علائم سرطان استخوان
سرطان استخوان

علائم سرطان استخوان: آشنایی با 7 علامت اولیه این سرطان!

تاریخ انتشار : ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۲ آخرین بروز رسانی مقاله: 1 مرداد 1402 328 بازدید 0 نظر

مهم‌ترین مسئله در درمان سرطان‌ها تشخیص زودهنگام آنها است. با دانستن علائم اولیه سرطان استخوان، می‌توانید شانس بهبود را بیشتر کرده و سختی درمان را تا حد قابل توجهی کاهش دهید. اگر با علائم غیر معمول در استخوان‌ها مواجه شدید، باید برای بررسی بیشتر به پزشک مراجعه کنید. علائمی چون درد در استخوان یا مفاصل، ورم قسمت آسیب‌دیده استخوان، کاهش وزن بی‌دلیل و… را جدی بشمارید. در این بخش سعی کرده‌ایم تا با بیان علائم سرطان استخوان شما را نسبت به نشانه‌های شروع این بیماری آگاه کنیم.

سرطان استخوان چیست؟

سرطان استخوان که سرطان اولیه استخوان نیز نامیده می‌شود، در استخوان‌ها یا غضروف‌ها آغاز می‌شود. مانند بقیه بدن، استخوان‌ها از بلوک‌های ریزی به نام سلول‌ها ساخته شده‌اند. سرطان استخوان زمانی آغاز می‌شود که این سلول‌ها به طور غیرطبیعی به یک توده یا تومور تبدیل شوند. در این بخش قصد داریم تا به بررسی علائم سرطان استخوان بپردازیم. با ما همراه باشید.

اجازه دهید در همین ابتدا به یک نکته مهم اشاره کنیم؛

سرطانی که از استخوان شروع می‌شود یعنی سرطان استخوان اولیه، نادر است. معمولاً سرطانی که در بخش‌های دیگر بدن آغاز می‌شود به استخوان سرایت می‌کند که به همین علت سرطان ثانویه استخوان یا متاستاز استخوانی نامیده می‌شود (سرطان پیشرفته استخوان یا سرطان متاستاتیک استخوان یا سرطانی که به استخوان گسترش یافته است).

بیشتر بخوانید: متاستاز چیست؟

نشانه‌ها و علائم اولیه سرطان استخوان

علائم و نشانه‌های سرطان استخوان ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • درد در استخوان‌ها و مفاصل که ممکن است شب‌ها بدتر باشد.
  • ورم در قسمت آسیب‌ دیده استخوان
  • سفتی یا حساسیت استخوان
  • کاهش وزن بی‌دلیل
  • شکستگی استخوان
  • از دست دادن احساس در اندام آسیب دیده
  • خستگی

داشتن این علامت ها به این معنی نیست که شما سرطان استخوان دارید، اما بهتر است که هر تغییری را توسط پزشک خود بررسی کنید.

درد ناشی از سرطان استخوان

شایع‌ترین علامت سرطان استخوان  احساس درد در بخشی از استخوان است که در واقع تومور در آن ناحیه قرار دارد و این درد را ایجاد کرده است. امکان دارد در ابتدا دردی وجود نداشته باشد یا در  مواردی چون هنگام راه‌رفتن یا شب قبل از خواب احساس درد وجود داشته باشد. با گذشت زمان، درد می‌تواند ثابت‌تر شود و یا با فعالیت بدتر شود.

توده یا تورم

برخی از تومور‌های استخوانی باعث ایجاد توده یا تورم در ناحیه می‌شوند. البته تورم می‌تواند بعد از ایجاد درد بروز کند.

همچنین سرطان در استخوان‌های گردن گاهی اوقات می‌تواند باعث ایجاد توده‌ای در پشت گلو شود که مشکلاتی در بلع یا تنفس ایجاد کند.

شکستگی استخوان

 در اغلب موارد سرطان استخوان می‌تواند استخوان را ضعیف کند، اما در اغلب موارد استخوان‌ها نمی‌شکنند. افرادی که دچار شکستگی ناشی از تومور استخوانی می‌شوند، معمولا دردی شدید و ناگهانی را بعد از چند ماه درد نسبتا خفیف‌تر احساس می‌کنند.

علائم دیگر سرطان استخوان

سرطان در استخوان‌های ستون فقرات می‌تواند به اعصابی که از نخاع خارج می‌شوند فشار بیاورد و باعث بی‌حسی و سوزن‌سوزن‌شدن یا حتی ضعف در قسمت‌های مختلف بدن، بسته به محل تومور شود.

گاهی اوقات سرطان استخوان، مانند بسیاری از انواع سرطان‌های دیگر می‌تواند باعث کاهش وزن و خستگی شود.

اگر سرطان به اندام‌های دیگر گسترش یابد، می‌تواند علائم دیگری نیز ایجاد کند. به‌عنوان‌مثال، اگر سرطان به ریه‌ها گسترش یابد، منجر  به علائمی مانند سرفه یا مشکل در تنفس می‌شود.

نکته مهم؛

همان‌طور که گفتیم، سرطان استخوان شایع نیست و علائمی که می‌تواند ایجاد کند بیشتر به دلیل سایر بیماری‌ها مانند جراحات یا آرتریت است. با این حال، اگر علائمی دارید که برای مدت طولانی ادامه دارند یا بدتر می‌شوند، مهم است که به پزشک مراجعه کنید تا بتوان علت را پیدا کرد و در صورت نیاز درمان را آغاز کرد.

علائم و نشانه‌های متاستاز استخوان (سرطان استخوان ثانویه)

علائم سرطان ثانویه استخوان تا حدودی به سرطان اولین استخوان شباهت دارد. شایع‌ترین علامت متاستاز استخوان، درد است که امکان دارد مبهم و مداوم باشد که با حرکت‌کردن و در شب بدتر می‌شود.

علائم سرطان ثانویه استخوان  شامل موارد زیر است:

شکستگی: سلول‌های سرطانی می‌توانند استخوان‌ها را ضعیف کنند که باعث می‌شود آنها راحت‌تر بشکنند.

افزایش کلسیم خون (هیپرکلسمی): هنگامی که استخوان تجزیه می‌شود، کلسیم را در جریان خون آزاد می‌کند و هنگامی که کلسیم در خون انباشته می شود، می‌تواند باعث تهوع و استفراغ، خستگی، یبوست، تشنگی و یا گیجی شود.

فشار بر اعصاب ستون فقرات: شکستگی‌ها یا رشد غیرطبیعی استخوان می‌تواند بر اعصاب ستون فقرات فشار آورد و باعث کمردرد، سوزش یا بی‌حسی در اندام‌ها، اختلال در راه ‌رفتن یا ضعف عضلانی شود.

سطح پایین سلول‌های خونی: سرطان ثانویه استخوان می‌تواند بر مغز استخوان تأثیر بگذارد که سلول‌های خونی را می‌سازد. ممکن است احساس خستگی و نفس‌تنگی کنید، خونریزی و کبودی که به راحتی اتفاق می افتد را تجربه کنید و یا خطر عفونت افزایش یابد.

علائم سرطان استخوان در کودکان

استئوسارکوم شایع‌ترین تومور استخوانی بدخیم در میان کودکان، نوجوانان و جوانان است، اما هنوز هم یک اختلال نادر محسوب می گردد.  استئوسارکوم اغلب در کودکان و نوجوانان بین ۱۰ تا ۲۰ سال و اغلب در طول جهش رشد رخ می‌دهد. این بیماری در پسران بیشتر از دختران رخ می‌دهد. استئوسارکوم یک سرطان استخوان اولیه است که به این معنی است که می‌تواند به سایر اندام‌ها یا بافت‌های بدن گسترش یابد که بیشتر با ریه‌ها شروع می‌شود.

علائم استئوسارکوم به اندازه و محل تومور استخوانی و همچنین سن کودک و سلامت عمومی او بستگی دارد. علائم سرطان استخوان استئوسارکوم در کودکان ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • درد، سفتی یا حساسیت در محل تومور
  • درد که به ‌مرور زمان بدتر می‌شود و به سایر قسمت‌ها منتشر شود.
  • دردی که کودک را از خواب بیدار می‌کند.
  • تورم یا توده در اطراف استخوان آسیب‌ دیده
  • کاهش مهارت های حرکتی از جمله مشکل در راه رفتن یا لنگیدن هنگام راه رفتن
  • استخوان های ضعیف، که احتمال شکستگی آن افزایش می یابد
  • خستگی
  • کاهش وزن
  • کم خونی
  • کمردرد که به سمت بازوها یا پاها  ساطع می‌شود.

علائم سرطان استخوان در آزمایش

علائم سرطان استخوان در آزمایش خون

برای تشخیص سرطان استخوان، تست های خونی لازم نیست، اما ممکن است بعد از تشخیص، مفید باشند. به عنوان مثال، سطح بالای مواد شیمیایی مانند فسفاتاز آلکالین (ALP) و لاکتات دهیدروژناز (LDH) در خون، ممکن است نشان دهنده پیشرفت بیشتر سرطان باشد. تست های دیگری مانند شمارش سلول های خونی و تست های بیوشیمی خون قبل از جراحی و سایر درمان ها انجام می شوند تا تصویری از وضعیت کلی سلامتی فرد را نشان دهند. این تست ها همچنین می توانند برای نظارت بر سلامتی فرد در حین درمان هایی مانند شیمی درمانی استفاده شوند.

تومور مارکرها

در صورتی که شما از استئوسارکوم رنج می‌برید، آنکولوژیست سطح ALP (فسفاتاز آلکالین) شما در آزمایش خون را بررسی خواهد کرد. این ماده در خون وجود دارد و معیاری برای سنجش فعالیت استخوان است. اگر شما سرطان استخوان داشته باشید، به‌احتمال زیاد سطح فعالیت سلول‌های استخوان در استخوان مبتلا  بیشتر از حد معمول می‌شود. اما همه افراد دارای اوستئوسارکوما ALP بالا ندارند. در صورت ابتلا به سارکوم یوئینگ، پزشک سطح LDH (لاکتات دهیدروژناز) را بررسی خواهد کرد. اگر این ماده موجود در خون بالا باشد، می‌توان در روند درمان از آن استفاده کرد.

بیشتر بخوانید: تومور مارکر چیست؟

سرطان استخوان می‌تواند در آزمایش خونی هیچ نشانه‌ای نداشته باشد، بنابراین در صورت داشتن علائم بالا (حتی در صورت آزمایش‌های طبیعی) حتما به پزشک مراجعه کنید.

جمع‌بندی: علائم سرطان استخوان

در این مقاله درباره نشانه ها و علائم سرطان استخوان صحبت کردیم. معمولا وقتی صحبت از سرطان استخوان می‌کنیم منظورمان سرطان اولیه است، یعنی سرطانی که از استخوان شروع شده است. مهم‌ترین علائم سرطان استخوان عبارت است از: درد، تورم، حساسیت، سفتی و کاهش حس در استخوان درگیر.

منبع :

www.cancer.org.nz

www.cancer.org.au

شایع ترین علامت سرطان استخوان چیست؟

رایج‌ترین علامت سرطان استخوان، درد، ورم و حساسیت در استخوان درگیر است. البته داشتن این علائم به معنای تشخیص قطعی استخوان نیست و ممکن است علل مختلفی باعث آن شوند.

profile
نویسنده :

دکتر بــرنا فــرازمـند

متخصص رادیوتراپی و انکولوژی

«تصمیم‌گیری آگاهانه» حق اساسی هر فرد است. ما در سایت drfarazmand.com با ارائه دقیق‌ترین و به‌روز‌ترین اطلاعات در مورد انواع سرطان و پاسخ به سوالات شما، کمک می‌کنیم بهترین انتخاب‌ها را داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *