زندگی تان را کامل کنید
سرطان پیشرفته

زندگی تان را کامل کنید

تاریخ انتشار : ۲۱ مهر ۱۴۰۰ آخرین بروز رسانی مقاله: 26 مهر 1400 258 بازدید 0 نظر

علیرغم تمام تلاش‌ها، سرطان ممکن است به دیگر بخش‌های بدن سرایت کند یا پس از فروکش و خاموشی مجددا بازگردد، که در این صورت درمان کامل امکان پذیر نخواهد بود. هنگامی که سرطان به این مرحله برسد، ممکن است به آن سرطان پیشرفته یا مرحله انتهایی اطلاق شود. اقداماتی وجود دارد که می‌توانند شما و عزیزانتان را برای روزهای پایان عمرتان آماده کند.

سوگواری برای آنچه از دست داده‌اید

اگر مبتلا به سرطان پیشرفته هستید و درمان امکان پذیر نیست، ممکن است احساس خشم، ترس، اندوه و افسوس کنید. کاملا طبیعی است که به خاطر کاهش قدرت، حرکت و استقلال سوگواری کنید. ممکن است احساس کنید که بیماری و فرایند درمان و تهدید حیاتتان، وقتتان را دزدیده است. شما ممکن است از ترک عزیزانتان بسیار اندوهگین باشید. بسیاری از افراد درباره احساسات و نگرانی‌های خود با خانواده، دوستان و مراقبین صحبت می‌کنند و از این طریق به آرامش می‌رسند.

سوگواری برای آنچه از دست رفته

مدیریت امور شخصی، مالی و قانونی

اگرچه صحبت درباره مرگ دردناک است، اما منطقی است که کارهای خود را به درستی مدیریت کنید. درباره شکل و شمایل امور مراقبتی که می‌خواهید در روزهای پایانی زندگی خود داشته باشید، فکر کنید. خواسته‌های خود را با خانواده و تیم مراقبت پزشکی در میان بگذارید. این کار می‌تواند شما را جلو بیندازد، حتی اگر تغییر در ترجیحات و شرایط شما باعث تغییر در اهداف و برنامه‌تان شود.

کارهایی که می‌بایست انجام دهید ممکن است شامل پیدا کردن و سازماندهی اسناد مالی و حقوقی‌ مهم‌تان باشد. این اسناد شامل وصیت نامه، سند ازدواج، گواهی تولد، کارت بیمه تامین اجتماعی، بیمه‌ها، اظهارنامه‌های بانکی، صورت حساب بهره‌ها و گذرواژه‌های حساب‌هایتان است. اگر دچار مشکل مالی هستید و نگران بدهی بالا ناشی از فرایند درمان‌تان هستید، باید مددکار اجتماعی یا مشاور مالی صحبت کنید. این افراد می‌توانند امور مالی‌تان را سازماندهی کنند و برنامه‌ای را برای کاهش فشار به شما و خانواده‌تان ارائه دهند. برنامه ریزی برای رسیدگی به امور مالی، کاری و قانونی به شما و خانواده‌تان امکان سپری کردن اوقات بیشتری را با یکدیگر می‌دهد.

علاوه بر ان، نوشتن یا به روزرسانی دستورالعمل‌های پیشرفته نیز از اهمیت بالایی برخوردار است. بهتر است دستورالعمل‌های پیشرفته را خیلی زود آماده کنید تا بتوانید درباره آن‌ با خانواده‌تان صحبت و از فهمیده شدن خواسته‌هایتان توسط اعضای خانواده اطمینان حاصل کنید.

همچنین، برخی از افراد جنبه‌هایی از مراسم دفن و یادبود خود را شرح می‌دهند. دستورالعمل مشخصی را تهیه کنید و خواسته‌های خود را با اعضای خانواده و آشنایان نزدیک درمیان بگذارید.

رسیدن به اهداف ناتمام

همانطور که به آخر عمر خود می‌رسید، ممکن است بخواهید کارهایی انجام دهید. این امور می‌توانند به زندگی‌تان معنا دهد و شما را برای پایان زندگی اماده کند. این کارها ممکن است شامل سفر به جایی یا برقراری رابطه مجدد با دوست یا آشنا باشد. یا این که، ممکن است تجارب معنادار ساده‌تری بخواهید داشته باشید. ممکن است بخواهید کتاب را دوباره بخوانید یا با افرادی که برایتان مهم است وقت بگذرانید.

رسیدن به اهداف زندگی

گامی دیگر در جهت به پایان رساندن معنادار زندگی، به آرامش رسیدن در روابط مهم است. حل مشکلات در روابط، خداحافظی با عزیزان، و گفتن این که چقدر اعضای خانواده خود را دوست دارید، از جمله این موارد است. اگر نمی‌توانید رو در رو صحبت کنید، می‌توانید نامه بنویسید، تماس بگیرید یا از طریق یک عضو خانواده پیغامتان را برسانید. اما به خاطر داشته باشید که علی رغم تمام تلاش‌ها افراد ممکن است آن گونه که می‌خواهید واکنش نشان ندهند. برخی از افراد ممکن است احساس خوشایندی از دیدار با شما در این لحظه حساس نداشته باشند یا این که از گفتن چیزی اشتباه بیم داشته باشند. شما باید این احساس را داشته باشید که هر چه در توان داشتید را برای حل مشکلات در یک رابطه انجام داده‌اید.

مرور رویدادهای زندگی خود

با خود خلوت کنید و به اتفاقات و حوادث زندگی‌تان فکر کنید. این امر می‌تواند شامل کارهای بزرگی باشد که موفق به انجام آن شدید، افرادی که عاشق آن‌ها شدید و تمامی حوادث و اتفاقاتی که شما را ساختند. با اعضای خانواده و دوستان درباره رویدادهای خاصی که با یکدیگر تجربه کرده‌اید باشد. شما باید از زندگی که با یکدیگر داشته‌اید به خوبی یاد کنید و خاطرات جدیدی را برای آن‌ها بسازید.

داستان زندگی‌تان می‌تواند هدیه ارزشمندی برای افرادی باشد که ترک‌شان می‌کنید. همانطور که در حال مرور زندگی خود هستید ممکن است بخواهید خاطرات خود بنویسید یا ضبط کنید یا این که از کسی بخواهید حرف‌های شما را بنویسد. به اشتراک گذاری خواسته‌ها و آرزوهای خود با عزیزان‌تان ممکن است بتواند حسرت شما را کاهش دهد. همچنین، این کار کمک می‌کند تا آن‌ها در لحظات مهم خود به یاد شما بیوفتند. برای بچه می‌توانید ویدئو به جای بگذارید که در ان از عشق و محبت خود نسبت به ان‌ها می‌گویید.

دین و معنویت

برای بعضی‌ها، دین بخش مهمی از زندگی‌شان است. حمایت روحانیون می‌تواند یک منبع آرامش در اواخر زندگی این دسته از افراد باشد. دیگر افراد ممکن است آرامش معنوی را در ارتباط بودن با طبیعت یا دیگران بیابند. در فرایند آماده شدن برای مرگ، به دنبال تجارب معنویی باشید که می‌توانند حس آرامش، معنا، کمال و راحتی را به شما هدیه کنند. بیماران و خانواده‌های آن‌ها باید از تیم مراقبت پزشکی برای یافتن حمایت معنویی سوال کنند.

profile
نویسنده :

دکتر بــرنا فــرازمـند

متخصص رادیوتراپی و انکولوژی

«تصمیم‌گیری آگاهانه» حق اساسی هر فرد است. ما در سایت drfarazmand.com با ارائه دقیق‌ترین و به‌روز‌ترین اطلاعات در مورد انواع سرطان و پاسخ به سوالات شما، کمک می‌کنیم بهترین انتخاب‌ها را داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *