مشاوره ژنتیک سرطان
اصول پایه‌ای سرطان

مشاوره ژنتیک سرطان

تاریخ انتشار : ۱۰ شهریور ۱۴۰۰ آخرین بروز رسانی مقاله: 21 دی 1400 298 بازدید 0 نظر

در مشاوره ژنتیک سرطان یک مشاور ژنتیکی دارای گواهی به شما و خانواده شما کمک می‌کند که احتمال ابتلا به سرطان ارثی خود را درک کنید. احتمال ابتلا به سرطان ارثی ممکن است از والدین به فرزند دیگر نیز منتقل شود. مشاور ژنتیک آزمایش‌های ژنتیک موجود و معنی آنها را توضیح می‌دهد. او همچنین می‌تواند در مورد غربالگری، پیشگیری و گزینه‌های درمانی سرطان نیز اطلاعاتی در اختیار فرد قرار دهد و پشتیبانی ارائه دهد.

آموزش و گواهی مشاور ژنتیک

مشاور ژنتیک یک متخصص بهداشت است که در زمینه ژنتیک پزشکی و مشاوره آموزش‌های تخصصی دیده است. بیشتر مشاوران ژنتیک دارای مدرک کارشناسی ارشد در حوزه مشاوره ژنتیک هستند.

نقش مشاور ژنتیک سرطان

مشاوران ژنتیک آموزش می‌بینند تا در خصوص موارد زیر به شما مشاوره دهند:

  • احتمال ابتلا به انواع خاصی از سرطان براساس سابقه خانوادگی شما
  • آزمایش‌های ژنتیک که می‌توانند اطلاعات بیشتری در مورد احتمال ابتلا به انواع خاصی از سرطان به شما ارائه دهند
  • روند و محدودیت‌ها و دقت آزمایش‌های ژنتیک
  • پیامدهای عاطفی، روانی و اجتماعی حاصل از آگاهی از نتایج آزمایش
  • گزینه‌های غربالگری و پایش سرطان
  • پیشگیری از سرطان
  • گزینه‌های تشخیصی و درمانی
  • محرمانگی اطلاعات ژنتیکی شما
  • صحبت با اعضای خانواده در مورد خطر ابتلا به سرطان

آماده شدن برای مشاوره ژنتیک سرطان

اگر اطلاعات بیشتری در مورد سابقه سرطان در خانواده خود داشته باشید، می‌توانید بهره بیشتری از قرار مشاوره ژنتیک خود ببرید. اطلاعات مفیدی که ممکن است مشاور ژنتیک درخواست کند عبارتند از:

  • سوابق پزشکی شما که شامل یادداشت‌های پزشک و گزارش‌های پاتولوژي است. گزارش‌های پاتولوژی عبارتند از نتایج آزمایشات آزمایشگاهی شما از هر گونه بیوپسی، جراحی، یا آزمایش‌های غربالگری مانند کولونوسکوپی.
  • لیستی از اعضای خانواده که شامل سن فعلی اعضا، یا سن هر فرد در هنگام مرگ و علت مرگ است. این لیست باید شامل والدین، خواهر و برادرها، فرزندان، خاله‌ها و عمه‌ها، عموها و دایی‌ها، خواهرزاده‌ها، برادرزاده‌ها، پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها و پسر عموها و پسردایی‌ها و پسرخاله‌ها و پسرعمه‌ها باشد.
  • اطلاعات مربوط به نوع خاصی از سرطان که در خانواده تشخیص داده شده است. این اطلاعات شامل سن تشیخص اعضای خانواده به سرطان تشخیص و محل شروع سرطان است. گزارش‌های پاتولوژی اغلب مفید هستند.

اگرچه این اطلاعات بسیار مفید هستند، اما ضروری نیستند. حتی اگر در مورد سابقه خانوادگی خود اطلاعات زیادی ندارید نباید از مراجعه به مشاوره ژنتیک اجتناب کنید.

هنگام رفتن به مشاوره ژنتیک کسی را همراه خود ببرید. این فرد بسته به نظر خود شما می‌تواند یکی از اعضای خانواده یا دوست‌تان باشد. مشاور ژنتیک در خصوص اطلاعات زیادی گفتگو خواهد کرد. فرد دیگری که همراه خود برده‌اید می‌تواند در گوش کردن و فکر کردن به سوالات به شما کمک کند. اگر تصمیم دارید یکی از اعضای خانواده را هراه خود ببرید، ممکن است آن شخص نیز بتواند اطلاعاتی در مورد سابقه خانوادگی شما ارائه دهد.

در زمان ویزیت چه انتظاراتی باید داشته باشید

در هنگام مشاوره ژنتیک سرطان در خصوص موضوعات زیر گفت‌وگو خواهد شد:

  • سابقه پزشکی شخصی و سابقه غربالگری سرطان خود شما.
  • سابقه سرطان در خانواده شما: مشاور شجره‌نامه شما را مستند می‌کند و حداقل ۳ نسل خانواده را در شجره‌نامه جای می‌دهد. شجره‌نامه شامل اطلاعاتی از قبیل این موارد است: کدام یک از اعضای خانواده به سرطان مبتلا شده‌اند، چه نوع سرطانی داشته‌اند و سن آنها هنگام تشخیص چند بوده است.
  • احتمال ابتلا به سرطان ارثی: مشاور می‌تواند بسته به سابقه خانوادگی شما از «ابزار ارزیابی خطر کامپیوتری» (computerized risk assessment tools) برای کمک به تخمین احتمال ابتلای شما استفاده کند.
  • مزایا و محدودیت‌های آزمایش ژنتیک برای شما و خانواده شما.
  • اتخاذ راهبردی برای آزمایش ژنتیک که به بهترین وجه نیازهای شما را برآورده کند
  • قوانین فعلی مربوط به محرمانگی اطلاعات ژنتیکی.

در مورد جمع آوری سابقه خانوادگی سرطان بیشتر بدانید.

درباره آزمایش ژنتیک برای احتمال ابتلا به سرطان بیشتر بدانید.

انتظارات بعد از مشاوره ژنتیک سرطان

مشاور ژنتیک معمولا اطلاعات کتبی مربوط به سابقه خانوادگی و تمامی گزینه‌های مربوط به آزمایش ژنتیک مورد بحث را در اختیار شما قرار می‌دهد. گاهی ممکن است شما یا سایر اعضای خانواده برای انجام مطالعات تحقیقی یا غربالگری واجد شرایط باشید. مشاور ژنتیک شما می‌تواند اطلاعاتی در خصوص آن مطالعات در اختیارتان قرار دهد و به شما در انجام هماهنگی‌های لازم کمک کند.

اگر تصمیم به انجام آزمایش ژنتیک بگیرید، مشاور ژنتیک می‌تواند در هماهنگی جزئیات، از جمله فهمیدن اینکه آیا بیمه هزینه‌های آزمایش را پرداخت می‌کند یا خیر، به شما کمک کند. پس از در دسترس قرار گرفتن نتایج آزمایش، مشاور ژنتیک می‌تواند آنها را با شما مرور کند و در درک آنها به شما کمک کند. او سپس مراحل بعدی را بررسی خواهد کرد، از جمله اینکه آیا ممکن است شما به غربالگری سرطان احتیاج داشته باشید یا خیر. مشاور ژنتیک شما معمولا یک نسخه از گزارش آزمایش و خلاصه نتایج را در اختیار شما قرار می‌دهد.

مشاور ژنتیک شما در دراز مدت نیز همچنان منبعی برای شما و خانواده شما خواهد بود. اگر سوالی داشته باشید یا در صورت ایجاد تغییر در سابقه سرطان خانواده باید با مشاور ژنتیک خود تماس بگیرید.

profile
نویسنده :

دکتر بــرنا فــرازمـند

متخصص رادیوتراپی و انکولوژی

«تصمیم‌گیری آگاهانه» حق اساسی هر فرد است. ما در سایت drfarazmand.com با ارائه دقیق‌ترین و به‌روز‌ترین اطلاعات در مورد انواع سرطان و پاسخ به سوالات شما، کمک می‌کنیم بهترین انتخاب‌ها را داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *