دکتر برنا فرازمند

علائم سرطان سینه

علائم سرطان سینه ممکن است در افراد مختلف متفاوت باشد. اغلب زنان مبتلا به سرطان سینه هنگام تشخیص اولیه سرطان، فاقد هر نوع نشانه یا علامت بالینی هستند. به همین خاطر، غربالگری سرطان سینه با ماموگرافی و اقدامات دیگر ضروری است.

باید در صورت وجود علائم و نشانه های زیر با پزشک مشورت کرد. اغلب ممکن است علت ایجاد یک علامت بالینی، بیماری دیگری بجز سرطان باشد.

آنچه در این مطلب می خوانید : نمایش

علائم سرطان سینه

شایع‌ترین علائم سرطان سینه عبارتند از:

• وجود توده ای با قوام سفت یا ضخیم شدگی در سینه یا زیر بغل. جهت اطمینان از غیر طبیعی بودن این توده، باید همان ناحیه از سینه مقابل جهت بررسی وجود توده لمس شود و این امر بسیار مهم است.
  • تغییر در اندازه یا شکل پستان
  • خروج ترشحات از نوک سینه در صورتی که ناگهانی یا خونی بوده یا فقط از یک سینه خارج شود.
  • تغییرات بدنی، مانند چرخیدن نوک سینه به سمت داخل یا وجود زخم در ناحیه نوک پستان
  • تحریک پوستی یا تغییراتی مانند چروکیدگی، فرورفتگی، پوسته پوسته شدن یا ایجاد چین خوردگی های جدید
  • گرم بودن، قرمزی و تورم سینه با یا بدون همراهی با تغییر پوستی به شکل پوست پرتقال (peau d’orange)
  • درد پستان، به ویژه دردی که از بین نمی رود: درد معمولاً جزء علائم سرطان سینه نیست. اما باید در صورت مشاهده با پزشک مشورت کرد.

Array

اگر نگران هستید علائم سرطان سینه را دارید، لطفاً با پزشک خود صحبت کنید. پزشک علاوه بر سوالات دیگر، از شما می پرسد که برای چه مدت و چند دفعه این علائم را تجربه کرده اید. این سوال‌ها به تشخیص علت مشکل شما کمک می کنند.

مراقبت تسکینی

بعد از تشخیص، تسکین علائم سرطان سینه بخش مهمی از مراقبت و درمان سرطان است که به آن مراقبت تسکینی یا مراقبت حمایتی می‌گوییم. مراقبت تسکینی اغلب با فاصله کمی پس از تشخیص آغاز شده و در طول درمان ادامه می‌یابد. در مورد علائمی که تجربه می کنید، از جمله علائم جدید یا تغییر علائم سابق، حتماً با تیم درمانی خود صحبت کنید.