خود آزمایی سرطان سینه
تشخیص سرطان

خودآزمایی سرطان سینه در منزل

تاریخ انتشار : ۲۴ بهمن ۱۴۰۱ آخرین بروز رسانی مقاله: 15 اردیبهشت 1402 445 بازدید 0 نظر

تشخیص زودهنگام موثرترین کار در مبارزه با سرطان سینه است. به همین دلیل به همه بانوان توصیه می شود که علاوه بر ماموگرافی منظم طبق توصیه پزشک، خودآزمایی سرطان سینه را بطور ماهیانه نیز انجام دهند. این کار کمک می کند تا با  حالت طبیعی سینه های خود آشنا شده و احتمال بیشتری وجود دارد که تغییرات غیرطبیعی را که می‌تواند نشانه‌های اولیه سرطان سینه باشد، تشخیص دهند.

خودآزمایی سینه در منزل تنها چند دقیقه طول می‌کشد و به راحتی می‌توان آن را در هر زمان از روز انجام داد. توجه داشته باشید که تا قبل از یائسگی، نوسان سطح هورمون می تواند باعث تورم و حساس شدن سینه ها در زمان های مختلف در طول ماه شود. به همین دلیل، بهترین زمان برای انجام خودآزمایی پستان تقریباً 3 تا 5 روز پس از شروع دوره قاعدگی است.

همچنین مطالعه کنید : برای جلوگیری از سرطان سینه چه بخوریم ؟ 

مراحل انجام خودآزمایی سینه در منزل

سه مرحله برای این کار وجود دارد:

 بررسی بصری انجام دهید

پیراهن و سوتین خود را درآورید، سپس در مقابل آینه بایستید. به دنبال هر گونه تغییر در سینه خود، مانند تورم، قرمزی، فرورفتگی، چروکیدگی و وارونگی نوک پستان باشید. خودآزمایی سرطان سینه را در سه مرحله با شرایط های زیر انجام دهید:

  • دست های خود را در پهلوها قرار داده و بازوهای خود را در دو طرف شل کنید.
  • دست های خود را بالای سر خود قرار دهید.
  • دست های خود را به پشت برده و روی باسن خود قرار دهید و به سمت جلو خم شوید.
ایستاده

شکل یک

شکل دو

شکل دو

شکل سه

شکل سه

ایستاده، سینه های خود را بررسی کنید.

در مرحله بعد، از دست راست خود برای بررسی سینه چپ خود استفاده کنید در این بررسی به توده ها، مناطق ضخیم شده و سایر تغییرات غیرطبیعی توجه کنید. با استفاده از سه انگشت میانی خود، هر قسمت از سینه و ناحیه زیر بغل را فشار دهید. برای اینکه مطمئن شوید تمامی نواحی سینه خود را بررسی کرده اید به صورت دورانی یا دایره ای تمامی قسمت ها را بررسی کنید. به تدریج فشاری را که وارد می کنید افزایش دهید. به آرامی نوک سینه خود را فشار دهید تا وجود یا عدم وجود ترشحات غیرطبیعی را بررسی کنید. در آخر همه این مراحل را با دست چپ برای سینه سمت راست طی کنید.

خودآزمایی سرطان سینه

در حالی که دراز کشیده اید، سینه های خود را بررسی کنید.

روی یک تخت یا زمین صاف دراز بکشید، یک بالش زیر شانه چپ خود قرار دهید و دست چپ خود را پشت سر خود بگذارید. از دست راست خود برای معاینه سینه چپ خود استفاده کرده و تمامی کارهایی که در مرحله دوم انجام دادید را تکرار کنید. سپس بالش را زیر شانه راست خود قرار دهید، دست راست خود را پشت سر خود قرار دهید و از دست چپ خود برای معاینه سینه راست خود استفاده کنید.

اگر در طی خودآزمایی سرطان سینه متوجه یک توده یا ناهنجاری دیگری شدید، نگران نباشید. بیشتر توده های سینه سرطانی نیستند. بهتر است بلافاصله به پزشک مراجعه نمایید تا بررسی های تخصصی تری در این زمینه صورت گیرد.

خودآزمایی سرطان سینه

خودآزمایی سرطان سینه چه موقع باید انجام شود ؟

همانطور که گفته شد خودآزمایی سرطان سینه در منزل فقط به شما کمک می کند تا با ظاهر طبیعی سینه های خود آشنا شده و هر تغییر غیرطبیعی را زودتر متوجه شوید. پزشکان این روش را به عنوان ابزاری برای کمک به تشخیص سرطان سینه توصیه نمی کنند. از طرفی ممکن است خطر بیوپسی های غیرضروری را افزایش دهند و این روش جایگزینی برای ماموگرافی نیست.

اما اگر در معرض خطر بالای سرطان سینه هستید، ممکن است این روش مفید باشد. همچنین اگر در گروه سنی زیر 45 سال یا بالای 55 سال هستید که در آن ماموگرافی سالانه توصیه نمی شود، ممکن است این روش آرامش خاطر شما را جهت عدم ابتلا به سرطان سینه، فراهم کند. پزشکان ممکن است توصیه کنند که افراد دارای سابقه خانوادگی سرطان پستان، خودآزمایی ماهانه را از سن 20 سالگی شروع کنند.

همچنین مطالعه کنید : طول عمر افراد مبتلا به سرطان سینه 

در خودآزمایی سرطان سینه در منزل به چه چیزی توجه کنیم؟

در صورت مشاهده هر یک از موارد زیر بهتر است با پزشک مشورت نمایید:

  • هر گونه تغییر در سینه ها، از جمله تغییر در ظاهر، احساس یا اندازه آنها
  • تغییرات در ظاهر یا احساس نوک پستان
  • فرورفتگی یا چروکیدگی روی پوست سینه
  • توده های سخت یا ضخیم در زیر پوست سینه یا عمق بافت
  • درد در یک سینه یا یک نقطه
  • وجود مایعات یا ترشحات از نوک پستان
  • نوک سینه یا سایر قسمت های سینه شما به سمت داخل کشیده می شود
  • بثورات در داخل یا اطراف سینه
  • تورم در یک یا هر دو سینه
  • گرمی، قرمزی یا لکه های تیره روی یک یا هر دو سینه

مراجعه به پزشک می تواند تشخیص سرطان سینه را رد یا تایید کند. در صورت تشخیص سرطان، برنامه ریزی درمان آن توسط متخصص انجام خواهد شد.

تست سرطان سینه

منابع :

moffitt.org

webmd.com

profile
نویسنده :

دکتر بــرنا فــرازمـند

متخصص رادیوتراپی و انکولوژی

«تصمیم‌گیری آگاهانه» حق اساسی هر فرد است. ما در سایت drfarazmand.com با ارائه دقیق‌ترین و به‌روز‌ترین اطلاعات در مورد انواع سرطان و پاسخ به سوالات شما، کمک می‌کنیم بهترین انتخاب‌ها را داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *