتر است در مورد میزان درمان بیماران مشابه و مقایسه وضعیت خودتان با افرادی که بهبودی داشته‌اند از پزشک معالج خود کمک بگیرید.

البته این مورد را نیز باید در نظر بگیریم که علم درمان سرطان معده به ‌سرعت در حال پیشرفت است. با درمان‌های جدید که زمان بقای طولانی‌تری را ارائه می‌دهند و آزمایش‌های ژنتیکی جدیدتر که تشخیص زودهنگام را در برخی افراد تسهیل می‌کنند، می‌توان انتظار داشت که روند بهبودی بهتر از سال‌های قبل باشد.

بیشتر بخوانید : طول عمر بیماران سرطان معده

آیا سرطان معده در صورت تشخیص زودهنگام قابل درمان است؟

در پاسخ به سوال آیا سرطان معده درمان دارد، همانطور که اشاره شد اگر سرطان معده در مراحل اولیه تشخیص داده شود، پاسخ به روند درمان بهتر خواهد بود. زمانی که افراد در معرض خطر یا تجربه علامت و نشانه‌های بدخیمی معده هستند، آزمایش‌های غربالگری وجود دارد که می تواند به تشخیص بیماری کمک کند. ارزیابی‌های تشخیصی سرطان معده عبارت‌اند از:

بیشتر بخوانید: تشخیص سرطان معده

بررسی علائم توسط پزشک

اگر فکر کنیم سرطان معده داریم، چه باید بکنیم؟

اگر علائم سرطان معده را دارید، بهتر است به پزشک مراجعه کرده و در صورت لزوم آزمایش‌های تشخیصی را انجام دهید. اگر سرطان معده تشخیص داده شود، پزشک معالج شما یک برنامه درمانی مختص به شما، ایجاد خواهد کرد. به این ترتیب، می‌توانید با حفظ سلامت و تناسب اندام خود، خوب غذا خوردن و حفظ روحیه، بر نتایج تأثیر بگذارید. انجام این کار به شما کمک می‌کند تا درمان‌های تهاجمی‌تر را بهتر تحمل کنید و به نوبه خود، احتمال بهبودی یا کنترل بیماری را افزایش دهید.

پاسخ به سوال آیا سرطان معده درمان دارد؟

عوامل زیادی مانند محل، نوع و مرحله سرطان، همچنین سن بیمار و سلامت کلی وی بر درمان و طول عمر بیماران مبتلا به سرطان معده تأثیر می گذارد. سرطان معده معمولاً زمانی به درمان پاسخ بهتر می دهد که در مراحل اولیه تشخیص داده شود، یعنی قبل از اینکه سرطان به سایر قسمت های بدن گسترش یابد. گاهی اوقات، جراحی تنها روشی است که برای درمان سرطان معده در مراحل اولیه لازم است، اگرچه درمان های دیگری مانند شیمی درمانی، پرتودرمانی، ایمونوتراپی و درمان هدفمند نیز ممکن است در برنامه درمانی بیمار گنجانده شود.

منبع:

kucancercenter.org